VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

ID af dyr/yngel ??

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
kschauby
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
19
Postnummer: 2950 Vedbæk
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Trørød

ID af dyr/yngel ??

Indlæg af kschauby »

Hej,

Min ene klovn har de sidste par dage været ret aktiv ved een speciel sten. Jeg har google't lidt sygdom da jeg troede den skrabede sig mod stenene. Idag kan jeg se, at den faktisk vifter vand hen over en klase små dyr/orm. Jeg undre lidt på, om det evt. er klovneyngle ? De er orange med en grå prik for enden... Men et par billeder siger nok mere en 1000 ord :happy: Det er dem præcis i midten af begge billeder.

Har I nogle bud på hvad det er ?

/Kaspar
Vedhæftede filer
IMG_4094.jpg
IMG_4086.jpg
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Re: ID af dyr/yngel ??

Indlæg af jthyge »

Ja, det er højst sandsynligt klovne æg.

Både efter billedet, svært at se, og efter hvad du beskriver lyder det som om dine klovnfisk har lagt æg.
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Blikkeren
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
16
Postnummer: 2770 Kastrup
Saltvand siden?: 2005

Indlæg af Blikkeren »

det er højst sandsynligt yngel, da klovnfisk føder larver, men de vil desværre nok blive spist, jeg har hørt at hvis man vil have dem til at overleve skal man have et søpindsvin da vil fisken ligge sine larver på dem da de så kan leve i fred for andre fisk nede mellem piggene.
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Blikkeren skrev:det er højst sandsynligt yngel, da klovnfisk føder larver, men de vil desværre nok blive spist, jeg har hørt at hvis man vil have dem til at overleve skal man have et søpindsvin da vil fisken ligge sine larver på dem da de så kan leve i fred for andre fisk nede mellem piggene.
Det er højst sandsynligt ikke yngel, da klovnfisk ligger æg de klække efter 6-8dage som laver efter 14 dage metaforfasen er det små fiske unger ;-)

De lægger ikke æg på søpindsvin eller gennem sig i dem, der er kauderni.

Det er bestemt ikke let at få klovne yngel til at overleve, de skal fanges når de klægges (1-2 timer efter lyset slukke)
og flyttes til et lave akvarie hvor de skal leve om sværmet af zooplankton :wink:

I kan læse her hvordan jeg gjore:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
kschauby
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
19

Indlæg af kschauby »

Hvam skrev:
Blikkeren skrev:det er højst sandsynligt yngel, da klovnfisk føder larver, men de vil desværre nok blive spist, jeg har hørt at hvis man vil have dem til at overleve skal man have et søpindsvin da vil fisken ligge sine larver på dem da de så kan leve i fred for andre fisk nede mellem piggene.
Det er højst sandsynligt ikke yngel, da klovnfisk ligger æg de klække efter 6-8dage som laver efter 14 dage metaforfasen er det små fiske unger ;-)

De lægger ikke æg på søpindsvin eller gennem sig i dem, der er kauderni.

Det er bestemt ikke let at få klovne yngel til at overleve, de skal fanges når de klægges (1-2 timer efter lyset slukke)
og flyttes til et lave akvarie hvor de skal leve om sværmet af zooplankton :wink:

I kan læse her hvordan jeg gjore:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Ok - tak til alle ! Jeg har lige taget et billede til. Jeg forstår vist ikke helt Hvam. Det er ikke æg, men er det så allerede larver eller noget helt andet ? hehe, jeg har ikke helt styr på udviklingen.

/Kaspar
Vedhæftede filer
Untitled-1.jpg
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det er klovnfiske unger som du kan se på stenen.
Ingen fisk føder larver!!
De fisk som blikkeren nok hentyder til er Kaudernii, som er mundruger, som lukkerungerne ud når de er klare til at overleve.
Kaudernii slipper hvis det er muligt ungerne ud i et langpikket søpindsvin, mener at de hedder Diadema.

Desværre skal du ikke forvente at få nogen unger ud af den klase æg som ligger der.
Når ungerne klækker, hvad de gør om natten, vil en stor del af dem blive ædt med det samme og resten vil sandsynligvis ryge i skummeren. Ungerne driver blot rundt i overfladen, hvor de jagter zooplankton
Brugeravatar
Stine
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16
Postnummer: 2880 Bagsværd
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Bagsværd

Indlæg af Stine »

Enig i at det er æg, men derfor er det stadig hyggeligt :-)

Tillykke med din nye status som klovnefiskeavler, selvom det bliver en kort fornøjelse.

Hilsen
Stine
Startede med RSM 130 i sep08, er primo 2010 erstattet med 720 liter

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=31777&start=30
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Hvam »

Klovne lægger altså æg....

Citat fra www.marinebreeder.org

3.6 – Spawning:

Months, days, or hours before a spawning event, both fish will “clean” a hard surface near their hosting site. They will pick at algae and other bits on the surface. The place they clean is where they will lay their nest.

The day of the spawn, the female’s lower abdomen will expand with her egg filled gonads, and her ovipositer may become visible. She may not eat as much as normal. Spawning usually occurs in afternoon or early evening. The female, using a waddling swimming motion, lays a track of adherent eggs on the nesting site, and the male follows to fertilize the eggs. This behavior is repeated for an hour or more until all the eggs have been laid.
4 – Eggs:
Adherent, and may range in color from yellow to brilliant orange or maroon in the Premnas. Egg color may be tied to astaxanthins in the parent diet. Number of eggs per nest may be as small as a dozen, or as large as two thousand.

4.1 – Size:
a couple of millimeters

4.2 – Quantity:
25-2000. First spawns, or spawns after a break from spawning (due to aquarium transfers, death of mate, etc.) are usually small and frequently consumed before hatching. Successive spawns will be larger, and more successful. Some species typically have larger nests, such as A. Clarkii and Premnas. Number of eggs per nest may be as small as a dozen, or as large as two thousand.

4.3 – Characteristics
I don’t think there are oil droplets on their eggs.

4.4 – Incubation period/Hatching temp:
at 81F, 9 days. During this period, the male and sometimes the female will mouth, guard and fan the eggs. When they hatch, the larvae are dispersed into the water column to become part of the plankton.

5 – Larvae: Hatch as free swimming larvae with excellent eyesight, some pigmentation, fin buds, and long tail/body.

5.1 – Size at hatching: 3mm
5.2 – Yolk sac present at hatch: Yes, and is generally consumed by day 3 of life.
5.3 – Mouth present at hatch: Yes
5.4 – Eyes developed at hatch: Yes, larvae have excellent eyesight, and too much light can be stressful to them.

Læs mere her:
http://www.marinebreeder.org/phpbb/view ... =169&t=315
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Brugeravatar
Rune kristiansen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
19
Postnummer: 8500 Grenaa
Saltvand siden?: 2000

Indlæg af Rune kristiansen »

Hej kaspar
Grunden til at du nok mener at det ikke ligner æg er fordi de snart er klar til at klække (1-2 døgn).
Dvs de er så langt udviklede at man faktisk kan se den lille larve med blommesæk (det orange) inde i hver kapsel. Øjnene er også tydelige.
Hvis du havde opdaget æggene på et tidligere tidspunkt ville det nok mere have lignet hvad du definerer som fiskeæg.
I starten vil de ofte også have en orange farve. Senere i deres udvikling bliver de mere grå og til sidst kan man faktisk se larven inde i den klare ægkapsel, ligesom hos dine nu.
kschauby
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
19

Indlæg af kschauby »

Tak til alle for svar ! Det blev vist en af de mere ophidsende fredag aftener i flere uger :hehe: Jeg må igang med at øve zooplankton og have fat i de bøger, så jeg er klar til næste omgang. Det lader til, at jeg er lidt sent ude denne gang. Desværre - for det er da mega spændende !

/Kaspar
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Hvam »

Jeg kan anbefale Joyce d wilkerson bog om clownfishes, der står alt hvad man har behov for at vide inks det med plankton. (kan bestilles på biblioteket)

Du skal have 20l phytoplankton og 10l zooplankton kørende, når de så ligger nye æg skal zoo opgradere til 20L Så er der nok fodre til laverne de første 14 dage hvor de har behovet.

Der er ikke mange der har opdrætter klovne, jeg kerner kun til Rune kristiansen, mastou og mig selv! Men det er meget spænende og man bruger alt for meget tid på det! held og lykke

Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

kschauby skrev:Tak til alle for svar ! Det blev vist en af de mere ophidsende fredag aftener i flere uger :hehe: Jeg må igang med at øve zooplankton og have fat i de bøger, så jeg er klar til næste omgang. Det lader til, at jeg er lidt sent ude denne gang. Desværre - for det er da mega spændende !

/Kaspar
Hvis du vil forsøge at opdrætte klovnfiskene, så kommer du ikke uden om at fjerne æggene fra akvariet.
Det kan jo være mere eller mindre umuligt, da de jo lægger æggene på en sten.
Se om du kan finde et eller andet som du kan lægge på stenen, uden at det ser ud af formeget. Klovnene lægger meget ofte æg det samme sted. Og fjern så æggene når de begynder at se sølvfarvede ud.
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Hvam »

Carsten skrev:
kschauby skrev:Tak til alle for svar ! Det blev vist en af de mere ophidsende fredag aftener i flere uger :hehe: Jeg må igang med at øve zooplankton og have fat i de bøger, så jeg er klar til næste omgang. Det lader til, at jeg er lidt sent ude denne gang. Desværre - for det er da mega spændende !

/Kaspar
Hvis du vil forsøge at opdrætte klovnfiskene, så kommer du ikke uden om at fjerne æggene fra akvariet.
Det kan jo være mere eller mindre umuligt, da de jo lægger æggene på en sten.
Se om du kan finde et eller andet som du kan lægge på stenen, uden at det ser ud af formeget. Klovnene lægger meget ofte æg det samme sted. Og fjern så æggene når de begynder at se sølvfarvede ud.
Der er også en anden mulighed som jeg brugte da jeg ikke kunne få dem til at ligge æg på andet end stenen.

Når de klækker 1-2 timer efter lyset slukker, på 6-8 dagen efter efter de er lagt. så kan man fange dem ved at, slukke for alt cirkulation, skummer osv. når lyset slukker.
Sætten en svag lommelygte på da de svømmer mod lyset og så fange dem forsigtigt med en kop.
Bare huske at tænde igen efter fiskeriet!

Michel sørensen
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 5240 Odense NØ

Indlæg af Michel sørensen »

mine kardinal fisk lægger æg i mit søpindsvin og derfor bliver de ikke spist men når de kan svømme bliver de spist
819l saltvand!
kschauby
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
19

Indlæg af kschauby »

Hej,

Mange tak for alle svar. Man bliver jo helt revet med af den gode stemning :P Jeg er ved at DIY'e en 4x 20L saltvand/phyto/hjuldyr/artemia klækker, men nogle kloakrør og et 36W armatur fra Harald Nyborg. Så får vi se om den kan komme i gang =) Billeder kommer som projektet skrider frem.

Hilsen,
Kaspar
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Michel sørensen skrev:mine kardinal fisk lægger æg i mit søpindsvin og derfor bliver de ikke spist men når de kan svømme bliver de spist

Det har jeg aldrig hørt. Alle kardinal fisk er da mundrugere. Har du et billed af den?? Ikke nødvendigvis dit eget.
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Hvam »

Carsten skrev:
Michel sørensen skrev:mine kardinal fisk lægger æg i mit søpindsvin og derfor bliver de ikke spist men når de kan svømme bliver de spist

Det har jeg aldrig hørt. Alle kardinal fisk er da mundrugere. Har du et billed af den?? Ikke nødvendigvis dit eget.
Eller bare et link eller billede af fisken, så kan vi hurtig slå op hvad de gør?

( der skulle være 2 arter der ikke har mundunger men smider æggene, dog ikke nogle som er egnet til akvarier hold)

Liste over aten:
http://www.fishbase.org/identification/ ... s=&c_code=

Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"