VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.
kan slettes..
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 3600 Frederikssund
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: 3600 Frederikssund
Re: Blæksprutte??
Jeg har læst en del om blæksprutter men har aldrig haft en selv..... Der har været et par tråde om det herinde så prøv at søg på emnet. Jeg vil mene at man skal holde sig langt væk fra blæksprutter med mindre man virkelig ved og har læst meget om dem
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2610 Rødovre
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Rødovre
Har læst om Sepia, leder efter linket
, men den side jeg læste på mente forfatteren at hvis man ellers har udstyret i orden burde det kunne lade sig gøre.
Hvad jeg lige kan huske:
Overdimensioneret skummer er et must!
Du kan ikke ha' fisk sammen med.
En Sepia officinalis (Common cuttlefish) koster omkrign 300kr.

Hvad jeg lige kan huske:
Overdimensioneret skummer er et must!
Du kan ikke ha' fisk sammen med.
En Sepia officinalis (Common cuttlefish) koster omkrign 300kr.
225liter Deltec MCE600 250w HQI Nano Steamer 6045
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 6900 Skjern
Så vidt jeg husker var der en sprutte med i Ribe Zoo's seneste sending... måske skulle du prøve at ringe til dem.
De er i forhandlerlisten her på forumet.
/Søren
/Søren
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2791 Dragør
- Geografisk sted: Dragør, Amager
Mads holder vist nok en sprutte for tiden, men er ikke helt sikker....
... intet vand i stuen for tiden ...
- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
- Kontakt:
ja og de koster ikke mindre end 1500 kr. stykket, har jeg fået at videGrakan skrev:Så vidt jeg husker var der en sprutte med i Ribe Zoo's seneste sending... måske skulle du prøve at ringe til dem.
/Søren
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
Jeg har set en i klovnfisken til 500
- TorbenC
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 6760 Ribe
Det var nu kun Zebrablæksprutterne!ronny.w skrev:ja og de koster ikke mindre end 1500 kr. stykket, har jeg fået at videGrakan skrev:Så vidt jeg husker var der en sprutte med i Ribe Zoo's seneste sending... måske skulle du prøve at ringe til dem.
/Søren
Der var 5 sprutter med i alt, 2 Zebra og 3 alm. Octopus Vulgaris.
Har fundet en Octopus cyanea til 300kr, og har meget overvejet og det skulle prøves. Men har indtil videre kun en 135 liters tank den kan gå i. Og da jeg har læst at den kan blive op til en meter stor, overvejer om man skulle finde en anden art..
Nogle ideer?
Nogle ideer?
- bio
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7323 Give
- Geografisk sted: Givskud
- Kontakt:
Jeg tror ikke du finder én der bliver ret meget mindre, med undtagelse af den blåringede blæksprutte, den er meget giftig og ikke tilladt at holde her hjemme...
Mvh Lasse
Biolog, Nordic Reef
Biolog, Nordic Reef
- Alexcpdk
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4700 Næstved
- Geografisk sted: Sydsjælland
bio skrev:Jeg tror ikke du finder én der bliver ret meget mindre, med undtagelse af den blåringede blæksprutte, den er meget giftig og ikke tilladt at holde her hjemme...
Der er da mange arter der bliver under en meter! men hvorfor ikke prøve nogle sepira sprutter istedet, de er lige så inteligente, de jæger på en sjov måde og de kravler ikke ud af baljen!
Du kan købe en posion Ægg gennem moby til omkring 200kr! så har du dem gennem hele deres leve tid.
Mvh
Alexander
510L 170x50x60cm med 2 x 150w HQI og 4 x 24W blå T5
Alexander
- bio
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7323 Give
- Geografisk sted: Givskud
- Kontakt:
Der findes nok mange blæksprutter under en meter, men de skal også kunne skaffes hjem... Sepia arterne er også virkelig interessante, det kunne være spændene at prøve dem engang...
Mvh Lasse
Biolog, Nordic Reef
Biolog, Nordic Reef
Jeg overvejer den blåringet blæksprutte, da de ikke bliver særlig store. Ved godt de er giftige, men det må man jo bare tage højde for. Det er vel ikke mere farlig end at holde giftslanger..

-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8370 Hadsten
- Geografisk sted: Hadbjerg
http://reefkeeping.com/issues/2008-10/feature/index.php
Prøv at læse lidt her, det er meget god læsning. Lyder vildt interresant, man skal vist bare sætte sig godt ind i det!
Prøv at læse lidt her, det er meget god læsning. Lyder vildt interresant, man skal vist bare sætte sig godt ind i det!
MVH
Martin
8370 Hadsten
Martin
8370 Hadsten
- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8210 Århus V
- Geografisk sted: Århus V
- Kontakt:
Den er ulovlig at holde i Danmark ligesom alle deciderede giftslanger, og giften er livsfarlig, og der findes ingen modgift.GertO skrev:Jeg overvejer den blåringet blæksprutte, da de ikke bliver særlig store. Ved godt de er giftige, men det må man jo bare tage højde for. Det er vel ikke mere farlig end at holde giftslanger..
http://en.wikipedia.org/wiki/Blue-ringed_octopus
Så den må du nok hellere glemme.
thyme skrev:Den er ulovlig at holde i Danmark ligesom alle deciderede giftslanger, og giften er livsfarlig, og der findes ingen modgift.GertO skrev:Jeg overvejer den blåringet blæksprutte, da de ikke bliver særlig store. Ved godt de er giftige, men det må man jo bare tage højde for. Det er vel ikke mere farlig end at holde giftslanger..
http://en.wikipedia.org/wiki/Blue-ringed_octopus
Så den må du nok hellere glemme.
http://www.dyrebrevkassen.dk/html/aktu6.html ja du har ret..
Så må jeg ud og se hvad jeg ellers kan finde..
- Alexcpdk
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4700 Næstved
- Geografisk sted: Sydsjælland
GertO skrev:http://www.dyrebrevkassen.dk/html/aktu6.html
Ja den må jeg jo så opgive, da den ikke er lovlig at holde..
Hvorfor også holde noget der kan slå dig ihjæl ? især grundlaget at den ikke er så stor

Det er helt sikkert man dør af dens bid med mindre du kommer i respirator inde for 5min eller sådan noget.
Mvh
Alexander
Alexander
Alexcpdk skrev:GertO skrev:http://www.dyrebrevkassen.dk/html/aktu6.html
Hvorfor også holde noget der kan slå dig ihjæl ? især grundlaget at den ikke er så stor![]()
Det er helt sikkert man dør af dens bid med mindre du kommer i respirator inde for 5min eller sådan noget.
Bor lige ved siden af sygehuset..

- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
- Kontakt:
Jamen held og lykke hvis du bliver stukket af en så farlig dyr.GertO skrev:Alexcpdk skrev:GertO skrev:http://www.dyrebrevkassen.dk/html/aktu6.html
Hvorfor også holde noget der kan slå dig ihjæl ? især grundlaget at den ikke er så stor![]()
- TorbenC
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 6760 Ribe
Ja held og lykke! Nogen har været så heldige at overleve ved at få genoplivning med det samme og derefter i en respirator - Andre er døde efter 5-10 sec!
Af en eller anden underlig grund, så overlever børn tit et bid.
Den ligger bl.a. i top 3 over mest dræbende dyr i havet.
Af en eller anden underlig grund, så overlever børn tit et bid.
Den ligger bl.a. i top 3 over mest dræbende dyr i havet.
ronny.w skrev:Jamen held og lykke hvis du bliver stukket af en så farlig dyr.GertO skrev:Alexcpdk skrev:GertO skrev:http://www.dyrebrevkassen.dk/html/aktu6.html
jaja har forstået, og har bestilt en anden..

en Octopus cyanea eller en Wunderpus photogenicus, alt efter hvad der kan skaffes hjen..

-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
Er der slet ingen der har haft en blæksprutte??? Så da nengang en i klovnfisken og dagen efter var den væk....... så en eller anden må have haft den på besøg
Har læst næsten alt der er at info om at holde en sprutte og går og overvejer at få en når jeg starter op til efteråret, men ville være fedt at høre fra nogen der har prøvet at holde sådan en fætter

Har læst næsten alt der er at info om at holde en sprutte og går og overvejer at få en når jeg starter op til efteråret, men ville være fedt at høre fra nogen der har prøvet at holde sådan en fætter
- Rune kristiansen
- Klovnfisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8500 Grenaa
- Saltvand siden?: 2000
Helt sikkert er blæksprutter meget interessante og spændende dyr. Men desværre er der også en enorm dødelighed på dem. Min egen erfaring er også skidt med de sprutter der udbydes i handlen - typisk Octopus vulgaris, eller O. cyanea. Jeg har prøvet flere gange at få sprutter hjem der kun holdte et par døgn.minimalmartin skrev:Er der slet ingen der har haft en blæksprutte??? Så da nengang en i klovnfisken og dagen efter var den væk....... så en eller anden må have haft den på besøg![]()
Jeg mener det er R. Fenner der også har skrevet engang at 8 ud af 10 sprutter dør relativt kort tid efter de er ankommet. Så sprutten du omtaler der pludselig var væk (=solgt) er nok mere sandsynligt død...
Nu med en Octopus cyanea, en herlig lille fætter på omkring 20 cm. (krop+fangearme) 

-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Geografisk sted: 9000 Aalborg
Har du købt den nede ved bonnie idag?
Jeg var slev nede og se dem, fuck de er seje. ture dog ik købe en.
Laver du ik en tråd herinde om hvordan det går med den de næste par dage?
Jeg var slev nede og se dem, fuck de er seje. ture dog ik købe en.
Laver du ik en tråd herinde om hvordan det går med den de næste par dage?
Yeps det er da det jeg har. Købte den ene, så der er stadig en tilbage (da jeg forlod butikken).
Tror bare jeg fortsætter med denne tråd. Men skal nok lige fortælle hvordan det går med den.
Den går i et 60 liters karentæne-akvarium, hvor jeg regner med den skal gå 4-5 dage. Mest for at se om den vil spise, inden den gemmer sig atl for meget i stenopsætningen. Den har været meget aktiv med at undersøge akvariet, men sidder pt. lige og sunder sig.
Tror bare jeg fortsætter med denne tråd. Men skal nok lige fortælle hvordan det går med den.
Den går i et 60 liters karentæne-akvarium, hvor jeg regner med den skal gå 4-5 dage. Mest for at se om den vil spise, inden den gemmer sig atl for meget i stenopsætningen. Den har været meget aktiv med at undersøge akvariet, men sidder pt. lige og sunder sig.
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
Spændende!!!!!! Hvad har du tænkt dig at fodre den med og hvor ofte?
Hvad med nogle billeder?
Hvad med nogle billeder?
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Geografisk sted: 9000 Aalborg
Hvor stor er den balje du skal have den i bagefter?
Har du planer om at få flere end den ene?

Har du planer om at få flere end den ene?
Indtil vidre skal den bare i et 128 liters. Men er igang med at kigge efter noget større.
Har hørt fra flere kilder at blæksprutter, ofte ikke bliver mere end 12-18 måneder gamle i fangeskab, så den vokser nok ikke ud af 128 liter. desværre. Og nej jeg har kun planer om at have en af dem. Men hvis det bliver lige så go en oplevelse som jeg har læst det kan være, så kan det være jeg beholder mit 128 liters, som sprutte-tank.
Har hørt fra flere kilder at blæksprutter, ofte ikke bliver mere end 12-18 måneder gamle i fangeskab, så den vokser nok ikke ud af 128 liter. desværre. Og nej jeg har kun planer om at have en af dem. Men hvis det bliver lige så go en oplevelse som jeg har læst det kan være, så kan det være jeg beholder mit 128 liters, som sprutte-tank.