Hvilket akvarie til gul kirurg???

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
søvnig
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions: 1
19
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Esbjerg/Nordsøen
Kontakt:

Hvilket akvarie til gul kirurg???

Indlæg af søvnig »

Hej alle

Selv om der stadig er lidt lang tid til det bliver aktuelt, så spørger jeg nu aligevel, da jeg er begyndt at købe grej.

Min næste balje skal hovedesageligt huse gule kirurger, problemet er at min næste balje er en midlertidlig balje som kun skal køre i 2-3 år. Efter det skal drømmeakvariet bygges. Den midlertidlige balje bruges altså til at sikre mig at jeg har gule kirurger til drømmeakvariet.
Jeg skal minimum have 3 stk gule kiruger - gerne 5 stk - og helst 7 stk gule kiruger.
Jeg har tegnet på et 430 liter akv, som jeg godt mener der kan være 3 gule i. Men kan der 5?? Kan der være 7??
Et størrer akvarie er også en mulighed.
Er der en tommelfingeregel om hvor mange liter vand til X antal gul kirurg?? Her mener jeg hovedsageligt, for at de trives rent pladsmæssigt.
Kan huske at Etheg havde en 8 - 10 stk gule gående i hans showakvarie på ca 500 L og de så da ud til at trives, men er det det holdbart over en periode på 3 år?
Så kort og godt
Hvor stort et akvarie til 3 gule kiruger?
Hvor stort et akvarie til 5 gule kiruger?
Hvor stort et akvarie til 7 gule kiruger?

Vh

Søvnig :devilish:
Journalist på www.andeposten.dk
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions: 19
17
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Hvilket akvarie til gul kirurg???

Indlæg af Nicki Henriksen »

Det ville se godt ud med så en folk :)
Nicki

Mit nye reef http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 27&t=85430" onclick="window.open(this.href);return false;

360L rumdeler HTTP://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=33857" onclick="window.open(this.href);return false;
120L Mixed reef HTTP://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=54207" onclick="window.open(this.href);return false;
Michel sørensen
Foxface
Foxface
Reactions: 0
16
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Michel sørensen »

Jeg vil mene at:

3 gule kiruger til 400l

5-7 gule kiruger til 720l

Men det er min mening. Men hvis det kun skal være gule kiruger i så kan det msåke godt være lidt flere i.
819l saltvand!
Michel sørensen
Foxface
Foxface
16
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Michel sørensen »

Jeg så lige et billed af en flok gule kirurg i et akvarie som jeg tror ikke var mere end 720l
Vedhæftede filer
Fische01.jpg
Fische01.jpg (38.91 KiB) Vist 484 gange
819l saltvand!
AndersNT
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 8000 Århus C

Indlæg af AndersNT »

Eventuelt kan du tage kontakt til Williams JR her på SF, han har god erfaring med Kirurger + ved en helt del om dem :)
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

AndersNT skrev:Eventuelt kan du tage kontakt til Williams JR her på SF, han har god erfaring med Kirurger + ved en helt del om dem :)
Tak Anders. :happy:

- En bedre betegnelse måske at jeg har dannet mening om det at holde Kirurger... :wink:

:Peace:
_______

Er det målsætning kun at holde gule, og intet andet?

- Horisont for midlertidig indkvartering skal med i betragtning... Og jeg vil lade det indsatte billede ovenfor tale med for min anbefaling her, og lægger vægt på det midlertidige aspekt!!

Jeg vil anbefale større tal end syv på et 430 liters, dette for nedsat aggression ved kaos princippet... Dog tæller størrelse ved indkøb selvklart, og for sejlfinners gennerelle hårdførhed vil jeg anbefale et stort tal i størrelse small. Lad eks: small være lig en to krone, så går et 430 fint...

Som billedet ovenfor: Stort tal, i et akvarie med god plads jf. størrelse. Så kommer deres adfærd godt beskrevet med indsatte billede bedst til udtryk: Flok adfærd i føde søgning.

Med tidl. erfaring vil jeg anbefale at give en bestilling hos Moby, da han i min bog handler hos den til alle tider bedste grossist:

http://www.dejongmarinelife.nl/website/ ... page=stock

- Størrelse 0 er lig "fragment" (!), 1 lig en krone og så fremdeles...

Så lad dit tal med denne denne beskrivelse forene med brug af sund fornuft, da det er svært at give rettesnor på dette! Men et tal større end syv ser jeg ikke som problem, gerne det dobbelte. (!) Selvfølgelig størrelse og tidsramme i horisont med i betragtning!

Vær OBS på at indsætning af så stort et tal giver ny indkøring i det Nitrogene kredsløb, og man derfor skal have øje på det til der er sket opformering på tallet af gavnlige bakterier svarende i tal til ny organisk belastning. Jeg ser dette som vigtigste faktor... !
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
søvnig
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions: 1
19
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Esbjerg/Nordsøen
Kontakt:

Indlæg af søvnig »

Akvariet bliver en 430 L i første omgang og bliver efter ca. 2 år skiftet ud med et akvarie på mindst 720 L. Jeg satser på at 430 L er klar til indkøring til maj månede i år.
Så må jeg lige have kigget på om det skal være 5 eller 7 gule kiruger i str. small

VH

Søvnig :devilish:
Journalist på www.andeposten.dk
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"