VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.
Indbygget akvarie
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8340 Malling
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Malling (ASK)
Indbygget akvarie
Hold da op hvor jeg savner saltvand!
Nogle af jer kan måske huske mig, men jeg har ikke været aktiv længe pga. huskøb, barn og nyt job. (ca 67000 nye indlæg siden sidst)
Jeg er ved at planlægge et nyt akvarie som skal indbygges i en af væggene i spisestuen. Akvariet tænker jeg skal måle ca. 150 x 120 x 70 (L x d x h).
Jeg mangler input/gode ideer så alt er velkommen, men jeg tænker selv meget på:
1: Hvordan er det at arbejde med et indbygget akvarie? Er det til at placere tingene ordentligt når men ikke kan se igennem forruden samtidigt?
2: Hvis jeg skal lime det sammen selv, hvor tykt vil i så mene glasset skal være?
3: Pumpetårne, er det en god ide?
Nogle af jer kan måske huske mig, men jeg har ikke været aktiv længe pga. huskøb, barn og nyt job. (ca 67000 nye indlæg siden sidst)
Jeg er ved at planlægge et nyt akvarie som skal indbygges i en af væggene i spisestuen. Akvariet tænker jeg skal måle ca. 150 x 120 x 70 (L x d x h).
Jeg mangler input/gode ideer så alt er velkommen, men jeg tænker selv meget på:
1: Hvordan er det at arbejde med et indbygget akvarie? Er det til at placere tingene ordentligt når men ikke kan se igennem forruden samtidigt?
2: Hvis jeg skal lime det sammen selv, hvor tykt vil i så mene glasset skal være?
3: Pumpetårne, er det en god ide?
Med venlig hilsen
Jimmi Laursen
Jimmi Laursen
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Re: Indbygget akvarie
Gode råd til hvilket udstyr der er toppen til et setup af den størrelse vil jeg sætte meget pris på.
Med venlig hilsen
Jimmi Laursen
Jimmi Laursen
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
1. Besværligt, hvis akvariet "kommer lidt ud af væggen" er det noget nemmere, så kan man komme til forfra - Ellers skal man jo overveje hvordan man kommer til, både ved daglig vedligehold (rengøring) og montering af koraller etc..
2. Aner det ikke, men +19 mm
3. Ja, pumpetårne er en fed ting.
Udstyret afhænger jo af hvad du vil have i akvariet ?
2. Aner det ikke, men +19 mm
3. Ja, pumpetårne er en fed ting.
Udstyret afhænger jo af hvad du vil have i akvariet ?
Jeg er selv ved at bygge et akvarie ind i væggen.
Min balje er 170x90x65 = 995l i 15mm glas og unden tværstiver men har bølgebryder kant.
Jeg har valgt ikke at kunne komme til akvariet forfra. Så alt forgår i rumet bagved. Jeg har valgt at kunne hæve lamperne og kunne køre dem til siden så jeg kan komme til oppe fra.
Jeg har valgt en Bubble King Supermarin 300 til at drive mit akvarie.
En Red Dragon 4500l som retur pumpe.
Af cirk. 2 stk. Tunze 6105 + 2 stk 6205 monteret med multicontroler.
Af lys 2x250w HQI + 3 stk 80w T5
Jeg undersøgte prisen på glaset og det kunne slet ikke betale sig at lime det selv.
Se mere i min tråd.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 49&start=0
Steen
Min balje er 170x90x65 = 995l i 15mm glas og unden tværstiver men har bølgebryder kant.
Jeg har valgt ikke at kunne komme til akvariet forfra. Så alt forgår i rumet bagved. Jeg har valgt at kunne hæve lamperne og kunne køre dem til siden så jeg kan komme til oppe fra.
Jeg har valgt en Bubble King Supermarin 300 til at drive mit akvarie.
En Red Dragon 4500l som retur pumpe.
Af cirk. 2 stk. Tunze 6105 + 2 stk 6205 monteret med multicontroler.
Af lys 2x250w HQI + 3 stk 80w T5
Jeg undersøgte prisen på glaset og det kunne slet ikke betale sig at lime det selv.
Se mere i min tråd.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 49&start=0
Steen
- Stillhoff
- Foxface
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 2680 Solrød Strand
- Geografisk sted: Solrød strand
Jeg et indbygget der ligger til kant, og det ser virkelig godt ud. 90x80x60cm
Det er lidt besværligt at komme helt frem til forruden men, det gør ikke så meget, for der skal ikke stå koraller.
Den væg jeg har bygget det ind i er 10cm tyk. Hvis jeg kørte akvariet ud af væggen ville lyset havde svært ved at komme frem i akvariet.
Det er virkelig lækkeret at have det indbygget, så man undgår det overskydende akvarielys i resten af huset, og man undgår støjen fra pumper mm.
Det er lidt besværligt at komme helt frem til forruden men, det gør ikke så meget, for der skal ikke stå koraller.
Den væg jeg har bygget det ind i er 10cm tyk. Hvis jeg kørte akvariet ud af væggen ville lyset havde svært ved at komme frem i akvariet.
Det er virkelig lækkeret at have det indbygget, så man undgår det overskydende akvarielys i resten af huset, og man undgår støjen fra pumper mm.
450l indbygget
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
En mulighed var jo at lave en form for klap over akvariet, så du kan komme til den vej.
Det er MEGET besværligt at lave en pæn opbygning, når man ikke samtidig kan se hvordan det ser ud. Der bliver en utrolig masse renden frem og tilbage
Det er MEGET besværligt at lave en pæn opbygning, når man ikke samtidig kan se hvordan det ser ud. Der bliver en utrolig masse renden frem og tilbage
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
God tråd du har lavet spdiving. Har du ikke et billede af hvordan det er bygget ind i væggen? Er du i øvrigt tilfreds med den skummer? Jeg kiggede på den samme....
Min plan er at indbygge det fladt med væggen, men jeg overvejer den låge som Carsten nævner. Jeg tror helt sikkert den gør dagligdagen nemmere.
Mht teknik så skal jeg kunne holde både SPS og LPS. Jeg tror det vil være tilstrækkelig med 2 x 250 W HQI + 4 x T5 (i den længde akvariet nu ender med at have)?
Min plan er at indbygge det fladt med væggen, men jeg overvejer den låge som Carsten nævner. Jeg tror helt sikkert den gør dagligdagen nemmere.
Mht teknik så skal jeg kunne holde både SPS og LPS. Jeg tror det vil være tilstrækkelig med 2 x 250 W HQI + 4 x T5 (i den længde akvariet nu ender med at have)?
Med venlig hilsen
Jimmi Laursen
Jimmi Laursen
Vægen bliver først bygget når alt er flyttet fra det gamle akvarie da det er en hel del nemmere at kunne komme til fra alle sider når det er så mange koraller jeg skal sætte fast.
Derfor venter jeg med vægen.
Skummeren er jeg rigtig glad for den virkker sgu bare og larmer ikke. Den er temlig nem at indstilde og skummer som en gal.
Jeg havede også selv tænkt på at lave en låge så jeg kunne komme til forfra men har droppet det da jeg har fundet ud af at jeg godt kan komme til bagfra i rumet.
Steen
Derfor venter jeg med vægen.
Skummeren er jeg rigtig glad for den virkker sgu bare og larmer ikke. Den er temlig nem at indstilde og skummer som en gal.
Jeg havede også selv tænkt på at lave en låge så jeg kunne komme til forfra men har droppet det da jeg har fundet ud af at jeg godt kan komme til bagfra i rumet.
Steen
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Man siger normalt at 250W duer indtil 60 cm i dybden.jimmi skrev: Jeg tror det vil være tilstrækkelig med 2 x 250 W HQI + 4 x T5 (i den længde akvariet nu ender med at have)?
Og når du nu ikke har noget akvarie endnu, så burde du måske tænke på at lave det blot en smule lavere.
Det er meget svært at nå ned til bunden i et 70 cm dybt akvarie - når du kan komme til forfra. Og aldeles umuligt hvis du kun kan komme til bagfra. Din række vidde bliver længere hvis du laver akvariet blot 5 cm lavere, og så vil du også kunne "nøjes" med 250W reflektorer.
- røntved
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9320 Hjallerup
- Geografisk sted: Klokkerholm-Hjallerup
- Kontakt:
Jeg har et T5 rør siddet skruet op i muren, så er det ikke et problem. Det akv. jeg havde før blev kun ½ år. jeg blev simpel hen træt af at jeg ikke kunne komme til forfra. Så det blev et nyt med panorama frontStillhoff skrev:Jeg et indbygget der ligger til kant, og det ser virkelig godt ud. 90x80x60cm
http://www.mittlapp.dk
Live your life in a way that when your feet hit the floor in the morning, the Devil says, "Shit, he's awake.."
Live your life in a way that when your feet hit the floor in the morning, the Devil says, "Shit, he's awake.."
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
God pointe Carsten. Den tager jeg med i overvejelserne.Carsten skrev:Man siger normalt at 250W duer indtil 60 cm i dybden.jimmi skrev: Jeg tror det vil være tilstrækkelig med 2 x 250 W HQI + 4 x T5 (i den længde akvariet nu ender med at have)?
Og når du nu ikke har noget akvarie endnu, så burde du måske tænke på at lave det blot en smule lavere.
Det er meget svært at nå ned til bunden i et 70 cm dybt akvarie - når du kan komme til forfra. Og aldeles umuligt hvis du kun kan komme til bagfra. Din række vidde bliver længere hvis du laver akvariet blot 5 cm lavere, og så vil du også kunne "nøjes" med 250W reflektorer.
Med venlig hilsen
Jimmi Laursen
Jimmi Laursen
- Niller
- Foxface
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8800 Viborg
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Viborg
Har et panorama akv indbygget med 4 pumpetårne. Lavet så man kan åbne lågen ovenover og lavet 2 plader der kan fjernes foran pumpetårnene. Samtidigt kan man også komme til den bagfra. Men vil helt sikkert ikke undvære at kunne komme i mit akvarie forfra.
Og tror ikke det kan betale sig at lave det selv.
Held og lykke med projektet

Jan
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Fedt, hvad med nogle billeder?Niller skrev:Har et panorama akv indbygget med 4 pumpetårne. Lavet så man kan åbne lågen ovenover og lavet 2 plader der kan fjernes foran pumpetårnene. Samtidigt kan man også komme til den bagfra. Men vil helt sikkert ikke undvære at kunne komme i mit akvarie forfra.![]()
Med venlig hilsen
Jimmi Laursen
Jimmi Laursen
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 18
Jeg har engang haft et indbygger 3600l der var trukket ca. 10 cm frem og med en lille lem der kunne åbnes for adgang til frontruden. Du vil helt sikkert fortryde hvis du bygger den plan med væggen, bare tænk på hvor besværligt set vil være at få fat i algemagneten når den engang imellem slipper, og det gør den jo. Man kan evt. gøre lemmen skrå med mulighed for at placere noget lys til indirekte belysning.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Jeg kan se hvor den ender. Der bliver slået et større hul end akvariet fylder så jeg kan lave en låge foroven.
Med venlig hilsen
Jimmi Laursen
Jimmi Laursen
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 18
Du vil ikke fortryde det.
Mvh Emmer
Mvh Emmer
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2002
Tja, jeg har mit akvarie plan med væggen og har bestemt ikke fortrydt dette. Dette er helt klart efter min mening det flotteste, men det skal naturligvis gøres op med fordele og ulemper samt smag og behag......
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Jeg vil også stadig have det plant med væggen, blot med en låge ovenover.
Med venlig hilsen
Jimmi Laursen
Jimmi Laursen
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Fredericia
Kan godt være, at det er mig, som har overset eller misforstået nogetjimmi skrev:God tråd du har lavet spdiving. Har du ikke et billede af hvordan det er bygget ind i væggen? Er du i øvrigt tilfreds med den skummer? Jeg kiggede på den samme....

[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Marco R[/center]
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Kan bestemt godt se fordelen ved at have en låge oppe over akvariet, jeg har dog valgt ikke at have dette da jeg ikke ville have lyset skulle kunne ses igennem revneren som kommer rundt om lågerne.jimmi skrev:Jeg vil også stadig have det plant med væggen, blot med en låge ovenover.
Mit akvarie er 90cm dybt og jeg kan skam sagtens nå ud til forruden, så syntes ikke dette er et problem. Derimod kan det godt være lidt besværlig at få placeret koraller mm. da jeg skal ind i stuen for at se om de står som ønsket, dette kan medføre et være renderi frem og tilbage men dette giver god motion

-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Hehe ja det kan jeg godt seLord Mike skrev:Kan bestemt godt se fordelen ved at have en låge oppe over akvariet, jeg har dog valgt ikke at have dette da jeg ikke ville have lyset skulle kunne ses igennem revneren som kommer rundt om lågerne.jimmi skrev:Jeg vil også stadig have det plant med væggen, blot med en låge ovenover.
Mit akvarie er 90cm dybt og jeg kan skam sagtens nå ud til forruden, så syntes ikke dette er et problem. Derimod kan det godt være lidt besværlig at få placeret koraller mm. da jeg skal ind i stuen for at se om de står som ønsket, dette kan medføre et være renderi frem og tilbage men dette giver god motion

Men okay det taber man sig jo så heller ikke af, hvis det er formålet

Marco R[/center]
Marco R[/center]
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Nå er der jo noget, som hedder en bærbare, og så er det bare et langt usb-forlængerkabel fra et webcam koblet til en bærbarLord Mike skrev:Der er ingen tvivl om at det giver et større arbejde at flytte computer hen i nærheden af akvariet når der skal sættes koraller eller andet, ifh til at løbe frem og tilbage fra akvarie-rum og stuen.
Pøj pøj med dit projekt herfraog husk en masse billeder

Marco R[/center]
Marco R[/center]
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
HeheMarco R skrev:Nå er der jo noget, som hedder en bærbare, og så er det bare et langt usb-forlængerkabel fra et webcam koblet til en bærbarLord Mike skrev:Der er ingen tvivl om at det giver et større arbejde at flytte computer hen i nærheden af akvariet når der skal sættes koraller eller andet, ifh til at løbe frem og tilbage fra akvarie-rum og stuen.
Det er da ikke det store arbejde i det

Jamen det nytter jo ikke noget for hvis jeg skal ud og bruge penge på en bærbar så har jeg jo ikke råd til at købe koraller, og derved ikke noget at skulle placere. Og derved er jeg jo ligevidt

-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Hehe ja okay det kan jeg godt seLord Mike skrev:HeheMarco R skrev:Nå er der jo noget, som hedder en bærbare, og så er det bare et langt usb-forlængerkabel fra et webcam koblet til en bærbarLord Mike skrev:Der er ingen tvivl om at det giver et større arbejde at flytte computer hen i nærheden af akvariet når der skal sættes koraller eller andet, ifh til at løbe frem og tilbage fra akvarie-rum og stuen.
Det er da ikke det store arbejde i det
![]()
Jamen det nytter jo ikke noget for hvis jeg skal ud og bruge penge på en bærbar så har jeg jo ikke råd til at købe koraller, og derved ikke noget at skulle placere. Og derved er jeg jo ligevidt

Men okay det var også bare et forslag på, hvad man også kunne gøre, hvis det var, at man ikke gad at gå frem og tilbage

Marco R[/center]
Marco R[/center]
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Dit forslag fejler skam heller ikke noget, og bliver nok også en realitet inden for nærmere fremtid. Om det så vil afholde mig for at rende frem og tilbage må tiden vise 

-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Mon ikke at det gør det? Man kan jo få nogle meget gode webkameraer i dag, og det skal jo "kun" bruges til, at du/ man kan se, om den koral man nu har sat, står, som man har tænktLord Mike skrev:Dit forslag fejler skam heller ikke noget, og bliver nok også en realitet inden for nærmere fremtid. Om det så vil afholde mig for at rende frem og tilbage må tiden vise

Marco R[/center]
Marco R[/center]
- flemmiov
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 7500 Holstebro
- Saltvand siden?: 1999
- Geografisk sted: 7500 Holstebro
Hej jimmi. Det lyder som et spændene projekt og jeg ville også foretrække en løsning hvor man kan komme til forfra, havde selv et 720l. indbygget hvor jeg ikke kunne komme ordentligt til forfra og det var besværligt. Hvis du vælger denne løsning, vil et panorama akv. være langt det flotteste - et godt råd - hjørnerne på mit panorama, er kun 10 cm brede, sørg for at de min. er 15 cm brede, da det gør det meget nemmere at bruge alge magneten. Jeg kan se du bor i Malling, så det ville være oplagt at få Klaus fra Trope akvarier i Silkeborg til at bygge akvariet, - prima kvalitet !! Han kan også sagtens lave et sæt plader til at lægge over hvor akvariet rager uden for væggen, f.eks i sort 3mm. plast, hvor der på undersiden limes 4 mm glas på - disse plader ville også forhindre lys i at komme ud. Er helt enig med Carstens råd ang. dybde. Held og lkke med projektet.
Deltec 576 L.
Hilsen Flemming.
Hilsen Flemming.