Durso standpipe
- Valentin
- Rev haj

- Reactions: 0
- 16
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Silkeborg/linå
Durso standpipe
Kære medlemmer..
Var hos en akvarie handler igår og så et akvarie med sådan en Durso sandpipe, og syntes det er rimelig smart at fjerne sin overløbs lyd på denne måde.. Har set sådan en fætter før og ved sådan rimeligt hvordan den virker.. Men mangler lidt at vide hvor langt ned i vandet sandpipen skal gå / være iforhold til mit reserve afløb....?
Så det jeg helt præcist godt vil vide om meget gerne se billede eller tegning af, er hvor høj eller lavt sandpipen sidder i overløbet i forhold til reserve afløbet..
Har selvfølgelig kugle hane på min pvc og den er rigtigt indstillet og det hele, men hver gang jeg har haft armen i tanken larmer det igen og er ved at være godt træt af det snart.. Det er sku så svært at ramme det præcise sted hvor kugle hanen skal stå og har endda taget vand fra overløbet hver gang det er begyndt at larme pga arm i vandet, men nå må det være nok.. Det skal bare spille..
Håber der er en der kan hjælpe mig..
Var hos en akvarie handler igår og så et akvarie med sådan en Durso sandpipe, og syntes det er rimelig smart at fjerne sin overløbs lyd på denne måde.. Har set sådan en fætter før og ved sådan rimeligt hvordan den virker.. Men mangler lidt at vide hvor langt ned i vandet sandpipen skal gå / være iforhold til mit reserve afløb....?
Så det jeg helt præcist godt vil vide om meget gerne se billede eller tegning af, er hvor høj eller lavt sandpipen sidder i overløbet i forhold til reserve afløbet..
Har selvfølgelig kugle hane på min pvc og den er rigtigt indstillet og det hele, men hver gang jeg har haft armen i tanken larmer det igen og er ved at være godt træt af det snart.. Det er sku så svært at ramme det præcise sted hvor kugle hanen skal stå og har endda taget vand fra overløbet hver gang det er begyndt at larme pga arm i vandet, men nå må det være nok.. Det skal bare spille..
Håber der er en der kan hjælpe mig..
Senest rettet af Valentin ons 22. sep 2010 23:02, rettet i alt 1 gang.
Mvh Troels
Husk at være gode ved hinanden, det betaler sig..smiler..
-
huttelihut
- Naso kirurg

- 15
- Postnummer: 2610 Rødovre
- Saltvand siden?: 2005
Re: Durso sandpipe
det udligner sig i løbet af kort tid hos mig efter diverse ændringer/arme i baljen man skal bare ha lidt tålmodighed
- Nolan
- Rev haj

- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
Det hedder en standpipe og ikke en sandpipe
Dit sikkerhedsrør står vel over (eller lige i) vandoverfladen? Røret fra standpipen skal bare ned under overfladen, så det ikke tager luft med ned.
/Kim
Dit sikkerhedsrør står vel over (eller lige i) vandoverfladen? Røret fra standpipen skal bare ned under overfladen, så det ikke tager luft med ned.
/Kim
- Carsten
- Rev haj

- Reactions: 10
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Min durso larmer overhovedet ikke. Og der er ingen kuglehaner på. Eneste lyd der kommer, er fra overløbets udløb i sumpen.
Hvis du åbner hanerne helt, vil der jo blot løbe den mængde vand igennem, som retur pumpen kan give.
Hvis du åbner hanerne helt, vil der jo blot løbe den mængde vand igennem, som retur pumpen kan give.
- Valentin
- Rev haj

- 16
Nolan..
Ok.. vidste godt røret skal ned under overfladen .. og som du skriver så er mit reserve liiiige i overfladen.. Kan godt se standpipen ikke skal helt ned i bunden af overløbet..
Carsten.. Har ikke fået lavet standpipen endnu, men lyder godt der kan åbnes helt for kugle hanen og at det virker..
Ok.. vidste godt røret skal ned under overfladen .. og som du skriver så er mit reserve liiiige i overfladen.. Kan godt se standpipen ikke skal helt ned i bunden af overløbet..
Carsten.. Har ikke fået lavet standpipen endnu, men lyder godt der kan åbnes helt for kugle hanen og at det virker..
Mvh Troels
- Helena
- Rev haj

- 18
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Odense NØ
Google det, det er miget nemmere, der findes masser af gode beskrivelser. Og den virker bare sådan en fætter.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
- Peters1
- Rev haj

- 21
- Postnummer: 5800 Nyborg
- Geografisk sted: Fyn
Den gang jeg kørte med sådan en(fuck det lød gammelt
) der havde jeg følgende:
1 - mit hovedrør, som var et par centimeter laver end sikkerhedsrøret. På dette rør havde jeg en kuglehane i skabet til at justere overløbet med.
2 - mit sikkerhedsrør, som jeg monterede denne durso på.
3 - min retur.
Jeg justerede på kuglehanen på rør 1, således at der løb omkring 5-10% af vandet igennem rør 2, som var sikkerhedsrøret. På denne måde fik jeg et næsten lydløst overløb, samt hvis strømmen gik, fik jeg ikke hele vandmængden fra overløbet i sumpen.
Har engang haft billede af det, men tror det forsvandt engang i en opdatering desværre, så google må også være mit bedste bud for et foto
Håber det gav mening

1 - mit hovedrør, som var et par centimeter laver end sikkerhedsrøret. På dette rør havde jeg en kuglehane i skabet til at justere overløbet med.
2 - mit sikkerhedsrør, som jeg monterede denne durso på.
3 - min retur.
Jeg justerede på kuglehanen på rør 1, således at der løb omkring 5-10% af vandet igennem rør 2, som var sikkerhedsrøret. På denne måde fik jeg et næsten lydløst overløb, samt hvis strømmen gik, fik jeg ikke hele vandmængden fra overløbet i sumpen.
Har engang haft billede af det, men tror det forsvandt engang i en opdatering desværre, så google må også være mit bedste bud for et foto
Håber det gav mening
RSM130 kan følges her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=1199
Link til min første balje: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=1199
- Peters1
- Rev haj

- 21
Lidt ala den neden under her... Der mangler bare en retur, samt det er en lidt anden størrelse de har lavet der.. Billedet er lånt fra nettet, så jeg håber ikke jeg genere nogen ved det

- Stillhoff
- Foxface

- 19
- Postnummer: 2680 Solrød Strand
- Geografisk sted: Solrød strand
Hvis du vil reducere nedfaldslyden i sumpen kan du lave en hydrocyclone ud af en 1½ flaske.
Flaske på hoved- Vand tangitielt ind i toppen og ud i bunden (hvor proppen sad). Der skal være et lille hul i toppen så luften der bliver trukket med ned kan komme ud.
Flaske på hoved- Vand tangitielt ind i toppen og ud i bunden (hvor proppen sad). Der skal være et lille hul i toppen så luften der bliver trukket med ned kan komme ud.
450l indbygget
- jesper/aarhus
- Rev Papegøje fisk

- 20
- Postnummer: 7600 Struer
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Struer (7600)
Stillhoff skrev:Hvis du vil reducere nedfaldslyden i sumpen kan du lave en hydrocyclone ud af en 1½ flaske.
Billede?
100 *100 * 50 cm cube
- ronny.w
- Rev haj

- Reactions: 1
- 18
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
- Kontakt:
jesper/aarhus skrev:Stillhoff skrev:Hvis du vil reducere nedfaldslyden i sumpen kan du lave en hydrocyclone ud af en 1½ flaske.
Billede?

- Valentin
- Rev haj

- 16
Peters1....
Præcist den på billedet jeg vil lave og perfekt beskrivelse du kom med..
Bare lige for en sikkerheds skyld.. så satte du dursoen på reserve røret....?, som du jo kalder sikkerheds røret.. det samme..smiler.. men troede bare det skulle sætte på hoved nedløbs røret....
Præcist den på billedet jeg vil lave og perfekt beskrivelse du kom med..
Bare lige for en sikkerheds skyld.. så satte du dursoen på reserve røret....?, som du jo kalder sikkerheds røret.. det samme..smiler.. men troede bare det skulle sætte på hoved nedløbs røret....
Mvh Troels
- Valentin
- Rev haj

- 16
Helena.. Må bestemt prøve at google det.. god ide..
Mvh Troels
- Valentin
- Rev haj

- 16
Carsten eller andre.. ved i om der skal være et lille bitte boret jul i toppen, har jeg nemlig lige set på google..
Mvh Troels
- Han$en
- Rev haj

- 17
- Postnummer: 2990 Nivå
Det gjorde jeg på min Durso - Og den røg ud igen efter 30min, for det larmede sgu mere end den slupren røret lavede uden..Valentin skrev:Carsten eller andre.. ved i om der skal være et lille bitte boret jul i toppen, har jeg nemlig lige set på google..
Jeg har langt om længe fået mit overløb indstillet, til kun at slupre svagt et par timer om ugen, og ellers ikke. Jeg kører uden sikkerhedsrør
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic[/center]
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
- Valentin
- Rev haj

- 16
Hansen.. Syntes også jeg kan læse at en del faktisk har problemer med det her durso sjov eller kedelig..griner..
Må sku ned og skrue på kuglehanen igen.. kører dog med sikkerhedsrør men det larmer sku også når der kommer vand der i.. Så der er kun tålmodigheds vejen.. få kuglehanen på plads igen..
Prøver sku lige at fjerne det vand fra overløbet som min lille arm havde lavet.. et forsøg værd..
Må sku ned og skrue på kuglehanen igen.. kører dog med sikkerhedsrør men det larmer sku også når der kommer vand der i.. Så der er kun tålmodigheds vejen.. få kuglehanen på plads igen..
Prøver sku lige at fjerne det vand fra overløbet som min lille arm havde lavet.. et forsøg værd..
Mvh Troels
- ronny.w
- Rev haj

- 18
- Kontakt:
- Valentin
- Rev haj

- 16
Hehe.. Ronny..
Det vil jeg helt bestemt prøve.. Det er jo lige før du skal have en knuser hvis det virker.. gg..
Det vil jeg helt bestemt prøve.. Det er jo lige før du skal have en knuser hvis det virker.. gg..
Mvh Troels
- Han$en
- Rev haj

- 17
- Postnummer: 2990 Nivå
Den vil Ronny blive utroligt glad for!Valentin skrev:Hehe.. Ronny..
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
- ronny.w
- Rev haj

- 18
- Kontakt:
Hov hov Hansen, du behøver ikke at virke når folk proper jyske dollars i digHan$en skrev:Den vil Ronny blive utroligt glad for!Valentin skrev:Hehe.. Ronny..
- Valentin
- Rev haj

- 16
Re: Durso standpipe
Hansen er bare misundelig på de dejlige jyske knus vi giver her ovre.. Griner.. Men i begge ser jo ret søde ud..
..
Mvh Troels
- StarF
- Rev haj

- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Geografisk sted: Støvring
Her er hvordan jeg har lavet mit, og det er lavet samtlige steder jeg har hjulpet folk, samt på alle mine akvarier. Det larmer ikke, eneste lyd man kan høre, er når vandet løber over i overløbet hvis der er for meget fald, ellers er det lydløst!
Kugle hanen brugest il at justere vandhøjden i overløbet.
durso er lavet af 2x vinkler, hvor der er boret et lille hul i toppen, det er vigtigt at dursoén sidder i den højde som er max vandhøjde i overløbet. Så justere du på kugle hanen på hovede rørt, indtil vandet lige nøjagtig går til dursoén, så der kommer lidt vand igennem sikkerheds røret, men mest igennem hovede røret.
simpelt, let og det virker!
Kugle hanen brugest il at justere vandhøjden i overløbet.
durso er lavet af 2x vinkler, hvor der er boret et lille hul i toppen, det er vigtigt at dursoén sidder i den højde som er max vandhøjde i overløbet. Så justere du på kugle hanen på hovede rørt, indtil vandet lige nøjagtig går til dursoén, så der kommer lidt vand igennem sikkerheds røret, men mest igennem hovede røret.
simpelt, let og det virker!
SPS = Stability Provides Succes
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=80627" onclick="window.open(this.href);return false;
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=80627" onclick="window.open(this.href);return false;
- Peters1
- Rev haj

- 21
Præcis, som starf har gjort det der.
Ja der skal bores et hul i toppen af den durso, så den kan trække lidt luft med ned. Mange har limet en lille slange herpå, som du så med en klemskrue kunne justere hvor meget luft den skulle trække for at blive lydløs. Jeg justerede dog bare med et stykke tape over halvdelen af hullet
Ja der skal bores et hul i toppen af den durso, så den kan trække lidt luft med ned. Mange har limet en lille slange herpå, som du så med en klemskrue kunne justere hvor meget luft den skulle trække for at blive lydløs. Jeg justerede dog bare med et stykke tape over halvdelen af hullet
- StarF
- Rev haj

- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Geografisk sted: Støvring
jeg har et lille hul ca 5mm, og der er intet larm fra hullet på nogen måde herPeters1 skrev:Præcis, som starf har gjort det der.
SPS = Stability Provides Succes
- Valentin
- Rev haj

- 16
Starf og Peters..
Takker mange gange for hjælpen.. Det har været en god og præcis hjælp i begge har givet og det er sku seriøs forum hygge..
Men så må i nusse om Hansen og Ronny nu de ikke får deres knus..hehe..
Troede sku bare at dursoen skulle sidde på hoved røret og ikkepå sikkerheds røret.. Men kan godt se logikken i det nu.. ( tror jeg ) griner..
Takker mange gange for hjælpen.. Det har været en god og præcis hjælp i begge har givet og det er sku seriøs forum hygge..
Men så må i nusse om Hansen og Ronny nu de ikke får deres knus..hehe..
Troede sku bare at dursoen skulle sidde på hoved røret og ikkepå sikkerheds røret.. Men kan godt se logikken i det nu.. ( tror jeg ) griner..
Mvh Troels
- Peters1
- Rev haj

- 21
Det var da så lidt 
- Valentin
- Rev haj

- 16
Fedt med lidt hjerne gymnastik.. Syntes jeg har fanget den nu..
Sku heller ikke nemt at have maler hjerne og så skulle vide alle de sjove ting der skal til før ens tank kører upåklageligt.. Meeeeeen et par år endnu kan der vist godt males endnu.. hehe.. Var kun to sider om at fatte pointen..
Den må da gå ind som forummets hurtigste.. hehe
For mig er et hurtigt svar aldrig nok som mange kommer med når der ønskes hjælp.. Men som ksrevet lige ovenfor, så var StarF´s og Peters1 hjælp helt igennem prof og man fik endda svar på hvorfor tingene virker..
Så efter en dag hvor man har været så heldig at træde i en lort i kundens have og er taget hjem fordi man blev pige sur.. ( kan ikke med hundebæ ) ja så bragte det her sku smil på læben igen..
Godt der stadig er gode hjælpsomme personer til endnu på forum....

Sku heller ikke nemt at have maler hjerne og så skulle vide alle de sjove ting der skal til før ens tank kører upåklageligt.. Meeeeeen et par år endnu kan der vist godt males endnu.. hehe.. Var kun to sider om at fatte pointen..
Den må da gå ind som forummets hurtigste.. hehe
For mig er et hurtigt svar aldrig nok som mange kommer med når der ønskes hjælp.. Men som ksrevet lige ovenfor, så var StarF´s og Peters1 hjælp helt igennem prof og man fik endda svar på hvorfor tingene virker..
Så efter en dag hvor man har været så heldig at træde i en lort i kundens have og er taget hjem fordi man blev pige sur.. ( kan ikke med hundebæ ) ja så bragte det her sku smil på læben igen..
Godt der stadig er gode hjælpsomme personer til endnu på forum....
Mvh Troels
- Valentin
- Rev haj

- 16
Peters1 .... Nope det betød virkelig meget for mig.. og så kan det godt være at det er piget, men når jeg får sådan en præcis og god hjælp så får jeg kun lyst til at give hjælpen videre..
Plejer at være en stor mand, men har ikke trænet i flere år, har tusser over hele kroppen, men jeg lever min dag på at hvis jeg smiler til bageren, så smiler bageren måske videre til fru Jensen som skal til Egypten senere på dagen og hendes dag blev god fordi bageren smilte til hende og det gør hun så måske til dem i luft havnen som så smiler til flere hundrede tusinde mennesker og tænk mit smil , som idag blev skabt af dig Peters og Starf det kom sku helt til Egypten.... samt tusinde andre steder.. Så om man er kvinde eller piget eller som mig, en der ihvertfald ikke ligner den smilende type overyldt med tusser ( og måske lidt større end en jagt hund ) ja så er det sku bare lækkert at komme ind på forum og få et dejligt svar....
Og til dem som griner.. og sidder nu med en smart kommentar, jamen kom med den, så ved folk da hvem der ikke hører til det smilende folk.. smiler..
Plejer at være en stor mand, men har ikke trænet i flere år, har tusser over hele kroppen, men jeg lever min dag på at hvis jeg smiler til bageren, så smiler bageren måske videre til fru Jensen som skal til Egypten senere på dagen og hendes dag blev god fordi bageren smilte til hende og det gør hun så måske til dem i luft havnen som så smiler til flere hundrede tusinde mennesker og tænk mit smil , som idag blev skabt af dig Peters og Starf det kom sku helt til Egypten.... samt tusinde andre steder.. Så om man er kvinde eller piget eller som mig, en der ihvertfald ikke ligner den smilende type overyldt med tusser ( og måske lidt større end en jagt hund ) ja så er det sku bare lækkert at komme ind på forum og få et dejligt svar....
Og til dem som griner.. og sidder nu med en smart kommentar, jamen kom med den, så ved folk da hvem der ikke hører til det smilende folk.. smiler..
Mvh Troels
- Valentin
- Rev haj

- 16
Må hellere lige tilføje..
Intet er ment på denne tråd men kun som den dårlige stemning der har været her inde lidt tid.. så Helena og Carsten, satte virkelig også pris på jeres svar..
Det hjalp måske idag at komme grædende hjem med puha på skoen og så var forum blevet bedre.. smiler.. ja er lidt naiv.. men det er da en god start med gode brugelige svar..
En krammer til jer alle.. smiler..
Intet er ment på denne tråd men kun som den dårlige stemning der har været her inde lidt tid.. så Helena og Carsten, satte virkelig også pris på jeres svar..
Det hjalp måske idag at komme grædende hjem med puha på skoen og så var forum blevet bedre.. smiler.. ja er lidt naiv.. men det er da en god start med gode brugelige svar..
En krammer til jer alle.. smiler..
Mvh Troels
- Peters1
- Rev haj

- 21
Du får sku lige en krammer retur
Har ingen tusser(endnu), men ellers kan jeg ski også godt lide at smile til folk, så på den måde ligner vi nok lidt hinanden bortset fra at jeg ikke bliver en lille smule pigesur når jeg træder i en lort... Jeg bliver stjernetosset
Nå ja og så elsker jeg smileys
fortsat god dag
Har ingen tusser(endnu), men ellers kan jeg ski også godt lide at smile til folk, så på den måde ligner vi nok lidt hinanden bortset fra at jeg ikke bliver en lille smule pigesur når jeg træder i en lort... Jeg bliver stjernetosset
Nå ja og så elsker jeg smileys
fortsat god dag