"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Fra ferskvand til saltvand

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
Steffenhn
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 850
Tilmeldt: tors 3. sep 2009 10:15
14
Postnummer: 5230 Odense M
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fyn, Odense

Fra ferskvand til saltvand

Indlæg af Steffenhn »

Hej alle sammen herinde.

Jeg har endelig besluttet mig for at prøve noget nyt, nemlig saltvand. Jeg har haft ferskvand i et par år, bla. et 325L med malawi cichlider i, Rocky Pangea 4 baggrund og filter bagved den. :P

Nu har jeg så besluttet mig for at lave mit 54L akvarie om til et saltvands akvarie. Min plan er at gøre det så billigt som muligt, selvfølgelig skal det stadig være i orden.

Jeg har tænkt mig at lave et "kammer" i et af de bagerste hjørner, med overløbs kamme/riste for oven. Sætte en skummer ned bagved og evt powerhead der spytter vandet ud igen (på ca. 1000 l/t.

Hvilken skummer vil i anbefale? Jeg har set lidt på denne sag: http://saltvandfyn.dk/product.asp?product=356 (Turbo skimmer TS-2000)

Så vil jeg have 1 eller 2 cirkulations pumper inde i selv akvariet. Evt. 2 x 900 l/t eller 1 på ca. 2000 l/t (ved ikke hvad der er bedst ?)

Men så kommer vi til lys, der må jeg ærlig talt indrømme, at der er jeg lidt på bar bund. Ved ikke helt hvor meget jeg skal bruge. Har siddet og kigget lidt på denne her sag: http://dyfo-svendborg.dk/akvarier-akvar ... rt=default

Som er en "Nano Lampe 26w. + 2 x moonlight", vil det være tilstrækkeligt?

Jeg har planer om at have 2 klovnfisk og nogle hårdføre koraller, Blødkoraller, som jeg har forstået, at det er dem, som kræver mindst lys.

Håber i vil se på, om jeg har forstået det hele rigtigt og evt. anbefale andre skummere og hvordan jeg skal få sat noget lys på min 54L som er tilstrækkeligt.

Derud over ved jeg godt at jeg skal have salt, LS, sand, test sæt osv. Men nu vil jeg godt lige have teknikken på plads først.

På forhånd tak, steffenhn :beer:
Første forsøg: 140L Cube: link
Andet forsøg: 288L Shallow reef: link
Nuværende akvarie: 206L Shallow reef: link
Brugeravatar
Steffenhn
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 850
Tilmeldt: tors 3. sep 2009 10:15
14
Postnummer: 5230 Odense M
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fyn, Odense

Re: Fra ferskvand til saltvand

Indlæg af Steffenhn »

Skrev lige og læste nogle tråde og faldt over en Rio Nano Skummer, den her: http://dyfo-svendborg.dk/akvarier-akvar ... rt=default

Kan den bruges ? Ville være fedt at have en skummer uden for akvariet, da det giver lidt mere plads indvendigt :P
Første forsøg: 140L Cube: link
Andet forsøg: 288L Shallow reef: link
Nuværende akvarie: 206L Shallow reef: link
Viggo
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 74
Tilmeldt: man 5. maj 2008 17:44
16
Postnummer: 2750 Ballerup

Re: Fra ferskvand til saltvand

Indlæg af Viggo »

Den rio nano skummer er vist noget bras.

Kan anbefale Tunze nano reefpack 200, den har jeg selv på mit 54 liters og den er bare tip top:)
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 27. okt 2004 20:26
19
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Re: Fra ferskvand til saltvand

Indlæg af Peters1 »

Den tunze tror jeg også jeg ville vælge i stedet for.

Og den lampe du har fundet tror jeg umiddelbart vil være for lidt. Jeg tror i stedet at jeg ville vælge en 70 w. hqi evt. som denne http://www.websteen.dk/product_info.php ... ucts_id=98 jeg har dog ikke selv erfaring med lige netop den lampe der.
Ellers kunne det være noget t5 compact, men dem har jeg personligt ikke så meget fidus til..

Hvis det var mig der skulle lave et 54 l. igen (har nemlig haft), så ville jeg vælge en 70 w hqi samt et t5/t8 blå rør i passende størrelse/w.
Skummeren fra tunze og ligeledes cirkulation fra tunze nano. Dette er dog ikke den billige løsning, men sådan jeg ville lave det.

:h
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Brugeravatar
Steffenhn
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 850
Tilmeldt: tors 3. sep 2009 10:15
14
Postnummer: 5230 Odense M
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fyn, Odense

Re: Fra ferskvand til saltvand

Indlæg af Steffenhn »

Syntes bare at den skummer er ret dyr :( Det var ikke meningen at jeg ville bruge flere tusinde kroner på at få det op at køre.

Og med hensyn til lys, kan jeg så ikke selv bikse en kasse sammen med 2 x 24W ?
Hvor finder jeg fatninger osv til det? Syntes ikke at jeg kan finde hoved og hale i noget som helst mere, har læst uafbrudt i jeg ved ikke hvor mange timer og har været ude ved to forskellige saltvands butikker. Så lidt træt at jeg vel blevet :P
Første forsøg: 140L Cube: link
Andet forsøg: 288L Shallow reef: link
Nuværende akvarie: 206L Shallow reef: link
Brugeravatar
klaus meyland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 374
Tilmeldt: tors 31. jul 2008 10:59
15
Postnummer: 8500 Grenaa
Saltvand siden?: 2004

Re: Fra ferskvand til saltvand

Indlæg af klaus meyland »

Steffenhn skrev:Syntes bare at den skummer er ret dyr :( Det var ikke meningen at jeg ville bruge flere tusinde kroner på at få det op at køre.
nu skal det her ikke opfattes negativt men hvis du ikke vil ofre en ordentlig skummer så hold dig fra saltvand
er ved at planlægge mit comeback ;)
Brugeravatar
Steffenhn
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 850
Tilmeldt: tors 3. sep 2009 10:15
14
Postnummer: 5230 Odense M
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fyn, Odense

Re: Fra ferskvand til saltvand

Indlæg af Steffenhn »

Det tager jeg skam ikke negativt.. Men findes der ikke skummere til omkring 300 - 400kr der kan bruges til et 54L ?
Første forsøg: 140L Cube: link
Andet forsøg: 288L Shallow reef: link
Nuværende akvarie: 206L Shallow reef: link
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 27. okt 2004 20:26
19
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Re: Fra ferskvand til saltvand

Indlæg af Peters1 »

Jo det kan sagtens gøres billigt og det hele afhænger selvfølgelig af hvilke ønsker og drømme man har for den balje vand.

Du kan sagtens selv lave en lyskasse med nogle t5 rør i, som du også fint kan holde diverse læderkoraller, lps, skiveanemoner, osv.. Prøv at kigge lidt på www.seastars.dk der mener jeg de har en masse dele til t5 lyset og ellers snak med Jan fra Saltvandfyn.

Jeg har vist egentlig en red sea berlin airlift 60 skummer liggende et sted og hvis du er på nyborg egnene en af dagene kan du bare komme ind forbi og hente den kvit og frit :y så kan du da prøve den. Med en ordentlig luftpumpe, så kan den sagtens fungere på et 54 l. akvarie.
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Brugeravatar
klaus meyland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 374
Tilmeldt: tors 31. jul 2008 10:59
15
Postnummer: 8500 Grenaa
Saltvand siden?: 2004

Re: Fra ferskvand til saltvand

Indlæg af klaus meyland »

jeg ved sku ikke steffen.
det jeg prøver at sige er at det er en dyr hobby og hvis man ikke er indstillet på at bruge det som det koster så skal man lade være med at starte. det er i hvertfald min holning
men ellers velkommen til makker :)
er ved at planlægge mit comeback ;)
Sylvest
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: fre 7. aug 2009 09:41
14
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2009

Re: Fra ferskvand til saltvand

Indlæg af Sylvest »

Jeg har startet mig 54l op uden skummer, men om jeg får succes med det eller ej vil tiden vise.
Dog er der rigtig mange nano baljer der har gjort som mig, så jeg er ikke alene.

Jeg vil mene at det stiller større krav til at jeg aktivt tager mig af fjernelse af 'affald', dvs. hyppigere vandskift.

Jeg vil ikke komme med en anbefaling om hvad du skal gøre, men kig på nogen af de nano baljer som er her på dette forum, der vil du kunne se forskelligt setup.
Derudover syntes jeg at denne her er en glimrende side : http://www.nano-reef.com/ :GO

Jeg tror også at du er nødt til at indstille dig på at saltvandshobbyen er temmelig pebret. Selv for 2.000 kr. kommer du ikke ret langt hvis du køber nyt.
Det billigste vil helt klart være at finde et allerede kørende 54l for så får du både udstyr, koraller, fisk og LS med.

Held og lykke med det :h

/Sylvest
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 27. okt 2004 20:26
19
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Re: Fra ferskvand til saltvand

Indlæg af Peters1 »

Ved sku ikke om jeg er helt enig :T men vi behøver jo heller ikke være enige :Peace:

Jeg mener at det i grove træk er så dyrt, som man selv gør det til :wc: og mere vil have mere, som man siger :y

For mit vedkommende er det i hvert fald dyrt, men det er fordi jeg har nogle helt klare forventninger til hvad jeg vil have i..
For at lave et lille akvarie på 54 l. med lidt læderkoraller og et par fisk, så mener jeg godt du kan holde både indkøbsudgifter og driftsudgifter nede.
klaus meyland skrev:jeg ved sku ikke steffen.
det jeg prøver at sige er at det er en dyr hobby og hvis man ikke er indstillet på at bruge det som det koster så skal man lade være med at starte. det er i hvertfald min holning
men ellers velkommen til makker :)
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Brugeravatar
klaus meyland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 374
Tilmeldt: tors 31. jul 2008 10:59
15
Postnummer: 8500 Grenaa
Saltvand siden?: 2004

Re: Fra ferskvand til saltvand

Indlæg af klaus meyland »

det har du helt sikkert ret i peter men jeg kender bare ikke nogen som har kunne holde deres udgifter nede på lang siget.
jeg startede selv med et low buget akvarie men det er vist ved at være ovre, så det er detfor at jeg siger at det er en dyr hobby
er ved at planlægge mit comeback ;)
Brugeravatar
Steffenhn
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 850
Tilmeldt: tors 3. sep 2009 10:15
14
Postnummer: 5230 Odense M
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fyn, Odense

Re: Fra ferskvand til saltvand

Indlæg af Steffenhn »

Ellers rigtig fedt tilbud du kommer med der Peters1. Sådan en kiggede jeg på i Dyfo-svendborg.

De havde selv sammensat et 54L ala. det som jeg ville. Med lige præcis, red sea berlin airlift 60 som skummer, skal den ikke have skiftet ilt sten engang i mellem? Og hvis jo, hvor tit?
Første forsøg: 140L Cube: link
Andet forsøg: 288L Shallow reef: link
Nuværende akvarie: 206L Shallow reef: link
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 27. okt 2004 20:26
19
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Re: Fra ferskvand til saltvand

Indlæg af Peters1 »

Jo der skal skiftes iltsten ind imellem, men jeg kan ikke rigtig huske hvor tit.. Du skal i hvert fald nok påregne at sætte en ny på den jeg har liggende :wink:
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Fra ferskvand til saltvand

Indlæg af Marco R »

Peters1 skrev:Jo der skal skiftes iltsten ind imellem, men jeg kan ikke rigtig huske hvor tit.. Du skal i hvert fald nok påregne at sætte en ny på den jeg har liggende :wink:
En gang om måneden. Nogen siger, at man godt kan lade der gå to månender, men jeg skifter mine hver måned for at sikre den mest optimale ydelse :)
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Fra ferskvand til saltvand

Indlæg af amddurin »

Og så skal det være luftsten lavet af limtræ, da boblerne ikke er små nok på alm. luftsten...
"Red Sea" laver dem bla... -den type fås vist også hos alle der forhandler saltvand...

Saltvand er ikke billigt, jeg fik akv. + bord + lampe for kun 300,- kr. nu står det i over 12.000,- kr. for 160L + 45L refugie koblet på med PVC (Dog medregnet både LS, et par koraller og fisk samt et par fejl indkøb med tab...)
Og mine cirkulations pumper på 3500L/H er ikke mærkevare, men dem fra ebay til 130,- kr. stk. - Jeg har heller ikke lysdæmpning eller computer - det løber bare op pga. ekstra T5 lys + motorskummer + neonrør + målesæt + refragtometer og andet skidt man mener er nødvendigt (Silikone, overløbskam mv.)

Når du skal have LS, så køb dem der er så lette at de ikke føles som sten... Jo lettere og mere porøse jo bedre biofilter får du... - de er tit til salg for ca. 50-60,- kr./kg herinde...

Grunden til at jeg brugte penge på et refragtometer selv om jeg havde en flyder, er at man ikke kan regne med de små billige flydere og der skal bare 2-3 dråber til for at måle med et refragtometer, hvilket gør det nemt at måle det vand man lige har blandet i dunken, så man er sikker på at saliniteten er ok, før man skifter vand...

Bare en vanddunk og et lille powerhead til at blande nyt saltvand = 250,- kr.
dertil ca. 700,- kr. til et lille RO/DI anlæg, for at undgå de problemer der kan komme fra vandhanevandet + 250 på ebay for en billig TDS måler til at vise om RO vandet er ok, så man ved hvornår der skal skiftes membran...

:h
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Steffenhn
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 850
Tilmeldt: tors 3. sep 2009 10:15
14
Postnummer: 5230 Odense M
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fyn, Odense

Re: Fra ferskvand til saltvand

Indlæg af Steffenhn »

Godmorgen alle sammen. Jeg siger mange tak til alle jeres råd og vejledning. Og især tak til Peters1 for et rigtig fint tilbud om en skummer, men jeg må pænt takke nej, eftersom jeg har fundet frem til via alle jer, at det faktisk vil blive ret dyrt at starte det hele op selv.

Jeg har derfor kigget lidt inde i under Salg sektionen og fundet frem til: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=115&t=28962

Hvad siger i til det akvarie? Er det ikke lige sådan et at jeg skal have fat i? Det er både med lys, skummer, LS og det hele.
Første forsøg: 140L Cube: link
Andet forsøg: 288L Shallow reef: link
Nuværende akvarie: 206L Shallow reef: link
Nano75
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 73
Tilmeldt: ons 3. dec 2008 17:54
15
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Fyn

Re: Fra ferskvand til saltvand

Indlæg af Nano75 »

Saltvand behøver ikke at være specielt dyrt. Det afhænger af hvad du vil have i dit akvarie. Jeg har set flere 54 liters saltvandsakvarie køre FINT uden skummer og avanceret lys. F.eks har de et stående i Ribe Zoo center, uden skummer og avanceret lys. Der er både skiveanemoner, polypper og nogle fisk i. De sagde (det må man så tro på) at de næsten aldrig skifter vand. Personligt vil jeg altid have en skummer på mit akvarie, men det behøver ikke at være dyrt at holde saltvand, det er noget rent vrøvl. Hvis du vil have et lille akvarie med et par små fisk, lidt skiveanemoner osv, behøver det absolut ikke koste en bondegård. Men jeg kan garantere dig for at du bliver bidt af det og vil have stenkoraller, flere fisk og et større akvarie...SÅ begynder vi at nærme os bondegården ;-)
Brugeravatar
MAKRRO
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 517
Tilmeldt: man 3. aug 2009 07:39
14
Postnummer: 2770 Kastrup
Saltvand siden?: 2009

Re: Fra ferskvand til saltvand

Indlæg af MAKRRO »

Steffenhn skrev:Godmorgen alle sammen. Jeg siger mange tak til alle jeres råd og vejledning. Og især tak til Peters1 for et rigtig fint tilbud om en skummer, men jeg må pænt takke nej, eftersom jeg har fundet frem til via alle jer, at det faktisk vil blive ret dyrt at starte det hele op selv.

Jeg har derfor kigget lidt inde i under Salg sektionen og fundet frem til: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=115&t=28962

Hvad siger i til det akvarie? Er det ikke lige sådan et at jeg skal have fat i? Det er både med lys, skummer, LS og det hele.
Det er et rigtig fornuftigt begynder akvarie :) Så du har skreve til sælgeren, så håber du får det! Held og lykke!

PS. Husk billeder mm. når du sætter det op :)
Næste gang du peger på nogen, så husk, at tre af dine fingre peger tilbage på dig selv
Brugeravatar
Steffenhn
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 850
Tilmeldt: tors 3. sep 2009 10:15
14
Postnummer: 5230 Odense M
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fyn, Odense

Re: Fra ferskvand til saltvand

Indlæg af Steffenhn »

Makrro, ja jeg syntes også det ser rigtig fornuftigt ud. Så får jeg også næsten alt hvad jeg skal bruge til en fornuftig pris syntes jeg. Og det er endda ikke mere end max. 20 min kørsel fra hvor jeg selv bor, så det kunne da ikke blive meget bedre :)

Og jo tak, håber også selv at jeg får det. Hvis han dog bare ville svare mig! :D

Og jeg skal skam nok smide en masse billeder op og sikkert også en masse spørgsmål :P
Første forsøg: 140L Cube: link
Andet forsøg: 288L Shallow reef: link
Nuværende akvarie: 206L Shallow reef: link
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 27. okt 2004 20:26
19
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Re: Fra ferskvand til saltvand

Indlæg af Peters1 »

Det var skam så lidt Steffenhn vi må jo hjælpe hinanden hvor vi kan :GO

Held og lykke med køb af akvariet det ser jo fint ud og der er hvad du skal bruge :y Husk endelig at poste nogle billeder når du sætter baljen op og spørg hvis der er noget du er i tvivl om. :h
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"