DSB BatLuder-style
- BatLuder
- Kejser fisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Århus V
- Kontakt:
DSB BatLuder-style
Jeg har set en del forskellige setup med overløb, og har altid tænkt, det må da kunne udnyttes bedre...her er min idé så:
Hvis man har overløb med rør ned til en sump, har man en masse spildt plads, samt man har et sted med lidt for stillestående vand. Og hvis man har et gennemsigtigt overløb, skal man gå og vente på at den gror til med kalk alger.
Vi kan læse hvordan amerikanerne har held med DSB (Deep Sand Bed), men samtidig ved vi hvordan en kraftig vandcirkulation får den fine sand skubbet over i et hjørne. Og prisen på levende sand er ret høj, for for at få ordenlig gavn af DSB, siger amerikanerne vist at man skal have mindst 25cm. Det virker også som meget plads at bruge på sand i akvariet.
Hvis alle rør i overløbet er høje, så kan man fylde det meste af overløbet med levende sand. Man ville kunne opnå et meget dybt lag sand, som ville kunne hjælpe med at nedbringe såvel nitrit som nitrat. Og da det er vandet lige fra overløbet man får herned, vil man kun opnå en endnu større biologisk nedbrydning.
- Er der nogen der tror på min idé?
- Er der nogen der er friske på at prøve det?
Hvis man har overløb og indbygget sump (som jeg selv har i mit lille 54L akvarie). Kan man gøre noget andet (som jeg selv har tænkt mig på mit næste projekt). Man kan lave 2 niveauer overløb. Så først løber vandet over det første overløb, hvor det ryger ned til det levende, og så over det andet overløb, ned til skummeren og ud igen via pumpen til akvariet.
På den måde vil man også her opnå at have DSB, uden at det fylder i akvariet, uden at sandet bliver hvivlet rundt i akvariet, og man slipper for et gennesigtigt overløb.
Fordele:
- Man slipper for et gennemsigtigt overløb
- Man får en spændende baggrund
- Det er billigere end en DSB i hele akvariet
- Man får ekstra nedbrydning af nitrit
- Man får nedbrudt nitrat
- Man slipper for spildplads og dårlig cirkulation (med sump)
- Det fylder ikke ikke noget (kun lidt ekstra hvis man ikke har sump)
Hvis man har overløb med rør ned til en sump, har man en masse spildt plads, samt man har et sted med lidt for stillestående vand. Og hvis man har et gennemsigtigt overløb, skal man gå og vente på at den gror til med kalk alger.
Vi kan læse hvordan amerikanerne har held med DSB (Deep Sand Bed), men samtidig ved vi hvordan en kraftig vandcirkulation får den fine sand skubbet over i et hjørne. Og prisen på levende sand er ret høj, for for at få ordenlig gavn af DSB, siger amerikanerne vist at man skal have mindst 25cm. Det virker også som meget plads at bruge på sand i akvariet.
Hvis alle rør i overløbet er høje, så kan man fylde det meste af overløbet med levende sand. Man ville kunne opnå et meget dybt lag sand, som ville kunne hjælpe med at nedbringe såvel nitrit som nitrat. Og da det er vandet lige fra overløbet man får herned, vil man kun opnå en endnu større biologisk nedbrydning.
- Er der nogen der tror på min idé?
- Er der nogen der er friske på at prøve det?
Hvis man har overløb og indbygget sump (som jeg selv har i mit lille 54L akvarie). Kan man gøre noget andet (som jeg selv har tænkt mig på mit næste projekt). Man kan lave 2 niveauer overløb. Så først løber vandet over det første overløb, hvor det ryger ned til det levende, og så over det andet overløb, ned til skummeren og ud igen via pumpen til akvariet.
På den måde vil man også her opnå at have DSB, uden at det fylder i akvariet, uden at sandet bliver hvivlet rundt i akvariet, og man slipper for et gennesigtigt overløb.
Fordele:
- Man slipper for et gennemsigtigt overløb
- Man får en spændende baggrund
- Det er billigere end en DSB i hele akvariet
- Man får ekstra nedbrydning af nitrit
- Man får nedbrudt nitrat
- Man slipper for spildplads og dårlig cirkulation (med sump)
- Det fylder ikke ikke noget (kun lidt ekstra hvis man ikke har sump)
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8541 Skødstrup
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"
Kan man ikke bare fylde bioboldte i overløbet og bruge det lidt som et risle filter, det er dog ikke pænt.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
- BatLuder
- Kejser fisk
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Kaan: Nej det har jeg ikke, men det vil jeg da overveje...
Seadooman: Et rislefilter, er det ikke lidt gammeldags? Der er vel en grund til at de ikke bliver brugt så meget mere. Der er heller ikke noget nitrat-nedbrydende effekt ved det. Og så vil det også kræve at du sætter dit hovedrør meget lavt, så overløbet er næsten tømt hele tiden, ellers vil det jo ikke risle... Og kønt er det vel heller ikke? Men det er bare min holdning.
Er der ikke nogen der har prøver at have biobolde i overløbet? Hvad er erfaringerne med det?
Seadooman: Et rislefilter, er det ikke lidt gammeldags? Der er vel en grund til at de ikke bliver brugt så meget mere. Der er heller ikke noget nitrat-nedbrydende effekt ved det. Og så vil det også kræve at du sætter dit hovedrør meget lavt, så overløbet er næsten tømt hele tiden, ellers vil det jo ikke risle... Og kønt er det vel heller ikke? Men det er bare min holdning.
Er der ikke nogen der har prøver at have biobolde i overløbet? Hvad er erfaringerne med det?
- seier
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: vordingborg
jeg kører lige iøjeblikket med præsis det du beskriver batluder, nemlig en såkaldt rdsb som amerikanerne kalder det men netop presset ned i mit overløb. efter hvad de kloge skriver så har det intet med overflaen af selve sandbunden at gøre om det virker men overfladearealet på sandet samt dybden, men der er skrevet rigtig meget om dette lidt anderledes fænomen både på rc og md. det sidste var mest en kommentar til det mads skrev tidligere.det virker tilmed er min oplevelse jeg havde ellers købt et svovlfilter men det ligger standby nu istedet for.
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8541 Skødstrup
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"
Jeg har ikke læst om DSB i nu, men hvad består det af det må være mere end 12cm sand?
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Nu kan jeg ikke lige finde tråden igen, men der var en ældre tråd, hvori netop dette emne blev diskuteret og der sagde nogel af kloge at det ikke ville have nogen mærkbar virkning grundet for lille en overflade.seier skrev:jeg kører lige iøjeblikket med præsis det du beskriver batluder, nemlig en såkaldt rdsb som amerikanerne kalder det men netop presset ned i mit overløb. efter hvad de kloge skriver så har det intet med overflaen af selve sandbunden at gøre om det virker men overfladearealet på sandet samt dybden, men der er skrevet rigtig meget om dette lidt anderledes fænomen både på rc og md. det sidste var mest en kommentar til det mads skrev tidligere.det virker tilmed er min oplevelse jeg havde ellers købt et svovlfilter men det ligger standby nu istedet for.
Men selvfølgeligt er der flere meninger om emnet og så længe det funger, så er det jo bare godt

-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- seier
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
ja der er vist rigtigt mange menninger om dette emne og det er jo kun godt at folk prøver forskellige veje. det der tiltaler mig ved denne løsning er netop at hvis det ikke virker ordentligt i længden så hiver jeg bare sandet op ved næste vandskift og der er ingen skade sket, og det er nemt og indebærer ikke de risici der er ved at have en dsb i selve akvariet.
- BatLuder
- Kejser fisk
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Seier: Det lyder rigtig spændende. Hvor længe har du kørt sådan? Og hvor længe har akvariet kørt? Har du bemærket nogle forskelle, på målinger eller på det biologiske liv? Vil også gerne se billeder hvis du har det. 
Seadooman: Jo en DSB er bare et tykt lag sand, typisk i hele akvariet eller hele refugiet. Evt. er sandlaget lagt ovenpå et bundfilter eller lignende (som der ikke er gennemstrømning i), for at der skal være noget iltfattigt vand under, hvor særlige bakterier vil leve.

Seadooman: Jo en DSB er bare et tykt lag sand, typisk i hele akvariet eller hele refugiet. Evt. er sandlaget lagt ovenpå et bundfilter eller lignende (som der ikke er gennemstrømning i), for at der skal være noget iltfattigt vand under, hvor særlige bakterier vil leve.
- seier
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
jeg har kørt med sand i overløbet ca. 2 mrd nu og har oplevet en halvering af mit nitrat fra 50+ til omkring 20 nu og faldene. jeg håber at det fortsætter den rigtige vej på lidt længere sigt da jeg helst vil undgå at bøvle med svovlfilteret medmindre det er højst nødvendigt. desværre er mit cam ude af drift lige pt. men der er egentligt ikke så meget at se på det er bare omkring 7-8 kg sand smidt ned i et overløb, det er fint sand toppet op med et lag lidt grovere sand. udover sandet er der i overløbet et varmelegme samt pumpen der føder min skummer som sider udvendigt. Der er således et pænt godt flow henover sandet så skidt ikke når at bundfælde på sandoverfladen men suges ind i pumpen til skummeren. om min no3 reduktion var sket selvom jeg ikke havde lavet dette ja det kan jeg jo ikke bevise, bare lige for at komme de eventuelle tvivlere i forkøbet,men det har ihvertfald ikke gjort nogen skade. Akvariet har kørt ca. 7 mrd. jeg overvejer pt at lave det på den helt rigtige måde i en brugt 25 kg saltspand med en pumpe og et par gennemføringer for at få mere sand at lege med.