Jeg vil her fortælle lidt om mit møde med Acanthurus achilles, da jeg syntes at folk lidt glemmer og fortælle om de dårlige gange, og kun nævner de gange der er gået godt, og så fordi vi mangler lidt beskrivelser omkring denne fisk. Og ikke mindst fordi jeg godt selv kunne have haft brug for denne beskrivelse inden, jeg gik i gang.Jeg har altid syntes at dette var en af de smukkeste kiruger man kan få, men vidste godt at det også var en af det sværeste at have med at gøre. Men efter at have haft succes med hvidbryst følte jeg mig klar til og prøve krafter med achilles, så det skulle jo selvfølgelig prøves. Så jeg vil her fortælle mit møde med archilles, og forhåbentlig lave den beskrivelse jeg godt kunne have brugt selv inden jeg gik i gang med denne fisk.
Jeg vil starte med og fortælle lidt om mit setup,og dets beboer inden selve fisken kommer i. Mit akvarie er på ca 1000 l og med en samlet vandmængde på ca 1500 l. Akvariet havde rundet over 1 år da fisken kom i og der var styr på alle værdierne via kalkreaktor, doserings computer til mg og ca. Reaktor med aktiv kul og reaktor med phosfat medie, og ikke mindst et 128 l refugie. Jeg vidste fra da jeg startede akvariet, at jeg ville prøve lidt af de svære kiruger så satte fra starten et 55watt uv fra tmc commersiel til og køre 24/7. Denne fisk er nemlig utrolig følsom over for svingninger i vandkvalititen, så der skal være 100 % styr på alle værdierne inden du går i gang, og der skal de blive liggende. Jeg har også en stor bm 250 til og rense vandet og ikke mindst en masse cirkulation i akvariet, men det er der jo som regel når man holder sps. Jeg har 2stk 6105 1stk tunze wavebox, 1 stk resun 15000l, 4 stk 6045 gemt rundt i akvariet til stenene og en retur på 8000l. Der skal godt med cirkulation til da denne kræver godt iltet vand og er vand til ude på revet og være i surf zonen, hvor der er godt med blæs på. Mine beboer var på det tidspunkt lidt stime fisk og andre små fisk. Men af kiruger 1stk Naso elegans, 1 stk Zebrasoma xanthurus, 1stk Zebrasoma veliferum, 1 stk Acanthurus sohal og 1 stk hvidbryst, alle sunde og velnærede fisk som havde gået ca 3/4 år i akvariet egentligt en rigtig god flok som gik godt sammen uden nogen som helst slåskampe over hovedet. Det eneste jeg manglede var archilles, for så var min samling komplet.Havde læst en masse på rc omkring deres erfaring med archilles og vidste godt det kunne være et problem med hvidbryst og archilles, men igen der er mange som kun fortæller de gode historier, så kom da også frem til at det godt kunne lade sig at gøre, det havde jeg da set på nettet og mit akvarie var da også stort nok til dem begge tænkte jeg. Jeg blev klogere.
Så kommer vi til selve anskaffelsen af denne dejlige fisk, amerikanerne har haft bedst succes med individer over 14 cm og det må jeg da også understøtte, nu større jo bedre.De holder selvfølgelig også på at man kun skal prøve lykken med den, når man kan stå hos forhandleren og udvælge sit pragt eksempel, som helst skal have gået hos forhandleren i et par md og blevet akvarie vant ,og fedet godt op. Så man er ovre den værste fase, men chancen for det i lille dk er jo ikke ret stor.Så jeg fik en forhandler til og udvælge en til mig hos en grossist så jeg ville få et godt eksempel, bad om og få en på ca 14cm og skulle være i god stand, fik også en størrelse large hjem, men 14 cm det var den nu ikke og så var det en ung fisk. Det kan man se på dens lille røde cirkel bag på, hvis den er rigtig lille så er den stadig juv.Nå nok om det, ellers var det et okay eksmplar, men vil aldrig råde andre til og gøre det sådan, få en forhandler til og have et par stykker på lager , så du selv kan udvælge lige netop din fisk. Men chancen for det er nok lille da den jo heller ikke ligger i den billige ende, men forhandleren vil have nemmere ved og have den i karantæne, det er jo ikke så mange der har 2 stk karantæne akvarier stående også. Vil ikke komme så meget ind på karantæne akv, men det handler lidt om at fisken skal flyttes fra det ene til det andet alt efter hvor parasitten er i sit stadie. Man flytter fisken når parasitten er blevet stor nok til og yngle hvor den hopper af fisken for og ryge ned på bunden. Jeg valgte og sige det burde nok lade sig at gøre alligevel uden karantæne akv, men set i bak spejlet ville det nok have været bedst.
Nå den nye fisk kom i og sad spændt og fulgte med. Den svømmede fint rundt og tog da også føde til sig med det samme, så det var da rigtig gode tegn. Med hensyn til foddder , så skal du have et rigtig stort udvalg at tilbyde den, kan sige mi spiste kun rød og lilla nori den færste 1 1/2md. Brun nori, grøn nori, tørfodder,mysis,artemia krill cyclops ja alverdens fodder blev spyttet ud igen, så man skal sikre sig og have en masse forskelligt da den godt kan være rigtig kræsen. Skal da sige den med tiden vænner sig til det man tilbyder den. Og lige en ting med hensyn til fodder så skal man virkelig gøre op med sig selv om ens akvarie er klar til og kunne klare de utrolige store mængder fodder, jeg tænker på phosfat nitrit nitrat. Jeg vil sige man er nød til have phosfat medie i og enten refugie eller nitrat filter, for disse værdier vil stige da man skal fodre utrolig meget for og få den i god stand.Jeg fodre ca 5-8 gange om dagen og i wekenden op til 10 gange, og vi snakker store mængder af foder. Jeg smuldre nori i vandet i mindre stykker ellers vil den ikke have noget. Nå tilbage til i sættelsen. Den kom i og efter at have set den spise blev lyset slukket, for og give ro. Dagen efter var jeg meget spændt på og se om jeg var heldig og den bare svømmede rundt sammen med de andre . Men nej den var presset ind i mellem en stor koral og en sten nede i et hjørne. Det var så den hule den havde fået og følte sig sikker i. Fandt så ud af , hvorfor den gemte sig, ja hvidbryst havde jo fundet den og må sige har aldrig set så store slåskampe i mellem kiruger. Har da set deres slåskampe før men har kun oplevet det har stået hårdt på en dag eller to, hvor efter de har fundet deres rangorden og svømmet sammen. Men det skete ikke her. Det kørte bare hårdt på i en uge og archilles fik så mange tæsk og var skåret op over det hele. I denne uge blev der forsøgt at afhjælpe med spejl, som nogen har haft succes med. men det hjalp lige lidt da hvidbryst havde krafter til både og slås med sig selv og archilles. Da der så var gået en uge og jeg godt kunne se at det aldrig ville lykkes at få dem til og enes, og tillige med var archilles holdt op med og spise, selv om den havde gjort det i den uge den havde været der.Den havde simpelthen givet op, så der måttes træffe et valg, den ene eller den anden. Så hvidbryst blev fanget op og kom ud til en kammi. En time efter hvidbryst havde forladt akvariet kom archilles frem igen og svømmede rundt, samt og begyndte og spise igen, så nu tænkte jeg, at det endelig begyndte og se lyst ud. Da der så igen var gået en uge ca fandt min sohal så ud af et hvidbryst ikke var der mere og så skal jeg sku lige sige den blev klar over det var den der skulle bestemme. Havde da godt læst mig til at de kunne være meget hissige og tempramentsfulde, men den side har den aldrig vist, her hos mig, tvært i mod meget stille og rolig, men det ændrede sig fuldstændig. Den slåssede med alt og alle i akvarietog cirkulerede bare inde midt i akvariet lige som en politimand, så når de andre kom lidt for meget frem så fik de klø. Archilles fik ca lov til og være i 1/4 af akvariet i den ene ende. Det var ganske forfærdeligt og se på, de slåssede bare på kryds og tværs hele tiden. Den ene var skåret op mere end den anden. Da dette så havde stået på i ca en md, og kunne se at de ville bare ikke finde en rang orden og kunne se de parasitter archilles havde fået efter den første uge bare blev værre og værre, samt de slåssede hele tiden , tog jeg konsekvensen af og fange sohal op. Så den går lige nu i karantæne i mit refugium og har gået der i ca 3 uger og regner med at den får en uge mere der i, inden jeg vil prøve og sætte dem sammen igen. Ønsker simpelthen ikke og miste flere kiruger pga archilles, så håber de vil kunne finde ud af det sammen når sohal kommer tilbage. Nå men efter sohal kom op, blev der bare ro på i akvariet, men nu var der jo også kun en Acanthurus i tanken, så archilles begyndte rigtig og svømme rundt og spise godt. Så igen tænkte jeg endelig, nu kan det være det går fremad. Men nej da der igen var gået en uge var den bare oversået med parasitter, og det havde aldrig været så slemt, siden den kom i. Så jeg prøvede og anskafe mig en pudser fisk, og må da også sige den hjalp da lidt til, det er da jævnligt jeg ser den stå stille og blive renset af pudserfisken. Men tro ikke at den kan fjerne alle parasitterne, det er ikke alle arter parasitter den vil spise, men hvis akvariet er stort nok og der er mange fisk den kan rense, så er det i hvert fald en lille hjælp. Men i hvertfald følte jeg igen, det gik den rigtige vej, men erfaringen sagde hva bliver det næste. Ganske rigtigt efter igen et stykke tid hvor det ellers så lovende ud, måtte jeg en dag komme hjem til akvariet, og se den kære archilles nu være udsat for det mom man kalder popeye.Der er mange forskellige former for popeye, men hva jeg kunne læse mig til ja så ville det enten være en parasit der havde fået øjet til og spile ud eller også ville det være et bakterie angreb. Og så vidt jeg kunne læse mig til af andres erfaringer, så var det som regel noget der ville gå stille og roligt i sig selv eller i nogen tilfælde ville fisken dø af det. Man kan også medicinere. Så på dette tidspunkt var jeg efter hånden nået til at ja nu måtte det være op til den selv, for syntes snart ikke jeg havde overskud mere. Indtil nu havde jeg allerede måtte undvære min hvidbryst, og min sohal gik i karantæne. Og ja nu var akvariet også rigtig blevet angrebt af cyano bakterier grundet den store fodder mængde. Så var egentligt nået til nu må det gå sin gang. Men heldigvis efter 2 uger så forsvandt popeye helt og fisken begyndte faktisk og se rigtig godt ud, er begyndt rigtig og vise sig fra sin hvis man kan sige det Bestemmer side. Den er begyndt og sætte de kiruger jeg har tilbage på plads og vise den vil bestemme, så tror lidt på det igen, men tør ikke håbe for meget. Men nu får archilles lov til i et par uger mere og blive fodret godt op, og så vil den blive introduceret for sohal igen, da dette også er en fa mine ynglings fisk. Så håber virkelig de kan finde ud af det. Det skal siges det akvarie som sohal går i er koblet på hoved akvariet, det jeg mener med det er at der er nogen som har haft gode erfaringer med at de kan gå og dufte hinanden i et stykke tid. Så vil slåskampene blive meget små, da de i duftenes verden allerede har været vant til hinanden, så det er jeg meget spændt på og følge når det nu skal ske her i den nærmeste fremtid. Men indtil nu så har archilles gået her hos mig i 3 md og håber da den vil blive her meget længere. Den har stadig parasitter men håber at den med tiden vil blive stærk nok til og smide dem af sig selv, for og skal hen og fange den for karantæne er ikke en mulighed her hos mig, tror simpelthen det vil stresse for meget . Men den har aldrig set bedre ud end den gør nu, så håber lidt på det

Håber bare at der er andre som kan bruge min erfaring omkring denne, da jeg selv meget gerne ville have haft lidt dansk erfaring i sin tid , men der var ikke nogen og finde.
Nå for lige og opsummere det hele . Hvis jeg skulle give nogle råd til den der ville forsøge sig med denne fisk
Du skal virkelig brænde for og ville prøve og holde den . Jeg vil sige at det helst skal være den eneste Acanthurus i akvariet og hvis ikke så skal de i samtidig. Det eksemplar du skal prøve må elst ikke være under 15cmog den skal være i super stand, helst have gået hos en forhandler i et par md og spise fint. Akvarie helst have kørt i mere end 1 1/2 år, så der er styr på tingene. Super vandkvalitet, masser af flow og godt iltet vand "stor skummer". Uv og ozon 24/7. Uv minimum 55watt ellers ingen virkning på parasitter. Akvariet ikke under 1000l da den kræver meget svømme plads. Masser af levende sten hvor den kan græsse dagen lang, da der på stenen er nogle alger vi bare ikke kan fodre med, og som er nødvendige for dens velbefindelse. Og ikke mindst en meget stor samlet vandmængde, for og have en så stor buffer som muligt med hensyn til vandkvalitet.Så skal du overveje kraftigt om dit akvarie kan tåle og blive belastet så kraftigt med fodder, for der skal virkelig noget til. I mine øjne minimum 5 gange om dagen og gerne mere. Og med den mængde næring skal der filtre til og fjerne phosfat nitrit og nitrat, ellers vil man opleve brune koraller og cyano alge angreb . Og ikke mindst der må ikke rodes alt for meget i akvariet da den hurtigt bliver stresset. Så overvej det grundigt inden du bare prøver lykken.
I mit tilfælde må jeg da indrømme at hvis jeg vidste hva jeg ville have været komme ud for så havde jeg nok ladet den blive i havet . Men hvis du gerne vil prøve en så vendt til den helt rigtige står lige foran dig

Mvh Thue