KH værdi meget høj

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
sneppevej
Reactions:

KH værdi meget høj

Indlæg af sneppevej »

Hej.

Har nu kørt med kalkreaktor en uges tid. En Deltec PF601 med RowaLith C+. Reaktoren er styret af PH controller med magnetventil og kører med en PH værdi på ca 6.3-6.4. Der kører med et flow på ca 3 l/h.

Har løbende målt CA der kun har hævet sig fra 360 til 380. Til gengæld er min KH pludselig røget op på 15-16 :-(
det er nok lige i overkanten, right ?

PH i akvariet ligger på 8.2 +/- 0.1

Skal jeg bare slukke for reaktoren igen indtil KH falder igen ?

Gør jeg det så får jeg jo ikke min CA op på de foreskrevne 420 +/-

/Henrik
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Du skal ha' mere flow
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Enig med Ronny.
Brugeravatar
Christian
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: NORGE BERGEN

Indlæg af Christian »

Du bør ha 4liter+ pr time, får du Calsiumen opp på 450++ så blir det straks en annen vekst på dine koraller, se om du klarer 480-490 da kan du få oppleve en enorm vekst på koraller, klarer du 500 så får du se koraller på veksthormoner................... Boken til J.Sprung og C.Delbeck rapporterer om Ca nivå på 390-480 på de forskjellige korallrev, kjør opp Ca så blir det turbovekst...
Du bør også prøve Tunze sin MagnesiumPro, den skal i reaktoren og så får du plenty magnesium i baljen uten at tenke mere på det.
750liter 114liter sump2x250W HQI.14.5K Giesemann. Deltec-KM500.FR509.PF601.AP703.P1000A-SanderC100.IKS.TS48-MerlinFSBF.
Christian
sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

Jamen ?

Jeg troede at problemet her i mit tilfælde var den alt alt for høje KH på 16.

Bliver det ikke bare endnu værre hvis jeg skruer op for flowet eller hvordan hænger det sammen?

Skal jeg ikke ned på en KH på 8-10 ?

/Henrik
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Som jeg også har skrevet på NRF. (hvorfor oprette samme spørgsmål begge steder?) så mener jeg du skal hæve pH-værdien. Sæt den hellere til 6,4 - 6,6 så vil der ikke komme lige så meget KH. ud i vandet.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

mads-fisk skrev:Som jeg også har skrevet på NRF. (hvorfor oprette samme spørgsmål begge steder?) .
Det er ikke alle der læser på begge forum - derfor !!
Nogen læser B.T - andre E.B

/Henrik
Senest rettet af sneppevej ons 19. apr 2006 05:32, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

sneppevej skrev:Det er ikke alle der læser på begge forum - derfor !
LIge nu ser det ud som om alle de interessante diskussioner er på svf.dk og nrf.dk er blevet reduceret til et køb/salg marked ?

/Erik
sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

Christian skrev: Du bør også prøve Tunze sin MagnesiumPro, den skal i reaktoren og så får du plenty magnesium i baljen uten at tenke mere på det.
Er det den her du mener:

http://www.akvarieudstyr.dk/database/vi ... uktID=5179

/Henrik
Senest rettet af sneppevej ons 19. apr 2006 05:31, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
muldfred
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Geografisk sted: 3300 Frederiksværk

Indlæg af muldfred »

så mener jeg du skal hæve pH-værdien. Sæt den hellere til 6,4 - 6,6 så vil der ikke komme lige så meget KH. ud i vandet.
ph´en eller hvad??
Mvh Morten Rønde

160 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=2513
840 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... highlight=

Se mine indbygget akvarier lige oppe over

Billede
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

muldfred skrev:
så mener jeg du skal hæve pH-værdien. Sæt den hellere til 6,4 - 6,6 så vil der ikke komme lige så meget KH. ud i vandet.
ph´en eller hvad??
Ja det er pH-værdien han skal sætte til 6,4 - 6,6 ?
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Christian
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20

Indlæg af Christian »

mads-fisk skrev:
muldfred skrev:
ph´en eller hvad??
Ja det er pH-værdien han skal sætte til 6,4 - 6,6 ?
Det er vel litt avhengig av hva han har i reaktoren, er det caribsea sin ARM så kan den bli til slurry, den løser seg opp allerede ved 7.3-7.5 om jeg husker rett, der skal man være litt nøye...
750liter 114liter sump2x250W HQI.14.5K Giesemann. Deltec-KM500.FR509.PF601.AP703.P1000A-SanderC100.IKS.TS48-MerlinFSBF.
Christian
Brugeravatar
Christian
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20

Indlæg af Christian »

sneppevej skrev:
Christian skrev: Du bør også prøve Tunze sin MagnesiumPro, den skal i reaktoren og så får du plenty magnesium i baljen uten at tenke mere på det.
Er det den her du mener:

http://www.akvarieudstyr.dk/database/vi ... uktID=5179

/Henrik
Jepp det er den jeg mener, håper på å finne noe tilsvarende i strontium...
Christian
sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

mads-fisk skrev:.. så mener jeg du skal hæve pH-værdien. Sæt den hellere til 6,4 - 6,6 så vil der ikke komme lige så meget KH. ud i vandet.
Har du evt. en referance til beskrivelsen af at der udledes mindre KH af RowaLith C+ ved en PH på 6,4-6,6 fremfor Deltecs anbefaling på 6,2-6-5 ?

Og er der nogen der kan komme med link til at en højere tilførsel af CA sænker KH

/Henrik
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Mindre co2 eller øget flow giver mere Ca omvendt giver det højere kH.
Kik i den kemitråd der er her på forumet og læs mere i de link der er deri.

Og anbefaler Deltec at bruge Rowalith ved den angivne pH?
Det er en klar fordel at tilsætte så lidt co2 som muligt, så holder flasken længere. Jeg har en pH på 7,3 i min reaktor (bruger ARM)
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

Ronny skrev:Mindre co2 eller øget flow giver mere Ca omvendt giver det højere kH.
Skal det læses:

Mindre co2 eller øget flow giver mere Ca.

Mere co2 giver højere kH.

Eller ?

Ronny skrev:
Og anbefaler Deltec at bruge Rowalith ved den angivne pH?
Det er en klar fordel at tilsætte så lidt co2 som muligt, så holder flasken længere. Jeg har en pH på 7,3 i min reaktor (bruger ARM)
Yeps - ifølge brugsforvirringen der fulgte med.

/Henrik
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Skal det læses:

Mindre co2 eller øget flow giver mere Ca.

Mere co2 giver højere kH.
Ja
mvh
Ronny Madsen
sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

Hej.

Først lige et billede af Deltec PF601 i aktion:

Billede

Da jeg kom hjem idag foretog jeg 4 målinger af Ca samt Kh med 2 forskellige fabrikater testsæt.
Jeg var ekstremt omhyggelig med testsættene.

Gennemsnittet at resultaterne var:

Ca: 380
Kh: 15

Dette blev målt kl 18 og det var efter at reaktoren havde været offline i 24 timer.

Nu har jeg så ændret indstillinger på PH controlleren så reaktoren kører med en PH værdi på 6,6-6,7 mod tidligere 6,3-6,4.

Samtidig er flowet ændret til at køre med 12 l/h mod tidligere 6 l/h (de 3 l/h jeg skrev tidligere var kun et gæt, det blev dog målt til 5-6 l/h)

12 l/h ser sådan ud:

Billede

Dette afgangsvand havde en Kh på 36-38 da reaktoren kørte med en ph på 6,3 - hvilket passer fint med det Deltec skriver det skal have. Men Kh på afgangsvand skal måske længere ned?

Men et flow på 12 l/h er måske for kraftigt? - men den Ca skal jo længere op !

Jeg har læst de indlæg i kemitråden igennem som omhandler Ca samt Kh men syntes flere steder at det nævnes at hæver man Ca så følger Kh med op.

Deltec skriver at hvis Kh overstiger 11, så tyder det på at man kører sin reaktor for længe. Derfor har jeg tænkt mig at slukke den (co2 samt fluidize pumpe) sammen med lyset, som Deltec anbefaler.

Syntes ikke rigtig jeg kan finde nogen logik i det hele :-(

/Henrik
Brugeravatar
Christian
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20

Indlæg af Christian »

Holy Maccaroni her er det full forvirring, det viser seg nu at det behøves noen kloke hoder som lager en Calsium reaktor ABC.... Det ligger en
US version her: http://reefkeeping.com/issues/2002-05/s ... /index.php
Christian
sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

Christian skrev:Holy Maccaroni her er det full forvirring, det viser seg nu at det behøves noen kloke hoder som lager en Calsium reaktor ABC.... Det ligger en
US version her: http://reefkeeping.com/issues/2002-05/s ... /index.php
Tak, men der har jeg skam læst igennem, syntes ikke den bidrager med det helt store :-(

/Henrik
sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

Som der bliver skrevet i artiklen:

"A calcium reactor may be described as a 'balanced' calcium / alkalinity additive. Basically, this means that it adds calcium and alkalinity to the tank in the same ratio as is used by our corals during the process of calcification. Simply put, it is not possible to change the calcium level without the alkalinity being affected also in a defined manner."

Hvordan i alverden skal man dog så hæve Ca uden at hæve Kh - eller har han ikke ret i artiklen. Jeg kan jo godt se at massere kører med en Kh på ca 10 og med Ca på 450, så det må jo kunne lade sig gøre.

/Henrik
Brugeravatar
Christian
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20

Indlæg af Christian »

Du kan senke Kh, du vet jo nå hvor mye den stiger når calsium reaktoren kjører.
Stopp reaktoren, senk Kh med det tallet reaktoren får Kh din til å øke med, start reaktoren og du har nå den Kh du ønsker.
Christian
sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

Christian skrev:Du kan senke Kh, du vet jo nå hvor mye den stiger når calsium reaktoren kjører.
Stopp reaktoren, senk Kh med det tallet reaktoren får Kh din til å øke med, start reaktoren og du har nå den Kh du ønsker.
Den er svær at forstå :shock:

Mener du "sluk reaktoren indtil KH falder til din ønskede værdi, og tænd den så igen"

Så stiger den jo bare igen når man tænder reaktoren :?

Det er jo ikke rigtig nogen løsning, på den måde kommer Ca vel ikke op ?

/Henrik
Brugeravatar
Christian
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20

Indlæg af Christian »

Du må finne ut hva din Kh er, uten reaktor, når du har fastslått din eksakte Kh så må du jobbe ut i fra den, Kh og Calsium stiger proposjonalt, en økning i Calsium med 10, får Kh til å stige med 1........................
Christian
sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

Ok - nu har jeg kørt 1 uge helt uden kalkreaktor for at se værdierne helt uden.
Målingerne er nu:

KH: 10
CA: 320

Dvs KH er nu perfekt men CA alt for lav!

Hvordan kan jeg hæve CA uden at KH osse stiger?

Med kalkreaktoren tilsluttet har jeg både prøvet at køre med høj PH (6.6)og højt flow (12 l/h) og lav PH (6.3) og lavt flow (4 l/h)

Men ligemeget hvordan det hele er indstillet så stiger KH til 15-18 stykker og CA kommer ikke over 380-400.

Findes der et pulver man kan blande i, så kun CA hæves?

Jeg forstår ikke hvorfor at jeg ikke kan få det til at virke!! - lad mig gøre jeres gode råd :-)

/Henrik
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19
Geografisk sted: vordingborg

Indlæg af seier »

nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Jeg mener, at en kalciumkoncentration på mellem 380 og 400 er rigtig fint. Det er ganske naturlige værdier. Det eneste argument for at hæve den en smule er, at man får lidt at buffe med, hvis systemet skulle afbrydes for en tid. At korallerne begynder at vokse helt vildt ved forhøjede Ca-værdier er efter min mening en udokumenteret påstand. Tvært imod findes beretninger om, at koraller vokser lige godt ved 380 mg/l som lidt højere koncentrationer. Det er rigelige mængder til, at korallen kan få det, den skal bruge. Og så skal man huske, at der er en kompleks sammenhæng mellem KH, pH, kalcium- og magnesiumkoncentrationer, hvor der skal findes en balance. For høje eller lave værdier af det ene giver som regel et skred af en af de andre parametre. Muligvis en årsag til, at det ikke er ideelt bare uden videre at banke sin kalcium helt i top.
sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

Men jeg kan jo kun få min Ca op på 380-400, hvis min Kh er oppe på 15-18 !!
Det er lige det der er problemet.

/Henrik
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Hvis magnesium er lavt, kan det hvis også være svært at få calcium op ?
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Du kan booste din Ca-værdi med kalciumklorid, men det er lidt et one-shot, da man ellers risikerer at forskyde balancen af klorid-ioner for meget. Hvis du vælger at gøre dette, så gør på et tidspunkt, hvor KH'en er på plads - dvs. under 11. Ellers oplever du blot et dyk i kalciumkoncentrationen igen.

Kalkreaktoren bør indstilles til et niveau, hvor der opretholdes et acceptabelt KH-niveau i akvariet. Det kan godt være, at det tager lang tid før du kommer op på et acceptabelt kalcium-niveau, med mindre du tilsætter kalciumklorid.

Hvis vi for sjov skyld laver et regnestykke og antager, at du rundt regnet har 500 l. vand i akvariet og vil hæve Ca med 100 mg/l, giver det 50 g. kalcium. Da kalcium blot er en del af det kalkmedie, der er i kalkreaktoren, går der nok nærmere 100 g kalkmedie (Rowalith?) til - rundt regnet. Vi skal dog kende molekylesammensætningen af kalkmediet (består sikkert primært af aragonit) samt atomvægten af de enkelte atomer for at sige det mere præcist, men det er nogenlunde den størrelsesorden. 100 g kalk tager trods alt noget tid at få opløst i en kalkreaktor.

Jeg håber, at det gav nogenlunde mening? ;)
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"