VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Hjælp til målingsværdier

Forum for generel snak omkring saltvand.
onchant
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
16
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 2009

Hjælp til målingsværdier

Indlæg af onchant »

Hejsa

Jeg har lige prøvet at måle mit akvarie for første gang og vil lige høre hvad i syntes om det, og hvad jeg kan gøre for at ændre nogle af værdierne

Værdierne er som følgende:

NO2 - <0.3 mg/l
NO3 - 10 skal den ned?
PO4 - 0
PH - Så høj den ikke kunne måles, hvordan får jeg den ned?
Alk - Low 0 - 1.6 - Skal den op?
CA - (Det er med testsæt fra Red Sea) Jeg skulle dryppe det skrevet i og derefter dryppe 1 dråbe i fra Reag A og måle. Afmålingen skulle blive Orange til sidst. Målingen startede lyserød som der stod den også skulle være og jeg startede med 1 dråbe. Efter 10-20 dråber var farven bare gennemsigtig med grønt skær. Efter 60 dråber hvor vandet bare var klart igen som da jeg startede, stoppede jeg. Hvad er der galt med mit CA?

Er der noget jeg skal være på alarmpunktet på her? Og hvad kan jeg gøre for at forbedre mine værdier?

Det er i et Boyu 58 L med 20 skiver, 2 anemoner, 3 micro klovnfisk, 2 polypper og 2 små kenyatræer

Håber en venlig sjæl vil hjælpe mig

Venlig hilsen
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Re: Hjælp til målingsværdier

Indlæg af ronny.w »

N02 skal være nul

N03 er fin nok bare ikke over de 30

P04 kan snyde ( kan godt vise nul men har du alger har du P04 ) Så lav som muligt

PH skal ligge mellem 8,5 - 7,6 mit ligger altid omkring 7,6 - 7,9 det har jeg lært og leve med

KH ( ALK ) 6-12 ( med skal helst ligge stabilt ikke store udsving )

CA mellem 380-430

Din ph er ikke bare kommet der op af sig selv, så du må have over buffet med et aller andet. Men måske er det dine test sæt den er gal med ?

Skift noget vand, din KH er så lav at den er 100 % skadelig og din PH er helt hen i vejret.
onchant
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
16

Indlæg af onchant »

De er mange år gamle så det kan godt ske det er de test sæt.

Kan jeg ikke putte noget i for at få CA, KH op og PH ned?
onchant
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
16

Indlæg af onchant »

Og hvad kan gøre PH'en så høj?

Det eneste jeg har gjort er at putte Silicone på klapperne på baggrunden for at få overløbet til at virke bedre, men det kan vel ikke gøre det? Hvad ellers?
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

onchant skrev:De er mange år gamle så det kan godt ske det er de test sæt.

Kan jeg ikke putte noget i for at få CA, KH op og PH ned?
Før du ved om det er dine test's skal du ikke fortage dig noget.
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

hvor tit måler du ?? og lad nu være med at pynte på udtagelsen :naughty:
onchant
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
16

Indlæg af onchant »

Ja så må jeg få købt mig et nyt ;-)

Hvis de så måler det samme, findes der så nogen nem løsning på det? F.eks noget jeg kan smide i der gør det "rig" på værdierne igen
onchant
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
16

Indlæg af onchant »

Det er første gang ;-)
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

onchant skrev:Ja så må jeg få købt mig et nyt ;-)

Hvis de så måler det samme, findes der så nogen nem løsning på det? F.eks noget jeg kan smide i der gør det "rig" på værdierne igen
Okay lad os sige at det rent faktisk er dine værdier og dine test har målt rigtig, selv om jeg tviler.

Så er din eneste løsning at få lavet er ordenlig vand skifte, gerne over nogen gange, så du ikke bare smider dine værdier på plads med det samme, da dette også er skadeligt.

Men du kan vælge mellem pest og kolera. satse på at du stille og roligt kan få tingende på plads uden at der går noget til, for med dine værdier som de er nu, er det sgu mærkeligt at du har ting som er i live. derfor tror jeg ikke på dine målinger og jeg skal ikke råde dig til at skifte alt vandet førend du har målt med noget andet. kommer du så frem til samme resultat, så få skiftet noget vand foreks. alle liter over 7 dage.
onchant
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
16

Indlæg af onchant »

Okay mange tak for det. Jeg har næsten lige lavet vandskift for ca. 1 måned siden da jeg skulle sætte det Silicone jeg snakkede om, på.

Jeg har haft alt det liv i, på nær de 3 klovnfisk og 1 anemone, i over 2 år. Jeg har prøvet med nogle andre koraller for ca. 1 år siden og de blev brune og døde til sidst, men det tror jeg er pga. lysmangel?

Ja jeg må få købt et nyt testsæt og så få målt igen. Kommer KA og CA også med friske værdier via vandskift?
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

Du siger du har haft i over 2 år og har kun målt en gang. det er vel ikke rigtig ?

Der står på de forskellige salt pakker hvad en standard blanding hæver det vand du blander op.

har du så en Calcium i dit akvarium på 450 og din nye salt blanding er 430 og du skifter nøjagtig det ½ vand, så vil din nye calcium være 440
onchant
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
16

Indlæg af onchant »

Jeg har ikke været så god til vandskift førhen nej og jeg har heller ikke målt før.

En Calcium i akvariet?
onchant
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
16

Indlæg af onchant »

Alt andet liv end de nævnte koraller har holdt fint i de 2 år uden målinger og uden så meget vandskift
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

onchant skrev:Jeg har ikke været så god til vandskift førhen nej og jeg har heller ikke målt før.

En Calcium i akvariet?
Tager du pis på mig eller hvad ??? :G
onchant
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
16

Indlæg af onchant »

Nej ;-D Hvorfor?
onchant
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
16

Indlæg af onchant »

Jeg mener når der ikke har været problemer eller grund til bekymring med noget død og ødelæggelse i akvariet, så er det vel ikke et problem?

Jeg har simpelthen bare aldrig fået sat mig ind i de tests men er så begyndt i dag og vil gøre noget ud af det nu ;-)
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

Ok lad og sige at det forholder sig sådan, så skal jeg vist ikke skrive flere indlæg her, da det helt klart vil give mig en advarsel mere fra hougaard
onchant
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
16

Indlæg af onchant »

Jeg spørger blot om hjælp til at komme igang med test og få styr på mine værdier og for engang skyld lære lidt om det
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Tykki »

tag det roligt. jeg kan ikke hjælpe da jeg selv er nykommer, og selv er igang med at lære, men jeg er sikker på at der er en eller flere med knap så mange defekter som ronny som er dig behjælpelig. vi er jo alle forskellige, det er bare ærgeligt at nogen mennesker ikke har fået øjnene op for det. ønsker dig en god aften. mvh Dan
onchant
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
16

Indlæg af onchant »

Tak Dan ;-) Og i lige måde
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

Tykki skrev:tag det roligt. jeg kan ikke hjælpe da jeg selv er nykommer, og selv er igang med at lære, men jeg er sikker på at der er en eller flere med knap så mange defekter som ronny som er dig behjælpelig. vi er jo alle forskellige, det er bare ærgeligt at nogen mennesker ikke har fået øjnene op for det. ønsker dig en god aften. mvh Dan
Hold da lige din kæft, defekter siger du.

Okay for at gøre en lang historie kort.

Hej allesammen mit navn er Benny, nu har jeg haft en hund i snart 2 år og af en eller anden mærkelig grund når hunden står med fronten mod mig er den væk, den er blevet utrolig tynd og afmargeret, så da jeg forleden var nede hos den lokale hunde forretning fik jeg fortalt at jeg skulle fodre den, men nu vil jeg gerne lige høre alle jer om dette og er det rigtig at de skal have mad, for det fik jeg ingen information om da jeg købte den. men nu forstår jeg det simpelhen ikke mere for den har haft det fint nok i de sidste 2 år.

Så retfærdigør bare skødeløshed med at jeg har Defekter, det kan jeg godt bære
onchant
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
16

Indlæg af onchant »

Nu ser mit akvarie ikke "afmargeret" ud og har heller ikke gjort det på noget tidspunkt... Jeg spørger blot til mine værdier jeg lige har målt. Det er ikke en tråd om at redde mit akvarie, da der ikke er sket nogen skade... Nu vil jeg blot lære og have styr på tingene...

Men har du en dag brug for hundeviden er jeg ekspert inden på det område. Dog ikke saltvandsværdier endnu, da man må starte et sted...
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Tykki »

der var den jo igen! vi er ikke alle perfekte, men vi er mange som godt kan være positivt indstillet til ting, også selvom de ikke lige er som vi syntes det skal være. en måde at skabe en dårlig stemning på er jo bla andet den måde du ofte opføre dig på mr RIGHT. slå dog koldt vand i blodet før du får en prop af slagsen. hvis du ikke gider fæhoveder som "os" , så glid dog forbi. du må nu også have en god aften trods alt. mvh Dan
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

Så længe du kun holder fisk og blødkoraller så kan du skide calcium (kalk på dansk) og kh et langt stykke. Det er kun stenkorallee der bruger dette i deres skelet. Her finder du sikker også forklaringen på hvorfor du tidligere ikke kunne holde dem i live. Hvis man ikke tilsætter kalk og kh og holder værdierne ved lige så kan man ikke holde stenkoraller (med mindre man skifter vand mindst 1 gang om ugen og i rigelige mængder).

Din ph behøver du egentlig heller ikke bekymre dig om med den besætning du har. Og du kan IKKE få en meget høj ph uden at tilsætte f.eks. kh. Så her er der formentlig tale om en målefejl.

Hvis jeg var dog så skiftede jeg 50 procent vand en gang om md og lod det være ved det hvis ellers dit akvarie ser ok ud. Du kan jo overveje at sætte en fosfat reaktor på hvis du finder ud af at du har for meget fosfat i vandet (alger).
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Tykki »

se bare. kort og presist, uden noget negativt pis. det burde sgu ikke kræve en studiegæld på kontoen at opføre sig ordenligt. fred og kærlighed til folket :grouphug: kh Dan
onchant
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
16

Indlæg af onchant »

Herzberg: Utrolig mange tak for et yderst lækkert og præcist svar ;-)

Det gav svar på et par års undren :) Så alle værdierne vil automatisk regulere sig via vandskift? Så simpelt som et vandskift? ;-)

Tak
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Vandskift er skam ikke det eneste du skal have gang i, du bliver simpelhen nød til at lave jævnlige vandtest med testsæt som du kan stole på og som ikke er gået over holdbarheden (varighed for mange testsæt er 1 år).

Men derudover så har Ronni altså en pointe med at hvis man ikke efter 2 år har fundet ud af at vandskift og jævnlige vandtæst er nødvendig så har man altså sovet i timen og ikke sat sig det mindste ind i hvordan et saltvandsakvarie skal holdes (dog kan det siges mere diplomatisk end Ronni her har gjort).

Kig her da det er ret så vigtigt med forståelsen af at teste sit vand: http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Tests%C3%A6t Derudover er der et hav af tråde her på forummet som omhandler test af vandet brug evt. søge-funktionen.
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Du skriver ellers i en af dine sidste tråde at dine vandværdier er gode nok.

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 3&start=15

Hvis du syndes det er svært at måle så tag ud til Decocean han vil sikkert gerne hjælpe med at måle dit vand samt sælge dig nogle testsæt.

Steen
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Nu kan man jo så altid diskutere formuleringer. I denne sag støtter jeg nok Ronnie.

Hvis man efter at have haft sin yndlingshobby i 2 år, ikke har lært betydningen af Ca, Ph, No3, Po4, Kh mv. :

Så gå noget mere på vores forum

Der er kun en risiko, du kan blive klogere :rolleyes: :hehe: :scream:
Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Silkeborg/linå

Indlæg af Valentin »

Må nok også lige sige skamme skamme her.. du har jo liv i baljen makker..
Mvh Troels

Husk at være gode ved hinanden, det betaler sig..smiler..
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"