"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Jeg hader epoxy!!

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Jeg hader epoxy!!

Indlæg af Schwensen »

Jeg har lige modtaget en masse flotte fragmenter fra Nielsk idag (og tak for dem ;)). Så kommer vi til det at placere dem i akvariet og sætte dem fast :angry: Her kommer epoxyen ind i billedet!!!! Jeg synes simpelthen det er så dårligt at arbejde med! Det er så super svært at fastgøre både til koraller og til LS. Og jeg ved ikke om det bare er mig der er fummelfingret eller hvad, men jeg kommer altid til at sætte nogle pletter af epoxy op ad korallen, hvilket ikke just er nydeligt!!! Og når man så endelig tror man har fået fastgjort korallen, så går der lige 10 min, og så falder lortet ned!!!! :devily: Er der nogen som enten har en sikker måde at få sat epoxyen på i første forsøg, eller er der en andet produkt der er lettere at arbejde med?

Jeg har blandt de nye koraller fået to styk montipora pladekoraller, men hvordan fastgøre man lige lettest sådanne nogle uden at de falder ned inden epoxyen er "tør"?!!?!
Brugeravatar
Crown-of-thorns
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 394
Tilmeldt: tors 12. feb 2009 19:52
15
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Midt Jylland

Re: Jeg hader epoxy!!

Indlæg af Crown-of-thorns »

Ja kan godt drille engang imellem.
Gnid blødt med fingeren på kanterne af epoxyen klumpen, ned mod det sted du skal fæste den (eller hvis du kan komme til det, så star oppefra og gnid ned ad, så du får en kegleform). Så holder det meget bedre fast end hvis du bare trykker en rund klump fast. Det sviner godt nok lidt, men holder!:)
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Re: Jeg hader epoxy!!

Indlæg af mads-fisk »

Jeg bruger atid flydende 10-sekunders lim fra AquaConnect.
Det er ikke et mirakelprodukt, men når man lige får lært det at kende, er det ret nemt, og giver heller ikke en stor hvid klump i bunden af korallen.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Mickey86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 238
Tilmeldt: tors 21. aug 2008 22:51
15
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: Jeg hader epoxy!!

Indlæg af Mickey86 »

det noget værre bæ... jeg kører os samme stil som mads... lim er vejen frem :biggrin:
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Jeg hader epoxy!!

Indlæg af Marco R »

Jeg bruger også 10-sekunderslim. Du skal bare huske, at det skal være på gel-form :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Jeg hader epoxy!!

Indlæg af Carsten »

Schwensen skrev:Jeg har lige modtaget en masse flotte fragmenter fra Nielsk idag (og tak for dem ;)). Så kommer vi til det at placere dem i akvariet og sætte dem fast :angry: Her kommer epoxyen ind i billedet!!!! Jeg synes simpelthen det er så dårligt at arbejde med! Det er så super svært at fastgøre både til koraller og til LS. Og jeg ved ikke om det bare er mig der er fummelfingret eller hvad, men jeg kommer altid til at sætte nogle pletter af epoxy op ad korallen, hvilket ikke just er nydeligt!!! Og når man så endelig tror man har fået fastgjort korallen, så går der lige 10 min, og så falder lortet ned!!!! :devily: Er der nogen som enten har en sikker måde at få sat epoxyen på i første forsøg, eller er der en andet produkt der er lettere at arbejde med?

Jeg har blandt de nye koraller fået to styk montipora pladekoraller, men hvordan fastgøre man lige lettest sådanne nogle uden at de falder ned inden epoxyen er "tør"?!!?!
Hvordan du vil få dem sat fast under vand skal jeg ikke lige gøre mig klog på, ud over at finde en sprække de kan klemmes fast i indtil de er vokset fast af sig selv.
Men en anden måde foregår mest på land. Tag en lille sten. Placer en klump epoxy ovenpå. Tryk epoxyen flad, og tryk korallen ned oven på. Kun så meget at der danner sig et par mærker fra korallen.
Lad nu epoxyen hærde færdig. Tag så korallen og dyp den tør. Kom nogle få dråber lim oven på epoxyen, der hvor korallen tidligere var placeret. Og pres derefter korallen fast mod epoxyen. når limen så er hærdet, kan du lettere placere den lille sten, evt i et hulrum mellem nogle sten i akvariet.
Brugeravatar
Martin LF
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 329
Tilmeldt: fre 8. feb 2008 14:54
16
Postnummer: 8400 Ebeltoft
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Jeg hader epoxy!!

Indlæg af Martin LF »

KZ cement er det jeg syntes har været nemmest at arbejde med.
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2960
Tilmeldt: lør 27. okt 2007 11:55
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Re: Jeg hader epoxy!!

Indlæg af Brian C »

brug en kombination klargør epoxymassen, kom lidt sekundlim (gel typen) på klumpen hvor fragmentet skal sidde, og sæt det fast, kom en lidt lim på den side der skal sættes ned mod stenene og tryk skidtet fast, hold det lige for en kort bemærkning, så plejer det ikke at gå løs, jeg bruger denne metode både til mindre fragmenter og større acropora, tippet fik jeg af Peder for længe siden
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"