Idag fik jeg købt mine to første LPSkoraller, og sammen med dem købte jeg også lige en masse test sæt. Problemet er så at jeg ikke helt ved hvad det optimale er, så er der en venlig sjæl der lige vil hjælpe mig med at få det på plads
Mg kan med fordel hæves til omkring 1300 - 1500ppm og Ca hæves til ca 400 - 450ppm. KH må også gerne ligge lidt højere. Præcis hvad der er optimalt for KH kan jeg ikke huske. Min ligger på 7,5 og det er vist heller ikke for højt.
DanielXavier skrev:Hvorfor er der så forskellige meninger om værdierne for KH??
Forskellige erfaringer.. Jeg kører også mit akvarie på værdier mange ville finde skræmmende. Man finder en rutine, kører det, så piller man ikke mere ved det.
Mody's svar er dog det mest "rigtige" for en begynder efter min mening. Med de værdier kommer man godt fra start, hvis man kan holde dem.
Tak for de hurtige svar, jeg har hørt noget om at man kan hæve sin kh (så vidt jeg husker) med natron, er der en der kan forklare mig det lidt mere detaljeret?
Jacobn skrev:Det opdagede jeg lige da jeg så det jeg havde skrevet , men er der nogen der ved hvor meget det hæver ens ph hvis man bager det først?
Tilsætning af natron
Udgangspunktet er, at 3g natron hæver KH med 1dKH i 100L vand.
Det anbefales, at opløse natron i demineraliseret vand (eller vand fra omvendt-osmose-anlæg / DI-anlæg) før tilsætning. En basisopløsning kan blandes af 1L vand og 30g natron.
100ml (1 deciliter) af denne opløsning, hæver KH med:
Jacobn skrev:Det opdagede jeg lige da jeg så det jeg havde skrevet , men er der nogen der ved hvor meget det hæver ens ph hvis man bager det først?
Tilsætning af natron
Udgangspunktet er, at 3g natron hæver KH med 1dKH i 100L vand.
Det anbefales, at opløse natron i demineraliseret vand (eller vand fra omvendt-osmose-anlæg / DI-anlæg) før tilsætning. En basisopløsning kan blandes af 1L vand og 30g natron.
100ml (1 deciliter) af denne opløsning, hæver KH med:
Tror det var PH han var interesseret i at vide noget om,..
Jacobn skrev:okay, så jeg skal ikke være så bange for at min ph går helt amok, men dog er det nok bedst at jeg bager det, da min ph jo ikke er for høj i forvejen
Ja.. og så tag det stille og roligt. Det har jeg gjort.. Jeg har fået fornemmelsen(andre indlæg, div læsning) at det er lidt "ustabilt"
nu er jeg blevet forvirret igen, jeg har brugt 150 kr på 450 gram magnesium tilsætning. så fandt jeg det her og det er jo meget billigere. på wiki står der at man skal tilsætte to forskellige som kan købes på denne side, men jeg kan ikke finde ud af hvilke to det er. håber i kan hjælpe http://www.aquafair.de/index.php/cPath/ ... 72a2499cef
Det bliver du nød til at måle dig frem til, for det afhænger helt af hvordan DIT akvarie opføre sig efter tilsætningen, men PH værdien ændre sig ikke ret meget efter at natron'en er blevet bagt.
Jacobn skrev:nu er jeg blevet forvirret igen, jeg har brugt 150 kr på 450 gram magnesium tilsætning. så fandt jeg det her og det er jo meget billigere. på wiki står der at man skal tilsætte to forskellige som kan købes på denne side, men jeg kan ikke finde ud af hvilke to det er. håber i kan hjælpe http://www.aquafair.de/index.php/cPath/ ... 72a2499cef
Men køb endelig nok, for du vil blive meget overrasket over hvormeget Mg der skal bruges.
Det skal blandes i forholdet 8 dele clorid til 1 del sulfat.
2 kilo blandes i 10 liter vand.
Mener at kunne huske at 1 liter hæver Mg med 500 i 100 liter vand.
Vejen frem er stabile værdier så skal der hæves noget så gør det langsomt over en periode på 14 dage og ikke bare banke dine værdier op igen på 2 dage.
Er du usikker på hvor meget du skal tilsætte så prøv dig frem og mål for hvær gang du har tilsat noget. Husk KH og CA skal hæves med ca 1 dag mellem rum da de påvirkker hinanden. Så kun CA den ene dag og KH den anden dag.