engelquist skrev:Jeg har kigget lidt på billederne og kan se at næsten hele dit rør er fyldt med bobler- når den kørte optimalt hos mig var der ikke bobler i den nederste trediedel af røret....
Når den "overskummede" hos mig og jeg skruede ned for luftindtaget var der også bobler i hele røret, og en masse små bobler i hele akvariet- det er sgu lidt svært at forklare...
Men prøv at skrue ned for flowet- den skal ikke have mere end 600- 800 liter- sænk vandstanden til omkring 4 cm under overgangen til koppen og skru mere op for luften... du kan næsten høre det: den skummer mere "frit" når der er lukket op for luftindtaget...
Hav tålmod- jeg ved at når du får indstillet den rigtigt, kører den perfekt og laver en masse dejligt sortbrunt ildelugtende slam...
Hej.
ja nu hvor den har kørt i nogle døgn er bunden ikk fyldt så meget med bobler men der kommer lige som mange ud af udstrømmer(næsten)
Du mener at jeg ska slukke skummer pumpe og kun kører med fødepumpen og så regulere så vandstanden er ca 4 cm under der hvor koppen sættes på? alt der ved den sorte krave?
nu er den ca 5 under og føde pumpen er kun reduceret en smule pga den sidder et godt stykke nede under selve skummeren i overløbet!? overkanten af føde pumpen er vel ca 5-7 cm fra underkanten af skummeren!
min luft tilførsel er helt åben! og min afgangs kugle hane er kun lukket et par mm og det passer med at de store luftbobler slutter ved ca midten af det rør der går inde i selve koppen!? er det ikk sådan den ska justeres?
Tro mig den skummer dejligt sort/mørkebrun vand(vel 1-2 cm i døgnet) af og masser af sort slam? så er det vel i princippet fint nok? men ska så bare prøve at justere så de bobler ikk kommer i hele akvariet!?
Var der slet igen små bobler i din sump?
Som nævnt længere oppe er vi så ikk enige om at hva kan man siges der hvor boblerne slutter sla vøre i ca midten af det rør der går indeni koppen?
MVH
Aquascaper 900
akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC
skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.