"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvad du skal vide om saltvand eller noget

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2639
Tilmeldt: lør 16. jun 2007 02:05
17
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Hvad du skal vide om saltvand eller noget

Indlæg af ronny.w »

[video][/video]
LarsSteen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1394
Tilmeldt: tors 6. aug 2009 19:23
14
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1987
Geografisk sted: Auning / Djursland

Re: Hvad du skal vide om saltvand eller noget

Indlæg af LarsSteen »

Det er sgu lidt hårdt at se og høre.
Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html
panadda
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 46
Tilmeldt: tirs 13. jan 2009 23:29
15
Postnummer: 5000 Odense C

Re: Hvad du skal vide om saltvand eller noget

Indlæg af panadda »

Fuck... jeg var ikke klar over at det stod så galt til. Meget trist info når man nu holder så meget af sit akvarium
laursen
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 642
Tilmeldt: man 5. jan 2009 16:04
15
Postnummer: 8981 Spentrup
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Gassum, Randers

Re: Hvad du skal vide om saltvand eller noget

Indlæg af laursen »

Jeg tror kun jeg vil have klovfisk i mit nye 900L :rolleyes: , efter at have set denne film. Men jeg hade nu godt hørt at os akvarister er en stor trussel for revene, jeg har tilmed ladet mig fortælle at der kun er 1% af fiskene der når at blive et år
Min 430Liter tank: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=30588 Nu med 900Liter Tank
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 771
Tilmeldt: lør 17. apr 2010 09:50
14
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Re: Hvad du skal vide om saltvand eller noget

Indlæg af Benny »

Nu skal man jo lige se på hvornår videoen er fra, så man kan jo håbe at forholdene er blevet lidt anderledes, men jeg tror også at jeg fra nu af kun vil have plastik fisk, så derfor søger jeg start kapital, til at starte en produktion af plast fisk, der er økologiske :wink:
Hilsen
Benny
søvnig
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 413
Tilmeldt: tirs 16. maj 2006 19:35
18
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Esbjerg/Nordsøen
Kontakt:

Re: Hvad du skal vide om saltvand eller noget

Indlæg af søvnig »

Hold da kæft en gang propaganda...
Lad mig gætte... dette er lavet er biologer, og dem har jeg som udgangspunkt ikke den store respekt for.
På filmen bliver der sagt at det er ekstremt svært at holde et saltvandsakvarium... hmm der er jeg ikke enig.
Der bliver også sagt at akvarieopdrættet fisk er sygdomsfrie... hmm heller ikke enig
De skriver at bestanden af gule kiruger er faldet 47%. Hvordan er de kommet frem til det tal??? Hvis jeg kender biologer ret, så har de dykket ned på en position på revet og talt kiruger. Året efter er de dykket ned på samme position talt kiruger igen og kommet frem til at der er 47% færre kiruger, uden at tænke på vejr, vind og det faktum fisk flytter sig.
Læg for øvrigt mærke til filmen fra 1:13 til 1:24. en død fisk falder mod bunden samtidig med at en ny sættes i akvariet... det er da vist kun biologer der kan finde på det :beer:
Biologer i dk, har de sidste 20 år sagt at torsken var tæt på udryddelse, men der er jo stadig masser af torsk.
Havet er altså meget størrer end hvad den menneskelige hjerne kan kapere.

VH
Søvnig :devilish:
Journalist på www.andeposten.dk
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 988
Tilmeldt: fre 31. jul 2009 08:40
14
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Re: Hvad du skal vide om saltvand eller noget

Indlæg af Gzus.dk »

Jeg tror nu ikke at det er biologer der har lavet den her film, nok nærmere en eller anden Amerikansk naturhysterisk forening. Bare det at de sammenligner koralrevene med regnskoven, viser at de ikke kigger ud over deres egen næsetip, når man nu ved hvor vigtig andre dele af havene også er i den store sammenhæng.

Det kunne være sjovt at se en sammenligning med hvor mange fisk der bliver brugt til fødevareindustrien kontra saltvandsakvarier.

Når de snakker om Hawaii, så tror jeg nu de har rimelig styr på på hvad og meget der bliver fanget og eksporteret.

Man kan nok mere frygte landende østpå, som dog også virker som om de er ved at følge godt med i bevarelsen af naturen. Det er jo lidt som at save den gren over man sidder på.



/Morten N
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Hvad du skal vide om saltvand eller noget

Indlæg af ole kekkonen »

nu er der jo også forskel på forfattere der betaler penge for at få deres artikler udgivet på tryk,modsat verdens pressen der for penge for at trykke deres bras!!
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Hvad du skal vide om saltvand eller noget

Indlæg af StarF »

Ren propaganda, ikke meget sageligt der i.
Brugeravatar
bio
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1054
Tilmeldt: ons 17. okt 2007 13:19
16
Postnummer: 7323 Give
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Givskud
Kontakt:

Re: Hvad du skal vide om saltvand eller noget

Indlæg af bio »

søvnig skrev:Hold da kæft en gang propaganda...
Lad mig gætte... dette er lavet er biologer, og dem har jeg som udgangspunkt ikke den store respekt for.
På filmen bliver der sagt at det er ekstremt svært at holde et saltvandsakvarium... hmm der er jeg ikke enig.
Der bliver også sagt at akvarieopdrættet fisk er sygdomsfrie... hmm heller ikke enig
De skriver at bestanden af gule kiruger er faldet 47%. Hvordan er de kommet frem til det tal??? Hvis jeg kender biologer ret, så har de dykket ned på en position på revet og talt kiruger. Året efter er de dykket ned på samme position talt kiruger igen og kommet frem til at der er 47% færre kiruger, uden at tænke på vejr, vind og det faktum fisk flytter sig.
Læg for øvrigt mærke til filmen fra 1:13 til 1:24. en død fisk falder mod bunden samtidig med at en ny sættes i akvariet... det er da vist kun biologer der kan finde på det :beer:
Biologer i dk, har de sidste 20 år sagt at torsken var tæt på udryddelse, men der er jo stadig masser af torsk.
Havet er altså meget størrer end hvad den menneskelige hjerne kan kapere.

VH
Søvnig :devilish:
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvilken baggrund du har for at komme med disse udtalelser. For mig lyder det ikke som om du har nogen som helst forstand på hvad du snakker om, jvf. f.eks. eksemplet med torsken. Grunden til at bl.a. fiskere har svært ved at forstå at torsken ikke har det så godt mere er, at de ved hvor de torskene samles. Fiskerne fanger altså masser af torsk fordi de ved hvor den store koncentration af torsk findes, men faktum er at uden om de områder hvor torskene samles i stort antal, bliver der stadig færrer torsk. Udbredelsen (det fysiske omfang) af de store torskestimer bliver mindre, men fiskerne kender mere eller mindre centrum for disse samlingssteder hvor koncentrationen stadig er høj, derfor fanger de stadig mange torsk.

Og ja, jeg er biolog!
Mvh Lasse

Biolog, Nordic Reef
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvad du skal vide om saltvand eller noget

Indlæg af Carsten »

Nu har jeg ikke selv lige kigget filmen, men der er absolut grund til være opmærksom på situationen.

Det er ikke korrekt at 80% af saltvandfiskene kommer fra Hawaii. Øerne ligger ret isoleret og der er ikke så mange arter der ude som andre steder. Men der er 2 meget intersante fisk som er endemiske for området, og det er den gule kirurg og så enten C. potteri eller fisheri.

Har læst tilligere at lige netop Hawaii har et stort problem, og det er lovgivningen.
Enhver kan for ganske få dollar købe en licens til at fange fisk, og der er så vidt jeg husker ingen restriktioner på hvad og hvormange de må fange.
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2639
Tilmeldt: lør 16. jun 2007 02:05
17
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Re: Hvad du skal vide om saltvand eller noget

Indlæg af ronny.w »

Carsten skrev:Nu har jeg ikke selv lige kigget filmen, men der er absolut grund til være opmærksom på situationen.

Det er ikke korrekt at 80% af saltvandfiskene kommer fra Hawaii. Øerne ligger ret isoleret og der er ikke så mange arter der ude som andre steder. Men der er 2 meget intersante fisk som er endemiske for området, og det er den gule kirurg og så enten C. potteri eller fisheri.

Har læst tilligere at lige netop Hawaii har et stort problem, og det er lovgivningen.
Enhver kan for ganske få dollar købe en licens til at fange fisk, og der er så vidt jeg husker ingen restriktioner på hvad og hvormange de må fange.
Nu er videoen jo fra usa carsten, så mon ikke størreste parten af de ting der er i usa. kommer derfra.
søvnig
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 413
Tilmeldt: tirs 16. maj 2006 19:35
18
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Esbjerg/Nordsøen
Kontakt:

Re: Hvad du skal vide om saltvand eller noget

Indlæg af søvnig »

bio skrev:
søvnig skrev:Hold da kæft en gang propaganda...
Lad mig gætte... dette er lavet er biologer, og dem har jeg som udgangspunkt ikke den store respekt for.
På filmen bliver der sagt at det er ekstremt svært at holde et saltvandsakvarium... hmm der er jeg ikke enig.
Der bliver også sagt at akvarieopdrættet fisk er sygdomsfrie... hmm heller ikke enig
De skriver at bestanden af gule kiruger er faldet 47%. Hvordan er de kommet frem til det tal??? Hvis jeg kender biologer ret, så har de dykket ned på en position på revet og talt kiruger. Året efter er de dykket ned på samme position talt kiruger igen og kommet frem til at der er 47% færre kiruger, uden at tænke på vejr, vind og det faktum fisk flytter sig.
Læg for øvrigt mærke til filmen fra 1:13 til 1:24. en død fisk falder mod bunden samtidig med at en ny sættes i akvariet... det er da vist kun biologer der kan finde på det :beer:
Biologer i dk, har de sidste 20 år sagt at torsken var tæt på udryddelse, men der er jo stadig masser af torsk.
Havet er altså meget størrer end hvad den menneskelige hjerne kan kapere.

VH
Søvnig :devilish:
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvilken baggrund du har for at komme med disse udtalelser. For mig lyder det ikke som om du har nogen som helst forstand på hvad du snakker om, jvf. f.eks. eksemplet med torsken. Grunden til at bl.a. fiskere har svært ved at forstå at torsken ikke har det så godt mere er, at de ved hvor de torskene samles. Fiskerne fanger altså masser af torsk fordi de ved hvor den store koncentration af torsk findes, men faktum er at uden om de områder hvor torskene samles i stort antal, bliver der stadig færrer torsk. Udbredelsen (det fysiske omfang) af de store torskestimer bliver mindre, men fiskerne kender mere eller mindre centrum for disse samlingssteder hvor koncentrationen stadig er høj, derfor fanger de stadig mange torsk.

Og ja, jeg er biolog!
Jamen det skal da ikke være nogen hemmelighed at jeg har været erhvervsfisker og haft tilknytning til fiskeriet, de sidste knap 10 år. Derudover er jeg uddannet fiskeriteknolog. Jeg har også været med til at lave havbundsundersøgelser og fugleoptællinger i tyske bugt i forbindelse med mit arbejde som skibsassistent.
Så jeg har altså mødt rigtig mange biologer og jeg har altså svært ved at blive imponeret over dem. Og jeg vil også mene at jeg ved lidt om hvad der rører sig havet omkring dk.
Hvad angår torsken, så husk at fisk flytter sig og derfor er det ikke så simpelt, som du stiller det op. Som du sikkert ved, så trækker torsk ind på lavere vand om vinteren og dybere om sommeren. Derudover kommer alle deres små flyt. Der hvor der var torsk igår er der ikke nødvendigvis torsk i dag.
Jeg kan altså ikke se nogen ændringer i torskebestanden i løbet af de 10 år jeg har haft med fiskeri at gøre. Derimod kan jeg se invasive arter, som biologer stadig ikke har beskrevet.
Mit indtryk er, at biologer bruger alt for meget tid på at sidde på kontoret og læse raporter, som andre biologer har skrevet og ud fra det, skrive en ny raport. Og sådan kører det så ellers bare i ring. Hvor meget tid bruger du som biolog ud i felten frem for kontoret??

VH
Søvnig :devilish:
Journalist på www.andeposten.dk
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Hvad du skal vide om saltvand eller noget

Indlæg af ole kekkonen »

læg nu den hader ned,det er postet til forkert adresse,men det rører nu ikke mig den sort hvide prægede generalisering!!
selv det at holde saltvand for de fleste af os herinde så er det en underlig sammensat størrelse af kemi og biologi..
jeg er så bare en af dem som mener det er biologien som styrer kemien ikke omvendt :angry:
og det er helt klart lettere for mig at identificere dyr på billeder eller hjemme end ude på marken som mange mener det er det som skal til for en korrekt id..
hvis jeg ikke hved hvad det hedder hvordan kan jeg så vide hvad det gør...?så man ikke spilder flere penge og dyreliv!
det er forumet til iøvrigt!
Senest rettet af ole kekkonen man 25. okt 2010 13:17, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Hvad du skal vide om saltvand eller noget

Indlæg af AndersGS »

Der bliver godt nok sagt nogle "underlige" ting i den video..

Men vil da sige, at som forhandler der importere fisk, så skal man som regel acceptere 10 % DOA(Dead On Arrival), hvad der så falder fra derudover får man ikke krediteret. Og det passer som regel med de 10 % ryger i svinget(for det meste lidt mindre). Det samme må jo tænkes gældende fra fangststation -> grossist.. Og afhængig af hvor mange led der er så kan tallet jo godt komme deropad.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvad du skal vide om saltvand eller noget

Indlæg af Carsten »

ronny.w skrev: Nu er videoen jo fra usa carsten, så mon ikke størreste parten af de ting der er i usa. kommer derfra.

Det tror jeg ikke. Det er et stærkt begrænset antal arter som findes ved Hawaii, og der er ikke så mange koraller.
Så der kommer enorme mængder ind fra asien, primært Indonesien.
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2639
Tilmeldt: lør 16. jun 2007 02:05
17
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Re: Hvad du skal vide om saltvand eller noget

Indlæg af ronny.w »

Carsten skrev:
ronny.w skrev: Nu er videoen jo fra usa carsten, så mon ikke størreste parten af de ting der er i usa. kommer derfra.

Det tror jeg ikke. Det er et stærkt begrænset antal arter som findes ved Hawaii, og der er ikke så mange koraller.
Så der kommer enorme mængder ind fra asien, primært Indonesien.

Alt hvad kommer fra hawaii, tager turen forbi USA, på den ene eller anden måde. om det er grossist vejen eller bare transship
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"