jeg havde ellers skrevet en lang smøre men da jeg klikket på return var jeg logget ud og mistet posten 

Kjaer skrev:
Mener du størrelsen på baljen eller på kornene i sandet? Jeg har et 125 l med koralsand som bundlag. Jeg er ikke interesseret i at belaste mit system unødigt, men omvendt ser en balje med glasbund også rimelig trist ud.
 jo større sandkorn des større dyr kræves at holde hele molevitten i bevægelse,det er mange som gør det som du men det er ikke ensbetydene med at det er den bedste måde at gøre det på og pas på med ham som påstår at deres metode er den BEDSTE!
DanielXavier skrev:Det var noget fint stads..
Jeg vil lige dele min erfaring omkring eremit, jeg syntes slet ikke de går på bunden, hos mig går den kun på de levende sten.
Hvad med en sand søstjerne?
Eller sandvendende snegle?
eremitter er der maden er de finder maden ved at lugte
en sandsøstjerne vil sulte når den har ædt alt mikrolivet i sandet.
Marco R skrev:Hejsa,
Du skal kigge efter nogle Cerith-snegle. De er gode til at grave i bundlaget, og lever stort set deri det meste af tiden
nogle cerith snegle lever i ukonsolideret SAND hvor de æder sedimentet og fordøjer organiske matrialer,mens andre cerithium som planaxia lever på sten
Han$en skrev:
Cerithium slægten
Nassarius slægten
Buccinulum slægten
Jeg har erfaret at flere arter fra disse 3 slægter vil pløje rundt i bundlaget. Nogle æder algerne, andre er på foder rester og skidt.
90L er alt for lidt bundareal til en sandsøstjerne, og den vil bare dø af sult i løbet af 6-12mdr, og yderligere tømme bunden for liv.
alle snegle i familien buccinidae også den engina fra forleden dag er rov dyr og æder børsteorme og andre snegle
faktisk er nogle snegle i det hele taget ret blodtørstige kig her 
http://web.archive.org/web/200208030855 ... nvenom.htm
den eneste kødæder som anses som reefsafe er nassarius sneglen,reefsafe her mener jeg dyr som ikke tar bytte på dyrene i sandbunden