Jeg har lige bestilt mit første akvarie med diverse udstyr.
Det eneste jeg nu mangler er noget lys.
Det lyder for mig som en større videnskab som oftest bygger på erfaring, så derfor kan i sikkert hjælpe mig.
Hvilket lys skal jeg have?
Mit akvarie er BxHxD = 100x50x40cm og jeg er studerende = ikke verdens rigeste
Hvad du behøver af lys, kommer an på hvilke koraller du ønsker at holde. Nogle koraller kræver ekstremt meget lys (f.eks. Acropora tenius og mange andre acropora- og seritoporaarter), hvor andre koraller ikke behøver ret meget (f.eks. Caulastrea, Euphyllia, Sarcophyton, Sinularia og andre storpolyppede stenkoraller samt blød-/læderkoraller). Nogle koraller behøver endda ikke noget lys overhovedet (f.eks. Turbastrea)
For at dække hele længden, vil jeg mene du bør få fat i to lamper (hvis du vælger hqi) Det ville være kanont lækkert med to stk. 150 W. + blåt lys. Men du vil også kunne lave det rigtig flot med 4 stk. 39 W. T5 rør. Det vil blot betyde at der er nogle koraller du bør holde dig fra, hvor der vil være mere frit valg ved de to 150 W. hqilamper.
Hverken én 70 W. eller én 150 W. vil kunne nå ud i enderne. Men hvis det er valgmulighederne, så ville jeg nu stadig ælge 150 W. da dit akvarium er 50 cm. højt.
det er en smagssag 14000k er mere blålit i det . men hvis du vil ha noget lys på akvariet før/efter HQI'erne tænder skal du nok ha noget t5 eller t8. mener der er et billed på billighqi.dk hvor du kan se forskel. men kan ikke finde linket.
Jeg har lavet tegningerne i SolidWorks og til sidst har de været en smut i PhotoWorks så de kom til at se mere virkelige ud.
Men jeg har lidt problemer med at få lyset til at falde naturligt på mine tegninger
Men det er et rigtig fedt program at tegne i. Det kan alt.
ja det ser virkeligt pro ud. når tegner er det bare hurtige skæve streger i paint :S men du ser sku ud til at være temelig hårdt til det. men held og lykke med det
Jeg tegner også bare streger programmet får det så bare til at se mega prof ud. Men det er klart bedre at lave sine tegninger/modeller i et 3D program end i paint. Og det tager ikke engang længere tid.
Jeg skal nok ligge nogle flere detaljer ud på min hjemmeside når jeg får tid.