VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Palet kirurg problemer

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
Fredberg
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 9600 Aars
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Simested

Palet kirurg problemer

Indlæg af Fredberg »

Hej

Jeg bestilte et par fisk hos moby da han var i deejong. heriblandt en blå palet kirurg..

Nu er mit problem bare, at jeg ikke syntes den ser ret frisk ud..
Jeg tilvænnede den i over en time, hvor den stadig lå i posen.. Jeg hældte en kop vand i hvert kvarter, og fortsatte sådan i næsten 1 ½ time.

Så tog jeg fisken op af posen og puttede den i akvariet, og lige fra at jeg puttede den i, har den lagt sig op af samtlige sten.

- Jeg har ikke set den har svømmet over 10 cm. i en strækning
- Den ligger lige nu i et hjørne i refugiet med hovedet ned af. (den har faktisk hovedet ned af en del af tiden)
- Om en halv time er den sikkert fremme igen, sådan går det frem og tilbage.
- Den har ingen hvide pletter
- Den har taget lidt foder, men bestemt ikke meget.

Mine vandværdier er gode.. der er ikke noget næring i vandet.

Håber der er nogle som har noget erfaring med kirurger, og kan forklare hvad der lige går galt med den..???

Mvh Bo Fredberg Sørensen
MVH Bo Fredberg Sørensen

gammel 250 liter med 112 liter sump
viewtopic.php?f=92&t=28571
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense NØ

Re: Palet kirurg problemer

Indlæg af Helena »

Du har jo, som du sikkert ved fået en fisk der er meget let at stresse :wink:
Det er bestemt ikke usædvanlig adfærd for paletten :wink:
Du skal blive ved med at tilbyde foder, gerne tang, men også andet :wink:
Du skal så vidt muligt holde dig fra akvariet dvs.
Ikke rode rundt i det, ikke være der medmindre du skal fodre, kort sagt ro på, herfra kan det så gå begge veje, til den gode, hvad vi håber på, men desværre også til den dårlige,hvad vi ikke håber på :wink:
Der findes desværre ikke rigtig nogen kur ud over :h
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Jeg kan kun være enig med Helena og sige at det lyder som at du gjort det bedste...

- Supplerende hertil kan paletter udvise hvad for os ligner besynderlig adfærd, som at ligge død. Selv for sunde fisk, med lidt eks. her:

Billede

Billede

Billede

Billede
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Hvis man ikke har set Find Nemo, så er den faktisk meget virkelighedstro :y :y
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
Fredberg
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
16

Indlæg af Fredberg »

Ja det er en nem fisk at stresse, ved jeg udemærket.. jeg har sat den ned i refugiet for at mindske stressen..

Noget at jeg tænker er, om den måske ikke er syg, fejler noget vi ikke kan se.. for den ser sund og rask ud..

Jeg prøver at blive ved med at fodre den.. kan da kun håbe på det bedste..
MVH Bo Fredberg Sørensen

Rune B Jensen
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
16
Postnummer: 8900 Randers

Indlæg af Rune B Jensen »

hejsa virlig flotte billeder flemming.
jeg fik to små blå for knap et år siden og da de kom i mit akvarie gjorde de lige nøjagtig som du siger din gør. mine lå bare oppe ved overløbet. men jeg gjorde det som helena og flemming siger. holdte fingrene helt væk også satte jeg et tæpper foran akvariet, fordi det står i min stue og der kommer mange blink fra mit fjernsyn som jeg syntes at mine fisk reagere på. men efter et par dage med helt ro og godt med mad og tang så kom de sig heldigvis stille og roligt. i dag er de nogle små teenagere der helst skal være over det hele, super dejlige fisk. men krydser da alt hvad der kan krydses for dig og din fisk held og lykke..
Brugeravatar
Fredberg
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
16

Indlæg af Fredberg »

Jeg er glad for, at andre også har haft samme oplevelse som mig selv..

Så ja, jeg giver den en masse ro.. vil i foreslå, at jeg slukker for lyset i refugiet ? så den får mere ro.. nuværende lys er en sparepære...????
MVH Bo Fredberg Sørensen

Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Fredberg skrev:Jeg er glad for, at andre også har haft samme oplevelse som mig selv..

Så ja, jeg giver den en masse ro.. vil i foreslå, at jeg slukker for lyset i refugiet ? så den får mere ro.. nuværende lys er en sparepære...????
- Lyset over tanken er fin, og kunne for den sags skyld have været fuld blus... Skyggen fra din skikkelse er største problem!
/Flemming,

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
Fredberg
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
16

Indlæg af Fredberg »

vil det sige, at fordi den gemmer sig.. er at den er meget meget stresset/bange ???

Jeg ved ikke om det er normalt, men nu har den opført sig på samme måde i over en uge, har jeg været uheldig ?? eller skal jeg bare give den endnu mere tid.. ??
MVH Bo Fredberg Sørensen

Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Fredberg skrev:vil det sige, at fordi den gemmer sig.. er at den er meget meget stresset/bange ???

Jeg ved ikke om det er normalt, men nu har den opført sig på samme måde i over en uge, har jeg været uheldig ?? eller skal jeg bare give den endnu mere tid.. ??
Billederne ovenfor er taget i Kattegat Centret, og disse fisk trykker sig og gemmer sig fra tid til anden. I dette tilfælde vil jeg kalde det nervøst, og meget rammende og beskrivende for arten som Helena beskriver med eksemplet fra fra filmen Nemo...
/Flemming,

soreng
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
15
Postnummer: 2600 Glostrup

Indlæg af soreng »

hen en palet og den fik tæsk de første dage af en chokoladekirug, men jeg rørte ikke baljen, gik langt uden om den, og troede flere gange at nu var den død, men nu er den trofast og kommer når jeg fodre sammen med den anden kirug og spiser af hånden. har fjersyn tæt det har ikke generet den, så faktiskt kun hvide pletter de første 14 dage, og ikke siden.og hvad man høre er palet=plet man har været heldig
RSM 250 med aquamedic køler, overvejer nitrat of fosfat filter.
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Indlæg af nesnej »

Jeg har også en mindre Palet, som fik hvide pletter to gange ret hurtigt efter hinanden. Dens appetit fejlede dog intet under heler forløbet, og den stortrives i dag og er helt uden pletter.

Jeg kan ikke tilslutte mig din måde du aklimatiserede din palet på. Jeg bruger kun 20 minutter til denne proces, da denne proces er meget stressende for fisken. jeg putter så ikke en kop vand i fra akvariet i en gang imellem, men har en slange fra akvariet med en lille hane på så vandet langsomt (drypvis) blander sig.

Du skriver også du har fået den direkte fra Deejong. Vil det sige den er kommet direkte fra udlandet og ned i din balje?

Lyder i mine øre ikke som en rigtig god idé.
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
Brugeravatar
Fredberg
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
16

Indlæg af Fredberg »

Jeg lader fisken få alt det ro at den trænger til.. og masser af mad.. så må jeg håbe, at den kommer til sig selv.. :y
nesnej skrev: Jeg kan ikke tilslutte mig din måde du aklimatiserede din palet på. Jeg bruger kun 20 minutter til denne proces, da denne proces er meget stressende for fisken. jeg putter så ikke en kop vand i fra akvariet i en gang imellem, men har en slange fra akvariet med en lille hane på så vandet langsomt (drypvis) blander sig.
Den måde jeg bruger har jeg brugt altid.. dvs. 3 år. (2 år med fersk og 1 år med salt)
Det har altid virket og fisken trives godt efter den er kommet i.. Der er jo masser af forskellige metoder som virker, lige den jeg bruger har altid virket, så hvorfor gå væk fra den.. :wink:
nesnej skrev:Du skriver også du har fået den direkte fra Deejong. Vil det sige den er kommet direkte fra udlandet og ned i din balje?

Lyder i mine øre ikke som en rigtig god idé.
Moby fra Deepocean, rejser derned og håndfanger fiskene uden brug af medicin. tager dem med hjem til dk og her får jeg dem så direkte fra motorvejen tættest på mig. Det er billigt og man slipper for at køre til hans butik i Albertslund.

Jeg kan ikke se noget problem i, at jeg får den direkte fra deejong ?? Hvad med de andre forhandlere/butikker.. de får dem vel også et andet sted fra i udlandet ??

så fra mit synspunkt er det det samme.. butikkerne skal tilvænne fiskene, og jeg skal tilvænne fiskene.
MVH Bo Fredberg Sørensen

Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"