Gennemgang af Pacific Sun Led

Forum for nye som gamle produkter samt beskrivelser og anmeldelser her af.
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Gennemgang af Pacific Sun Led

Indlæg af leifkrarup »

Hermed en lille gennemgang af mine 2 Pacific Sun Led lamper.

Lamperne er på 2x 120 W med indbygget controller som styres via blue tooth.

Lysfarven reguleres trinløst så man blander blå, arctinic og hvid som man har lyst.

Lige nu kører jeg med ca. 16 K som blandes med 100% hvid og 70% blå.

Lampernes natlys kan stilles til at køre efter månefaserne.

Der kan sættes en funktion ind som simulerer overskyede perioder.

Der kanlave sæsonsimulering således at lyset ændrer sig i forhold til årstiden.

Hvis man har lyst kan man definere lysstyrken på op til 40 tidspunkter på dagen. Det betyder at de feks. kan indstilles til at lyset tiltager trinvist op mod middag og så aftager trinvist mod aften. På den måde kan man efterligne lysets gang i naturen. Denne funktion kører jeg ikke med pt.

Solopgang kan styres fra 0-60 minutter og det samme gælder for solnedgang. Jeg har sat mine til 60 minutter. Det betyder at lamperne tænder kl. 10 med svagbelysning som så stiger gradvist over 1 time hvor de så har nået fuld styrke. Kl.19 starter min solnedgang og lampernes styrke aftager så gradvist indtil kl. 20 hvor kun moonligt lyser.

Moonligt kan sættes mellem 0 og 10.

Med den lysblanding jeg kører med i øjeblikket bruger lamperne ca. 2x100 W, hvilket muligvis er i overkanten....firmaet anbefaler at jeg drosler ned til 80% af dette forbrug. Men nu ser jeg først hvordan korallerne reagerer.

Lamperne afgiver ingen varme og da jeg kører med Vortech pumper som heller ikke afgiver varme betyder det at jeg må bruge varmelegme. Måske skal jeg igen til at bruge mine Tunzepumper for at holde varmen. Til det positive hører så at jeg ikke længere har brug for min Teco køler i sommerhalvåret og kan tage på ferie uden at bekymre mig om varmen.

Jeg indsætter herunder billeder af akvariet belyst med 4 forsk. Kelvingrader: 12 K, 16 K, 20 K og 24 K.
Billederne er taget med et lommekamera så de giver ikke et helt korrekt indtryk af farverne men er tæt nok på til at man kan få en ide.
24K.jpg
20K.jpg
16K.jpg
12K.jpg
Senest rettet af leifkrarup søn 24. jan 2010 15:24, rettet i alt 1 gang.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Gennemgang af Pacific Sun Led

Indlæg af nielsk »

Spændende!!!
SPS : Stability provides succes
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

nielsk skrev:Spændende!!!
Tja!! sjovt legetøj....jeg tror dog ikke at mange af funktionerne betyder så meget for koraller og fisk.....for mig er det vigtigste at man selv kan blande lysfarve og selv definere lysstyrken.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Brugeravatar
DennisBS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
15
Postnummer: 3250 Gilleleje

Indlæg af DennisBS »

Hvad har du måtte give for sådan 2.. og høre der software med så du kan lave dit færdige lysprogram.. synes det er super sejt med alle de muligheder..!
nielsk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup

Indlæg af nielsk »

Har du regnet lidt på indkøbspris og drift i forhold til T5/HQI. Hvor mange år skal de køre før det giver overskud i forhold til de 2 konventionelle lysmetoder..
SPS : Stability provides succes
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

DennisBS skrev:Hvad har du måtte give for sådan 2.. og høre der software med så du kan lave dit færdige lysprogram.. synes det er super sejt med alle de muligheder..!
3500 kr pr. styk...købt gennem et US fælleskøb manhattanreefs.com....prisen er noget højere normalt. Ja!.. softwaren hører med.Klik på billedet for at se softwaren bedre.
Software.jpg
Brugeravatar
DennisBS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
15
Postnummer: 3250 Gilleleje

Indlæg af DennisBS »

Hvor er det cool... Håber de kommer lidt længere ned i pris.. så skal jeg også ha LED
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

nielsk skrev:Har du regnet lidt på indkøbspris og drift i forhold til T5/HQI. Hvor mange år skal de køre før det giver overskud i forhold til de 2 konventionelle lysmetoder..
Nej Niels det har jeg ikke jeg købte dem ikke primært for at spare. Før brugte jeg mit ATI PM 8x39 W.. og med ventilatorer strømforsyning o.l tror jeg den brugte ca. 360-400 W/time så mon ikke jeg kommer til at ligge 35-40 % lavere i elforbrug. Jewg bruger jo mere til varmelegme men mon ikke det går lige op med at jeg ikke skal bruge køler mere. Der er jo også den fordel at jeg kan køre med en lavere og mere konstant temperatur.
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

DennisBS skrev:Hvor er det cool... Håber de kommer lidt længere ned i pris.. så skal jeg også ha LED
Jeg tror nu ikke at de kommer længere ned i pris....se hvad andre lamper med indbygget controller koster selvom det er "gammel" teknik....prisen afgøres ikke af omkostningerne men af hvad vi er parat til at betale. Sådan er det altid indenfor hobbynicherne.
Brugeravatar
Tonny
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 4140 Borup
Geografisk sted: Nr. Dalby borup sj.
Kontakt:

Indlæg af Tonny »

Det er da godt nok et stykke lækkert "lys legetøj" som du har fået sat på baljen.
Mvh.
Tonny Andersen

[center]...540L saltvand...[/center]
[center]http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=50741[/center]
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

Tonny skrev:Det er da godt nok et stykke lækkert "lys legetøj" som du har fået sat på baljen.
Ja! i starten er der gået meget god tid med at afprøve alle mulighederne.
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Indlæg af peder »

Totalt fedt!!, hvad er målene på din balje?
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

peder skrev:Totalt fedt!!, hvad er målene på din balje?
100x50x50
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hadbjerg

Indlæg af martinknorr »

Ja det er super fedt.

Men mon ikke de alm. led lamper kommer ned i pris, tror ikke på at de bliver ved med at ligge på de 20.000 som det er set nogle steder. Det hænger jo sammen med produktionsomkostninger og hvor mange de kan afsætte. Til at starte med skal de jo også ha' pengene ind for udviklingen.

Men det nyeste vil altid være det dyreste, ærligt nok :( Også selvom det ikke altid hænger sammen med omkostningerne til fremstillingen.
MVH
Martin
8370 Hadsten
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Ser bestemt intersant ud, også prisen til trods.
Er hele akvariet dækket af lys??
Og hvad er de fysiske mål på lamperne??
Har du et link til en hjemmeside??
DennisJ
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
20
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Ballerup

Indlæg af DennisJ »

Carsten skrev: Har du et link til en hjemmeside??
http://www.aquariumled.eu
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

Carsten skrev:Ser bestemt intersant ud, også prisen til trods.
Er hele akvariet dækket af lys??
Og hvad er de fysiske mål på lamperne??
Har du et link til en hjemmeside??
21x37x7 ...ja hele akvariet er oplyst når de hænger 10cm over overfladen. Ja!...interessant men jeg ser lige tiden an inden jeg jubler....jeg mangler jo at se, hvordan mine SPS reagerer. Hvis korallerne reagerer positivt mht. vækst vil jeg klart anbefale lampen.
Jeg giver en melding om en måneds tid.
www.aquariumled.eu
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

martinknorr skrev:Ja det er super fedt.

Men mon ikke de alm. led lamper kommer ned i pris, tror ikke på at de bliver ved med at ligge på de 20.000 som det er set nogle steder. Det hænger jo sammen med produktionsomkostninger og hvor mange de kan afsætte. Til at starte med skal de jo også ha' pengene ind for udviklingen.

Men det nyeste vil altid være det dyreste, ærligt nok :( Også selvom det ikke altid hænger sammen med omkostningerne til fremstillingen.
Martin...jeg deler ikke din optimisme mht. til lavere priser. Prøv at se på prisen på¨f.eks. mærkevareskummere....det er gammel teknik men priserne afspejler slet ikke hvad det koster at fremstille en sådan...den består stort set bare af lidt plastik eller plexiglasrør og en simpel pumpe og det betaler man så fra 2-10.000 kr for.
Sandheden er at hobbyfolk er villige til at betale kassen for "kvalitets" grej og prisen for hobbyudstyr afgøres ikke af produktionsomkostningerne men af hvad vi er villige til at betale.
Hvis LED lamper med tiden beviser at de er velegnede til SPS koraller så er der så mange fordele ved dem at folk vil være mere end villige til at betale en høj pris for dem.
Prøv at check prisen på en god HQI lampe med indbygget controller som kan sammenlignes med mine lamper (feks. Giesemann Infinity Moonlight (17.000 kr) med 2x 250 w) så koster de mere end mine nye lamper. Du kan også sammenligne med en dimmbar T5 lampe + en controller til lysstyring..også her vil prisen sikkert overstige eller komme i nærheden af prisen på mine LED´s
Når man sammenligner priser på mine Ledlamper og andre lamper skal man jo huske at der i mine er indbygget controller.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

for tilnærmelses vis at dække mit akvarie skal jeg bruge 6-8 lamper x 3500 kroner. 21-28000 Kroner :shock:
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hadbjerg

Indlæg af martinknorr »

Ja jeg ved hvor du kommer fra Leif. Og kan sagtens se hvad du mener. Men måske er mine forhåbninger også bundet lidt sammen med et inderst ønske om at prisen bliver lavere.

For et eller andet sted så er det jo, for at sige det lige ud, vanvittigt, som du selv nævner, at en plastikskummer med en simpel pumpe skal koste 5000+. Det er der jo langt fra materialer eller arbejdsløn for.

Så nogle gange handler den måske også lidt om selvransagelse hos os selv. Men som du selv nævner så er der altid nogle der gerne vil betale den høje pris.
MVH
Martin
8370 Hadsten
Brugeravatar
Tonny
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 4140 Borup
Geografisk sted: Nr. Dalby borup sj.
Kontakt:

Indlæg af Tonny »

leifkrarup skrev:
Tonny skrev:Det er da godt nok et stykke lækkert "lys legetøj" som du har fået sat på baljen.
Ja! i starten er der gået meget god tid med at afprøve alle mulighederne.
Ja det kunne jeg sjovt nok godt forestille mig.
Jeg tror jeg ville have det på præcis samme måde hvis jeg havde en lampe med de muligheder.
Man kunne nok risikere at der gik "disko" i akvariet.
Mvh.
Tonny Andersen

[center]...540L saltvand...[/center]
[center]http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=50741[/center]
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

Carsten skrev:for tilnærmelses vis at dække mit akvarie skal jeg bruge 6-8 lamper x 3500 kroner. 21-28000 Kroner :shock:
Ja! det kan aldrig gå til et stort akvarium ...tænk også på el til varmelegeme hvis akvariet ikke kan holde varmen.
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

martinknorr skrev:Ja jeg ved hvor du kommer fra Leif. Og kan sagtens se hvad du mener. Men måske er mine forhåbninger også bundet lidt sammen med et inderst ønske om at prisen bliver lavere.

For et eller andet sted så er det jo, for at sige det lige ud, vanvittigt, som du selv nævner, at en plastikskummer med en simpel pumpe skal koste 5000+. Det er der jo langt fra materialer eller arbejdsløn for.

Så nogle gange handler den måske også lidt om selvransagelse hos os selv. Men som du selv nævner så er der altid nogle der gerne vil betale den høje pris.
Ja jeg har selv købt en Bubble King mini 200...den koster idag ca. 7500 kr. VANVITTIGT i forhold til materialer m.m.
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

leifkrarup skrev:Ja jeg har selv købt en Bubble King mini 200...den koster idag ca. 7500 kr. VANVITTIGT i forhold til materialer m.m.
Men der er vel en grund til at du har købt sådan en i forhold til en billigere skummer ?

/Morten N
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

Gzus.dk skrev:
leifkrarup skrev:Ja jeg har selv købt en Bubble King mini 200...den koster idag ca. 7500 kr. VANVITTIGT i forhold til materialer m.m.
Men der er vel en grund til at du har købt sådan en i forhold til en billigere skummer ?

/Morten N
Ja!...jeg købte den selvfølgelig fordi jeg mente at det var den bedste til mit formål...men at jeg købte den behøver jo ikke betyde at jeg synes at prisen er fair!!
Jeg skal jo bruge en skummer og priserne på andre mærker er heller ikke fair i forhold til materialepris og omkostningerne ved produktionen.
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

leifkrarup skrev:
Gzus.dk skrev:

/Morten N
Ja!...jeg købte den selvfølgelig fordi jeg mente at det var den bedste til mit formål...men at jeg købte den behøver jo ikke betyde at jeg synes at prisen er fair!!
Jeg skal jo bruge en skummer og priserne på andre mærker er heller ikke fair i forhold til materialepris og omkostningerne ved produktionen.

Det er jo svært at sige hvad produktionsomkostningerne for Royal Exclusiv er på en Bubble King er. Så vidt jeg kan læse sker produktionen i Tyskland, så man skal nok ligge en del oven i materiale-omkostningerne. Udvikling, produktion, administration, distribution osv.

Men hvis det er så god en forretning, er det sjovt at der ikke er et dansk firma der har grebet bolden og producerer kvalitets pumper, skummer, lamper osv.

Jeg er enig i at priserne på saltvand ligger i den høje ende. Jeg regner selv med at købe både en Bubble King og en Red Dragon, da jeg kun har læst godt om dem :)

/Morten N

/Morten N
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

Men apropos emnet omkring Pacific Sun lamperne, er jeg også meget interesseret i hvordan de performer, da jeg selv står og skal tage valget omkring lamper.

Jeg har forelsket mig i en Giesemann Infinity Moonlight , men frygter lidt at investere i "forældet" teknologi. Samt en kæmpe el-regning. :)

/Morten N
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

Gzus.dk skrev:Men apropos emnet omkring Pacific Sun lamperne, er jeg også meget interesseret i hvordan de performer, da jeg selv står og skal tage valget omkring lamper.

Jeg har forelsket mig i en Giesemann Infinity Moonlight , men frygter lidt at investere i "forældet" teknologi. Samt en kæmpe el-regning. :)

/Morten N
Jeg tog en velkakuleret risiko da jeg købte mine lamper og jeg anbefaler dem ikke før jeg over en periode har set at mine SPS udvikler sig godt.
Som du kan se af min gennemgang beskriver jeg objektivt, hvad jeg har set at lamperne kan og har undgået at vurdere hvor effektiv den er.
Omkring Giesemann´en så overvejede jeg den selv på et tidspunkt men elforbruget gjorde udslaget. Jeg tænker meget på elforbrug både af økonomiske grunde men også på grund af mit ansvar i forhold til miljøet, jeg har i forvejen lidt dårlig samvittighed over at brænde så meget energi af på en hobby. Det er grunden til at jeg at jeg stadig kun kører med mine 250 liter selvom det ikke er lysten til at opgradere der mangler.
Alt mit udstyr er købt med energiforbruget som vigtig parameter. Bla. derfor også Bubble King.
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

leifkrarup skrev: Jeg tog en velkakuleret risiko da jeg købte mine lamper og jeg anbefaler dem ikke før jeg over en periode har set at mine SPS udvikler sig godt.
Som du kan se af min gennemgang beskriver jeg objektivt, hvad jeg har set at lamperne kan og har undgået at vurdere hvor effektiv den er.
Omkring Giesemann´en så overvejede jeg den selv på et tidspunkt men elforbruget gjorde udslaget. Jeg tænker meget på elforbrug både af økonomiske grunde men også på grund af mit ansvar i forhold til miljøet, jeg har i forvejen lidt dårlig samvittighed over at brænde så meget energi af på en hobby. Det er grunden til at jeg at jeg stadig kun kører med mine 250 liter selvom det ikke er lysten til at opgradere der mangler.
Alt mit udstyr er købt med energiforbruget som vigtig parameter. Bla. derfor også Bubble King.
Det er godt nok et svært tidspunkt at komme ind i saltvandsverden, hvor skiftet mod LED lamper står lige på trapperne, og hvor meningerne omkring disse er meget blandede.

Hvor lang levetid har disse LED der sidder i Pacific Sun lamperne, og er det muligt at skifte dem samt hvad vil det koste ?

Findes der er et fornuftigt sammenlignings tal mellem HQI watt og disse LED watt ?

/Morten N
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted

Indlæg af Olsen »

Carsten skrev:for tilnærmelses vis at dække mit akvarie skal jeg bruge 6-8 lamper x 3500 kroner. 21-28000 Kroner :shock:
Det var også noget i den størrelsesorden at Solarid LED skulle koste, da de i sin tid kom på markedet. Og så skal der vel bruges 2 af deres de størest modeller og for at få hele akvariet belyst. Stadigvæk svimlende priser... desværre men forståligt. Lad os se. Der kommer til at ske rigtig meget inden for de næste par år.
Besvar

Tilbage til "Produktgennemgang"