sneppevej skrev:Er faktisk i tvivl om du overhovedet forstår noget af det !
Jeg skriver jo netop at min co2 er styret af en controller. Så hvis vandflowet i reaktoren stiger, så vil ph værdien i reaktoren stige, dermed vil controleren tænde for co2 for at opretholde den ph værdi som controleren er sat til.
Derved vil der selvfølgelig blive tilført MERE kalk til akvariet !
Man alt dette vil jo KUN ske hvis flowet gennem reaktoren af en eller anden grund skulle stige.
Det kan da meget vel været at jeg ikke fatter en brik, det er sket før og vil helt sikkert ske igen
Men, er vi ikke enige om, at dit manometer ikke er reguleret af pH controlleren - dvs. at hvis det er tændt for CO2'en, så kommer der lige meget ud - uanset om vandet løber hurtigt eller langsomt ?
Jeg går ud fra i mine antagelser, at manometer er stillet til et "fornuftigt" niveau - som burde være den mængde CO2 der skulle bruges hvis der ikke var en magnetventil på og der stod åben for CO2'en hele tiden. Den mængde CO2 er så afpasset til det normale vandflow. Hvis du nu øger vandflowet så skulle der faktisk bruges mere CO2 til at holde pH på 6.5 i reaktoren, men manometeret er jo sat til en begrænsning og derved bliver pH bare ikke lav nok i reaktoren - og derved bliver der tilsat mindre kalk til akvariet.
Magnetventilen bruges så som sikkerhed for at hvis noget går galt så bliver der slukket for CO2'en.
/Erik