VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

ang bestillinger fra moby's hjemmeside?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 4190 Munke Bjergby
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Syd- og Vestjælland

ang bestillinger fra moby's hjemmeside?

Indlæg af DDT2 »

Hej
sad og kiggede lidt på moby's hjemmeside men hvis man skal have fisk kan man se der står fx T.R. er det som par eller?
og er det stk pris?
mvh. Kenneth
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: ang bestillinger fra moby's hjemmeside?

Indlæg af StarF »

Det står for Tank Raised. Altså opdrættet fisk.
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 4190 Munke Bjergby
Geografisk sted: Syd- og Vestjælland

Indlæg af DDT2 »

ahhh okay mange tak synes nemlig bare ikke lige jeg kunne se hvad det skulle stå for.
men mange tak i hvert fald :)
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 6700 Esbjerg
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

Jeg undre mig over at der står Håndfanget vs Cynaid fanget fisk på hans forside og alligevel sælger han på mystisk vis håndfanget manderin fisk ???

Er det håndfanget fra de jong's akvariumer ?
jens lyn
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16
Postnummer: 4000 Roskilde

Indlæg af jens lyn »

ronny.w skrev:Jeg undre mig over at der står Håndfanget vs Cynaid fanget fisk på hans forside og alligevel sælger han på mystisk vis håndfanget manderin fisk ???

Kan ikke se at det står på hans forside men på et link hvor der står cyanidfanget fisk.
Tror lige du skal læse det hele igennem. http://www.deepoceanshop.dk/cyanidfisk
Det er vist en artikel han har skrevet, hvorfor det er bedst at købe håndfanget fisk frem for cyanidfanget. Alle fisk fra Dejong er håndfanget eller opdrættet.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

ronny.w skrev:Jeg undre mig over at der står Håndfanget vs Cynaid fanget fisk på hans forside og alligevel sælger han på mystisk vis håndfanget manderin fisk ???

Alle De Jongs fisk, er fanget uden gift. Så hvad er der at undre sig over?
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8210 Århus V

Indlæg af Mikkel E »

En anden ting; er der nogle der ved hvor tit Moby ca. tager disse turer?
Ved nemlig ikke om jeg skal hoppe på denne her, eller vente :dontknow:
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

næste tur er til sep.
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

jens lyn skrev:

Det er vist en artikel han har skrevet, hvorfor det er bedst at købe håndfanget fisk frem for cyanidfanget. Alle fisk fra Dejong er håndfanget eller opdrættet.
OKay så hvis manderin fisk ikke er fanget med Cynaid, mener du så det er nogen dejong selv har opdrættet.

HEHE
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå

Indlæg af Han$en »

ronny.w skrev:OKay så hvis manderin fisk ikke er fanget med Cynaid, mener du så det er nogen dejong selv har opdrættet.

HEHE
Kan ikke se hvorfor det er svært at forstå at De Jong KUN levere fisk der enten er:

Håndfanget i havet - Dvs. med net, og finesse, uden brug af atom-bomber eller Cyanid

Opdrættet - Ja, selvsigende.
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

Han$en skrev:
ronny.w skrev:OKay så hvis manderin fisk ikke er fanget med Cynaid, mener du så det er nogen dejong selv har opdrættet.

HEHE
Kan ikke se hvorfor det er svært at forstå at De Jong KUN levere fisk der enten er:

Håndfanget i havet - Dvs. med net, og finesse, uden brug af atom-bomber eller Cyanid

Opdrættet - Ja, selvsigende.
Det er det skam heller ikke, jeg har bare "ALDRIG" nogensinde hørt om at nogen fanger manderinfisk med net, tværtimod, for med net er det praktisk talt umuligt.

Men fred være med det. hvis dejong siger det er det jo nok sådan :K
Brugeravatar
M.G.Larsen
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15
Postnummer: 4050 Skibby
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Skibby

Indlæg af M.G.Larsen »

Nu er det ikke helt samme str. net som du bruger derhjemme i baljen håber jeg... :wink:

Her er et klip fra youtube, hvor dykkere "håndfanger" fisk i Australien, uden at forgifte eller bedøve dem og uden at skade revet med kemikalier.....

[video][/video]
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

ronny.w skrev:Det er det skam heller ikke, jeg har bare "ALDRIG" nogensinde hørt om at nogen fanger manderinfisk med net, tværtimod, for med net er det praktisk talt umuligt.

Og hvad basere du det på?

Altså, nu har jeg selv dykket hvor der også var Mandariner, og jeg vil godt påstå at de ville være nemme at fange med et ordentligt net ;)

De begiver sig ofte ud på lidt mere åbent rev, hvor de nemt lige kan snuppes :)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

M.G.Larsen skrev:Nu er det ikke helt samme str. net som du bruger derhjemme i baljen håber jeg... :wink:

Her er et klip fra youtube, hvor dykkere "håndfanger" fisk i Australien, uden at forgifte eller bedøve dem og uden at skade revet med kemikalier.....

[video][/video]

Jeg er skam ude mærket bekendt med hvordan fisk bliver håndfanget. Men nu snakker vi mandarinfisk og ikke alle mulige andre. Men jeg kunne da godt tænke mig at se noget Dokumentation for jeres tro på at mandariner bliver håndfanget, i så stor stil som Dejong sælger disse fisk ud. Nu ligger landet således at Langt de fleste mandariner bliver fanget med Cyanid, da de praktisk talt er næsten umulige at fange i stor stock uden.
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Schwensen »

ronny.w skrev:
M.G.Larsen skrev:Nu er det ikke helt samme str. net som du bruger derhjemme i baljen håber jeg... :wink:

[video][/video]

Jeg er skam ude mærket bekendt med hvordan fisk bliver håndfanget. Men nu snakker vi mandarinfisk og ikke alle mulige andre. Men jeg kunne da godt tænke mig at se noget Dokumentation for jeres tro på at mandariner bliver håndfanget, i så stor stil som Dejong sælger disse fisk ud. Nu ligger landet således at Langt de fleste mandariner bliver fanget med Cyanid, da de praktisk talt er næsten umulige at fange i stor stock uden.
Synes det er lidt en mærkelig tilgang du har til det :) Når nu Dejong siger at de er håndfanget, så må man gå ud fra at de ikke lyver?
Og når nu de siget at de er håndfanget, så er det vel dig der skal give dokumentation for det modsatte ;) Man er uskyldig indtil det modsatte er bevist.
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

Schwensen skrev:
ronny.w skrev:

[video][/video]

Synes det er lidt en mærkelig tilgang du har til det :) Når nu Dejong siger at de er håndfanget, så må man gå ud fra at de ikke lyver?
Og når nu de siget at de er håndfanget, så er det vel dig der skal give dokumentation for det modsatte ;) Man er uskyldig indtil det modsatte er bevist.

Nu er det rent faktisk almen viden, hvordan mandariner bliver fanget og til dette bliver der rent faktisk brugt cyanid. Du kan jo bare prøve at ringe rundt til lidt forskellige fangst stationer og hører om hvordan "netop" de fanger deres mandariner
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15
Postnummer: 2650 Hvidovre
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

ronny.w skrev:

Kunne være sådan her ? http://coralmorphologic.com/b/mandarinfishpart2

/Morten N
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4293 Dianalund

Indlæg af Schwensen »

ronny.w skrev:
Schwensen skrev:
ronny.w skrev:

[video][/video]

Nu er det rent faktisk almen viden, hvordan mandariner bliver fanget og til dette bliver der rent faktisk brugt cyanid. Du kan jo bare prøve at ringe rundt til lidt forskellige fangst stationer og hører om hvordan "netop" de fanger deres mandariner
Arh... :hehe: Almen viden tror jeg nu ikke, at det emne går ind under ;) Men hvis du har prøvet at ringe rundt til diverse fangststationer og fået svaret at de bruger cyanid? så er det jo nok ikke Dejongs fangststationer du har ringet til? :)
zimba
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: jylland

Indlæg af zimba »

Tak Gzus.dk, synes det er rart at nogen gør sig besværet med at fremlægge dokumentation for deres synspunkt, fremfor bare at udtrykke sig på en personlig nedladende måde overfor andre, uden at komme med seriøs dokumentation for deres påstand.
Personlig synes jeg altid det er godt at forholde sig kritisk til oplysninger man modtager, ikke mindst fra hjemmesider der har til formål at sælge en vare.

Karl
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Schwensen skrev:
Arh... :hehe: Almen viden tror jeg nu ikke, at det emne går ind under ;) Men hvis du har prøvet at ringe rundt til diverse fangststationer og fået svaret at de bruger cyanid? så er det jo nok ikke Dejongs fangststationer du har ringet til? :)

Uanset hvordan de erfanget, så får du det ikke at vide. Langt de fleste fisk der fanges. Tages at lokale fangere, som sælger dem videre til grossisterne, som exporter fiskene.
Og så længe man ikke selv har haft nettet ude og fange fiskene, så forvent at de er cyanid fanget.
Det kan meget vel være at ggrossisten spørger fangeren hvordan de er fanget, men hvis han får 10 cent mere for fisken hvis den ikke er cyanid fisket, så svarer han da det.
soreng
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
15
Postnummer: 2600 Glostrup

Indlæg af soreng »

Han$en skrev:
ronny.w skrev:Det er det skam heller ikke, jeg har bare "ALDRIG" nogensinde hørt om at nogen fanger manderinfisk med net, tværtimod, for med net er det praktisk talt umuligt.

Altså, nu har jeg selv dykket hvor der også var Mandariner, og jeg vil godt påstå at de ville være nemme at fange med et ordentligt net ;)

Lyder spændenede at mandarinfisk bevæger sig ud i det åbne. hvor er det, da det så absolut er noget jeg meget gerne vil prøve, istedet for at ligge og vente

Alle steder hvor jeg har dykket filippinerne, red sea, palau stillehavet , er alle dyk skumringsdyk, hvor man dykker ud, ligger og venter på mandarinen kommer frem, man venter med lygte, hvor man holder for lyskeglen, og kun slipper lidt lys ud for ellers er den væk med det samme. og på et rev der er feks. 200 meter langt er de ca. kun på 5 meter.

Den lever i døde koralrester, lidt som levenden sten. og er meget sky, parring foregår ved at 2 fisk svømmer 10-15 cm ud af de døde sten og kysser. den kommer max 10 -15 cm ud og er super hurtig. og den er max fremme i 15-20 sek. jeg vil absolut ikke mene at den er til at fange i stor stil med net.

Hilsen

Søren
RSM 250 med aquamedic køler, overvejer nitrat of fosfat filter.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

soreng skrev: Lyder spændenede at mandarinfisk bevæger sig ud i det åbne. hvor er det, da det så absolut er noget jeg meget gerne vil prøve, istedet for at ligge og vente

Alle steder hvor jeg har dykket filippinerne, red sea, palau stillehavet , er alle dyk skumringsdyk, hvor man dykker ud, ligger og venter på mandarinen kommer frem, man venter med lygte, hvor man holder for lyskeglen, og kun slipper lidt lys ud for ellers er den væk med det samme. og på et rev der er feks. 200 meter langt er de ca. kun på 5 meter.

Den lever i døde koralrester, lidt som levenden sten. og er meget sky, parring foregår ved at 2 fisk svømmer 10-15 cm ud af de døde sten og kysser. den kommer max 10 -15 cm ud og er super hurtig. og den er max fremme i 15-20 sek. jeg vil absolut ikke mene at den er til at fange i stor stil med net.

Hilsen

Søren
Vi var på nat dyk ved Red Sea, og så flere gange i løbet af de par timer en mandarin eller 2 der faktisk var ude på nogenlunde åben bund - 1-3 meter fra omkringliggende sten/koral rester.

Ikke ment som at der var overflod af dem, men jeg så mindst 10 fisk i løbet af dykket der begav sig lidt væk fra de sikre skjulesteder. Men ganske vidst er de hurtige som lynet, og lyssky.
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
soreng
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
15

Indlæg af soreng »

Han$en skrev:
soreng skrev: Lyder spændenede at mandarinfisk bevæger sig ud i det åbne. hvor er det, da det så absolut er noget jeg meget gerne vil prøve, istedet for at ligge og vente

Hilsen

Søren
Vi var på nat dyk ved Red Sea, og så flere gange i løbet af de par timer en mandarin eller 2 der faktisk var ude på nogenlunde åben bund - 1-3 meter fra omkringliggende sten/koral rester.

Ikke ment som at der var overflod af dem, men jeg så mindst 10 fisk i løbet af dykket der begav sig lidt væk fra de sikre skjulesteder. Men ganske vidst er de hurtige som lynet, og lyssky.

Har aldrig set det og må som dykker sige gud hvor er jeg misundelig, på den gode måde. og kan kun håbe på at komme til at se det, alle mine mandarindyk er med den skide ventetid.

hvilket dykkersite hvar det på, da det jo desværre ikke er nomalt at de svømmer i det fri. men ville gerne opleve det.

og da alle mine ferier er planlagt med dykning, er det jo kun et spørgsmål om planlægning, og så kan man jo sætte et hak mere i bogen.

Hilsen

Søren
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

soreng skrev:Har aldrig set det og må som dykker sige gud hvor er jeg misundelig, på den gode måde. og kan kun håbe på at komme til at se det, alle mine mandarindyk er med den skide ventetid.

hvilket dykkersite hvar det på, da det jo desværre ikke er nomalt at de svømmer i det fri. men ville gerne opleve det.

og da alle mine ferier er planlagt med dykning, er det jo kun et spørgsmål om planlægning, og så kan man jo sætte et hak mere i bogen.

Hilsen

Søren
Der må jeg lige være dig et svar skyldigt, og få undersøgt det. Det er et par år siden, og var mest et spontant dyk fordi der lige var tilbud på det :)

Jeg får lige tjekket op på hvor og hvor ledes :)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

Det er nemlig rigtig Carsten ;)

Og til soreng så er det nemlig den helt rigtig beskrivelse af mandarin fiskens adfærd. men jeg kunne da godt tænke mig at hvis en Dansk Grossist ville deltage i debatten og i så fald hvis han / man kan fremskaffe mandariner i så stor stock som De jong sælger dem ud om alle så er håndfanget. ( Jeg tror bare ikke på det eller på julemanden )

For det svare nogenlunde til at finde en lus i en halm mark og handfange så mange mandariner.

Hold jer lige for øje at jeg ikke siger at nogen steder bliver de fanget med net eller lignede, men i det omfang er det 110 % umuligt at alle er håndfanget

Men det lyder jo altid godt at sige Handcaught istedet for caught with cyanid.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

soreng skrev:
Han$en skrev:

Lyder spændenede at mandarinfisk bevæger sig ud i det åbne. hvor er det, da det så absolut er noget jeg meget gerne vil prøve, istedet for at ligge og vente

Hilsen

Søren

Det lyder lidt underligt at de som de eneste af den familie skulle have en anderledes yngleadfærd.
Jeg har haft både Synchiropus marmoratus og S. ocellatus

Jeg så parring med S. ocellatus og marmoratus. Der var parringen helt anderledes. Hannen "futtede" rundt om hunnen i noget tid, og da lyset blev slukket svømmede de begge hurtigt op til overfladen, hvor parringen skete en proces der gentog sig nogle gange. Det kunne godt tage nogle minutter ialt.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Men tilbage til starten af tråden, så går det vel på om man har tiltro til MAC certificeringen eller ej.
For dem som ikke ved hvad MAC certificeringen går ud på, så er det at fisken er fanget uden gift og om fisken er behandlet ordenligt hele vejen fra fanger til butik.
MAC tager rundt og udsteder de certificater og de skal fornyes hvert år.
Det var noget som der var en del snak om for nogle år siden, men snakken er noget forstummmet de sidste år.
En hel del mente at det var et firma der forsøgte at finde en måde at tjene penge på, og det synes jeg nu også selv det er.
soreng
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
15

Indlæg af soreng »

Hej carsten

Jeg kan desværre kun udtale mig efter hvad jeg har læst, i diverse bøger, om tropiske fisk, hvor parringen af mandarinen er omtalt, samt at der for ca. 6-7 måneder siden var et dykkerprogram om reeffish på discovery hvor det samme blev omtalt.

Jeg tror dog heller ikke at man kan helt kan sammenligne hvad der sker i ens balje, med hvad der sker "In reel life". f.eks. kan du ikke se mandarinen om dagen på revet. den er helt væk. det kan man i ens balje. Det er en skumringsfisk, hvis du skal se mandarin under dykning starter et dyk ca. 17 til 17 30. for at du kan være rimelig sikker på at se den. man som med alt dykning der er ingen garantier.

Har personligt dykket i 14 dage på filippinerne hvor der var "hvalhaj garanti" havde ca. 30 dyk, samt en hel dag på båden hvor vi sad i 5 timer i fuldt udstyr, mens den ledte efter hvalhajer. Men hvalhajen havde sku ikke læst om nogen garanti den var væk. Jeg prøver dog igen til januar.

Hilsen
Søren
soreng
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
15

Indlæg af soreng »

Carsten skrev:
Schwensen skrev:

Uanset hvordan de erfanget, så får du det ikke at vide. Langt de fleste fisk der fanges. Tages at lokale fangere, som sælger dem videre til grossisterne, som exporter fiskene.
Og så længe man ikke selv har haft nettet ude og fange fiskene, så forvent at de er cyanid fanget.
Det kan meget vel være at ggrossisten spørger fangeren hvordan de er fanget, men hvis han får 10 cent mere for fisken hvis den ikke er cyanid fisket, så svarer han da det.
En sidste ting der tror jeg du har meget ret carsten, og når man rejser dernede kan og vil de fortælle alt for 10 cent ekstra
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15
Postnummer: 2650 Hvidovre
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

ronny.w skrev:Det er nemlig rigtig Carsten ;)

Og til soreng så er det nemlig den helt rigtig beskrivelse af mandarin fiskens adfærd. men jeg kunne da godt tænke mig at hvis en Dansk Grossist ville deltage i debatten og i så fald hvis han / man kan fremskaffe mandariner i så stor stock som De jong sælger dem ud om alle så er håndfanget. ( Jeg tror bare ikke på det eller på julemanden )

For det svare nogenlunde til at finde en lus i en halm mark og handfange så mange mandariner.

Hold jer lige for øje at jeg ikke siger at nogen steder bliver de fanget med net eller lignede, men i det omfang er det 110 % umuligt at alle er håndfanget

Men det lyder jo altid godt at sige Handcaught istedet for caught with cyanid.
Ved du hvor mange De Jong sælger eller er det bare et gæt at de sælger mange ?

Hvis jeg kigger i deres stock liste pt. kan jeg ikke finde nogen (Pterosynchiropus splendidus)

/Morten N
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"