Kan det gå an?
-
DanielXavier
- Rev Rokke

- Reactions: 0
- 16
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Ballerup
Kan det gå an?
Hejsa.. efter en længere pause, vil jeg have en saltvandsinsprøjtning!..
Jeg har mig et 225 liters hjørneakvarie, hertil skal der godt 15-20 kg grus i, samt godt 18-20 kg LS i. Det bliver uden sump, så altså med indbygget overløb og udstyr.
Spørgsmålet:
Vil en miniflotor skummer til 200 l. ikke kunne klare jobbet?
Jeg har mig et 225 liters hjørneakvarie, hertil skal der godt 15-20 kg grus i, samt godt 18-20 kg LS i. Det bliver uden sump, så altså med indbygget overløb og udstyr.
Spørgsmålet:
Vil en miniflotor skummer til 200 l. ikke kunne klare jobbet?
- pernoe1
- Kejser fisk

- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: Hillerød
Re: Kan det gå an?
Hej Daniel.
Jeg tror ikke at en skummer rated af fabrikanten til 200 liter kan klare det, da de plejer at overdrive lidt kraftigt...
Det siger jeg dog uden at kende til pågældende skummer...
Mvh Christian
Jeg tror ikke at en skummer rated af fabrikanten til 200 liter kan klare det, da de plejer at overdrive lidt kraftigt...
Det siger jeg dog uden at kende til pågældende skummer...
Mvh Christian
- AcroFarm DK
- Palet kirurg

- 15
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: København
- Kontakt:
Køb hellere storebroren MidiFlotor.
Skal du lave DSB, eller hvorfor regner du med at bruge 15-20 kg. grus? Det er mere, end jeg brugte i mit 1425 l.
Skal du lave DSB, eller hvorfor regner du med at bruge 15-20 kg. grus? Det er mere, end jeg brugte i mit 1425 l.
Mvh. Mads (-fisk)
mads@acrofarm.dk
Tlf. 22 82 44 72
[center]
[/center]
[center]Produktion, opsætning og pasning af saltvandsakvarier...[/center]
mads@acrofarm.dk
Tlf. 22 82 44 72
[center]
[/center][center]Produktion, opsætning og pasning af saltvandsakvarier...[/center]
- Carsten
- Rev haj

- Reactions: 10
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Som Mads er inde på, er sand ikke en nødvendighed. I de flestes akvarier har det kun en pynte funktion.
Selvom Mads skriver en midifloater, vil jeg stadig mene at også den er for lille.
Os der har været i hobbyen i mange år, kommer generelt ikke så mange fisk i akvariet.
Nybegyndere vil have liv og farver, og det betyder også flere fisk, og derved størrere belastning.
Hvilken skummer du så skulle vælge ved jeg ikke, når du nu vælger at lave et uden extern sump.
Selvom Mads skriver en midifloater, vil jeg stadig mene at også den er for lille.
Os der har været i hobbyen i mange år, kommer generelt ikke så mange fisk i akvariet.
Nybegyndere vil have liv og farver, og det betyder også flere fisk, og derved størrere belastning.
Hvilken skummer du så skulle vælge ved jeg ikke, når du nu vælger at lave et uden extern sump.
- Bruno
- Picasso aftrækker

- 20
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Næstved
Hvis du sørger for at tjekke og vedligeholde/skifte luftsten ofte nok og din luftpumpe er rigtigt dimensioneret, vil jeg godt mene du kan køre med en Midifloater. Det vil dog også kræve, som Carsten er inde på, at du passer godt på med fodring og belastning af akvariet, men det vil du også skulle hvis du vælger andre skummere, der kun er rated til 400L vand.
Som de andre også skriver vil jeg heller ikke mene at en Minifloater kan klare det
Som de andre også skriver vil jeg heller ikke mene at en Minifloater kan klare det
-
DanielXavier
- Rev Rokke

- 16
Jeg syntes gerne jeg vil have bundlag så det ikke ligner et forretningsakvarie.. Jeg har brugt 20 l grus til mit ferskvand, og deraf skød jeg på at ville prøve 18 kg..
Det kan da være jeg skal skrue det ned til 10 kg..
Forstår ikke hvorfor butikkerne vil sælge skummere som er for små til akvarierne.. istedet for at tjene lidt mere på en større evt.
Forstår ikke hvorfor butikkerne vil sælge skummere som er for små til akvarierne.. istedet for at tjene lidt mere på en større evt.
- AcroFarm DK
- Palet kirurg

- 15
- Kontakt:
Men i ferskvand dækker man ofte hele bunden med sand, og gerne i en god dybde, så planterne kan trives.DanielXavier skrev:Jeg syntes gerne jeg vil have bundlag så det ikke ligner et forretningsakvarie.. Jeg har brugt 20 l grus til mit ferskvand, og deraf skød jeg på at ville prøve 18 kg..
I et normalt selskabsakvarium indenfor saltvand har sandbunden udelukkende en pyntende fuktion, og det gælder således om at begrænse mængden.
Mvh. Mads (-fisk)
mads@acrofarm.dk
Tlf. 22 82 44 72
[center]
[/center]
mads@acrofarm.dk
Tlf. 22 82 44 72
[center]
[/center][center]Produktion, opsætning og pasning af saltvandsakvarier...[/center]
-
DanielXavier
- Rev Rokke

- 16
Ok..
Syntes i 10 kg lyder fint?
Jeg har nu bestilt en ny skummer.. Med motor og den er rated til 400 liter.
- AcroFarm DK
- Palet kirurg

- 15
- Kontakt:
Køb en pose, og brug den mængde, der er behov for. Mit gæt er, at du ikke kommer til at bruge alle 10 kgDanielXavier skrev:Ok..
Mvh. Mads (-fisk)
mads@acrofarm.dk
Tlf. 22 82 44 72
[center]
[/center]
mads@acrofarm.dk
Tlf. 22 82 44 72
[center]
- Carsten
- Rev haj

- Reactions: 10
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
DanielXavier skrev:Jeg syntes gerne jeg vil have bundlag så det ikke ligner et forretningsakvarie.. Jeg har brugt 20 l grus til mit ferskvand, og deraf skød jeg på at ville prøve 18 kg..
Det er jo ikke butikkerne der laver ratingen af skummeren, det er fabrikanten.
Og hvilke forhold er den rated ud fra?? I princippet kan en lille pico skummer klare et 1000 liters akvarie, blot besætningen i akvariet er afstemt til den.
-
DanielXavier
- Rev Rokke

- 16
Carsten... Det er da butikkernes ansvar at vejlede i god tro og skik. Og butikkerne anvender fabrikaternes data, så herefter er det jo også butikken, der anbefaler brugen af produktet, på ligefod med fabrikanten.