LED og varme!

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions: 0
18
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

LED og varme!

Indlæg af leifkrarup »

Efter været gået over til LED belysning, som ingen varme afgiver, har jeg nu det problem at jeg ikke kan holde varmen i akvariet oppe på det niveau jeg plejer uden at bruge varmelegemet. Der er jo ikke megen ide i at spare el ved at bruge LED og så bruge mere på varmelegemet. Det gør jo heller ikke problemet mindre at jeg kører med en Vortech M40 pumpe som heller ikke afgiver varme.
Mit varmeniveau ligger uden varmelegeme på mellem 22,5 og 24 grader. Min tanke er at det måske er ok da jeg har set at vandtemperaturen feks. i Rødehavet ved Sharm i vinter perioden ligger helt ned til 20-21grader så det kan vel ikke være helt galt!
Hvad er jeres erfaringer eller synspunkter ifht. at holde koraller ved lave temperaturer?
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4" onclick="window.open(this.href);return false;æ
Brugeravatar
dybet
Palet kirurg
Palet kirurg
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2002

Re: LED og varme!

Indlæg af dybet »

Jeg er i samme båd.
Kører t5 og har fjernet ind-vendige pumper, mit varmelegme kører alt for ofte syntes jeg :G
Så sparer jeg jo intet desværre.

måske central-varme (fjernvarme) var en ide, eller en chiller...for bedre energipris.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions: 2
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

hele metabolismen i akvariet reduceres ved lavere varme,kalken er også mindre opløselig,lige meget hvor tropisk akvariet er ved man som svømmer eller dykker at vandets temperatur varierer ved dybde.en teori kan være at ved høj varme erstattes nye energisk individer med gamle udbrændte,mange zeospur brugere har bemærket når zoox er lav sker der en spurt i vækst og der dannes nye forgreninger med virile zooxanthellae..
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

ole. skrev:hele metabolismen i akvariet reduceres ved lavere varme,kalken er også mindre opløselig,lige meget hvor tropisk akvariet er ved man som svømmer eller dykker at vandets temperatur varierer ved dybde.en teori kan være at ved høj varme erstattes nye energisk individer med gamle udbrændte,mange zeospur brugere har bemærket når zoox er lav sker der en spurt i vækst og der dannes nye forgreninger med virile zooxanthellae..
Tak Ole!....kunne jeg få dette i menneskesprog......skader det vækst m.m. at temperaturen liger på ca. 23 grader?
På trods af lave temp. ser det ud til at Rødehavets koraller klarer sig ganske fint!!...eller??
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4" onclick="window.open(this.href);return false;æ
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
19

Indlæg af ole kekkonen »

koralllerne i det rødehav holder på varmen ved hjælp af fluoriserende(selvlysende) pigmenter.Hvis vores koraller holdes i et snævert temperaturinterval må de kun investere i nogle få enzymer og de vil have mere energi til overs for vækst samt reproduktion.Hvis vores koraller er nødt til at investere i et energisk dyrt iso-enzym,vil de have mindre energi til overs for væksten,men de vil være i stand til at modstå store temperatursvingninger. Pointen er at der er en balance mellem at have et system der vil give dig mest funktion for energien mens der stadig giver mulighed for at håndtere ændringer i temperaturen.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

dybet skrev:Jeg er i samme båd.
Kører t5 og har fjernet ind-vendige pumper, mit varmelegme kører alt for ofte syntes jeg :G
Så sparer jeg jo intet desværre.

måske central-varme (fjernvarme) var en ide, eller en chiller...for bedre energipris.
Samme problem her.. trøster mig med det er billigere at lave varme på el, end at det er at køle på el...
SPS = Stability Provides Succes

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=80627" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
19

Indlæg af ole kekkonen »

en køler eller varmelegeme påvirker kun sumpen,displayet vil forblive i stuetemperatur
Brugeravatar
Bruno
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
20
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Bruno »

Jeg er i samme problemstilling. Mit 200W varmelegme kører alt for ofte, men holder temperaturen oppe med varmelegeme netop fordi jeg også har hørt at der er meget mere vækst ved 27-28 grader end ved 24 grader
ole. skrev:en køler eller varmelegeme påvirker kun sumpen,displayet vil forblive i stuetemperatur
ahh det er da vist ikke rigtigt :wink:
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
19

Indlæg af ole kekkonen »

jeg mere at det er relevant til topic,det er den absolutte temperatur som måles i kelvin
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 8970 Havndal
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Du vrøvler, Ole...
Om du måler den absolutte temperatur eller temperaturen i Celsius giver da nøjagtigt det samme resultat; temperaturen i baljen er stort set den samme over det hele.

/Kim
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
19

Indlæg af ole kekkonen »

det kan vel ikke være detsamme hvor vamen kommer fra? :happy:
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

Findes der nogle udregninger på hvad det koster at varme akvariet op ved hjælp af et varmelegme i forhold til varmen fra fx. HQI lamper ?

Jeg tænker på hvor meget fx. et 500w varmelegme skal arbejde for at hæve temperaturen fra 22 til 27 grader ?

Jeg overvejer nemlig LED over mit akvarie på 784 liter. Men hvis besparelsen bliver spist af varmelegmet kan det sgu være lige meget :)

/Morten N
AndersNT
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 8000 Århus C

Indlæg af AndersNT »

Der vil være et større tab ved overførsel af energi fra en lampe til vand, end fra et varmelegeme til vand.!

Om du tilføjer energi i form af varme til displayet eller til sumpen, er som sådan det samme. Der bør med en fornuftig returpumpe ikke være nogen målbar forskel de to steder.

Om der måles i kelvin eller celsius har så afgjort intet at gøre med hvor effektiv en varmekilde er, blot to forskellige måder at måle temperatur på!
AndersNT
Rev haj
Rev haj
17

Indlæg af AndersNT »

Gzus.dk skrev:Findes der nogle udregninger på hvad det koster at varme akvariet op ved hjælp af et varmelegme i forhold til varmen fra fx. HQI lamper ?

Jeg tænker på hvor meget fx. et 500w varmelegme skal arbejde for at hæve temperaturen fra 22 til 27 grader ?

Jeg overvejer nemlig LED over mit akvarie på 784 liter. Men hvis besparelsen bliver spist af varmelegmet kan det sgu være lige meget :)

/Morten N

Som sagt vil der være et markant større tab ved varme med en HQI end med et varmelegeme!

En lampe vil have en eller anden virkningsgrad i forhold til den energi som kommer ind.

Et varmelegeme vil have en noget større virkningsgrad, da al energien som bliver afsat i varmelegemet vil optræde som varme.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 4100 Ringsted

Indlæg af Olsen »

Gzus.dk skrev:Findes der nogle udregninger på hvad det koster at varme akvariet op ved hjælp af et varmelegme i forhold til varmen fra fx. HQI lamper ?

/Morten N
Temperaturen i vores akvarie på 1000 liter svinger fra ca. 24 til 27,5 grader hen over døgnet. Stuetemperaturen ligger på omkring 21. Der har aldrig været et varmelegme i setup'et, derimod afgiver cirkulationspumper, skummerpumpe returpumpe og ikke mindst HQI en del varme.
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

AndersNT skrev:Som sagt vil der være et markant større tab ved varme med en HQI end med et varmelegeme!

En lampe vil have en eller anden virkningsgrad i forhold til den energi som kommer ind.

Et varmelegeme vil have en noget større virkningsgrad, da al energien som bliver afsat i varmelegemet vil optræde som varme.
Spørgsmålet er jo så bare om besparelsen på LED i watt, bliver udlignet i øget forbrug af varmelegmet.

Det ferskvandsakvarie jeg havde før hen kunne også godt mærkes på elregningen, og der var det varmelegmet der var den største tyv.

/Morten N
AndersNT
Rev haj
Rev haj
17

Indlæg af AndersNT »

Gzus.dk skrev:
AndersNT skrev:Som sagt vil der være et markant større tab ved varme med en HQI end med et varmelegeme!

Spørgsmålet er jo så bare om besparelsen på LED i watt, bliver udlignet i øget forbrug af varmelegmet.

Det ferskvandsakvarie jeg havde før hen kunne også godt mærkes på elregningen, og der var det varmelegmet der var den største tyv.

/Morten N
Ja det er jo så spørgsmålet :)

For et endegyldigt svar er det nødvendigt at sammenholde en HQI lampes forbrug ved et ønsket output, i forhold til en LED lampe + varmelegeme. Kan der opnås en ønsket vækst ved en LED lampe som forbruger mindre energi end en tidligere anvendt HQI lampe, så er jeg ikke i tvivl om at det vil være mere effektivt.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"