har et lille spørgsmål, jeg har haft et par levende sten i min sump uden lys dem vil jeg gerne have op i akvariet.
mit spørgsmål, er de stadig i live? selvom de ikke har fået lys. eller er de døde?
kan man checke det?

Jeg tror at det han søger svar på, er om stenene stadig er "Levende" efter ikke at have fået lys, og svaret er ja.. Levende sten er filtrerings blokke, fyldt op med bakterier, og disse kræver ingen form for lys. Ligeledes lever Pods, div. orme osv også fint i mørke.ole. skrev:er der ikke nogle svampe eller andre organismer som kan li skygge på dem?medmindre de har stået i stille stående vand burde det være til at se..
2/3 af alle organismer inde i levende sten består af børste orme og en stor børste orm kan bruge et helt år på at dø!

ja det var det nemlig, okay de er godt nok meget hvide i det men det kommer måske?Han$en skrev:Jeg tror at det han søger svar på, er om stenene stadig er "Levende" efter ikke at have fået lys, og svaret er ja.. Levende sten er filtrerings blokke, fyldt op med bakterier, og disse kræver ingen form for lys. Ligeledes lever Pods, div. orme osv også fint i mørke.ole. skrev:er der ikke nogle svampe eller andre organismer som kan li skygge på dem?medmindre de har stået i stille stående vand burde det være til at se..
2/3 af alle organismer inde i levende sten består af børste orme og en stor børste orm kan bruge et helt år på at dø!
Så smidt du bare dem op

fedt. det prøver jeg.Han$en skrev:Manglen på farve, skyldes at kalkalger har brug for lys. Når der ikke er lys, bliver de blege og dør, i stil med koraller.
Men giv stenene et par måneder i akvariet, så er de flotte igen