I er begge altid velkomne, også selvom at det efterlader lidt rod når du har været her...

- Jeg glæder mig kun over at se "min" fisk i dine rammer!

Jeg takker også for de fine koraller, hawaiiensis også!
Ingen grund til tårer gamle svingerLord Mike skrev:Flemming det syn frembringer tåre i øjnene![]()
Men næste gang skulle jeg jo gerne give frokost
Jeg kan skam godt forstå hvorfor du gerne ville have de LS op fra akvariet, men det ændre ikke at det var et kedeligt syn af et akvarie da vi kørte mod øen.William Jr skrev:Ingen grund til tårer gamle svingerLord Mike skrev:Flemming det syn frembringer tåre i øjnene![]()
Men næste gang skulle jeg jo gerne give frokost![]()
- Det var vidst ved tiden at der måtte ske noget drastisk i min bette balje og med årsag, så var det jo godt for noget!![]()
Jeg skal snarest opdatere min tråd med forklaring for uforstående (!)![]()
- Takker for invitationen, og glæder mig til vi ses.
Tak Peter, baggrunden er mat sortPeters1 skrev:Tillykke med den flotte fisk og nogle rigtig fine korallerog takker for et full tank shot
Det ser satme godt ud...
Hvad farve baggrund er det egentlig du har på? Den ser meget mørkeblå ud, men måske billederne snyder?
Du kære Helena, syntes nu nok der kommer mange billeder i denne tråd hvis man da samligner denne med dinHelena skrev:Synes snart de er ved at være lidt sjældne de fotos, hvis du på et tidspunkt kommer i tanke om at der skal fragges koraller, må du meget gerne tænke på migJeg er så småt begyndt at komme lidt i baljen
Jeg har virkelig haft mine øjne på stilke og har ej fundet noget som ikke burde være i akvariet. Så nej disse er ikke blivet set.ole. skrev:har du set nogle af de her sjovere
http://www.meerwasser-lexikon.de/tiere/ ... ia_sp..htm
Nu skriver jeg som efterhånden alle gør herinde "mine værdier er fine". Men det skal dog siges at jeg har haft store udsving i Ca og KH i en periode som gik henover 2-3 måneder pga at min kalkreactor har været til rep. Men disse værdier er kommet på plads for omkring 1 måneds tid siden og har da også derefter været stabile. Men om den ret så store periode med ustabile værdier kan have noget med koral døden at gøre skal jeg ikke udtale mig om.Musiker skrev:Kan også kunover det der sker med din ellers så perfekte bajle.. Og man kommer sku til at frygte det sker for en selv!
Ved ikke om mit indspark er noget værd, du har jo normalt ret godt check på dit akvarie, men måske der er noget som du selv har overset - Det kender jeg ihvertifalde selv...
- Som ole er inde på.. dyr der er efter SPS'erne?
- Få skiftet noget af vandet ud.. Hvis ikke du allerede er på den bølge?
- Har du lavet nogle ændringer i akvariet overhovedet?
- Temperaturen dobbeltcheck evt?
- Du har vist lige fået sat et vindue i akvarie rummet? Kan det have ændret noget?
- KH, MG,Ca, salinitet etc dobbelt check...
- Aktivt kul? Hvis ikke du allerede kører med det?
Gør mig ondt at høre Michael...Lord Mike skrev: Men muligt at alle disse omtalte problemer, når man ligger dem sammen har skab denne koral-død?
Ja Flemming jeg skal dog heller ikke gøre mig klog på dette, da jeg aldrig før har været udsat for denne koralsygdom. Men muligt du har retWilliam Jr skrev:Gør mig ondt at høre Michael...Lord Mike skrev: Men muligt at alle disse omtalte problemer, når man ligger dem sammen har skab denne koral-død?![]()
- Jeg er om muligt den deltagende i din tråd med mindst forstand på præcis det at holde koraller... Men jeg vil sige ja til dit sidste spørgsmål, både alene. Og springende punkt tilsammen, dette var mere end de kunne omstille sig til!
______
Glæder mig dog over at se at det fortsat går godt med "min" achilles, og endnu engang selv tak!
Det er også min egen teori, men hvordan kan jeg evt. behandle.....Hougaard skrev:Koraldød på den måde tror jeg nærmere er et bakterieangreb af en slags og ikke en stress relateret ting (som værdisvingninger).
Peder syntes det lyder intressant det du skriver mht at vævet smides efter en periode med ustabilitet. Og det er om muligt også min teori at de nu betaler mig tilbage for en ustabil periodepeder skrev:Uha hvor træls at høre!! og så lige den balje, det havde jeg ikke forestillet mig!! men ellers har du selv været inde på de klassiske problemer som slår sps ihjel, nemlig store udsving i saltindhold og den absolut 'værste! for store og hurtige udsving på Kh'en. Har læst på bl.a. RC at netop Kh ofte kan virke med "tilbagevirkende" kraft hvor en netop havde haft Kh udsving over en måned før hans sps begyndte at smide vævet, i dette tilfælde var der ikke øvrige parametre som burde kunne udløse dette. Jod er jo giftig i for store mængder og det er påvist at lps bedre kan tåle en "overdossering"
end sps. Alt dette i en komb. kan MÅSKE være en forklaring.
obs: sker dette for mig bliver baljen fyldt op med Acan fra "gulv til loft"pøj pøj herfra.
Da jeg læste din uddybende forklaring (sidste indlæg på forrige side) - Tænkte jeg også straks bakterie angreb, men fik ikke svaret tilbage.. Så jeg er enig med Hougaard i at det sagtens kunne være bakterie angreb.. Starter det altid i et hjørne? eller spredt på korallen? Virker det som om det smitter fra koral til koral? Eller er det i alle hjørner af akvariet den er gal? Hvis det er i alle hjørner siger det måske ikke så meget, men hvis det virker som om det smitter fra koral til koral. Kan det jo sige lidt om naturen i det..Lord Mike skrev:Mht vandskift så har jeg siden dette akvarie bliv sat op konstant hver uge lavet et vandskift på 60 liter som svare til ca 5% af vandmængden.
Men nu køre osmosen på fuld drøn for at lave de 200 liter vand som jeg har besluttet mig at skifte et par gange om ugen her de næste par uger, om dette hjælper må tiden vise.
Men jeg kan på en eller anden måde godt følge Hougaard når han skriver at det muligvis kunne være en bakterie da jeg intet kan se på mine målinger af vandet. Faktisk har jeg lige opdaget nogle små områder med røde alger fra bagsiden af akvariet, og det skulle satme ej undre mig at jeg samtidig også er blevet ramt af cyano-bakterier (testen står nu i skabet) Et uheld kommer jo trods alt sjældent alene
Men akvariet nærmer sig sin 2 års fødselsdag, og jeg syntes nu nok det er lidt syndt hvis det er sengeliggende på dagen med sygdom af den ene eller anden art....Det er sgu godt jeg kan sidde og trøste mig med lidt champions league fodbold i aften hvor fruen alligevel ikke er hjemme, snøft
Takker jer alle samme for jeres hjælpsomhed
Helt enig med dig Brian i at KH udsvingninger ikke lige behager sps-koraller, men her begynder problemerne først hvor værdierne igen har været stabile i 1 måneds tid efter svigningerne. Men det er skam meget muligt at symptomerne først kommer efterfølgende...Brian skrev:kH kan være synderen... Som måske læst i andre tråde fra mig var jeg endt med en Ca værdi på 500 plus og en kH på 2-3 stykker. I forbindelse med boost af kH så jeg tegn på RTN/STN... Der er stadig ar på mange koraller som er døde i en side eller i bunden, men da jeg skruede kraftigt ned for den hastighed jeg ændrede min Ca og kH med gik det i sig selv - heldigvis og sikkert en redning på målstregen !
Jeg er bag efter ikke i tvivl, store Ca og kH udsving er IKKE godt for SPS koraller.... Alle andre koraller stod som altid i forløbet....
Lord Mike - Det er op på hesten igen, du må svinge forbi her næste gang du ræser forbi på E45 og hente nogle nye fragmenter !
Dette kommer netop kun et sted på korallerne og breder sig løbende til hele korallen over en kortere periode. Og det er netop som du skriver i den ene halvdel af akvariet, derfor læner jeg mig også mest til at det er en eller anden form for bakterieangreb som akvariet/korallerne er ramt af. Ved RTN kan jeg forstå at man kan være heldig at kunne fragmentere sig ud af problemet, dette har jeg da også prøvet flere gange dog uden heldMusiker skrev:Da jeg læste din uddybende forklaring (sidste indlæg på forrige side) - Tænkte jeg også straks bakterie angreb, men fik ikke svaret tilbage.. Så jeg er enig med Hougaard i at det sagtens kunne være bakterie angreb.. Starter det altid i et hjørne? eller spredt på korallen? Virker det som om det smitter fra koral til koral? Eller er det i alle hjørner af akvariet den er gal? Hvis det er i alle hjørner siger det måske ikke så meget, men hvis det virker som om det smitter fra koral til koral. Kan det jo sige lidt om naturen i det..Lord Mike skrev:Mht vandskift så har jeg siden dette akvarie bliv sat op konstant hver uge lavet et vandskift på 60 liter som svare til ca 5% af vandmængden.
Men nu køre osmosen på fuld drøn for at lave de 200 liter vand som jeg har besluttet mig at skifte et par gange om ugen her de næste par uger, om dette hjælper må tiden vise.
Men jeg kan på en eller anden måde godt følge Hougaard når han skriver at det muligvis kunne være en bakterie da jeg intet kan se på mine målinger af vandet. Faktisk har jeg lige opdaget nogle små områder med røde alger fra bagsiden af akvariet, og det skulle satme ej undre mig at jeg samtidig også er blevet ramt af cyano-bakterier (testen står nu i skabet) Et uheld kommer jo trods alt sjældent alene
Men akvariet nærmer sig sin 2 års fødselsdag, og jeg syntes nu nok det er lidt syndt hvis det er sengeliggende på dagen med sygdom af den ene eller anden art....Det er sgu godt jeg kan sidde og trøste mig med lidt champions league fodbold i aften hvor fruen alligevel ikke er hjemme, snøft
Takker jer alle samme for jeres hjælpsomhed
Hvis det er svingende parametre ville det nok være mere sandsynligt at det starter spredt rundt på den samme koral, end at det starter i et hjørne (Som på billedet).. Hvis det altid starter som på billedet ville jeg gætte på en plage (bakterie, snegle fladorme etc) - Eventuelt kan deres immunforsvar være svækket af den forløbne tids svingende parametre, men det er rent gætværk...
Billedet er meget mystisk, resten af korallen står jo flot!