Boyu 58 flow? fra vand ind - gennem skummuer - ud? How?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
onchant
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions: 0
17
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 2009

Boyu 58 flow? fra vand ind - gennem skummuer - ud? How?

Indlæg af onchant »

Hejsa

Har mig et boyu 58L og ville gerne høre om det er opsat korrekt.

Jeg kan forstå at vandet kommer ind gennem risten, øverst i højre side af akvariet. Ned gennem de puder og gennem det UV lys. Derefter hvor bliver det så af? Ryger det ind nederst til skummeren?

Og største spørgsmål er efter det har været i skummeren, hvor kommer det så ud igen? Og videre rundt? For til vestre for skummeren er termometeret og efter det igen er der en masse bio bolde, men intet sted hvor det "skal" komme ud igen?

Hjælp

Vh
Brugeravatar
lotp
Palet kirurg
Palet kirurg
16
Postnummer: 9300 Sæby

Re: Boyu 58 flow? fra vand ind - gennem skummuer - ud? How?

Indlæg af lotp »

Først: Fjern alle biobolde og svampe. De er kun en skidtsamler. Nøjes med en enkelt filtersvamp i toppen af det første rum(og rens den ofte). Du skal sørge for at vandet kun kan komme ind i det første rum(til højre) via den øverste rist. Luk alle de øvrige riste tæt til, evt med korallim eller silicone.
Vandet går via en pumpe ind nederst i skummeren, herefter fortsætte det til rummet hvor varmelegemet sidder og videre til sidste rum, hvor det ender i akvariet via returpumpen som sidder i det sidste rum.
Søg evt her på siden, da der er mange, incl undertegnede, som har måtte foretage ændringer i boyu 58 liters.
Mvh Lotte
onchant
Klovnfisk
Klovnfisk
17

Indlæg af onchant »

Tak for den yderst fine forklaring Lotte

Men lige et sidste spørgsmål. Den returpumpe, hvor sidder den? Er det den jeg selv kan flytte rundt, for lige nu sidder der en "normal" pumpe ude i akvariet men intet i det sidste rum, da der ikke fulgte andet med... men det er måske den som jeg skal sætte der ind?
Brugeravatar
lotp
Palet kirurg
Palet kirurg
16

Indlæg af lotp »

Normalt sidder der en pumpe i det sidste rum, som skyder vandet ud af det ene hul i skillevæggen mellem selve akvariet og "sumpen". Fra original er denne forbundet med en spraybar så returvandet fordeles lidt bedre. Langt de fleste har så sat en ekstra cirkulationspumpe i selve akvariet. Kunne forestille mig at den pumpe du bruger som cirkulationspumpe, egentlig er den som er ment som returpumpe... Det giver ikke rigtig nogen mening at der ikke findes en returpumpe...
onchant
Klovnfisk
Klovnfisk
17

Indlæg af onchant »

Og er det meningen at vandet skal være 110% roligt hvor termometeret sidder? For skulle der ikke gerne være gang i vandet i kammer 3 og 4 da vandet fra kammer 2 med skummeren smider det over i 3'ern?

Eller hva? For der er jo ingen huller i skillevægene?
onchant
Klovnfisk
Klovnfisk
17

Indlæg af onchant »

.
Brugeravatar
lotp
Palet kirurg
Palet kirurg
16

Indlæg af lotp »

Der skulle gerne være huller i skillevæggene... Mener at hullerne i skillevæggen mellem rum to og tre fra højre, består af to åbninger i siden af skillevæggen. Hullet i skillevæggen mellem rum tre og fire er i bunden af skillevæggen. Vandet behøver ikke være roligt i det rum hvor varmelegemet sidder(Det er vel det du mener med termometer?...), der vil self være et flow i vandet som det passerer de forskellige rum i sumpen.

Vedr. pumpen... Jeg fandt lige min den gamle returpumpe, som stod af for noget tid siden. Det er en boyu submersible pump 720 liter i timen
pumpe 006.JPG
pumpe 006.JPG (19.72 KiB) Vist 1429 gange
Hvis det er den der sidder i selve akvariet nu, så skal du bare sætte den i det 4 rum, og så evt. skaffe en anden cirkulationspumpe.
Håber det giver mening :)
onchant
Klovnfisk
Klovnfisk
17

Indlæg af onchant »

Ah super. Ja har sat den bagved kan bare huske første gang jeg gjorde det tømte den vandet for hurtigt så der kun kom bobler ud fordi den ikke fik nok vand ind.

Vandet er nu HELT roligt som om der ikke passere noget vand fra 2 til 3 rum

Det samme i rum 4 er vandet HELT roligt og der samler sig ret meget skidt ved varmelegemet som det rigtigt hedder jo hehe
Brugeravatar
lotp
Palet kirurg
Palet kirurg
16

Indlæg af lotp »

At den tømte rummet og så bare sendte bobler ud kan skyldes flere ting... Evt har pumpen til skummeren været stoppet til, eller vandstanden i akvariet har været for lav så der ikke er løbet nok vand hurtigt nok ned i sumpen...
Jeg har som sagt lukket alle riste undtagen den øverste hvor jeg har sat et tyndt stykke plastik i klemme, så der nu er et pænt fald. Altså højere vandstand i akvariet end i sumpen. Det tog noget tid at finde den rigtige størrelse på det lille stykke plastik og samtidig finde ud af hvor meget vand der skulle være i akvariet. Nørklede med det et par uger, men nu fungerer det perfekt.
Læste din anden tråd om koraller der dør. Det kunne muligvis skyldes alle de affaldsstoffer der har hobet sig op i biobolde og filtersvampe i sumpen, når vandet nærmest har stået stille. Tror du er nødt til at kigge lidt på vandværdierne og skifte vand noget oftere. Evt. 5-10% hver uge eller hver anden uge. 3-4 gange på 1½ år er ikke meget i så lille et akvarie der ovenikøbet ikke huser verdens bedste skummer. Herudover kunne jeg forestille mig at du har en del overfladefilm i akvariet, hvilket stjæler meget lys fra korallerne.
onchant
Klovnfisk
Klovnfisk
17

Indlæg af onchant »

Igen et fantastisk svar, mange tak....

Jeg har fjernet alle biobolde og filter klodser. Men de var altså i rum 4, så gør det stadig noget? De er ihvertfald ude og det var godt nok et grisseri hehe.. Hele akvariet er "støvet" nu.

Ja jeg må få fixet de riste åbninger så...

Ja der lå ret meget i overfladen men jeg ændrede position på pumpen der var ude i akvariet til at blæse rundt i overfladen. Det hjalp en hel del
onchant
Klovnfisk
Klovnfisk
17

Indlæg af onchant »

Men er der en måde jeg kan tjekke om der overhovedet kommer vand fra skummeren til rum 3 (varmelegemet)? Altså det løber ikke over nogen steder
Brugeravatar
lotp
Palet kirurg
Palet kirurg
16

Indlæg af lotp »

Hvis returpumpen nu sidder hvor den skal og skyder vand ud i akvariet, og der løber vand ind i sumpen i det første rum, og det ikke løber over nogen steder, så er der flow gennem alle rum. (selvom det måske kan se ud som om vandet står stille når du kigger ned i det)

I din anden tråd nævnte du at du har 15-25 kg sten i dit akvarie... Jeg holder nok med Carsten i forhold til at det ikke kan passe, med mindre det er nogle dårlige sten (Jo bedre sten, jo mindre vejer de)... Hvis det virkelig er tilfældet at du har 15-25 kg, vil jeg råde dig til at fjerne nogen af dem... Jeg har 8 kg i mit boyu og de fylder altså godt.

Hvis jeg var dig, ville jeg:

Skaffe en god cirkulationspumpe.

Overveje om stenene er gode nok, eller der er for mange. Der må ikke være døde områder i akvariet hvor vandet står stille. Så stenene må heller ikke bare være læsset op i en dynge.

Løbende teste vandværdierne, og skifte 20 % vand hver dag indtil nitrat, nitrit, fosfat osv er næsten nul. Evt bruge osmosevand eller teste vandhanevandet...

:h
-Og husk lige et stykke filtersvamp i det første rum. Det kan tage større ting som evt kunne stoppe skummerpumpen til. Men husk at rense det hver uge.
onchant
Klovnfisk
Klovnfisk
17

Indlæg af onchant »

Tak for rådene... Altså jeg vil skyde på en 15 kg men har ikke vejret dem. Hele baggrunden er fyldt og så lidt ud i hver side så det nærmest danner en halvmåne baggrund så man kan kigge "ind" i "lagunen" ;-)

20% vand HVER dag? Ødelægger jeg så ikke hele bio osv i akvariet? Det har dog kørt 1½ år indtil videre og skiver og kenyatræ formerer sig og vokser rigtig flot. Problemet er koraller af farve der hurtig bliver brune og dør ud

Ja vil begynde at kigge på vandværdier som det første imorgen. Ved du evt. om jeg kan bruge de der strips der bare er lige til at dyppe og så aflæse? Eller SKAL jeg igang med det tunge udstyr iform af alle de flasker med alverdens kemikalier i?

(Jeg er ingen fysiker) ;-D

Vh og mange tak for svarene igen
Brugeravatar
lotp
Palet kirurg
Palet kirurg
16

Indlæg af lotp »

Det var så lidt. Glad for at kunne hjælpe, det er jo det vi har forummet til :)
Der er delte meninger om store vandskift, men jeg tror ikke der sker noget i forhold til bio´en i akvariet. Det er bedre at slippe af med affaldsstofferne. Du skal jo også kun skifte så meget indtil der er styr på værdierne. (jeg bruger forresten lidt rowaphos i en nylonstrømpe i det første rum, det er effektivt til at tage fosfat)
Du kan ikke bruge stripsene, så du må desværre til at lege den lille kemiker.
onchant
Klovnfisk
Klovnfisk
17

Indlæg af onchant »

Hvad er rowaphos? ;-)

Der sidder allerede et lille filter (net) bagi den øverste rist... Er det nok?

Så de biobolde og de rør-ting i et net, skal bare smides væk?
Brugeravatar
lotp
Palet kirurg
Palet kirurg
16

Indlæg af lotp »

rowaphos: http://www.saltvandsudstyr.dk/shop/rowa ... -399p.html

Jeg ville stadig bruge filtersvamp også...
Du kan da bare gemme det... Så bla at der var en fornylig som ville købe biobolde. Jeg vil ikke sige du skal smide det ud, hvis du nu af en eller anden grund står om 5 år og skal bruge det :grin:
onchant
Klovnfisk
Klovnfisk
17

Indlæg af onchant »

filtersvamp? Er det den som der sidder 2 af i 1. rum?

Har taget den nederste ud og så taget den sidste helt op i toppen. Var det ikke sådan?

Og hvor meget skal man så putte i det "net" fra nylonstrømpe? Skal man bare fylde alt i og så smide det i 1. rum øverst?
Brugeravatar
lotp
Palet kirurg
Palet kirurg
16

Indlæg af lotp »

Genbrug det gamle, men rens det godt under den kolde hane. Eller køb et stykke blå filtersvamp og skær det til så det passer. Mit ligger i toppen og "hviler" på uv-røret som sidder på pumpen til skummeren.
Der står på bøtten med rowaphos hvor meget du skal bruge.
onchant
Klovnfisk
Klovnfisk
17

Indlæg af onchant »

Super. For har allerede 2 af dem. Hvad er grunden til at tage det nederste ud?

Så har jeg vidst heller ikke flere spørgsmål lige denne omgang. Tak igen ;-)
Brugeravatar
lotp
Palet kirurg
Palet kirurg
16

Indlæg af lotp »

Så lidt :)
Tror det er nok med det øverste. Jo mere filtermateriale, jo mere skidt kan der samle sig...
onchant
Klovnfisk
Klovnfisk
17

Indlæg af onchant »

Så fik lige jeg et spørgsmål mere, da jeg så lidt på youtube...

Hvordan undgår jeg at få vand i koppen til skummeren? Kan se der kun kommer skum i på de andres?

Min er altid fyldt med vand efter nogle dage, efter jeg har renset den
Brugeravatar
lotp
Palet kirurg
Palet kirurg
16

Indlæg af lotp »

I dit tilfælde er det nok pga for høj vandstand i sumpen. Ellers kan det være den får for meget luft...
onchant
Klovnfisk
Klovnfisk
17

Indlæg af onchant »

Super ;-) Nu har jeg fået smidt en masse silicone på og tror det bliver rigtig godt. Så bare nu at der går et helt døgn før det er hærdet :-( Kan jo ikke vente... hehe
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"