Deltec foreslå 1:3 osmosevand og vodka som foder i deres nitratfiltre.
Er der nogen der har erfaring med almindelig husholdningssprit eller måske Nettos Bioethanol istedet for den dyre russiske ?
/Kaspar

Så vidt jeg ved henviser bio til fremstillingsmetoden og ikke at det er specielt biologisk i sig selv.kschauby skrev:Tak for forklaringen David. Jeg holder mig til Nettos vodka. Ved du i øvrigt hvad der er i "bioethanol" ?? Det er på tilbud denne uge og skulle kunne erstatte alm denat. sprit.
hilsen,
Kaspar

Det er nu bare et hjemmelavet filter uden svovlkugler. Jeg venter på, at al ilt forsvinder og poder med nogle anaerobe bakterier. Mediet er i øvrigt noget rockwoolOlsen skrev:Hvorfor bruge vodka i et nitratfilter, for ville de gule svovlkugler ikke sætte nitratnedbrydningen igang når der tilføres nitratinholdigt vand fra akvariet?

Hvad lå din ORP på før 200?kschauby skrev:Tak Trine, det er super god infoMin ORP siger -200 efter 4 dage, så jeg har måske hældt for meget vodka i
Jeg krydser fingre for, at en kultur udvikler sig, og holder øje med ORP'en de næste par dage.
Hilsen,
Kaspar

Hej Trine, nu er det jo ikke sådan at sprit = alkohol. Alkohol er en fællesbetegnelse for en række stoffer hvor af ethanol(sprit) er en af dem, Isopropylalkohol er en anden alkohol. Methanol (træsprit) er også en alkohol, den er meget giftig, og kan bl.a. give øjenskader.trine... skrev:isopropylalcohol 99% koster kun 30 kr literen i matas så kan du selv blande det op med R/O vand... sukker er dog det billigste!!!!! har selv haft brugt et af deltecs 3 kamrede nitratfiltre, dem der med membranposer og deres specielle næringsopløsning(spritblanding)... og skal jeg være helt ærlig så kunne jeg næsten ikke måle nogen effekt i akv selvom det sad på i knap et halvt år og jeg brugte laaaang tid på indkøring af dette!!! men dermed skal jeg jo ikke udelukke at det kan have effekt hos dig!men er selv skiftet over til zeovit DET KØRER MAX!!! har slet ikke kunne måle nitrat i baljen efter indkøring af filteret overhovedet...

ALT alkohol er giftigt, også ethanol... men her er jo trods alt tale om så små mængder at det ikke burde have betydning... desuden indeholder karburatoralkohol også én del andre stoffer bla farve osv... så det er ikke ren isopropyl!!! desuden kan næsten alle former for alkohol fremkalde de forgiftningssymptomer/skader du beskriver der måske lige med undtagelse af træsprit der jo er gammelkendt for at skulle kunne fremkalde blindhed!DGMadsen skrev:Hej Trine, nu er det jo ikke sådan at sprit = alkohol. Alkohol er en fællesbetegnelse for en række stoffer hvor af ethanol(sprit) er en af dem, Isopropylalkohol er en anden alkohol. Methanol (træsprit) er også en alkohol, den er meget giftig, og kan bl.a. give øjenskader.trine... skrev:isopropylalcohol 99% koster kun 30 kr literen i matas så kan du selv blande det op med R/O vand... sukker er dog det billigste!!!!! har selv haft brugt et af deltecs 3 kamrede nitratfiltre, dem der med membranposer og deres specielle næringsopløsning(spritblanding)... og skal jeg være helt ærlig så kunne jeg næsten ikke måle nogen effekt i akv selvom det sad på i knap et halvt år og jeg brugte laaaang tid på indkøring af dette!!! men dermed skal jeg jo ikke udelukke at det kan have effekt hos dig!men er selv skiftet over til zeovit DET KØRER MAX!!! har slet ikke kunne måle nitrat i baljen efter indkøring af filteret overhovedet...
Isopropylalkohol aka. Isopropanol aka. 2-propanol aka. propan-2-ol sælges bl.a. som karboratorsprit, men det er ikke det samme som ethanol som du finder i vodka. Det er giftigt at drikke og kan bl.a. give skader på centralnervesystemet, så det lyder som en ualmindelig dårlig ide at hælde det i akvariet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Isopropyl_alcohol

Det jeg skrev var bare at alkohol ikke nødvendigvis er sprit. Alkohol er en gruppe af stoffer der alle har en alkoholgruppe. Jeg ved ikke hvor du har din viden fra, men den passer ikke med de Sikkerhedsdatablade der findes for de forskellige typer kemikalier. Jeg har ikke kunne finde nogle steder hvor der står at man kan få skader på centralnervesystemet af at indtage ethanol. (Og her snakker vi selvfølgelig ikke om et årlangt alkoholmisbrug). Derimod står der alle steder at hvis propan-2-ol indtages skal der skylles grundigt og søge læge. Dette står der intet om ved ethanol. Det er rigtigt at kaboratorsprit er tilsat farve og derfor ikke er ren, det var blot et eksempel, for at folk vidste hvad jeg talte om.trine... skrev: ALT alkohol er giftigt, også ethanol... men her er jo trods alt tale om så små mængder at det ikke burde have betydning... desuden indeholder karburatoralkohol også én del andre stoffer bla farve osv... så det er ikke ren isopropyl!!! desuden kan næsten alle former for alkohol fremkalde de forgiftningssymptomer/skader du beskriver der måske lige med undtagelse af træsprit der jo er gammelkendt for at skulle kunne fremkalde blindhed!