"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Fem spørgsmål til omv. osmose anlæg

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
klisby
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 203
Tilmeldt: tors 30. jul 2009 15:59
14
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Horsens, Denmark

Fem spørgsmål til omv. osmose anlæg

Indlæg af klisby »

Jeg forventer at modtage mit omv. osmoseanlæg med posten imorgen. Derfor er der et par spørgsmål som er kommet frem i lyset...

1. Jeg har købt et "resin" filter til mit anlæg. Skal dette forbindes som det sidste led i anlæget. Altså tilsluttes til det "gode" vand som kommer fra osmose membranen? (altså : 1. trin sediment filter, 2. trin carbon filter, 3. trin osmose membran, 4. trin resin filter)

2. Jeg har købt en skylleventil til mit anlæg. Skal denne indsættes mellem osmose membranen og resin filteret? Hvis dette gøres kan det så ikke give et for stort flow gennem resin filteret ved gennemskylning?

3. Inden anlæget tages i brug første gang hvor længe skal dette skylles igennem?.. og hvad med efterfølgende gennemskylninger?

4. Skal man gøre noget bestemt for at membranen ikke tører ud?

5. skal man gøre øvrige ting for at vedligeholde anlæget? (ved godt at filtrene skal skiftes på et tidspunkt, men tænkte mere på om de skal renses?) Har hørt noget om citronsyre?

Pft. for hjælpen. Efter svar på dette kan jeg vist kalde mig selv for omv. osmose ekspert :y

mvh:
Kasper
Brugeravatar
Clauslh
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 242
Tilmeldt: tors 20. dec 2007 20:23
16
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2007

Re: Fem spørgsmål til omv. osmose anlæg

Indlæg af Clauslh »

klisby skrev: 1. Jeg har købt et "resin" filter til mit anlæg. Skal dette forbindes som det sidste led i anlæget. Altså tilsluttes til det "gode" vand som kommer fra osmose membranen? (altså : 1. trin sediment filter, 2. trin carbon filter, 3. trin osmose membran, 4. trin resin filter)
Yep
klisby skrev: 2. Jeg har købt en skylleventil til mit anlæg. Skal denne indsættes mellem osmose membranen og resin filteret? Hvis dette gøres kan det så ikke give et for stort flow gennem resin filteret ved gennemskylning?
Nej den skal sidde på slange med "affaldsvand"
klisby skrev: 3. Inden anlæget tages i brug første gang hvor længe skal dette skylles igennem?.. og hvad med efterfølgende gennemskylninger?
Indtil resinen er skyllet ren så der ikke kommer rødt vand ud af efter resinfilteret, evt. + lidt ekstra
klisby skrev: 4. Skal man gøre noget bestemt for at membranen ikke tører ud?
Sætte propper i indgang og de 2 udgange så anlægget står med vand på hele tiden. Propperne kan evt. laves at et et lille stykke rør der er fuldt med epoxylim eller lignede.
klisby skrev: 5. skal man gøre øvrige ting for at vedligeholde anlæget? (ved godt at filtrene skal skiftes på et tidspunkt, men tænkte mere på om de skal renses?) Har hørt noget om citronsyre?
Skylle anlægget igennem ved at åbne skylle ventilen. Jeg plejer at skylle ca. 5 min før og efter brug.

Håber det kan bruges ;-)
The key to succes in this hobby is not having the ultimate system and the hottest equipment –
it’s the effort that you put in.
Brugeravatar
klisby
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 203
Tilmeldt: tors 30. jul 2009 15:59
14
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Horsens, Denmark

Re: Fem spørgsmål til omv. osmose anlæg

Indlæg af klisby »

Ja, det kan helt sikkert bruges, det var i hvert tilfælde godt at jeg fik styr på det med skylleventilen :-) Mange tak for svar. Har dog lige et opklarende spg...

Hvis jeg forstår dig ret, som jeg forhåbenligt gør, er det kun de tre første trin som bliver gennemskyllet når man åbner for ventilen?
Brugeravatar
Clauslh
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 242
Tilmeldt: tors 20. dec 2007 20:23
16
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2007

Re: Fem spørgsmål til omv. osmose anlæg

Indlæg af Clauslh »

klisby skrev:Hvis jeg forstår dig ret, som jeg forhåbenligt gør, er det kun de tre første trin som bliver gennemskyllet når man åbner for ventilen?
Lige præcis :W

Ideen er så vidt jeg har forstået det at "rense" ydre siden af osmose membranen for skidt. Dette skulle gerne medfører et længere liv for membranen og dermed renere vand.
The key to succes in this hobby is not having the ultimate system and the hottest equipment –
it’s the effort that you put in.
Brugeravatar
klisby
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 203
Tilmeldt: tors 30. jul 2009 15:59
14
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Horsens, Denmark

Re: Fem spørgsmål til omv. osmose anlæg

Indlæg af klisby »

Sådan!!

Så er jeg sku "næsten" osmose ekspert! :panic:
Brugeravatar
Clauslh
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 242
Tilmeldt: tors 20. dec 2007 20:23
16
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2007

Re: Fem spørgsmål til omv. osmose anlæg

Indlæg af Clauslh »

klisby skrev:Sådan!!

Så er jeg sku "næsten" osmose ekspert! :panic:
LOL ;-)
The key to succes in this hobby is not having the ultimate system and the hottest equipment –
it’s the effort that you put in.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Fem spørgsmål til omv. osmose anlæg

Indlæg af Carsten »

Der er lige et par ting der skal rettes!!

Det med at rense membranen i citronsyre, var noget som man brugte i "gamle dage" hvor et stort anlæg lavede måske 60 liter i døgnet og en ny membran kostede langt mere end et helt anlæg koster idag. Jeg har ikke hørt om nogen som i praksis har forsøgt at rense en membran. Og det kan kun forlænge leve tiden miminalt, da citronsyre jo kun opløser kalk og ikke andet der sidder i membranen.

Med hensyn til udtørring, så skal du ikke foretage dig noget som helst. Der er så meget vand i slanger og menbran hus at der vil gå mange måneder inden at det tørrer ud. Den eneste overflade vandet kan fordampe fra er de små huller i slangerne.
Brugeravatar
klisby
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 203
Tilmeldt: tors 30. jul 2009 15:59
14
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Horsens, Denmark

Re: Fem spørgsmål til omv. osmose anlæg

Indlæg af klisby »

Super - tak for yderligere kommentarer!
Brugeravatar
Clauslh
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 242
Tilmeldt: tors 20. dec 2007 20:23
16
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2007

Re: Fem spørgsmål til omv. osmose anlæg

Indlæg af Clauslh »

Carsten skrev:Der er lige et par ting der skal rettes!!
Kan ikke se der er noget der skal rettes ;-) nærmere tilføjes
The key to succes in this hobby is not having the ultimate system and the hottest equipment –
it’s the effort that you put in.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"