Kære forum
Jeg er ved at forberede opstart af 250 l saltvand i mit tidligere ferskvandsakvarie, og har en del spørgsmål i den forbindelse.
Jeg ville gerne holde flere klovnfisk sammen - har læst i en artikel hvor man siger at helt op til 12 klovnfisk i forskellig størrelse kan bo i samme søanemone, kan det lade sig gøre ?
Jeg ville gerne holde flere arter af klovne - Percula klovnfisk, fløjls klovnfisk og tomat klovnfisk.
Jeg er godt klar over at min balje ikke er stor nok til alverdens fisk...
Alternativt kunne jeg forestille mig fisk som : 6 stribet gylte, soldaterfisk, ild dværgkejser og hugofisk - men gode råd er meget velkomne ...
Har fra min tid som ferskvandsfisker har jeg gode erfaringer med Eheim pumper fordi de næsten ikke larmer - men har læst mig til at de ikke cirkulerer vand nok til saltvand, mit spørgsmål er hvilket udstyr larmer mindst ? og er det rigtigt at saltvandsudstyr larmer mere ? hvad kan man gøre for at modvirke dette, støjhus ?
Endelig kunne jeg tænke mig at vide hvad jeg skal forvente af driftsudgifter for et 250 l pr. år ?
Jeg har talt med Klovnfisken på Frederiksberg og de sagde at jeg skulle forvente at bruge ca 5 - 6000 kr. for at komme op at køre hvordan lyder det ?
Håber at I kan hjælpe mig lidt på vej
Jacob
nyt akvarie med flere klovne og støjsvagt grej
-
Jacob skov
- Copepod

- Reactions: 0
- 15
- Postnummer: 4440 Mørkøv
- Saltvand siden?: 2010
- seier
- Dragefisk

- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: vordingborg
Re: nyt akvarie med flere klovne og støjsvagt grej
velkommen til starten på rigtige akvarier.
du vil ikke få held med at holde 12 klovnefisk i dit akvarie da disse er meget teritoriale.
Det bedste vil være at satse på et par og så andre fisk som kunne være nogen af dem du nævner.
der er masser af pumper i forskellige priser og kvalitet du kan bruge jeg er glad for tunze men det er nok en smagssag eheim tror jeg ikke der er mange der bruger i saltvand.
5-6 kilo kan du godt starte på men det afhænger helt af hvad du ønsker at ende med af indhold i akvariet osv. det skal du starte med at gøre op med dig selv, et saltvandsakvarie kan være mange ting.
omkostninger afhænger ligeledes af hvad man har af lys udstyr osv.
mht støj så synes jeg nu ikke det er det store problem men vi er jo forskellige det er vel nok mest skummere som står for støjen men hvis man lydisolere sit sumpskab lidt så vænner man sig til det.
du vil ikke få held med at holde 12 klovnefisk i dit akvarie da disse er meget teritoriale.
Det bedste vil være at satse på et par og så andre fisk som kunne være nogen af dem du nævner.
der er masser af pumper i forskellige priser og kvalitet du kan bruge jeg er glad for tunze men det er nok en smagssag eheim tror jeg ikke der er mange der bruger i saltvand.
5-6 kilo kan du godt starte på men det afhænger helt af hvad du ønsker at ende med af indhold i akvariet osv. det skal du starte med at gøre op med dig selv, et saltvandsakvarie kan være mange ting.
omkostninger afhænger ligeledes af hvad man har af lys udstyr osv.
mht støj så synes jeg nu ikke det er det store problem men vi er jo forskellige det er vel nok mest skummere som står for støjen men hvis man lydisolere sit sumpskab lidt så vænner man sig til det.
- Sarah R
- Foxface

- Reactions: 7
- 19
- Postnummer: 5700 Svendborg
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Tåsinge
Hvis du vil have flere klovfisk-arter sammen, er det bedst at købe dem alle på én gang.
Jeg har selv 6 klovnfisk og heraf blev 4 af dem sat i akvariet på samme tid, og der har aldrig været problemer.
Men vil nok mene at 12 klovnfisk lige er i overkanten til det akvarie.
Jeg har selv 6 klovnfisk og heraf blev 4 af dem sat i akvariet på samme tid, og der har aldrig været problemer.
Men vil nok mene at 12 klovnfisk lige er i overkanten til det akvarie.
- seier
- Dragefisk

- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: vordingborg
stadigvæk er sandsynligheden for at de danner par og jager de andre til døden før eller siden temmelig stor så det er ikke tilrådeligt medmindre de har meget stor plads men der er altid enkelte undtagelser fra reglen,så det er en chance man tar.
- Carsten
- Rev haj

- Reactions: 10
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det er korrekt at der kan bo mange klovnfisk i en anemone. Men kun i naturen. En søanemone kan let blive op med en meter i diameter. Og det er ikke forhold som vi kan give dem. Så nøjes med at købe en stor og en lille klovnfisk.Jacob skov skrev:Kære forum
Jeg er ved at forberede opstart af 250 l saltvand i mit tidligere ferskvandsakvarie, og har en del spørgsmål i den forbindelse.
Jeg ville gerne holde flere klovnfisk sammen - har læst i en artikel hvor man siger at helt op til 12 klovnfisk i forskellig størrelse kan bo i samme søanemone, kan det lade sig gøre ?
Jeg ville gerne holde flere arter af klovne - Percula klovnfisk, fløjls klovnfisk og tomat klovnfisk.
Jacob
Det vil også være problematisk at sætte flere arter klovnfisk ned i et så lille akvarie. Og fløjlsklovnfisk, bør du helt glemme.
De bliver store og er de mest stridbare af dem alle.
vær også opmærksom på at at det ikke er alle anemoner som bruges af alle klovnfisk. Der er dog nogle som tiltrækker flere arter end andre, og det er her at problemerne kan opstå. Det vil ende galt hvis alle vil bo i den samme anemone.