VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Hjælp til målingsværdier

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Re: Hjælp til målingsværdier

Indlæg af herzberg »

Nu er det jo altså ikke alle der er lige så nørdede som os der har været med herinde næsten fra starten af vel ;) Selvfølgelig kan vi godt blive enige om at man bør teste sit vand for det nødvendige med baggrund i akvariets indhold.

Jeg vil stadig fastholde at med et godt vandskifte en gang om md så er der ikke den store brug for at måle noget. Undtagelsen kan måske være fosfat og nitrat, men såfremt at akvariet står pænt uden den store algevækst, ja så vil jeg argumentere for, at heller ikke disse er nødvendige - igen med baggrund i at omhandlende akvarie kun indeholder fisk og blødkoraller. De er altså på ingen måde lige så fordringsfulde som f.eks. stenkoraller. Har man ikke lysten eller evnen til at teste sit vand så skal man selvfølgelig holde sig fra stenkoraller.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
onchant
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
16
Postnummer: 2670 Greve

Indlæg af onchant »

Jeg har aldrig haft algeproblemer, vandet har altid været klart og flot, skiverne vokser fra dag til dag og har altid gjort det. Mit Kenyatræ har delt sig 8 gange på de 2 år og anemonen er vokset med 4 cm. i dia.

Jeg har skiftet vandet ca. 2 gange på de 2 år. Aldrig testet det.

Jeg ved godt jeg har en tråd, hvor der står vandværdierne er fine. Det var fordi jeg tog noget vand med ud til DecOcean og han målte det for mig og alle værdier var fine sagde han, uden jeg forstod et ord andet end "Alt er fint".

Men men men... Nu har jeg fået Klovnfisk i og vil også gerne satse på noget mere liv og vil derfor gerne sætte mig ind i værdierne så alle har det godt.

Min store hobby har gået på hundetræning og fester... Så har jeg derudover haft et super flot akvarie stående som pynt. Nu vil jeg bare gerne tage skridtet videre...
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

Så læs her på forum og de artikler som der er linket til. Det er ingenlunde svært når først man ved hvad man skal gøre. God vandkvalitet, tilsætning af sporstoffer og godt lys så kan du holde de samme koraller som alle andre herinde. I og med at de akvarie er så forholdsvis lille skal du dog være mere efter det end dem med store akvarier da buffer kapaciteten er mindre. Derfor er jævnlige målinger af ca, kh og mg nødvendige hvis du vil holde stenkoraller. Hvis du ikke helt er med på hvad ca, mg og kh er forkortelser for så søg og læs :) Det bliver nødvendigt i sidste ende hvis du vil bevæge dig ind på de lidt mere vanskelige koraller. Alt hvad du kan komme i tvivl om er med garanti behandlet tidligere.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"