VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Nogle hurtige spørgsmål om sporestoffer...

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
MAKRRO
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 2770 Kastrup
Saltvand siden?: 2009

Nogle hurtige spørgsmål om sporestoffer...

Indlæg af MAKRRO »

Hey alle herinde,

Så er ventetiden ved at være over, og der er snart gået 3 måneder fra opstart til at jeg nu vil begynde at tilføje koraller...
I den forbindelse har jeg anskaffet mig et osmoseanlæg med silikatfilter. Hvis jeg har forstået det rigtigt, så vil mit vand slet ikke indholde noget ikke sandt? Og så skal jeg jo til at tilføje noget, men hvad... bum bum :P

Jeg havde tænkt på:

Mg.: http://www.aquafair.de/product_info.php ... cts_id/215

Easy life A: http://www.aquafair.de/product_info.php ... cts_id/807

Easy life B : http://www.aquafair.de/product_info.php ... cts_id/808

Og så den jeg er i tvivl om Ca... Kan man nøjes med den her? http://www.aquafair.de/product_info.php ... cts_id/158

Og hvis ja, skal jeg så også vælge ovennævnte til Mg?

På forhånd tak til et ikke så fysik/kemi klog person :P
Næste gang du peger på nogen, så husk, at tre af dine fingre peger tilbage på dig selv
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: Nogle hurtige spørgsmål om sporestoffer...

Indlæg af Hougaard »

Dit salt indeholder som udgangspunkt alt hvad du har brug for.

Læs Kemi på wiki, der er alle metoder nævnt for Ca/KH/Mg

Du skal ikke tilføje A+B før du aktivt har taget stilling til at du VIL tilføje sporestoffer (og så lytte til alle dem der siger at du ikke skal).
Brugeravatar
MAKRRO
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15

Indlæg af MAKRRO »

Okay, men hvis jeg egentlig ikke havde tænkt mig at lave større vandskift hver/hveranden uge, så er tilsætningsstoffer okay? Eller?

Men tror da også jeg har nogenlunde styr på tilsætningen af det - mit spørgsmål/problem er/var: Er det jeg linker til godt nok, eller mangler der noget *vigtigt* :)
Næste gang du peger på nogen, så husk, at tre af dine fingre peger tilbage på dig selv
Brugeravatar
Stillhoff
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Postnummer: 2680 Solrød Strand
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Solrød strand

Indlæg af Stillhoff »

Du skal ikke starte med at tilføre sporeelementer.

Du får brug for at tilføre Calsium (Ca), Natriumhydrogencarbonat(kH) og Magnesium (Mg), allerede fra starten...måske allerede fra sidste uge.

Du er nødt til at vælge et system at køre efter. Kalkreaktor, enkelt tilsætning eller balling metoden, med flere.
Jeg bruger balling og syndes at det er nemt at håndtere. Du kan købe det hele her
http://www.aquafair.de/index.php/cPath/ ... 2c2c07fa2e

Du skal bruge noget Magnesium og her vil jeg anbefale at du selv blander det. Du kan købe rå-materialerne hos aquafair.
450l indbygget
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

MAKRRO skrev:Okay, men hvis jeg egentlig ikke havde tænkt mig at lave større vandskift hver/hveranden uge, så er tilsætningsstoffer okay? Eller?
Hvilke stoffer er det du gerne vil tilsætte som ikke kommer i baljen ad anden vej (f.eks. er der jod i foder) ? Og i så fald, hvilke dyr har behov for de stoffer ...
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

Lad vaere med at spilde penge paa sporestoffer.
Saa laenge du bare skifter noget vand til tider (en gang om maaneden) saa vil du have success.

Nu er det ikke mangel paa sporestoffer som er grund til de mange problemer som nybegynder ofte har.
Billede
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Enig med de andre... Drop sporstofferne.. Et vandskift i ny og næ er rigeligt.
Mht kalk/KH/MG kan du udover balling og Kalkreaktor også vælge at blot bruge KH,Ca og MG buffer i pulverform. I mit 250L var til at holde dem stabile på den måde.. Tilsatte KH buffer via mit ferskvandspåfylding og justerede Ca/Mg ind i mellem.
Brugeravatar
MAKRRO
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15

Indlæg af MAKRRO »

Hmmm åh det er svært :(

Jeg ved at jeg bestemt ikke "gider" sætte mig ind i en kalkreaktor endnu, ikke til den størrelse balje, når jeg får noget større så vil jeg overveje det...

Men okay, ingen sporestoffer ;) Det lyder som om det ikke er det værd.

Så jeg vælger noget KH buffer, Ca og Mg i pulverform og som Musiker skriver, havde jeg tænkt på at blandet det i mit ferskvandspåfyldning :)

Tak for tankerne!
Sylvest
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 4000 Roskilde

Indlæg af Sylvest »

Jeg er jo selv ny, og har også tænkt på sporestoffer.

Jeg må dog erkende at jeg er temmelig utryg ved at hælde sporestoffer i akvariet som jeg ikke kan måle, især hvis der ikke skal laves vandskift.

Jeg ved ikke ret meget om de kemiske processer i vand, men jeg kunne godt forestille mig at nogle af de sporestoffer vi kommer i vandet ikke bruges direkte af korallerne, men istedet hjælper korallerne med at optage andre sporestoffer som f.eks. magnesium. Det må jo betyde at mængden af disse stoffer ikke falder.
Alle sporestoffer, uanset art, vil være det rene gift hvis de findes i for store koncentrationer.
Det er kun mine egne spekulationer, men det gør mig i hvertfald lidt lunken ved tanken om at tilsætte sporestoffer.

Jeg tilføjer dog selv lidt Grotech A. Ca. en ½ dosering 1 gang om ugen eller hveranden uge, men det er efter vandskifte og jeg skifter mellem 20-30% af vandet. Det gør mig mere tryg ved tilsætningen, men jeg tvivler faktisk på om det har nogen nævneværdig værdi.
Brugeravatar
MAKRRO
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15

Indlæg af MAKRRO »

Syntes bare det er en meget forvirrende del af hobbyen! Og jeg må ærligt indrømme at det er den del af hobbyen jeg håber jeg "bare" kan få til at virke uden den store indsigt da det ikke interesse mig nævneværdigt... Men det kan være det kommer hen af vejen - og opstår der problemer må jeg sætte mig ind i det hen af vejen... Men her til at starte med vil jeg "bare" godt have noget der virker uden så meget fikumdik...
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

MAKRRO skrev:Syntes bare det er en meget forvirrende del af hobbyen!
Yeps, det er det producenterne af sporestofferne regner med :)
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Kalkreaktor ville jeg ikke sætte på et så lille akvarie. Så spekulere ikke mere på den.
Jeg var også i vildrede da jeg startede op..
Anways her er hvad der virkede for mig:
1. Lav en logbog.. Vær omhyggelig med at notere hvad du tilsætter hvornår og hvormeget
2. Lav jævnlige vandskift. Bare en 5-10% - Vær omhyggelig med saliniteten.
3. Tilsæt KH, CA og MG i små mængder - Brug altid samme enhed (samme måle ske/låget fra natron bøtte, feks) og vent mindst en 5-6 timer. Gerne en hel dag. Inden du måler resultatet
Her er et eksempel på min logbog:

Kode: Vælg alt

Dato          Tid     Alk    Ca    Mg       CO2 on tid       CO2 og vand ud
06-05-09   07:44:00  7,0         1410      
10-05-09   10:15:00  7,0    420  1350      10:30 – 21:30   60bpm/60ml/min
12-05-09   20:16:00  7,7    430  1410      10:30 – 19:30   60bpm/60ml/min
13-05-09   19:40:00  7,4                        
14-05-09   20:00:00  7,7                        
16-05-09   14:00:00  7,7    410  1410                  
18-05-09   10:45:00  7,0    400                                                
18-05-09   19:10:00  7,4                                   50ml/min – 50bpm
19-05-09   18:29:00  7,4                        
20-05-09   18:30:00  7,0                        
21-05-09   16:00:00  7,0                                   40ml/min – 60bpm
25-05-09   19:11:00  6,7    410  1410                      50ml/min – 80bpm
26-05-09   20:00:00  7,0                        
Bemærkinger:
Inden jeg kørte med CaReaktor skrev jeg i stedet hvor mange skeer af hvad jeg tilsatte.
Indtil jeg havde styr over næringsværdierne, målte jeg også dem indimellem. I dag måler jeg dem kun hvis jeg kan se der er grund til det.

På den måde kan du nemt se hvor meget f.eks. 5 skeer af din fortrukne MG buffer giver i præcist dit akvarie.. Og du kan meget nemmere vurdere forbruget.

Der er ingen grund til at gå i panik.. Risikoen for at korallerne får problemer pga for lave værdier er meget langt ude i fremtiden. og den risiko er meget mindre end at du kommer til at vælte balancen ved at tilsætte for meget. Det værste for korallerne er Svingininger. Som du kan se kører jeg med en KH i 6-8 området - Som mange finder lavt....
Brugeravatar
MAKRRO
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15

Indlæg af MAKRRO »

Tusind tak for forståelsen Musiker - Der er en grund til at fravalgte eksamen i fysik/kemi i folkeskolen :P

Men jeg har ret i, at jeg med osmosevand ikke længere tilfører Mg og Ca til vandet? Indtil videre har jeg kørt med vandhanevand og får mit osmoseanlæg idag. Jeg vil så foretage et vandskifte på ca. 10 % og så kun påfylde med osmosevand fremover...

Fordi min balje har, med vandhanevand, ligget med en kh på ca. 9 og Ca 440 og Mg 1400, ret så stabilt gennem hele forløbet... Men der har så heller ikke været noget til at forbruge stofferne...
Brugeravatar
klisby
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 8700 Horsens
Geografisk sted: Horsens, Denmark

Indlæg af klisby »

Jeg vil lige henlede din opmærksomhed på følgende tråd
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=21619

Her tilsættes kun bio MG og bio Ca. (nok også kh som lidt buffer). Det akvarie kører i hvert tilfælde godt, og det er også sådan jeg vil starte op med mit akvarie...

Mvh:
Kasper
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Kalkalger kan også forbruge lidt, men det er klart sålænge du ikke har en bestand af koraller som vokser pænt. Vil forbruget nok være relativt lille.. Begynd med at tilsætte direkte i sumpen - Når du så begynder at se systemet i hvor meget de daler over dagene og hvor meget du skal tilsætte kan du så småt begynde at tilsætte i osmosevandet.. Somsagt.. Har jeg aldrig set grund til at tilsætte MG og Ca i osmose vandet.

Helt grundlæggende. Så undlad at tilsætte noget som helst uden at have målt først. Og hvis du i en måling oplever at den er helt i vejret i forvejen til normalt. Så mål igen og igen,gerne med et andet testsæt inden du tilsætter..
Så vær sikker på dine værdier inden du plasker ting i.. Det er meget mere ødelæggende at pludseligt rykke rundt på en KH som var i orden, men målt forkert.. End at den falder eller stiger lidt mere i forholdt til det målte.
Slutteligt vil jeg lige nævne at jeg flere gange har oplevet testsæt der over tid bliver dårlige.. Så er der kun en ting at gøre og det er at købe et nyt. Specifikt Saliferts Ca og Mg testsæt har jeg oplevet som ustabile over tid. Endnu en ting jeg lærte da jeg tilsatte manuelt. Der har man i form af loggen en god kontrol over hvordan værdierne bør udvikle sig og reagere på tilsætninger.
Brugeravatar
MAKRRO
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15

Indlæg af MAKRRO »

Bio MG og Bio Ca? Er det sådan noget som det her?

http://petsupply.dk/product_info.php?cP ... ts_id=2704
http://petsupply.dk/product_info.php?cP ... ts_id=2472

Føler mig så dum :crybaby:
Brugeravatar
klisby
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 8700 Horsens
Geografisk sted: Horsens, Denmark

Indlæg af klisby »

Yes yes. Jeg benytter mig af:

http://saltvandsbutikken.dk/product_inf ... cts_id=493
http://saltvandsbutikken.dk/product_inf ... cts_id=330

Du skal ikke føle dig dum... Det problem havde jeg også. Valgte at gå ind til Martin i saltvandsbutikken, spille saltvandstosse med sort bælte og sagde: "jeg skal bruge bio MG og bio Ca" :-)

Det virkede!! :-)
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Ja det OK produkter, dog skal du være opmærksom på, at Mg'ere indholder Ca og de begge to har en tendens til at give lidt for høj KH (især hvis man ikke har så mange koraller).
Brugeravatar
MAKRRO
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15

Indlæg af MAKRRO »

Okay super! Tusind tak! :)
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Har også hørt at de skulle kunne resultere i en for høj KH. Personligt oplevede jeg ikke problemer med en for høj KH da jeg brugte dem, måtte bruge ekstra med Natron for at holde KH oppe..

Jeg lavede dog heller aldrig store justeringer med BioMg/Ca.. Det få skeer af gangen jeg tilsatte. Og det var ret sjældent det var nødvendigt. Måske fordi jeg fik suppleret Ca og MG vha vandskift også.
Brugeravatar
MAKRRO
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15

Indlæg af MAKRRO »

Men jeg forstår ikke helt - troede at når man bruger osmoseanlæg med silikatfilter at der blev fjernet stort set alt fra vandet? Også eventuelle gode ting der måtte være i?
Sylvest
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 4000 Roskilde

Indlæg af Sylvest »

MAKRRO skrev:Men jeg forstår ikke helt - troede at når man bruger osmoseanlæg med silikatfilter at der blev fjernet stort set alt fra vandet? Også eventuelle gode ting der måtte være i?
Det gør det også, men saltet tilføjer dem igen.
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Nemlig.. .Saltet indeholder passende Ca, Mg etc... CoralPro fra RedSea er vist ovenikøbet "specielt" beregnet til osmose vand, men det er efter min mening en fis i en hornlygte.. Alle de salte jeg har brugt. Har givet et fornuftigt niveau af Ca, Mg og KH
Brugeravatar
MAKRRO
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15

Indlæg af MAKRRO »

Når jamen jeg er glad for at få afklaret det problemstillinger og føler mig i hvert fald bedre rustet nu til at begynde opbygningen af mit koralrev :)
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"