Magnesium - hvor kommer det fra?!
- herzberg
- Rev haj

- Reactions: 0
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 2640 Hedehusene
Magnesium - hvor kommer det fra?!
Jeg kan ikke helt forstå hvorfor magnesium forbruget i mit akvarie er nærmest ikke eksisterende. Hvor tit fylder i andre på? Jeg har ikke tilført magnesium i månedsvis, måske endda et helt år, og jeg har stadig lige over 1500 mg/l. Testsættet er salifert og er holdbart indtil 2013.
Hvad er jeres erfaringer?
Hvad er jeres erfaringer?
Senest rettet af herzberg ons 14. apr 2010 13:04, rettet i alt 1 gang.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
- Stefan
- Rev haj

- Reactions: 52
- 19
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2007
- Kontakt:
Re: Magnesium - hvor kommer det fra?!
Jeg står i fuldstændig samme situation. Jeg fik tilsat lige rigeligt, da jeg startede med balling light, men stoppede fuldstændig med at tilføre for 4-5 måneder siden. Niveauet har ikke rykket sig en tand siden ifølge mit Salifert testsæt.
Hvor mange PPM måler du i det nyblandede vand ved vandskift?
Hvor mange PPM måler du i det nyblandede vand ved vandskift?
- kenneth145
- Dragefisk

- 16
- Postnummer: 4400 Kalundborg
- Geografisk sted: kalundborg
Det lyder da mærkeligt.. Jeg tilsætter ca 90 ml om dagen. af en opløsning på 90 gram pr liter og jeg ligger på 1420. i mine små 650 liter vand. Hvis koraller og kalkalger bruger Mg. så forsvinder det.så hvis du har 1500. så må det komme med det friske saltvand hvor tit skifter du vand?
Mvh. Kenneth boserup
nu med 500 l saltvand..
nu med 500 l saltvand..
- herzberg
- Rev haj

- 20
Vand, jeg skifter sgu ikke vand
Jeg har lavet 1 vandskifte de sidste 6 måneder. Men i vinters har jeg dog brugt hanevand til opfyldning af fordampet, da mit osmoseanlæg og min ferskvandstønne frøs til (står på et loft).
Er der mon så meget magnesium i hanevand, at det kan komme derfra?
EDIT: Fandt lige sidste måling fra vandværket, der står at der er 14 mg/l magnesium i vandet. Så i teorien har jeg med mine ca. 3 liter vand om dagen tilført 45 mg magnesium. Jeg har brugt hanevand fra december til marts, det giver med en fordamping på 3 liter om dagen 5040 mg magnesium tilført.
Jeg er ikke de store matematiske geni, men er 5000 mg ikke blot 5 gram? Det er jo ikke lige så meget igen
EDIT: Fandt lige sidste måling fra vandværket, der står at der er 14 mg/l magnesium i vandet. Så i teorien har jeg med mine ca. 3 liter vand om dagen tilført 45 mg magnesium. Jeg har brugt hanevand fra december til marts, det giver med en fordamping på 3 liter om dagen 5040 mg magnesium tilført.
Jeg er ikke de store matematiske geni, men er 5000 mg ikke blot 5 gram? Det er jo ikke lige så meget igen
Senest rettet af herzberg ons 14. apr 2010 13:12, rettet i alt 7 gange.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
-
AndersNT
- Rev haj

- 17
- Postnummer: 8000 Århus C
Har du prøvet med andre testsæt?
Prøv evt. at mål på lidt forskelligt, akvarievand, flaskevand, vandhanevand osv.
Prøv evt. at mål på lidt forskelligt, akvarievand, flaskevand, vandhanevand osv.
- DGMadsen
- Palet kirurg

- 16
- Postnummer: 2610 Rødovre
- Geografisk sted: Rødovre
Og med 400 L fylder du vel 2-3 liter på om dagen?! Det da i hvert fald noget. Om det er hele forklaringen ved jeg ikke.herzberg skrev:Vand, jeg skifter sgu ikke vandJeg har lavet 1 vandskifte de sidste 6 måneder. Men i vinters har jeg dog brugt hanevand til opfyldning af fordampet, da mit osmoseanlæg og min ferskvandstønne frøs til (står på et loft).
EDIT: Fandt lige sidste måling fra vandværket, der står at der er 14 mg/l magnesium i vandet. Så i teorien har jeg med mine ca. 3 liter vand om dagen tilført 45 mg/l magnesium. Det er jo langt mere end der bliver brugt. Så mon ikke det er svaret?
Med Venlig Hilsen
David
Saltvand siden 2009
- herzberg
- Rev haj

- 20
Jeg har lige prøvet det alm. hanevand. Den skiftede farve allerede inden jeg brugte væsken, så den registrerer da ihvertfald en reaktion.AndersNT skrev:Har du prøvet med andre testsæt?
- Kenneth Jensen
- Rev haj

- 17
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Geografisk sted: Hjørring
- Kontakt:
Jeg har selv knap 400 liter vand kørende.
Og jeg skal smide 4-6 skefulde i hver 2. dag, for at holde den på 1300.
Men mine røde kalkalger er også i fuld gang for tiden!
Måske ændrer det sig pludseligt en dag, og du skal til at fylde en masse på.
Det kommer jo også lidt an på hvad du har i baljen, om der er noget der forbruger
mg?
Og jeg skal smide 4-6 skefulde i hver 2. dag, for at holde den på 1300.
Men mine røde kalkalger er også i fuld gang for tiden!
Måske ændrer det sig pludseligt en dag, og du skal til at fylde en masse på.
Det kommer jo også lidt an på hvad du har i baljen, om der er noget der forbruger
mg?
Et af mine tidligere setup; http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=63259" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuværende setup; http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=77647" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuværende setup; http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=77647" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Marco R
- Rev haj

- Reactions: 22
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Geografisk sted: Fredericia
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]