Hvorfor sælger man dyrere?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions: 0
16
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Ballerup

Hvorfor sælger man dyrere?

Indlæg af DanielXavier »

Nu har jeg lige det her spørgsmål, da det jo kan være der er noget om snakken.

Jeg har undret mig lidt over, at man sælger fisk privat, dyrere end de kan købes i butikkerne. Nogle gange er prisstigningen over 100%. Skal man tjene den mad man har givet fisken ind igen? eller er det fordi den så er mere hårdfør? Der er intet negativt i emnet(må jeg hellere sige) jeg ville bare gerne vide hvorfor.
Senest rettet af DanielXavier søn 25. jul 2010 10:26, rettet i alt 1 gang.
spdiving

Re: Hvor sælger man dyrere?

Indlæg af spdiving »

Nogle mener det er bedre med en indkørt fisk da den har nemmere ved at overleve.
Det er også grunden til at nogle mener de er mere værd men det er jo op til køber om man vil betale det mere for den.
Men hvad grunden til at korallerne skal koste mere end i butik ved jeg ikke. Nok forde nogle har købt dem for dyrt selv.

Steen
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
18
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: 3600 Frederikssund

Indlæg af MMartin »

Jeg køber helst fisk af private. Har haft alt for mange dødsfald med fisk fra butikker....... og tror desværre at cyanid oftes er grunden til at fiskene ikke overlever
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
16

Indlæg af DanielXavier »

spdiving skrev:Nogle mener det er bedre med en indkørt fisk da den har nemmere ved at overleve.
Det er også grunden til at nogle mener de er mere værd men det er jo op til køber om man vil betale det mere for den.
Men hvad grunden til at korallerne skal koste mere end i butik ved jeg ikke. Nok forde nogle har købt dem for dyrt selv.

Steen
Men koraller kan jeg måske forstå, da de jo er vokset sig større.. Det gør fisk også, men det gør de uanset hvad jo.
Men ja, det er nok fordi de er købt for dyrt.
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
16

Indlæg af DanielXavier »

MMartin skrev:Jeg køber helst fisk af private. Har haft alt for mange dødsfald med fisk fra butikker....... og tror desværre at cyanid oftes er grunden til at fiskene ikke overlever
Så skal man da bare købe hos Moby, der er ingen cyanid.. Der i øvrigt er langt billigere end private. :wink:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Stort set alle forhandlere har nogle rigtigt l.... akvarier til fisk importerede fisk.
Fiskene har ingen mulighed for at gemme sig. Det gør at fiskene meget ofte er extremt stressede
når de kommer hjem i et akvarie. Derved har de en langt større risiko for at dø af stressen foruden at de er meget mere udsatte for at få pletter.
Det er faktorer der gør at folk ofte gerne vil betale mere for en fisk, end de kan få den til i butikken.
Med hensyn til korallerne, så ved jeg ikke lige hvad du hentyder til, for jeg mener da ikke at have set nogen som var dyrere "brugte" end direkte fra forhandleren.
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
16

Indlæg af DanielXavier »

Men, som folk har sten og koraller osv. tror du så ikke fiske stresser lige så meget, da fangsten jo unægtelig må vare meget længere, end i et tomt akvarie.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
21

Indlæg af Carsten »

DanielXavier skrev:Men, som folk har sten og koraller osv. tror du så ikke fiske stresser lige så meget, da fangsten jo unægtelig må vare meget længere, end i et tomt akvarie.
Det stresser selvfølgelig også fisken, men ikke så meget som det lang tids stress de er udsatte for i butikkerne.
Og da fisken generet er i bedre form i akvariet end hos forhandleren, betyder det langt mindre
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
16

Indlæg af DanielXavier »

ok..
Jamen så har jeg fået lidt klarhed over det.. Jeg syntes bare det er meget, at fordoble prisen.. Men det må man bare betale, hvis man vil.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
21

Indlæg af Carsten »

DanielXavier skrev:ok..
Jamen så har jeg fået lidt klarhed over det.. Jeg syntes bare det er meget, at fordoble prisen.. Men det må man bare betale, hvis man vil.
Jeg synes så også at en fordobling er alt for meget, men jeg vil da også hellere tjene 500 kroner end 250.
Og mon ikke at prisen har været til forhandling
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
18

Indlæg af MMartin »

Synes nu heller ikke at koraller bliver solgt til overpris herinde. Fisk derimod synes jeg er steget en del i pris det sidste års tid. Kan da huske at jeg købte en stor palet og en gul kirurg for 500 kr samlet. Den pris får man dem sgu ikke til mere
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
16

Re: Hvorfor sælger man dyrere?

Indlæg af DanielXavier »

Ja lige præcis.. Det koster 1 af dem nu.

Nu spurgte jeg til en sælger, og han skulle have 200 kr, for en kutling, som koster 109 kr hos moby. Det er altså lidt vildt syntes jeg.
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
18

Indlæg af MMartin »

Jeg synes nu det er ok at fisk og koraller har en vis pris. Det er trods alt vildt fangede fisk, og blev de solgt for en 50er ville folk nok ikke have samme "respekt" for deres fisk. Vi er som akvariefolk trods alt med til at ødelægge koralrevene i en vis forstand
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

Jeg vil gerne give extra for en indkørt fisk!, dette kommer dog også meget an på hvad type fisk vi snakker om. Koraller der imod, gider jeg ikke betale extra for.
SPS = Stability Provides Succes

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=80627" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
21

Indlæg af Carsten »

MMartin skrev:Synes nu heller ikke at koraller bliver solgt til overpris herinde. Fisk derimod synes jeg er steget en del i pris det sidste års tid. Kan da huske at jeg købte en stor palet og en gul kirurg for 500 kr samlet. Den pris får man dem sgu ikke til mere
Nu er palet og gul kirurg, måske heller ikke de bedste fisk af sammenligne priserne på.
Gul kirurg, findes kun ud for Hawari, det betyder at der er et stort pres på populationen.
Færre fisk, højere pris, sådan er det. Det har heller ikke hjulpet, at en del af området er kommet med i en stor nationalpark, hvor al fangst er total forbudt.
Det er lidt i samme stil med palet kirurgen, den findes også kun få steder. Selv om den er opgivet til at findes i Indo pacific og west pacific, er det ikke ensbetydende med at den findes over alt.
Vi skal også tage i betragtning at staten hele tiden finder på nye underlige regler. Og som regel er det altid noget med kroner ører i sidste ende. Eneste sted forhandleren kan læsse byrden over på er kunden.
Vi skal også lige huske på at den amerikanske dollar er steget med ca 25% på et års tid, og alle fisk og fragt afregnes i $
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
20
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

Som udgangspunkt vil jeg helst købe fisk og koraller privat, dels ud fra et etisk synspunkt og sådan en lidt naiv forestilling om økologi, men også fordi de som regel er mere hårdføre. Endnu bedre er hvis de er opdrættede, både koraller og fisk. Om jeg køber opdrættede fisk fra butikker er som sådan for mig lige meget. Jeg havde ikke noget mod, eksempelvis, at betaler 150 kroner for en opdrættet fisk, som måske koster 75 kroner i butik fanget på revet.

Tilgengæld må jeg sige at det er vanvittigt at betale 85-90 kroner per kilo for stendøde levende sten i butikkerne, og kun 40 kroner kiloet, som prisen er for tiden, på fede levende sten privat. :) Det har jeg netop prøvet, og har købt fra samtlige tre butikker i KBH, og kan kun konstatere at alt visuelt liv er pist væk. Så er det altså rart at få levende sten fra private:)
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"