Ville i turde dette?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions: 0
17
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Ville i turde dette?

Indlæg af Han$en »

Halløj..

Jeg har shoppet et par rumdelere i IKEA igår, og nuefter jeg fik den ene samlet opdagede jeg faktisk at akvariet jeg er ved at være klar til at sætte op, nærmest passer perfekt på!

Men - Tror i sådan en rumdeler til 149,- er stærk nok til 112L? Har vedhæftet et par billeder, hvor konstruktionen af den kan ses. De tynde midterplader er rimelig massive, de store tykke sider, er knap så massive, men højre plus venstre side som akvariet også støtter på, står lodret ned på gulvet.

Billede Billede

Jeg er umiddelbart positiv, en ville lige høre lidt respons. Knap så fedt hvis lortet knækker sammen om 14 dage jo!
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Niclas
Foxface
Foxface
16
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2009

Re: Ville i turde dette?

Indlæg af Niclas »

Hvis du er i tvivl kan du jo altid forsøge med dig selv på rumdeleren i første omgang, hvis den holder til det uden at klage, så kan den nok også klare de sidste kg. Hvis man ikke vejer så meget kan man jo finde en ven og afprøve det med hvis man tør :T

Ud over det så tror jeg nu nok at den kan holde, har selv haft et på 250 liter stående på noget med sider svarende til de tynde skillevægge du har, og det stod samtidig en 120 cm over gulvet.
Held og lykke med projektet :GO
Mit 250 liters -nedlagt-
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
17

Indlæg af Han$en »

Niclas skrev:Hvis du er i tvivl kan du jo altid forsøge med dig selv på rumdeleren i første omgang, hvis den holder til det uden at klage, så kan den nok også klare de sidste kg. Hvis man ikke vejer så meget kan man jo finde en ven og afprøve det med hvis man tør :T

Ud over det så tror jeg nu nok at den kan holde, har selv haft et på 250 liter stående på noget med sider svarende til de tynde skillevægge du har, og det stod samtidig en 120 cm over gulvet.
Held og lykke med projektet :GO
Har konkluderet at vi smider 2 beslag på, og fastner det i væggen, så det ikke kan gynge sidelæns. Det skal nok gå, men tak for input! :)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
pelle64
Dværg kejser
Dværg kejser
16
Postnummer: 3520 Farum

Indlæg af pelle64 »

Hej Han$en.

Reolen vil holde meget bedre hvis du skruger en plade på bagsiden. Dette vil stabelisere din reol rigtig meget, derudover er det en god ide at sætte reolen fast.

Venlig hilsen
Mads Jensen
Mads Jensen
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
17

Indlæg af Han$en »

pelle64 skrev:Hej Han$en.

Reolen vil holde meget bedre hvis du skruger en plade på bagsiden. Dette vil stabelisere din reol rigtig meget, derudover er det en god ide at sætte reolen fast.

Venlig hilsen
Mads Jensen
Hey Mads

Problemet med pladen bag på, bliver lidt at IKEA ikke kan bestemme sig for en farve, og har valgt noget der nærmest er unikt - Og tror det bliver lettere sagt umuligt at få en plade der passer bag på i farve.

Giver det 4 beslag, og håber på det bedste.. Ellers får underboen nyt loft :K
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Men en anden ting jeg ville være meget mere nervøs over, det er at ende glassene hænger ud over rumdeleren.

Hvorfor ikke bare få en hvid plade på bagsiden? Det ser jo ud som om der står en hvid plade bagved rumdeleren, og det ser da pænt ud.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
17

Indlæg af Han$en »

Carsten skrev:Men en anden ting jeg ville være meget mere nervøs over, det er at ende glassene hænger ud over rumdeleren.

Hvorfor ikke bare få en hvid plade på bagsiden? Det ser jo ud som om der står en hvid plade bagved rumdeleren, og det ser da pænt ud.
Det er mit nye skrivebord der står barved :y

Ang glassene - Det er ca 2mm på hver side når akvariet bliver stillet helt lige på - Dybden er der overskud af. Vil det betyde noget mon?
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Indlæg af joekill »

Det ligner laminat og ikke "rigtigt" træ.
Så når det har været vådt nogle gange vil det miste styrken og med tiden skvatte sammen.
:whistle: 200x60x60 = 720L
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

joekill skrev:Det ligner laminat og ikke "rigtigt" træ.
Så når det har været vådt nogle gange vil det miste styrken og med tiden skvatte sammen.
Tjah, akvastabil og flere andre bygger deres kabinetter af spånplade, enten med laminat eller folie
og de plejer nu ikke at skvatte sammen fordi de ind i mellem får en smule vand

jeg har selv brugt flere Biva ting som underskabe uden at det falder sammen
så det vil jeg ikke bekumre mig om, er du usikker kunne du jo smide en plade ovenpå evt i farven sort eller hvad der nu kommer tættest på
det er kun et 112 liters, dem og så 128 liters har jeg i flere år haft stående på Haraldnyborgs lagerreoler... dem med spåndplader, uden problemer
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Sheriffen
Kejser fisk
Kejser fisk
15
Postnummer: 6000 Kolding
Geografisk sted: Koldig

Indlæg af Sheriffen »

Jeg vil godt turde gøre det før... mange akvarie borde er jo lavet lidt efter IKEA princippet... så 112l sku ik være noget propblem... det er jo k anderledes end når man fylder IKEA skabe op med tallerkner og alt muligt, det kommer os hurtig til at veje nogen kg...
Hellere boller på suppen end suppe på bollerne
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions: 6
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Better safe than sorry, hvis du er i tvivl så er det ikke godt nok - det er sgu surt at have et akvarie hvor man hver gang man kommer hjem lige skal checke at det ikke er kollapset..
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
17

Indlæg af Han$en »

Hougaard skrev:Better safe than sorry, hvis du er i tvivl så er det ikke godt nok - det er sgu surt at have et akvarie hvor man hver gang man kommer hjem lige skal checke at det ikke er kollapset..
Jeg var nu nærmest sikker - Jeg ville bare lige have det bekræftet :)

Men det lader da til det er det jeg gør - Tak folkens! :W
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
melau
Kejser fisk
Kejser fisk
17
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af melau »

jeg ville nok dreje reolen en kvart omgang så akvariet stod på en plan flade, det ser ud som om de 2 lodratte er en lille smugle højre end den vandratte der ligger imellem.
ellers ville jeg ikke være bekymret...
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af Birkefeldt »

melau skrev:jeg ville nok dreje reolen en kvart omgang så akvariet stod på en plan flade, det ser ud som om de 2 lodratte er en lille smugle højre end den vandratte der ligger imellem.
Det tror jeg du har ret i. Tror også det er sådan det et tænkt det skal stå, akvarie eller ej :wink:
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6" onclick="window.open(this.href);return false;

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Indlæg af joekill »

Brian C skrev:
joekill skrev:Det ligner laminat og ikke "rigtigt" træ.
Tjah, akvastabil og flere andre bygger deres kabinetter af spånplade, enten med laminat eller folie
og de plejer nu ikke at skvatte sammen fordi de ind i mellem får en smule vand

jeg har selv brugt flere Biva ting som underskabe uden at det falder sammen
så det vil jeg ikke bekumre mig om, er du usikker kunne du jo smide en plade ovenpå evt i farven sort eller hvad der nu kommer tættest på
det er kun et 112 liters, dem og så 128 liters har jeg i flere år haft stående på Haraldnyborgs lagerreoler... dem med spåndplader, uden problemer
ikke for at spille tømreklog men der findes et hav af vandfaste spån og laminat plader.
men de koster ekstra, så det er nok tvivlsomt om biva og andre bruger det medmindre det er køkkenting.
:whistle: 200x60x60 = 720L
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
17

Indlæg af Han$en »

Birkefeldt skrev:
melau skrev:jeg ville nok dreje reolen en kvart omgang så akvariet stod på en plan flade, det ser ud som om de 2 lodratte er en lille smugle højre end den vandratte der ligger imellem.
Det tror jeg du har ret i. Tror også det er sådan det et tænkt det skal stå, akvarie eller ej :wink:
Ikke ifølge IKEA's tegninger, og hul-placering.. Men jeg har selv tænkt tanken - Og har faktisk vendt den. :)

Fylder vand i i morgen, og så må vi se :jump
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"