Kald mig bare Rasmus Modsat

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions: 0
21
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Re: Kald mig bare Rasmus Modsat

Indlæg af kenneth olsen »

Olsen skrev:
"Priser i butikker Alle varer, der ligger fremme til salg i butikken, skal være tydeligt prismærkede. Det kan fx enten være et prismærke på selve varen, på en hyldekant eller på et hængeskilt. Varer i udstillingsvinduet skal også være mærkede, så du kan se prisen ude fra gaden.

For en række varer skal der desuden være oplyst en enhedspris. Det er fx prisen pr. styk., pr. kilo, pr. liter eller lignende. Så kan du nemmere sammenligne priser på ens varegrupper. Nogle butikker har opsat scannere, så du selv kan scanne prisen. Det er ikke ulovligt, hvis det er nemt og hurtigt at tjekke prisen på den måde.

Forkerte priser i en butik
Du kan normalt forlange at købe varen til den pris, der står på prismærket, også selvom det ved en fejl er en forkert pris. Der er dog enkelte undtagelser. Det kan fx være en vare, som en anden kunde har flyttet, fx lagt på et bord med udsalgsvarer. Du kan heller ikke få varen til den forkerte, lave pris, hvis det er åbenlyst, at der er sket en fejl. Det kan fx være et prisskilt fra en billig vare, der er faldet ned på en meget dyr vare.

Priser i internetbutikker
Når du handler på nettet, skal du også nemt kunne finde prisen på varen. Det kan enten være på den side, hvor varen vises, eller du skal nemt kunne komme hen til den side, hvor prisen vises. Alt det du altid skal betale, skal du have oplyst som en samlet pris. Hvis der desuden er omkostninger, der kan variere eller helt undgås, kan de oplyses for sig selv. Det kan fx være udgifter til forsendelse. Når du har indtastet din bestilling, skal du have den samlede pris oplyst.

Forkerte priser i en internetbutik
Du kan normalt forlange at købe varen til den pris, du har fået oplyst på nettet. Specielt hvis du modtager en ordrebekræftelse, kan sælgeren ikke bagefter forlange, at du skal betale mere.

Priser i annoncer
Priser og andre oplysninger i annoncer er ikke bindende. Det betyder, at du kan se et godt tilbud på en vare i en tilbudsavis eller på en annonceside på internettet, men at det senere viser sig, at varen er dyrere end annonceret. Hvis en butik gang på gang annoncerer med forkerte priser, kan du anmelde det til Forbrugerombudsmanden, da det kan være en overtrædelse af markedsføringsloven.

Sidst opdateret: 17. september 2009"

Fra http://www.forbrug.dk
:y
Den tror jeg skal sendes til samtlige forhandlere i DK !
:wink:
KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
21

Brian C skrev:
kenneth olsen skrev:
Brian C skrev:
kenneth olsen skrev:ja, det har jeg også tänkt på flere gange.. der burde väre pris på alt i akvarierne hos butikkerne.. man kunne bruge små sugekopper med med skilte på hvert akvarie.. med navne på fisk og koraller.. så er det kun prisen der skifter fra levering til levering..
Hader også at skulle spörge hver gang til priser.
Selvfölgelig er der lidt justeringer og ändringer en gang imellem.. men det er der i en hver butik og er det ikke det de lever af... at sälge?
uanset hvor mange og hvor store prisskilte og mærkater der bliver sat op spørger folk alligevel, hvis ikke om prisen så om rabat
well.. ifölge dansk lovgivning skal der stå pris på varen.. det må også gälde for akvariefisk! Synes ikke det er god service at man ikke kan tage stilling til sit köb uden man har haft fat i en ekspedient.
forstil dig at det gjaldt alle butikker.. at man skulle spörge til pris hver gang... og kan ekspedienten huske alle priser i hovedet fra gang til gang.. med de ändringer der er löbende fra levering til levering... synes jeg oplever ofte at man får en pris fra ekspedienten uden de har kigget på liste eller noget :rolleyes:
Kan godt se at folk spör alligevel, men nu er det ikke alle der er "rabat-krammer". Enkelte gange er jeg da også blevet positivt overrasket over en billigere pris end jeg troede på en fisk jeg har spurgt til, som har fört til et salg.
selvfølgelig skal der være pris på tingene, men lige præcis fisk, kan det godt være lidt problematisk, af flere grunde, nogen gange er det umuligt at nå at få dem skrevet på inden de første kunder melder sig på banen, det oplevede jeg selv her i weekenden, og jeg kan se at selvom vi har klistret store prisskilte op i A4 str med priser på koraller, så spørger folk alligevel m pris
det samme med fisk selvom der hænger en tydelig prisliste med tilhørende billeder ud for hver art
skriver du prisen på akvarierne, ja så spørger folk stadig om pris

men du har ret der skal være pris på tingene, og det synes jeg da også der er i de fleste tilfælde, men enkelte gange kan den svipse, det kan den så også i supermarkederne
Synes det lyder som en rigtig god ide med billede af fisken samt prisen ved siden af.. ofte står der det latinske navn på selve akvariet, men ikke alle er ekspert i latin.. og isär ikke forholdsvis nye til denne hobby.
lad os ikke göre det sväre for kunden end at der kommer nogle priser op ud for den vare man er int. i.
almindelig sund köbmandskab!
KORALREV PÅ ISTEDGADE
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

kenneth olsen skrev:
Brian C skrev:
kenneth olsen skrev:
Brian C skrev:
kenneth olsen skrev:ja, det har jeg også tänkt på flere gange.. der burde väre pris på alt i akvarierne hos butikkerne.. man kunne bruge små sugekopper med med skilte på hvert akvarie.. med navne på fisk og koraller.. så er det kun prisen der skifter fra levering til levering..
Hader også at skulle spörge hver gang til priser.
Selvfölgelig er der lidt justeringer og ändringer en gang imellem.. men det er der i en hver butik og er det ikke det de lever af... at sälge?
uanset hvor mange og hvor store prisskilte og mærkater der bliver sat op spørger folk alligevel, hvis ikke om prisen så om rabat
well.. ifölge dansk lovgivning skal der stå pris på varen.. det må også gälde for akvariefisk! Synes ikke det er god service at man ikke kan tage stilling til sit köb uden man har haft fat i en ekspedient.
forstil dig at det gjaldt alle butikker.. at man skulle spörge til pris hver gang... og kan ekspedienten huske alle priser i hovedet fra gang til gang.. med de ändringer der er löbende fra levering til levering... synes jeg oplever ofte at man får en pris fra ekspedienten uden de har kigget på liste eller noget :rolleyes:
Kan godt se at folk spör alligevel, men nu er det ikke alle der er "rabat-krammer". Enkelte gange er jeg da også blevet positivt overrasket over en billigere pris end jeg troede på en fisk jeg har spurgt til, som har fört til et salg.
selvfølgelig skal der være pris på tingene, men lige præcis fisk, kan det godt være lidt problematisk, af flere grunde, nogen gange er det umuligt at nå at få dem skrevet på inden de første kunder melder sig på banen, det oplevede jeg selv her i weekenden, og jeg kan se at selvom vi har klistret store prisskilte op i A4 str med priser på koraller, så spørger folk alligevel m pris
det samme med fisk selvom der hænger en tydelig prisliste med tilhørende billeder ud for hver art
skriver du prisen på akvarierne, ja så spørger folk stadig om pris

men du har ret der skal være pris på tingene, og det synes jeg da også der er i de fleste tilfælde, men enkelte gange kan den svipse, det kan den så også i supermarkederne
Synes det lyder som en rigtig god ide med billede af fisken samt prisen ved siden af.. ofte står der det latinske navn på selve akvariet, men ikke alle er ekspert i latin.. og isär ikke forholdsvis nye til denne hobby.
lad os ikke göre det sväre for kunden end at der kommer nogle priser op ud for den vare man er int. i.
almindelig sund köbmandskab!
jamen vi er da enige, ofte er det så heller ikke latinske navne der skrives, men populærnavne
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brugeravatar
DennisBS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
15
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af DennisBS »

jthyge skrev:
Kaldes også prisdifferentiering... :wink:

Så er det jo meget nemmere for forhandleren at ramme den pris han tror du vil give.

"Nøj den er flot, hvad koster den?" = Dyr

"Hvad skal du have for den lille der?" = Mindre dyr

Blot en teori! :GO
Det med ekspedienten siger en pris uden at kigge på liste har jeg selv prøvet... korallen var lige dyr nok... Den kostede 425,- det ville jeg ikke give...

Var i butikken ugen efter, og sagde jeg lidt var på udkig efter noget rødt, men ikke en scolymia til 1600,-, ekspedienten, som denne gang ikke var samme person, men står i samme butik forestog så den koral jeg selv havde kigget på sidst, og der fik jeg at vide korallen kostede 225,-
Jeg slog til (måske forkert af mig, men hvordan skal jeg vide hvilken der egentlig er den rigtige pris) Så måske vi nogen gange bare får en pris på fisk/koraller som kommer ud af den blå luft...
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Ind med lat. navne og ud med de popnavne.. Hva faen er en djævledamsel!?

http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Chrysiptera_Hemicyanea SVENSKER!?!? WTF..
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
21

AndersGS skrev:Ind med lat. navne og ud med de popnavne.. Hva faen er en djævledamsel!?

Hvis der er det latinske navn der vises synes jeg bestemt også der skal stå et billede af fisken ved siden af. Som udgangspunkt skal man tage den generelle kunde, og du skal ikke bilde mig ind at alle i denne hobby kender det latinske navn for de enkelte fisk ( ikke at forveksle med en manglende kendskab til at holde netop denne fisk )

Det ville samme som at gå på restaurant, og hele menu kortet var på fransk.. ingen billeder.. og ingen priser for den sags skyld!... man kender måske ikke det franske navn for en böf, men ved både hvad den hedder på dansk, hvordan den smager og hvordan den skal tilberedes! man spörger tjeneren om pris.. og det kommer an på hvem man spör.... Den restaurant köre ikke länge!
Det er den endelige forbruger( kundegruppe) man skal tage hensyn til, og ikke ekperterne.
Arbejder med Visuel Merchandising for et kendt firma, hvor vi arbejder utrolig meget med produktplacering, og hvordan man påvirker kunden i beslutningsfasen.. direkte ( sälger ) og indirekte ( produkt display)... og at göre det så nemt for kunden at tage sin beslutning om köbet hjälper mere end du tror, ved at oplyse om varen, pris, placering etc etc etc.
KORALREV PÅ ISTEDGADE
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Det er så min mening, at man gør sig selv og andre en stor tjeneste ved at sætte sig ind i taxanomien. Det er helt umuligt, at søge oplysninger på en fisk eller koral udfra populærnavne. De hedder for det første forskellige populærnavne, afhængigt af, hvem du spørger og hvor i verden du er. For det andet er stort set alle artsbeskrivelser skrevet med de taxonomiske betegnelser.

Det er sgu ikke så svært, når man først har sat sig ind i de forskellige genii, da mange egenskaber er mere eller mindre universelle indenfor disse.

/Kim
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
17
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

kenneth olsen skrev:
AndersGS skrev:Ind med lat. navne og ud med de popnavne.. Hva faen er en djævledamsel!?

Hvis der er det latinske navn der vises synes jeg bestemt også der skal stå et billede af fisken ved siden af. Som udgangspunkt skal man tage den generelle kunde, og du skal ikke bilde mig ind at alle i denne hobby kender det latinske navn for de enkelte fisk ( ikke at forveksle med en manglende kendskab til at holde netop denne fisk )

Det ville samme som at gå på restaurant, og hele menu kortet var på fransk.. ingen billeder.. og ingen priser for den sags skyld!... man kender måske ikke det franske navn for en böf, men ved både hvad den hedder på dansk, hvordan den smager og hvordan den skal tilberedes! man spörger tjeneren om pris.. og det kommer an på hvem man spör.... Den restaurant köre ikke länge!
Det er den endelige forbruger( kundegruppe) man skal tage hensyn til, og ikke ekperterne.
Arbejder med Visuel Merchandising for et kendt firma, hvor vi arbejder utrolig meget med produktplacering, og hvordan man påvirker kunden i beslutningsfasen.. direkte ( sälger ) og indirekte ( produkt display)... og at göre det så nemt for kunden at tage sin beslutning om köbet hjälper mere end du tror, ved at oplyse om varen, pris, placering etc etc etc.
Lidt spøjs sammenligning, jeg mener præcis at popnavnene giver maksimal forvirring, mange fisk og koraller ligner hinanden og svenskerfisk og hjernekoral kan være mange forskellige.

Latinsk navn og en pris så kan alle være med. (Heroppe i nord, er der rimelig orden med navne og priser på dyrene).
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
17
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Nolan skrev:Det er så min mening, at man gør sig selv og andre en stor tjeneste ved at sætte sig ind i taxanomien. Det er helt umuligt, at søge oplysninger på en fisk eller koral udfra populærnavne. De hedder for det første forskellige populærnavne, afhængigt af, hvem du spørger og hvor i verden du er. For det andet er stort set alle artsbeskrivelser skrevet med de taxonomiske betegnelser.

Det er sgu ikke så svært, når man først har sat sig ind i de forskellige genii, da mange egenskaber er mere eller mindre universelle indenfor disse.

/Kim
100 % enig..
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
21

AndersGS skrev:
kenneth olsen skrev:

Lidt spøjs sammenligning, jeg mener præcis at popnavnene giver maksimal forvirring, mange fisk og koraller ligner hinanden og svenskerfisk og hjernekoral kan være mange forskellige.

Latinsk navn og en pris så kan alle være med. (Heroppe i nord, er der rimelig orden med navne og priser på dyrene).
Tror ikke vi handler i samme butikker, når du skriver det er rimeligt i orden med navne og priser her oppe i nord.. Jeg handler i både klovnfisken og akvarieudstyr, og det er själent jeg ser priser på fiskene de steder.
Er helt enig i det du siger med en pris og latinsk navn, men som jeg skriver så ville det hjälpe kunden meget på vej hvis et lille billede af den pågäldende fisk sammen med den latinske betegnelse er vist.. så er der både noget for öjet og for hjernen :wink:
I bund og grund er der mange kokke på det her forum, og mange forslag ( inden for ALLE områder), så i sidste ende er det op til forhandlerene at si til eller fra i dette emne for at göre det nemt for kunden og handle. Jeg har gjort opmärksom på mit lille forslag.
KORALREV PÅ ISTEDGADE
malawicarsten
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
16
Postnummer: 9260 Gistrup
Geografisk sted: Gistrup
Kontakt:

Indlæg af malawicarsten »

Aarh Anders det der er da en Brøndbyfisk - ligeså aggresiv og matchende farver :scream: :K
http://www.malawicarsten.dk ® - Nordjyllands saltvandsmekka #1
Nordjyllands bedste udvalg i saltvand
Brugeravatar
bio
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 7323 Give
Geografisk sted: Givskud
Kontakt:

Indlæg af bio »

Nolan skrev:Det er så min mening, at man gør sig selv og andre en stor tjeneste ved at sætte sig ind i taxanomien. Det er helt umuligt, at søge oplysninger på en fisk eller koral udfra populærnavne. De hedder for det første forskellige populærnavne, afhængigt af, hvem du spørger og hvor i verden du er. For det andet er stort set alle artsbeskrivelser skrevet med de taxonomiske betegnelser.

/Kim
Jeg er helt enig med Kim. Jeg har lavet en side på wikien om taxonomi, men jeg kan ikke få wikien til at virke lige nu, så jeg har ikke noget link..

Men det var vel egentlig ikke helt det tråden handlede om, var det...? :beer:
Mvh Lasse

Biolog, Nordic Reef
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
19

Indlæg af Nolan »

Uuhhh.... this proves my point:

C. hemicyanea bliver her kaldt SVENSKER....
min lokale pusher har også ofte svenskere til salg. Her er det bare istedet C. parasema det drejer sig om.

Et andet eksempel kunne være en blå kirurg; er Powderblue surgeonfish, Blue tang og Z. xanthurus den samme fisk eller kunne det være en paletkirurg vi taler om ?

/Kim
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions: 3
20
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

bio skrev:Jeg har lavet en side på wikien om taxonomi, men jeg kan ikke få wikien til at virke lige nu, så jeg har ikke noget link..
Men det kan jeg :W
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Derudover er der masser af fisk som ikke har noget dansk populærnavn - heldigvis.
Det tager ikke mange sekunder længere tid at lære det latinske navn frem for et dansk
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
20
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

Carsten skrev:Derudover er der masser af fisk som ikke har noget dansk populærnavn - heldigvis.
Det tager ikke mange sekunder længere tid at lære det latinske navn frem for et dansk
Næeh måske ikke for alle, men det er ihvertfald sværere at stave :dizzy:
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
17
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Nolan skrev:

/Kim
Af hvem? 7-8 hobby akvarister - og så er det officielt!? Det holder bare ikke.
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
19

Indlæg af Nolan »

AndersGS skrev:
Nolan skrev:

/Kim
Der tror jeg så lige, jeg blev misforstået ????
Du skrev selv SVENSKER og henviste til C. hemicyanea i det citerede indlæg, som et eksempel på dårlig brug af populærbetegnelser....

Jeg påpegede så bare, at min lokale pusher benyttede det samme populærnavn om en anden art.

/Kim
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 4100 Ringsted

Indlæg af Olsen »

Findes der nogen saltvandsforhandler der har synlige priser på koraller og fisk?
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Carsten skrev:Derudover er der masser af fisk som ikke har noget dansk populærnavn - heldigvis.
Der er faktisk MANGE danske navne, produceret/samlet af Zoologisk Museum, se:
http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Danske ... 28Total%29

(Om de er er gode, smarte, praktiske, tåbelige, dumme, brugbare, forvirrende - det vil jeg helst ikke tage stilling til)
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
17
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Nolan skrev:
AndersGS skrev:
Nolan skrev:

/Kim
Der tror jeg så lige, jeg blev misforstået ????
Du skrev selv SVENSKER og henviste til C. hemicyanea i det citerede indlæg, som et eksempel på dårlig brug af populærbetegnelser....

Jeg påpegede så bare, at min lokale pusher benyttede det samme populærnavn om en anden art.

/Kim
Haha.. okay, jamen vi er enige så :beer:
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
17
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Olsen skrev:Findes der nogen saltvandsforhandler der har synlige priser på koraller og fisk?
Malawi carsten i aalborg

Styr på dyr, men det er vist bare en liste de printer med det bestilte og så priserne på de enkelte.
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

Petsupply har også synlige priser, så jo de findes da
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Nano75
Scooter Blenny
Scooter Blenny
16
Postnummer: 5750 Ringe
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Nano75 »

Helena skrev:
Hougaard skrev:
Helena skrev:grøn eller brunt :hehe:
Høhø, nu er der faktisk ret mange "Australis" der primært er grønne eller brune :T
Selv :T Her er der nu mere tale om Sacropyton og Kenyatræer, og hvis det er vildt Grønne skiver :dizzy:

Jeg ejer ikke koral der er købt hos en forhandler her på øen :shifty: Tankevækkende :wink:
Tja, så har du da ikke været i Svendborg for nylig...
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Man bør lære sig den latinske benævnelse for at have vished om det man køber, dette hvad enten man handler koraller eller fisk. Dette indikator for det man kan vente i udvokset stand!

I det af Nolan givne eksempel understreger nødvendigheden, og vil supplere dette med at sige at betegne xanthurum for "blå" er ny for mig. Dertil var jeg forleden vidne til en fodring i "Tropisk Lagune" i Kattegat Centret og hørte xanthurum benævnt som: Kejser Kirurg. Som med undtagelse af at være eneste Kirurg i basinnet og derfor ikke vanskeligt at regne ud hvilken der var tale om, men det ledte dog til at jeg måtte spørge til den anvendte term da den var fremmed for mig. Og der henvistes til term af "fishbase.org", som er den der følges på Kattegat Centret.

Dette leder mig til kommentaren af Hougaard for anvendelsen af pop. navne på Wiki´en, som med en Marin Biolog ved hånden kan besluttes at være korrekt anvendt i den af wiki anvendte term: "Kejser Kirurg"... Jeg vil dog sige at man i tvivls tilfælde altid bør anvende latinske betegnelse for vished om den handlede art, som dog i givne eksempel ikke forandrer sig nævneværdigt fra ungfiske stadie til udvokset stand.
Men ikke uvæsentligt for "kejserne", eller kirurger i Acanthurus slægten
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
19

Indlæg af Nolan »

bio skrev: ... Jeg har lavet en side på wikien om taxonomi, ...
Det ser lækkert ud ;-)
Har du tanker om en grundigere tilgang senere eller er det en opgave jeg evt. skulle påtage mig ?

/Kim
Brugeravatar
bio
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 7323 Give
Geografisk sted: Givskud
Kontakt:

Indlæg af bio »

Jeg havde tænkt mig at uddybe senere, men jeg har ikke ret meget tid lige i øjeblikket, så jeg ved ikke hvornår det kan blive. Du må gerne uddybe det hvis du har tid...
Mvh Lasse

Biolog, Nordic Reef
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

William Jr skrev: Dette leder mig til kommentaren af Hougaard for anvendelsen af pop. navne på Wiki´en, som med en Marin Biolog ved hånden kan besluttes at være korrekt anvendt i den af wiki anvendte term: "Kejser Kirurg"... Jeg vil dog sige at man i tvivls tilfælde altid bør anvende latinske betegnelse for vished om den handlede art, som dog i givne eksempel ikke forandrer sig nævneværdigt fra ungfiske stadie til udvokset stand.
Wiki benytter altid det latinske navn, men jeg syntes da det er fint at folk skriver de populære navne på siderne som ekstra info, så kan man jo søge efter det og på den vis bliver præsenteret for det korrekt latinske navn.

Det jeg omtalte er en meget stor liste udarbejdet af zoologisk museum over alle danske navne på fisk (koblet med det latinske navn) - her kan man se at Zebrasoma xanthurum bliver omtalt som Kejserkirurgfisk - altså det samme som på fishbase.org
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Hougaard skrev:
William Jr skrev: Dette leder mig til kommentaren af Hougaard for anvendelsen af pop. navne på Wiki´en, som med en Marin Biolog ved hånden kan besluttes at være korrekt anvendt i den af wiki anvendte term: "Kejser Kirurg"... Jeg vil dog sige at man i tvivls tilfælde altid bør anvende latinske betegnelse for vished om den handlede art, som dog i givne eksempel ikke forandrer sig nævneværdigt fra ungfiske stadie til udvokset stand.
Wiki benytter altid det latinske navn, men jeg syntes da det er fint at folk skriver de populære navne på siderne som ekstra info, så kan man jo søge efter det og på den vis bliver præsenteret for det korrekt latinske navn.

Det jeg omtalte er en meget stor liste udarbejdet af zoologisk museum over alle danske navne på fisk (koblet med det latinske navn) - her kan man se at Zebrasoma xanthurum bliver omtalt som Kejserkirurgfisk - altså det samme som på fishbase.org
- Alt kun positivt ment, netop som kompliment. Og bidrag til hvorvidt der bør anvendes latin betegnelser, el. ej... :GO
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Thue
Rev haj
Rev haj
17
Geografisk sted: middelfart

Indlæg af Thue »

Kan kun være enig med hensyn til de farvede dyre aussis, har selv 2 stk scolymia og har vel haft dem i ca 1/2 og må sige lige som brian c der er jo ikke sket noget spændede over hovedet med dem. Ingen farve ændringer ingen vækst ja de ligger stadig der hvor de lå sidst, så kan også kun sige så har man prøvet det også. En sjov historie, var nede hos den lokale salt pusher, der var fyldt med en masse lækre farverige australske lps, jeg kiggede så det hele igennem og endte da også med og købe lidt. Jeg fandt nemlig en lille smule pumping exenia i den ene balje til den nette sum af 25 kr og må sige der bliver kigget mere på pumping end scolymia. :biggrin: Men det er så også fordi jeg ikke har set pumping her i området i lang tid så man kan blive facineret af mange ting det handler ikke altid om prisen :biggrin:

Mvh Thue
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"