VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Acanthurus achilles

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Acanthurus achilles

Indlæg af Thue »

Hej Alle sammen
Jeg vil her fortælle lidt om mit møde med Acanthurus achilles, da jeg syntes at folk lidt glemmer og fortælle om de dårlige gange, og kun nævner de gange der er gået godt, og så fordi vi mangler lidt beskrivelser omkring denne fisk. Og ikke mindst fordi jeg godt selv kunne have haft brug for denne beskrivelse inden, jeg gik i gang.Jeg har altid syntes at dette var en af de smukkeste kiruger man kan få, men vidste godt at det også var en af det sværeste at have med at gøre. Men efter at have haft succes med hvidbryst følte jeg mig klar til og prøve krafter med achilles, så det skulle jo selvfølgelig prøves. Så jeg vil her fortælle mit møde med archilles, og forhåbentlig lave den beskrivelse jeg godt kunne have brugt selv inden jeg gik i gang med denne fisk.
Jeg vil starte med og fortælle lidt om mit setup,og dets beboer inden selve fisken kommer i. Mit akvarie er på ca 1000 l og med en samlet vandmængde på ca 1500 l. Akvariet havde rundet over 1 år da fisken kom i og der var styr på alle værdierne via kalkreaktor, doserings computer til mg og ca. Reaktor med aktiv kul og reaktor med phosfat medie, og ikke mindst et 128 l refugie. Jeg vidste fra da jeg startede akvariet, at jeg ville prøve lidt af de svære kiruger så satte fra starten et 55watt uv fra tmc commersiel til og køre 24/7. Denne fisk er nemlig utrolig følsom over for svingninger i vandkvalititen, så der skal være 100 % styr på alle værdierne inden du går i gang, og der skal de blive liggende. Jeg har også en stor bm 250 til og rense vandet og ikke mindst en masse cirkulation i akvariet, men det er der jo som regel når man holder sps. Jeg har 2stk 6105 1stk tunze wavebox, 1 stk resun 15000l, 4 stk 6045 gemt rundt i akvariet til stenene og en retur på 8000l. Der skal godt med cirkulation til da denne kræver godt iltet vand og er vand til ude på revet og være i surf zonen, hvor der er godt med blæs på. Mine beboer var på det tidspunkt lidt stime fisk og andre små fisk. Men af kiruger 1stk Naso elegans, 1 stk Zebrasoma xanthurus, 1stk Zebrasoma veliferum, 1 stk Acanthurus sohal og 1 stk hvidbryst, alle sunde og velnærede fisk som havde gået ca 3/4 år i akvariet egentligt en rigtig god flok som gik godt sammen uden nogen som helst slåskampe over hovedet. Det eneste jeg manglede var archilles, for så var min samling komplet.Havde læst en masse på rc omkring deres erfaring med archilles og vidste godt det kunne være et problem med hvidbryst og archilles, men igen der er mange som kun fortæller de gode historier, så kom da også frem til at det godt kunne lade sig at gøre, det havde jeg da set på nettet og mit akvarie var da også stort nok til dem begge tænkte jeg. Jeg blev klogere.
Så kommer vi til selve anskaffelsen af denne dejlige fisk, amerikanerne har haft bedst succes med individer over 14 cm og det må jeg da også understøtte, nu større jo bedre.De holder selvfølgelig også på at man kun skal prøve lykken med den, når man kan stå hos forhandleren og udvælge sit pragt eksempel, som helst skal have gået hos forhandleren i et par md og blevet akvarie vant ,og fedet godt op. Så man er ovre den værste fase, men chancen for det i lille dk er jo ikke ret stor.Så jeg fik en forhandler til og udvælge en til mig hos en grossist så jeg ville få et godt eksempel, bad om og få en på ca 14cm og skulle være i god stand, fik også en størrelse large hjem, men 14 cm det var den nu ikke og så var det en ung fisk. Det kan man se på dens lille røde cirkel bag på, hvis den er rigtig lille så er den stadig juv.Nå nok om det, ellers var det et okay eksmplar, men vil aldrig råde andre til og gøre det sådan, få en forhandler til og have et par stykker på lager , så du selv kan udvælge lige netop din fisk. Men chancen for det er nok lille da den jo heller ikke ligger i den billige ende, men forhandleren vil have nemmere ved og have den i karantæne, det er jo ikke så mange der har 2 stk karantæne akvarier stående også. Vil ikke komme så meget ind på karantæne akv, men det handler lidt om at fisken skal flyttes fra det ene til det andet alt efter hvor parasitten er i sit stadie. Man flytter fisken når parasitten er blevet stor nok til og yngle hvor den hopper af fisken for og ryge ned på bunden. Jeg valgte og sige det burde nok lade sig at gøre alligevel uden karantæne akv, men set i bak spejlet ville det nok have været bedst.
Nå den nye fisk kom i og sad spændt og fulgte med. Den svømmede fint rundt og tog da også føde til sig med det samme, så det var da rigtig gode tegn. Med hensyn til foddder , så skal du have et rigtig stort udvalg at tilbyde den, kan sige mi spiste kun rød og lilla nori den færste 1 1/2md. Brun nori, grøn nori, tørfodder,mysis,artemia krill cyclops ja alverdens fodder blev spyttet ud igen, så man skal sikre sig og have en masse forskelligt da den godt kan være rigtig kræsen. Skal da sige den med tiden vænner sig til det man tilbyder den. Og lige en ting med hensyn til fodder så skal man virkelig gøre op med sig selv om ens akvarie er klar til og kunne klare de utrolige store mængder fodder, jeg tænker på phosfat nitrit nitrat. Jeg vil sige man er nød til have phosfat medie i og enten refugie eller nitrat filter, for disse værdier vil stige da man skal fodre utrolig meget for og få den i god stand.Jeg fodre ca 5-8 gange om dagen og i wekenden op til 10 gange, og vi snakker store mængder af foder. Jeg smuldre nori i vandet i mindre stykker ellers vil den ikke have noget. Nå tilbage til i sættelsen. Den kom i og efter at have set den spise blev lyset slukket, for og give ro. Dagen efter var jeg meget spændt på og se om jeg var heldig og den bare svømmede rundt sammen med de andre . Men nej den var presset ind i mellem en stor koral og en sten nede i et hjørne. Det var så den hule den havde fået og følte sig sikker i. Fandt så ud af , hvorfor den gemte sig, ja hvidbryst havde jo fundet den og må sige har aldrig set så store slåskampe i mellem kiruger. Har da set deres slåskampe før men har kun oplevet det har stået hårdt på en dag eller to, hvor efter de har fundet deres rangorden og svømmet sammen. Men det skete ikke her. Det kørte bare hårdt på i en uge og archilles fik så mange tæsk og var skåret op over det hele. I denne uge blev der forsøgt at afhjælpe med spejl, som nogen har haft succes med. men det hjalp lige lidt da hvidbryst havde krafter til både og slås med sig selv og archilles. Da der så var gået en uge og jeg godt kunne se at det aldrig ville lykkes at få dem til og enes, og tillige med var archilles holdt op med og spise, selv om den havde gjort det i den uge den havde været der.Den havde simpelthen givet op, så der måttes træffe et valg, den ene eller den anden. Så hvidbryst blev fanget op og kom ud til en kammi. En time efter hvidbryst havde forladt akvariet kom archilles frem igen og svømmede rundt, samt og begyndte og spise igen, så nu tænkte jeg, at det endelig begyndte og se lyst ud. Da der så igen var gået en uge ca fandt min sohal så ud af et hvidbryst ikke var der mere og så skal jeg sku lige sige den blev klar over det var den der skulle bestemme. Havde da godt læst mig til at de kunne være meget hissige og tempramentsfulde, men den side har den aldrig vist, her hos mig, tvært i mod meget stille og rolig, men det ændrede sig fuldstændig. Den slåssede med alt og alle i akvarietog cirkulerede bare inde midt i akvariet lige som en politimand, så når de andre kom lidt for meget frem så fik de klø. Archilles fik ca lov til og være i 1/4 af akvariet i den ene ende. Det var ganske forfærdeligt og se på, de slåssede bare på kryds og tværs hele tiden. Den ene var skåret op mere end den anden. Da dette så havde stået på i ca en md, og kunne se at de ville bare ikke finde en rang orden og kunne se de parasitter archilles havde fået efter den første uge bare blev værre og værre, samt de slåssede hele tiden , tog jeg konsekvensen af og fange sohal op. Så den går lige nu i karantæne i mit refugium og har gået der i ca 3 uger og regner med at den får en uge mere der i, inden jeg vil prøve og sætte dem sammen igen. Ønsker simpelthen ikke og miste flere kiruger pga archilles, så håber de vil kunne finde ud af det sammen når sohal kommer tilbage. Nå men efter sohal kom op, blev der bare ro på i akvariet, men nu var der jo også kun en Acanthurus i tanken, så archilles begyndte rigtig og svømme rundt og spise godt. Så igen tænkte jeg endelig, nu kan det være det går fremad. Men nej da der igen var gået en uge var den bare oversået med parasitter, og det havde aldrig været så slemt, siden den kom i. Så jeg prøvede og anskafe mig en pudser fisk, og må da også sige den hjalp da lidt til, det er da jævnligt jeg ser den stå stille og blive renset af pudserfisken. Men tro ikke at den kan fjerne alle parasitterne, det er ikke alle arter parasitter den vil spise, men hvis akvariet er stort nok og der er mange fisk den kan rense, så er det i hvert fald en lille hjælp. Men i hvertfald følte jeg igen, det gik den rigtige vej, men erfaringen sagde hva bliver det næste. Ganske rigtigt efter igen et stykke tid hvor det ellers så lovende ud, måtte jeg en dag komme hjem til akvariet, og se den kære archilles nu være udsat for det mom man kalder popeye.Der er mange forskellige former for popeye, men hva jeg kunne læse mig til ja så ville det enten være en parasit der havde fået øjet til og spile ud eller også ville det være et bakterie angreb. Og så vidt jeg kunne læse mig til af andres erfaringer, så var det som regel noget der ville gå stille og roligt i sig selv eller i nogen tilfælde ville fisken dø af det. Man kan også medicinere. Så på dette tidspunkt var jeg efter hånden nået til at ja nu måtte det være op til den selv, for syntes snart ikke jeg havde overskud mere. Indtil nu havde jeg allerede måtte undvære min hvidbryst, og min sohal gik i karantæne. Og ja nu var akvariet også rigtig blevet angrebt af cyano bakterier grundet den store fodder mængde. Så var egentligt nået til nu må det gå sin gang. Men heldigvis efter 2 uger så forsvandt popeye helt og fisken begyndte faktisk og se rigtig godt ud, er begyndt rigtig og vise sig fra sin hvis man kan sige det Bestemmer side. Den er begyndt og sætte de kiruger jeg har tilbage på plads og vise den vil bestemme, så tror lidt på det igen, men tør ikke håbe for meget. Men nu får archilles lov til i et par uger mere og blive fodret godt op, og så vil den blive introduceret for sohal igen, da dette også er en fa mine ynglings fisk. Så håber virkelig de kan finde ud af det. Det skal siges det akvarie som sohal går i er koblet på hoved akvariet, det jeg mener med det er at der er nogen som har haft gode erfaringer med at de kan gå og dufte hinanden i et stykke tid. Så vil slåskampene blive meget små, da de i duftenes verden allerede har været vant til hinanden, så det er jeg meget spændt på og følge når det nu skal ske her i den nærmeste fremtid. Men indtil nu så har archilles gået her hos mig i 3 md og håber da den vil blive her meget længere. Den har stadig parasitter men håber at den med tiden vil blive stærk nok til og smide dem af sig selv, for og skal hen og fange den for karantæne er ikke en mulighed her hos mig, tror simpelthen det vil stresse for meget . Men den har aldrig set bedre ud end den gør nu, så håber lidt på det :P Jeg skal nok prøve jævnligt og opdaterer denne tråd.
Håber bare at der er andre som kan bruge min erfaring omkring denne, da jeg selv meget gerne ville have haft lidt dansk erfaring i sin tid , men der var ikke nogen og finde.

Nå for lige og opsummere det hele . Hvis jeg skulle give nogle råd til den der ville forsøge sig med denne fisk

Du skal virkelig brænde for og ville prøve og holde den . Jeg vil sige at det helst skal være den eneste Acanthurus i akvariet og hvis ikke så skal de i samtidig. Det eksemplar du skal prøve må elst ikke være under 15cmog den skal være i super stand, helst have gået hos en forhandler i et par md og spise fint. Akvarie helst have kørt i mere end 1 1/2 år, så der er styr på tingene. Super vandkvalitet, masser af flow og godt iltet vand "stor skummer". Uv og ozon 24/7. Uv minimum 55watt ellers ingen virkning på parasitter. Akvariet ikke under 1000l da den kræver meget svømme plads. Masser af levende sten hvor den kan græsse dagen lang, da der på stenen er nogle alger vi bare ikke kan fodre med, og som er nødvendige for dens velbefindelse. Og ikke mindst en meget stor samlet vandmængde, for og have en så stor buffer som muligt med hensyn til vandkvalitet.Så skal du overveje kraftigt om dit akvarie kan tåle og blive belastet så kraftigt med fodder, for der skal virkelig noget til. I mine øjne minimum 5 gange om dagen og gerne mere. Og med den mængde næring skal der filtre til og fjerne phosfat nitrit og nitrat, ellers vil man opleve brune koraller og cyano alge angreb . Og ikke mindst der må ikke rodes alt for meget i akvariet da den hurtigt bliver stresset. Så overvej det grundigt inden du bare prøver lykken.

I mit tilfælde må jeg da indrømme at hvis jeg vidste hva jeg ville have været komme ud for så havde jeg nok ladet den blive i havet . Men hvis du gerne vil prøve en så vendt til den helt rigtige står lige foran dig :P

Mvh Thue
Vedhæftede filer
Isættelsen
Isættelsen
Møde hvidbryst
Møde hvidbryst
Popeye
Popeye
Fisken i dag
Fisken i dag
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Acanthurus achilles

Indlæg af AndersGS »

Super tråd! :GO

Håber du får succes med det! Det giver da noget at tænke over..
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Sikke en historie, jeg havde nok droppet achilles ved sohal'en :)
Brugeravatar
dan dj
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
18
Postnummer: 5492 Vissenbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: 5492 Vissenbjerg

Indlæg af dan dj »

Hej Thue.
Syntes det er en god guide du har skrevet..!
Du fortjæner virkelig at den overlever og der bliver lidt fred i baljen..! :GO
Hilsen Dan
430L 120L sump, 4xtunze 6055, C9 skummer, 7x54w lys
430L 100L sump 3xtunze 6055 & 6105, deltec AP702, 12x39W lys
250L tunze 6025 & skummer, 4x39W lys
1800L tunze 6205 D700 skummer 6x54W
128L tunze 6055 Led lys
Samlet vand vol. ca. 3500l.
T1000
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
19
Geografisk sted: 5500 middelfart

Indlæg af T1000 »

godt indlæg :-)
400l akvarie med optisk front ,sump 120l, ialt 520 .bubble king 200 mini , ATI powermodul 6x54watt +2x39 wattt5,Ghl profilux plus 2,3 tunze 6055 ghl styret

Sps fragtmenter søges
Ulrik l
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
18
Geografisk sted: 5500 middelfart

Indlæg af Ulrik l »

super indlæg da jeg kender din historie og ved hvor meget denne fisk har kostet dig af tid er det efter min overbevisning at den skal blive i havet
mvh ulrik
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Kanon indlæg !

Bliver vist ikke den første fisk jeg prøver !
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Brian skrev:Bliver vist ikke den første fisk jeg prøver !
Enig, men i virkeligheden er det vel ikke nødvendigvis achilles der er problemet, derimod rækkefølgen af fisk, kunne han have sat en anden Acanthurus i og fået en bedre resultat? Eller er den hvidbrystede eller sohalen det man må betegne som "slutfisk" ?
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Thue »

Hougaard skrev:
Brian skrev:Bliver vist ikke den første fisk jeg prøver !
Enig, men i virkeligheden er det vel ikke nødvendigvis achilles der er problemet, derimod rækkefølgen af fisk, kunne han have sat en anden Acanthurus i og fået en bedre resultat? Eller er den hvidbrystede eller sohalen det man må betegne som "slutfisk" ?
Har også tænkt meget over rækkefølgen bagefter, om den kunne være anderledes for og blive bedre. Men må sige at lige netop med mine fisk så havde jeg bare 3 der ville bestemme. Tror faktisk også størrelse har en vigtig faktore, de må ikke være lige store. Og holder stadig på at archilles skal være den sidste der skal komme i baljen, for dens temprament noget vildere end de 2 andre. Tror bare at enten så skal de i samtidig eller også skal archilles i til sidst og så være dobbelt så stor som de andre, så de opgiver og slås med den.

Mvh Thue
Lohse
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 6000 Kolding

Indlæg af Lohse »

Klasse indlæg. Det giver virkelig stof til eftertanke især når man ved hvor stor en stjerne kiruger har hos folk. Det kan bare være så forbandet svært når de har så meget personlighed, er stor og flotte og så nok det "værste", de er reef safe...

Det er nok også derfor at der er nogle kiruger jeg aldrig får. Jeg elsker at nørde med min balje, men bare din forklaring af hvor meget tid du har brugt pga. en fisk. Glem det...
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

At lade dette tælle for at være en guide er nok at tage munden for fuld... Nærmere som at dele dine oplevelser!

- Jeg er enig på følgende punkter:

Ilt indhold.
Vand bevægelse.
God vand kemi.

Jeg har holdt alle de her omtalte fisk sammen uden nævne værdige problemer. En lille film fra mit akvarie:

http://kirurgfisken.dk/index.php/artikl ... st-pa-film

- Jeg medgiver at det absolut ikke er en nem fisk. Men den lever stadig, og ses idag boltre sig hos Lord Mike...

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php? ... &start=885
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Thue »

William Jr skrev:At lade dette tælle for at være en guide er nok at tage munden for fuld... Nærmere som at dele dine oplevelser!

- Jeg er enig på følgende punkter:

Ilt indhold.
Vand bevægelse.
God vand kemi.

Jeg har holdt alle de her omtalte fisk sammen uden nævne værdige problemer. En lille film fra mit akvarie:

http://kirurgfisken.dk/index.php/artikl ... st-pa-film

- Jeg medgiver at det absolut ikke er en nem fisk. Men den lever stadig, og ses idag boltre sig hos Lord Mike...

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php? ... &start=885

Nu fik du jo også en der havde gået i dk i et par md hvis jeg husker rigtigt,så den var allerede akvarie vant og ville spise fra hånden. Ret mig hvis jeg tager fejl. Så du var allerede over den værste fase. Jeg siger heller ikke at dette er en guide line men tvært imod hva du kan risikere og komme ud for og hva jeg mener er vigtigt for og holde denne fisk. og ikke bare skrive her går det fint. Din archilles var også et rigtig stort eksemplar i forhold til dine andre kiruger hvis jeg så rigtigt på dine billeder, og som jeg også skrev så tror jeg også det er en vigtig faktore hvis man skal holde dem sammen. Og undskyld mig flemming men at have holdt en fisk i 2 md er ikke i mine øjne at have holdt en fisk
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Nu var min post ikke fjendtligt ment... Tværtimod!

- Jeg ville blot sige at det som af andre blev læst som en guideline, ikke er tilfældet da jeg holdt den kombi som du tilsyneladende havde mindre held med... Det har heller intet med det at gøre at jeg fik et akvarievant individ, endsige kunne spise af hånden.

Og det har intet med "2 mdr." at gøre!!

Det kan ikke læses som andet end oplevelser du har haft hvilket er fin deling, da det kan lede til succes ved at samle info.

- Der er kun at finde vejen til akklimatisering for denne art, og til det er din tråd brugbar. Ikke for din konklusion ikke at holde den med andre Acanthurus...
Og vejen for mig og held til at holde denne art er de tre punkter jeg fremhæver i sidste post!

Og for dette din bemærkning at være markant større, så var det ikke tilfældet...
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

For satan en fed tråd, og hold da op hvor du dog har kæmpet med denne pragt fisk, af samme årsag håber jeg inderligt at det lykkedes for dig at få den til at trives :be:

Dog vil jeg lige komme med en historie som en akvarie-ven i sidste uge har været ude for som faktisk modsiger det som du skriver ang. størrelser.
Han har en lille velgåenden japaner-kirug i sit akvarie og i sidste uge tilførte han 1 hvidbrystet samt 1 hawaiensis som faktisk var 3 gange større end japaneren, men der gik faktisk ikke mere end 1 døgn før den lille japaner havde taget livet af de 2 nye fisk. Så størrelsen har umiddelbart ikke den store indvirkning på raten af overlevelse. Disse acanthurus fisk har efter min mening bare et temperament som ikke er til at beskrive (udover ekstrem hidsig :wink: ).

Jeg vil klart give dig ret i at man ikke kan sige at en fisk går godt i et akvarie før end den har været deri mere end 1/2 år eller mere. Så her hvor mit eksemplar (som skrevet tidligere i tråden kommer fra Flemming) nu har gået i mit akvarie i lidt over 3 måneder holder jeg stadig meget øje med hvordan den trives, den har stadig pletter og har da også indfundet mig med dette og spørgsmålet er om den nogen sinde kommer af med disse. Men uanset hvor mange plette (parasitter) den har så ser den bestemt ud til at trives godt endda med en massen rodden og laden i akvarie med opsugning af bundlag mm. her den sidste måneds tid.

Her tilsidst skal du lige have en stor tak for de gode flotte billeder som du har lagt ind i tråden. Disse beskriver faktisk rigtig godt det forløb du har været igennem.

Igen held og lykke med dit pragteksemplar af en fisk :h og lad os endelig vide hvordan det går fremover :wink:
Claus
Foxface
Foxface
Reactions:
21
Postnummer: 8370 Hadsten

Indlæg af Claus »

Fedt indlæg, Thue. Prisværdigt at du har taget dig tiden til skrive om forløbet. Og lad os endelig høre hvordan det går fremover med den.

Og du har så evigt ret i, at der er en verden til forskel i at få akklimatiserede veltilpassede fisk fra medakvarister, i forhold til at være den der skal stå for tilvænningen til akvarieophold direkte fra grossisten.
Man kan selvfølgelig være heldig, at den del bare går derudaf, men som oftest er der sgu en del problemer undervejs, om det så er fodring, tankmates, sygdomme e.a.

Kunne være fint, hvis Ronny W. havde et par indspark til tråden også. Han er svjv den eneste herinde udover dig (??) der har fået achilles tilvænnet akvariet og holdt over længere tid. Og vist endda flere af slagsen.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Ja det kunne bestemt være godt med et indspark fra Ronny W vedr. hans achilles, men syntes ikke rigtig man har hørt fra ham i lang tid. Gad vide om han stadig er aktiv her på siden??
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Thue »

Lord Mike skrev:For satan en fed tråd, og hold da op hvor du dog har kæmpet med denne pragt fisk, af samme årsag håber jeg inderligt at det lykkedes for dig at få den til at trives :be:

Dog vil jeg lige komme med en historie som en akvarie-ven i sidste uge har været ude for som faktisk modsiger det som du skriver ang. størrelser.
Han har en lille velgåenden japaner-kirug i sit akvarie og i sidste uge tilførte han 1 hvidbrystet samt 1 hawaiensis som faktisk var 3 gange større end japaneren, men der gik faktisk ikke mere end 1 døgn før den lille japaner havde taget livet af de 2 nye fisk. Så størrelsen har umiddelbart ikke den store indvirkning på raten af overlevelse. Disse acanthurus fisk har efter min mening bare et temperament som ikke er til at beskrive (udover ekstrem hidsig :wink: ).

Jeg vil klart give dig ret i at man ikke kan sige at en fisk går godt i et akvarie før end den har været deri mere end 1/2 år eller mere. Så her hvor mit eksemplar (som skrevet tidligere i tråden kommer fra Flemming) nu har gået i mit akvarie i lidt over 3 måneder holder jeg stadig meget øje med hvordan den trives, den har stadig pletter og har da også indfundet mig med dette og spørgsmålet er om den nogen sinde kommer af med disse. Men uanset hvor mange plette (parasitter) den har så ser den bestemt ud til at trives godt endda med en massen rodden og laden i akvarie med opsugning af bundlag mm. her den sidste måneds tid.

Her tilsidst skal du lige have en stor tak for de gode flotte billeder som du har lagt ind i tråden. Disse beskriver faktisk rigtig godt det forløb du har været igennem.

Igen held og lykke med dit pragteksemplar af en fisk :h og lad os endelig vide hvordan det går fremover :wink:
Det var dog en skræmmende historie med den lille japaner, og ja der må man jo så igen konkludere at med hensyn til disse meget hidsige kiruger så er det lige som vores akvarier, der er ikke 2 der kører ens :P . Må sku også sige jeg rigtig har siddet og savlet over det pragt eksemplar du fik fra flemming , den er godt nok også for lækker, og så virker den utrolig vilje stærk, så den tror jeg helt sikker er en vinder. Og med hensyn til parasitter ja så må vi jo bare håbe, de en dag bliver stærke nok til og smide dem.Men jeg har det også sådan det er først efter et 1/2 år at jeg virkelig tror på det, for det kan hurtigt ændre sig . Håber da også at du i fremtiden vil opdatere hvordan det går med din vinder her i tråden også :P
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Thue »

Claus skrev:Fedt indlæg, Thue. Prisværdigt at du har taget dig tiden til skrive om forløbet. Og lad os endelig høre hvordan det går fremover med den.

Og du har så evigt ret i, at der er en verden til forskel i at få akklimatiserede veltilpassede fisk fra medakvarister, i forhold til at være den der skal stå for tilvænningen til akvarieophold direkte fra grossisten.
Man kan selvfølgelig være heldig, at den del bare går derudaf, men som oftest er der sgu en del problemer undervejs, om det så er fodring, tankmates, sygdomme e.a.

Kunne være fint, hvis Ronny W. havde et par indspark til tråden også. Han er svjv den eneste herinde udover dig (??) der har fået achilles tilvænnet akvariet og holdt over længere tid. Og vist endda flere af slagsen.
Jeg er glad for at dette indlæg bliver modtaget godt, og håber det kan være en hjælp for dem som har lyst til og prøve denne eller måske en ekstra overvejelse inden man gør det. Ja det kunne være rigtig super hvis ronny w ville komme med lidt indput for der er ikke mange historier på dansk og finde :P
søvnig
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
19
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Esbjerg/Nordsøen
Kontakt:

Indlæg af søvnig »

Super tråd... tror dog ikke selv at jeg nogen sinde vil få mod på at kaste mig ud achilles. Hvidbrystet er nok ancanthurus til mig :h

VH

Søvnig :devilish:
Journalist på www.andeposten.dk
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4293 Dianalund

Indlæg af Schwensen »

Jeg ville bare lige høre om du (Thue) stadig har din Achilles?
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Thue »

Jeg mistede desværre hele min fiske besætning over for en massivt parasit angreb og der bukkede den desværre under, rigtig rigtig dejlig fisk men det største problem med den er den stresser sig selv rigtig meget, svømmer konstant også om natten, tror denne art har Best af og blive på revet eller i hvert fald i et meget stort akvarie, mine 1000 l syntes jeg var for lidt
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"