Valg af kalkreaktor

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
Reactions: 0
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Silkeborg/linå

Valg af kalkreaktor

Indlæg af Valentin »

Kære medlemmer....

Har købt mig en CO2 flaske som jeg får imorgen..smiler..

Vil lige høre andres mening om hvilke reaktore er bedst og sådan....

Skal kun bruge min reaktor til et akvarie på 250 liter og har kigget lidt på Deltec´s PF509 nogen der ka anbefale eller fortælle mig om det er noget bras....?
Mvh Troels

Husk at være gode ved hinanden, det betaler sig..smiler..
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions: 379
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Valg af kalkreaktor

Indlæg af nielsk »

Hej Troels, jeg vil klart anbefale korallin 1501 model til dit setup. Tjek tyske ebay.de - der er næsten nogen til salg hver uge. Den er yderst udbredt syd for grænsen. Den er også den model som trækker peders sps-setup.
SPS : Stability provides succes
jens lyn
Dværg kejser
Dværg kejser
17
Postnummer: 4000 Roskilde

Indlæg af jens lyn »

Jeg er egentlig meget glad for min shuran. Der kører også en tråd her som du kan se.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=7&t=34559
spdiving

Indlæg af spdiving »

Jeg har haft en korallin 1501 der kæmpede jeg med co2 luft i toppe af kalkreaktoren og måtte lufte den ud flere gange om ugen for ikke at pumpen skulle løbe tør.
Løsningen blev at jeg måtte spæde reaktoren med vand da den ikke selv kunne trække vandet ind.

Er mediet for fint og reaktoren fyldt for meget har den nemt ved at trække lidt af mediet ind i pumpen og denne vil stoppe. Så det fine ARM medie er ikke sagen at bruge i reaktoren jo mindre med at du propper noget groft i toppen.
De bedste reaktore er dem hvor co2en bliver re cirkoleret og der ved genbrugt i reaktoren. Nogle reaktorer har et problem med at co2en har det med at samle sig i toppe af reaktorene og ikke blive cirkuleret med rundt.

Steen
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af Valentin »

Hey Niels og Jens.....

Takker for råd...syntes sku ike helt det er et nemt valg.... Er blevet tilbudt er shuran pico til en ok pris....og larmen kunne jeg leve med da jeg alligevel har samme problem med min skummer....

Hvad er fordelene ved shuran eller koralin.....?

Ka se at shuran genbruger CO2 så den ikke bare slipper ud i systemet.... det er da et godt plus....

Tak for link......dejligt at læse mere om emnet...
Mvh Troels

Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af Valentin »

Hey Steen.....

fed kommentar......Der fik koralin lige et minus....ihvertfad hos mig.....

Hvilket mærke køre du så selv med nu,.....?
Mvh Troels

spdiving

Indlæg af spdiving »

Jeg har en model som er hjemme lavet. Dog udført rigtig godt.

http://www.saltvandsgalleri.dk/var/albu ... 1268649974

Som du kan se har den 2 rør og der ved nemt ved at recukulere co2en.

Steen
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af Valentin »

Den ser da vildt sej ud.....blæret du har lavet den selv.....faktisk meget federe end dem man ser på markedet.....Det ser også ud til at du har fået det bedste ud af dem du har undersøgt.....

Havde man da bare haft hænderne til det....mine vil kun male...gg....
Mvh Troels

spdiving

Indlæg af spdiving »

hehe...Nu er det ikke mig der har lavet den men en anden der lavede 6 styk for nogle år siden. Desvære blev der ikke lavet ret mange da prisen lanede på på 6000kr i handlen.

Den er så stor at klovnfisken har haft den kørene på et 6000L akvarie uden problemmer.

Kan man finde en af dem brugt ligger de på ca. 4 kilo og det er en god ting at købe med det samme da de går som varmt brød.

Steen
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af Valentin »

ok...ja prisen var selvfølgelig også der efter.....men lækker model....puha....

Hvis du skulle vælge til et 250 liters bare....og der kun var koralin og deltec samt shuran.....hva ville du så vælge.....?
Mvh Troels

spdiving

Indlæg af spdiving »

Ole og Musikker her inde har kørt med shuran kalkreaktor så prøv at skriv til dem.

Jeg ved at Musikker spæder sin shuran med en doseringspumpe.

Måden jeg spæder mine reaktore på er at jeg bare har stoppet slangen som skal spæde reaktoren med vand ind i et udløb på en pumpe og for at slangen ikke skal blive presset ud har jeg sat den fast med en strips. hehe

Steen
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af Valentin »

ok...smart nok.....prøver at tage kontakt til en af dem....
Mvh Troels

Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

Jeg er rigtig glad for min Schuran JetStream 1.. den sakl bare fødes af en doesrings pumpe! det skal man lige være klar over!
SPS = Stability Provides Succes

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=80627" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions: 52
19
Postnummer: 2750 Ballerup
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

...og så kan jeg lige tilføje, at det langtfra er alle doseringspumper, som kan holde til at køre 24/7!
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af Valentin »

Tror også jeg ville vælge at køre med en almindelig pumpe....

Har lige snakket med en forhandler som sagde det samme.......
Mvh Troels

Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af StarF »

Det er jeg godt klar over, MEN du kan få pumper der er lavet til 24/7

den fungere ikke ordenligt hvis den sidder på retur pumpen, ben there. Søg på de store udenlandske forums, så vil i høre det samme. Min kørte ikke særlig godt, når den kørte på retur pumpen. Den er ikke bygget til at køre under tryk. (schuran jetstream)

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=80627" onclick="window.open(this.href);return false;
Musiker
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Jeg kører med en Shuran (se min tråd) - Og tør godt anbefale en Shuran Pico til et 250L.
Som StarF siger. De fleste der bruger Shuran har bedste resultater når man bruger en dosseringspumpe til at føde den med. Jeg har prøvet både at køre den med en standard pumpe i sumpen. Hvor jeg monterede en hane som jeg kunne styre "trykket" med og en side studs som jeg fødte reaktoren med. Det funkede slet ikke. Det var alt for svært at styre dryppene alt efter om CO2'en kørte eller ej.
Har også kørt den med et T fra returpumpen, men igen er det svært at styre dryppene. Fordi Shuran'en ikke kan lide at der er modtryk på udløbet. Så skal man skrue på flowet efter T stykket inden vandet løber ind i reaktoren. Også går det ud over trykket.
Alle disse problemer slipper man for når man bruger en doseringspumpe. Flowet kan nemt stilles og ændre sig ikke alt efter om CO2'en kører eller ej.

Så mit setup køere meget simpelt... Nemlig med med doseringpumpe og en timer til CO2'en..
Bruger en IKS varioBlue II http://www.aquaristic.net/iks-dosing-pu ... tml?lang=1
Den første IKS Varioblue (Gamle model) - Gik i stykker efter ca 3-4 måneder.. Den nye skulle endnu bedre kunne holde til at køre 24/7
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af StarF »

Musiker skrev:Jeg kører med en Shuran (se min tråd) - Og tør godt anbefale en Shuran Pico til et 250L.
Som StarF siger. De fleste der bruger Shuran har bedste resultater når man bruger en dosseringspumpe til at føde den med. Jeg har prøvet både at køre den med en standard pumpe i sumpen. Hvor jeg monterede en hane som jeg kunne styre "trykket" med og en side studs som jeg fødte reaktoren med. Det funkede slet ikke. Det var alt for svært at styre dryppene alt efter om CO2'en kørte eller ej.
Har også kørt den med et T fra returpumpen, men igen er det svært at styre dryppene. Fordi Shuran'en ikke kan lide at der er modtryk på udløbet. Så skal man skrue på flowet efter T stykket inden vandet løber ind i reaktoren. Også går det ud over trykket.
Alle disse problemer slipper man for når man bruger en doseringspumpe. Flowet kan nemt stilles og ændre sig ikke alt efter om CO2'en kører eller ej.

Så mit setup køere meget simpelt... Nemlig med med doseringpumpe og en timer til CO2'en..
Bruger en IKS varioBlue II http://www.aquaristic.net/iks-dosing-pu ... tml?lang=1
Den første IKS Varioblue (Gamle model) - Gik i stykker efter ca 3-4 måneder.. Den nye skulle endnu bedre kunne holde til at køre 24/7
præcist samme problemer jeg oplevede. Faktisk kunne jeg slet ikke få den indstillet, ordenligt. Enten faldt kh eller så steg den, og dryppene var umuligt at styre. Alt blev langt letter med en doserings pumpe, lige siden har den været let at styre. har kørt i 8 mdr med en aquamedic sp 1500.. har nettop bestilt en iks varieblue... (Godt nok den gamle model...)

Musiker
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af Musiker »

@StarF - Den nye model er noget anderledes bygget. Jeg skrev til IKS da den første gik i stykker og de tilbød mig enten at få fixet den gamle eller købe den nye model med rabat.. Jeg valgte og købe den nye..
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af StarF »

musiker> Jeg må gøre det samme, såfrem den går i stykker. Den er bestilt osv...

Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions: 1
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Indlæg af peder »

Min Korallin kører upåklageligt med bypass!!, har en reguleringshane på returen så jeg kan selv bestemme hvor meget vand den skal fødes med.Man skal bare sørge for at udluftningen drypper med et par dråber i minuttet så får man ikke luft i reaktoren. Altså: både udgang og udluftning skal dryppe ud i sumpen. Min kh har "svinget" mellem 7 og 8 indenfor et år!!
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977" onclick="window.open(this.href);return false; Månedens akvarie Juli 2013
nielsk
19

Indlæg af nielsk »

Jeg har kørt med korallin 1501 i 2 år og den eneste grund til jeg solgte den til Peder var at den var alt for lille til mit system. Den har aldrig kørt tør eller samlet co2 i i toppen. Jeg vil mene steen har haft sin monteret forkert eller haft et fejl-eksemplar?
Min har stået under akvariet og kun blevet født med tyngdekraften med luftslange fra overløbskammer ned i reaktoren. Samme måde som jeg føder min jumbo reaktor nu..
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af Valentin »

Gode råd i får smidt afsted her....

Så må man jo også hellere få bestilt en doserings pumpe....

Nogle der ved om ghl´s også ka holde til at køre 24/7

Og den iks i andre snakker om, hvor mange dyser har den....?
Mvh Troels

Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions: 1
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Indlæg af peder »

Kan lige tilføje et trick!! hvis man sætter et T stykke på "indgang" og kobler "udluftning" på så smider man event. akkumuleret co2 direkte tilbage i reaktoren og ikke i baljen, en god ide hvis ph dropper for meget.
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977" onclick="window.open(this.href);return false; Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af Valentin »

Nå der kom lige nye indlæg med det samme jeg skrev..smiler..

Fedt du lige kom med den Niels K at du også dosere via en slange fra overløbet....Men er det sikkert nok.......Der burde jo altid være flow.....

Og måtte man komme og se igen hvis jeg ikke kan finde ud af det.....smiler.....syntes sku det er lidt indviklet det sjovher og man kan jo komme til at skade ens små pus....

Kunne jo være fedt ikke at skulle være nædsaget til at få en doserings pumpe....

Peder skide god ide........er bare nooooget langsom....ka sku ikke se tingene for mig....snøft
Mvh Troels

nielsk
19

Indlæg af nielsk »

Tja nu har jeg kørt med direkte tyngdekraftflow fra overløbet i 3,5 år og kun 2 gange har det været stoppet. Begge gange fordi en stor børsteorm har valgt at kravle ned i indtaget og begå selvmord.. Men det kan undgået ved at suge vandet gennem en lille filtersvampe eller andet..
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af Valentin »

Hehe ikke nemt med de små dyr...sataner....gg....

God ide med svampen hvor der skal vand ind gennem slangen.....

Hva sker der egentlig når der ikke kommer vand til reaktoren.......? bliver der så bare fyldt CO2 på for vildt....?
Mvh Troels

Musiker
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af Musiker »

Mit råd er at købe reaktoren først også lade den køre på bypass eller andet i starten - Med mindre det er en Schuran, så kan det nemlig sagtnes være du kan få den til at køre uden doseringspumpe. Og vær forsigtig med CO2'en uanset mærke.. Indtil indtil du får en fornemmelse for hvordan reaktoren virker. Mål din KH en eller flere gange om dagen og Ca flere gange om ugen.. Det kan gå rigtig stærkt den forkerte vej... Og med mindre du har total klæbe hjerne. Så noter ned hvad du ændre på reaktoren og hvordan ca og KH udvikler sig. Så er det meget nemmere at få overblik over hvilke justeringer der skal til..

/Henrik
Musiker
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af Musiker »

Ps. MG bør du også måle jævnligt
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af Valentin »

Hey Musiker....

Tror jeg har læst at du har en shuran ikke.....?

Og godt med dit shuran svar, har nemlig lige bestilt den....ogdt nok kun picoen men har kun 250 liter....

Så kh hænger altså sammen med ca....? eller er i mediet....?

Vil også prøve at gøre det ligesom NielsK og lave en hævert fra mit overløb, ellers prøver jeg med den newjet pumpe jeg har købt med til den....

Godt jeg har to pakker af alle test sættene....gg.... Man må jo være forberedt, men vidste godt nok ikke at det var flere gange dagligt at kh-en skal tjekkes....selvfølgelig kun idtil det køre....og så er det vel hver 14 dag eller en gang om måneden
Mvh Troels

Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"