LED Lamper
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2650 Hvidovre
LED Lamper
Har tænkt mig at ombygge min lyskasse, i dag med HQI lamper samt T5 & T8 rør, til LED lamper. Er der nogen der ved besked om hvilke typer, der er de bedste, og om hvor mange der evt. skal indbygges ? Min lyskasse måler 210 X 85 cm.
Skal have daylight(hvid) og nightlight(blå)
Skal have daylight(hvid) og nightlight(blå)
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Ballerup
Re: LED Lamper
Der er ikke så mange færdige lamper på markedet endnu, men der kommer helt sikker en del i løbet af det næste års tid.
eco-lamps.com kommer snart med en KR-92 som de påstår kan erstatte 250W HQI, men til en balje i din størrelse løber det nok op i 20-30.000.-
Hvis du kan har mod på noget DIY kan jeg anbefale at læse disse 2 tråde:
http://www.nano-reef.com/forums/index.p ... pic=186982
http://reefcentral.com/forums/showthrea ... genumber=1
eco-lamps.com kommer snart med en KR-92 som de påstår kan erstatte 250W HQI, men til en balje i din størrelse løber det nok op i 20-30.000.-
Hvis du kan har mod på noget DIY kan jeg anbefale at læse disse 2 tråde:
http://www.nano-reef.com/forums/index.p ... pic=186982
http://reefcentral.com/forums/showthrea ... genumber=1
- jakobvillien
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: København Ø
Er der nogen der ved om de EcoLight lamper (jeg kigger på en 24" lampe) kan købes noget sted i DK? Om der findes nogen importører? Synes umiddelbart at kunne se en i Sverige, som jeg dog ikke får svar fra på email.
- jakobvillien
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø
Har netop skrevet til Ecolight og her er svaret:
-----
Thanks for your e-mail & intersted in our products.
We are looking for a distributor in every country.
We don't have any distributor in Scandinavia yet.
We have the following condition as following for the distributor in the world to get the distribute price list.
1) MOQ totally 10 sets. (any size, any model, KR91, KR92, KR93)
----
Måske nogle danske saltvandsforretninger vil være de første? Tror efterhånden der er flere der er interesserede i LED.
-----
Thanks for your e-mail & intersted in our products.
We are looking for a distributor in every country.
We don't have any distributor in Scandinavia yet.
We have the following condition as following for the distributor in the world to get the distribute price list.
1) MOQ totally 10 sets. (any size, any model, KR91, KR92, KR93)
----
Måske nogle danske saltvandsforretninger vil være de første? Tror efterhånden der er flere der er interesserede i LED.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4293 Dianalund
- Saltvand siden?: 2009
Det lyder lovende, men kommer nok til at koste knaster her i starten
Men på sigt vil det jo nok kunne betale sig, hvis alt det de lover passer 

- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8541 Skødstrup
- Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"
Martin fra saltvandsbutikken snakke i mandags om Ledlamper på et par hundre watt som skulle give samme lysmængte son en 1000w HQI Prisen skulle ligge på ca 7000kr for sådan en lampe. Så er det bare det, for jeg kan ikke huske om han sage den kom til efteråret eller til næste år!
Men hvis i har interasse i dem er dat da bare at kontakte Martin han er altid god for en slader
Men hvis i har interasse i dem er dat da bare at kontakte Martin han er altid god for en slader

Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
Nu er jeg altså nødt til at blande mig i denne debat...
Hvis vi kan blive enige om, at vi taler lumen, når vi taler om lysmængde - alternativt lux - så er det altså en lodret løgn, at man skulle kunne spare så meget på at køre med LEDs istedet for MH eller T5.
LED giver max. 120lm/W og MH giver i omegnen af 100lm/W.... altså giver LED kun 20% mere udbytte ved den samme effekt.
Hvis nogen kan forklare mig, hvordan lysmængden kan være den samme ved en femtedel effekt, som flere påstår trods dette faktum, bøjer jeg mig i støvet
Det er muligt, at der er noget at spare men det er slet ikke i de størrelsesordener der nævnes.
/Kim
Hvis vi kan blive enige om, at vi taler lumen, når vi taler om lysmængde - alternativt lux - så er det altså en lodret løgn, at man skulle kunne spare så meget på at køre med LEDs istedet for MH eller T5.
LED giver max. 120lm/W og MH giver i omegnen af 100lm/W.... altså giver LED kun 20% mere udbytte ved den samme effekt.
Hvis nogen kan forklare mig, hvordan lysmængden kan være den samme ved en femtedel effekt, som flere påstår trods dette faktum, bøjer jeg mig i støvet

Det er muligt, at der er noget at spare men det er slet ikke i de størrelsesordener der nævnes.
/Kim
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4100 Ringsted
Det virker for vildt. Tror du eller han må have misforstået et eller andet. Hvis 250 watt LED er lig med 1000 watt HQI, så vil det for alvor revulutionere markedet for akvariebelysning, og havde man så ikke se diverse reklamer allerede, så man kunne blive skrevet op til sådan en tingest... "Der følger solbriller med i købet, så folk ikke bliver blændet"Hvam skrev:Martin fra saltvandsbutikken snakke i mandags om Ledlamper på et par hundre watt som skulle give samme lysmængte son en 1000w HQI Prisen skulle ligge på ca 7000kr for sådan en lampe. Så er det bare det, for jeg kan ikke huske om han sage den kom til efteråret eller til næste år!

- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Geografisk sted: Demstrup
... så udvikler de LEDs ~400lm/W og det er ihvertfald revolutionerendeOlsen skrev:...Hvis 250 watt LED er lig med 1000 watt HQI ...

/Kim