saltvandsakvarie uden levende sten.
-
- Foxface
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Saltvand siden?: 2009
saltvandsakvarie uden levende sten.
hej kan man have et akvarie uden levende sten. eller kan man bruge noget andet. 

819l saltvand!
- UrbanSage
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: South Dakota
- Kontakt:
Re: saltvandsakvarie uden levende sten.
Ja det kan man sagtens.
Men siden du ikke fortaeller hvilket type akvarie du vil have saa er mit svar lidt ligegyldigt.
Vil du have koraller? Fisk? Ferskvand
?
Men siden du ikke fortaeller hvilket type akvarie du vil have saa er mit svar lidt ligegyldigt.
Vil du have koraller? Fisk? Ferskvand

-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2630 Taastrup
hvorfor vil du ikke have LS i baljen??Michel sørensen skrev:hej kan man have et akvarie uden levende sten. eller kan man bruge noget andet.
-
- Foxface
- Reactions:
- 16
jeg har lige nu et saltvandsakvarie med lidt fisk og koraller. grunden til at jeg ikke vil have sten i er at jeg har fået slim alger overalt og lange tråde på stenene. jeg til sætter hver dag noget til at fjerne det men der kommer bare mere. Derfor er jeg ved at give op.
819l saltvand!
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
det jo ikke stenene der er problemet.. hvor længe har det kørt, hvor mange fisk og hvor tit og hvot meget fodre du??Michel sørensen skrev:jeg har lige nu et saltvandsakvarie med lidt fisk og koraller. grunden til at jeg ikke vil have sten i er at jeg har fået slim alger overalt og lange tråde på stenene. jeg til sætter hver dag noget til at fjerne det men der kommer bare mere. Derfor er jeg ved at give op.
- UrbanSage
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Hvis du fjerner stenene saa vil du bare have slimalger paa sandet og akvarie overfladerne 
(Og hvis du fjerner stenene saa dukker der nok 15 nye problemer op).
Mit raad er at du saetter dig ned og finder ud af hvad der skal til for at koere et sundt system.
Derefter finder du ud af om det er noget du har raad til, har plads til, har lyst til og kan finde ud af.

(Og hvis du fjerner stenene saa dukker der nok 15 nye problemer op).
Mit raad er at du saetter dig ned og finder ud af hvad der skal til for at koere et sundt system.
Derefter finder du ud af om det er noget du har raad til, har plads til, har lyst til og kan finde ud af.

-
- Foxface
- Reactions:
- 16
det har kørt 2måneder og jeg har 4 fisk og tre koraller og en anemone. jeg har cirka 25kilo sten i og akvariet er 160liter juwel. Jeg havde også mange kalk alger og de er forsvundet i slim alger. jeg bruger zeovit og noget der hedder coral snow til at fjerne det med. (anbefalet af saltvandfyn).
819l saltvand!
-
- Foxface
- Reactions:
- 16
altså ligenu opdrætter jeg discus, men jeg syndes begge ting er sjovt undtagen nu med slim alger.
819l saltvand!
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
ifølge den danske Zeo guide så er kan det kun forbygge røde slim alger og canyo bakterier..
hvad har du af skummer ?? fodre du din anemone??
den danske Zeo guide: http://www.korallen-zucht.de/files/zeov ... h11-08.pdf
hvad har du af skummer ?? fodre du din anemone??
den danske Zeo guide: http://www.korallen-zucht.de/files/zeov ... h11-08.pdf
- UrbanSage
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
To maaneder er ingenting.
Det tog mig et aar at komme over algerne.
Her kan ses lidt af hvordan det saa ud i lang tid. Og her havde jeg enda gjort rent.
Der var snot over det hele paa det her tidspunkt.

Nu er det fint, det er sundt og det koerer stort set af sig selv.

Drop al anden tilsaetning end vandskifte, calcium, alkalinity og magnesium.
Fodder noget godt der ikke er et mirakkel middel. For bedst resultat blend det selv.
Her er en god start som du selv kan aendre paa inden for rimelighedens graenser:
http://www.reefcentral.com/forums/showt ... did=176530
Naar det er sagt, saa maa du affinde dig med at ting tager tid.
Du kan saa enten fjerne alle dine sten og sikkert starte en exit fra denne hobby da det vil vaere katastrofalt med din indgangvinkel.
Du kan ogsaa blive ved med at haelde alt muligt lort i akvariet selvom der staar paa boetten at det kurerer slim alger, cyanobakterier og kraeft.
Eller du kan styre ind paa et bedre spor der hedder "Akvarie foerst, mig selv nummer to".
Paa den her kurs begynder du at laese boeger og ikke bare forummer med alle de holdninger og taabelig information der nu engang findes paa internettet.
Du begynder at oege din forstaalelse for hobbyen og hvad der skal til for at holde fisk, koraller etc. etc.
Lav ingen kompromisser (og her mener jeg ikke at man skal rende ud og koebe den stoerste, bedste og dyreste skummer.)
Du kan saa goere alle disse ting og dukke op om seks maaneder igen og sige at tingene faktisk gaar fremad, saa vil vi arbejde paa at goere det endnu bedre.
Eller du kan dukke op om seks maaneder og sige at du fjernede dine sten og det hele vaelter og du forstaar altsaa bare ikke hvorfor, og saa vil jeg igen give dig et spark i roeven med et smil.
Det kan godt vaere det lyder negativt.
men jeg garanterer dig for at hvis du fylder din akvarie verden med noget viden og indlaerings vilje saa staar jeg foerst i koen til at hjaelpe dig paa rette spor og der er mange her som er af samme holdning
Her kan ses lidt af hvordan det saa ud i lang tid. Og her havde jeg enda gjort rent.

Fodder noget godt der ikke er et mirakkel middel. For bedst resultat blend det selv.
Her er en god start som du selv kan aendre paa inden for rimelighedens graenser:
Du kan saa enten fjerne alle dine sten og sikkert starte en exit fra denne hobby da det vil vaere katastrofalt med din indgangvinkel.
Du kan ogsaa blive ved med at haelde alt muligt lort i akvariet selvom der staar paa boetten at det kurerer slim alger, cyanobakterier og kraeft.
Eller du kan styre ind paa et bedre spor der hedder "Akvarie foerst, mig selv nummer to".
Paa den her kurs begynder du at laese boeger og ikke bare forummer med alle de holdninger og taabelig information der nu engang findes paa internettet.
Du begynder at oege din forstaalelse for hobbyen og hvad der skal til for at holde fisk, koraller etc. etc.
Lav ingen kompromisser (og her mener jeg ikke at man skal rende ud og koebe den stoerste, bedste og dyreste skummer.)
Du kan saa goere alle disse ting og dukke op om seks maaneder igen og sige at tingene faktisk gaar fremad, saa vil vi arbejde paa at goere det endnu bedre.
Eller du kan dukke op om seks maaneder og sige at du fjernede dine sten og det hele vaelter og du forstaar altsaa bare ikke hvorfor, og saa vil jeg igen give dig et spark i roeven med et smil.
men jeg garanterer dig for at hvis du fylder din akvarie verden med noget viden og indlaerings vilje saa staar jeg foerst i koen til at hjaelpe dig paa rette spor og der er mange her som er af samme holdning

-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
enigUrbanSage skrev:To maaneder er ingenting.

men det er forresten nogle rigtig flotte og store koraller du har

- UrbanSage
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Tak. Jeg har nydt at gro alle sps fra smaa 2-3cm fragmenter. Og det foerste aar var op ad bakke hvor jeg ikke kunne finde ud af hvorfor. Der var ingen alger eller noget, men ting groede bare ikke. Ikke engang en mushroom koral kunne jeg faa til at dele sig.stefan_sørensen skrev:men det er forresten nogle rigtig flotte og store koraller du har
Saa fik jeg styr paa calcium/alkalinity og koerte det religioest i et aars tid indtil jeg fattede hvad det handlede om

Jeg er af den holdning at noget af det bedste jeg har gjort for mit (mine) system(er) var at starte refugier med alger.
Alger betyder en stort buffer fra negative oplevelser.
Senest rettet af UrbanSage man 6. jul 2009 17:22, rettet i alt 1 gang.

- Lars S
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8963 Auning
- Saltvand siden?: 1989
- Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
- Kontakt:
Her er mit råd til dig :
Sælg det saltvands udstyr du har, for er du allerede så langt efter KUN 2 mdr. og tilsætter en masse ''lort'' i et ny startet akvarie og ''har'' haft en masse kalkalger som er gået væk
efter KUN 2 mdr. og nu er du ved at opgive .............. glem saltvand
Der SKAL meget og jeg gentager MEGET tålmodighed til at have og ikke mindst til at starte et saltands akvarie op, det har du åbenbart ikke.
Hyg du dig med dine diskus, de er jo også både sjove og flotte
Dette er indlæg fra mig er ment som et venligt råd, og som vil spare dig for mange penge og ærgelser i de næste år ( sikkert kun mdr. )
Sælg det saltvands udstyr du har, for er du allerede så langt efter KUN 2 mdr. og tilsætter en masse ''lort'' i et ny startet akvarie og ''har'' haft en masse kalkalger som er gået væk

Der SKAL meget og jeg gentager MEGET tålmodighed til at have og ikke mindst til at starte et saltands akvarie op, det har du åbenbart ikke.
Hyg du dig med dine diskus, de er jo også både sjove og flotte

Dette er indlæg fra mig er ment som et venligt råd, og som vil spare dig for mange penge og ærgelser i de næste år ( sikkert kun mdr. )

Michel sørensen skrev:det har kørt 2måneder og jeg har 4 fisk og tre koraller og en anemone. jeg har cirka 25kilo sten i og akvariet er 160liter juwel. Jeg havde også mange kalk alger og de er forsvundet i slim alger. jeg bruger zeovit og noget der hedder coral snow til at fjerne det med. (anbefalet af saltvandfyn).
Mvh. Lars Steen

530 l. Low tech.
http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.

530 l. Low tech.
- Peters1
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5800 Nyborg
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fyn
uha det var i mine øjne en meget klar(hård) besked, da de ting/fejl du i mine øjne har begået er fejl rigtig rigtig mange folk begår med det første saltvandsakvarium.
Urbansage giver nogle ret gode fif til hvordan du skal komme videre herfra synes jeg... og ikke noget med at droppe det fuldstændigt og forsøge at køre uden sten i stedet for. Lav et par vandskifte og drop dine tilsætninger og sæt dig så på dine hænder og lad det så få lidt fred i nogle måneder og se hvordan det ser ud derefter.
Du kan måske også lige prøve at smide et billede op af baljen, så vi måske kan få fuldstændig klarhed over hvad det er du døjer med, samt lige skrive dine vandværdier
Håber du fatter mod og fortsætter(har prøvet at gå kold tyrker og det er ikke sjovt)
Urbansage giver nogle ret gode fif til hvordan du skal komme videre herfra synes jeg... og ikke noget med at droppe det fuldstændigt og forsøge at køre uden sten i stedet for. Lav et par vandskifte og drop dine tilsætninger og sæt dig så på dine hænder og lad det så få lidt fred i nogle måneder og se hvordan det ser ud derefter.
Du kan måske også lige prøve at smide et billede op af baljen, så vi måske kan få fuldstændig klarhed over hvad det er du døjer med, samt lige skrive dine vandværdier

Håber du fatter mod og fortsætter(har prøvet at gå kold tyrker og det er ikke sjovt)

RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Zeovit er nok heller ikke lige det som jeg ville starte med. Dels er det hammer dyrt, og så vil jeg mene at det kræver at man har lidt mere indsigt i tingene.
Det der "coralsnow" har du et link til det??
Med ordet "coralsnow" forbinder jeg det med fodring af koraller, og det er lige præcist hvad du ikke skal gøre i nuværende situaton.
Algerne kommer af at du har et for højt næring indhold i akvaiet, få det ned og algerne forsvinder.
For mig lyder det som om du har hørt efter de råd som en tilfældig forhandler giver, og som har en økonomisk fordel af at sælge dig alt muligt skrammel
Det der "coralsnow" har du et link til det??
Med ordet "coralsnow" forbinder jeg det med fodring af koraller, og det er lige præcist hvad du ikke skal gøre i nuværende situaton.
Algerne kommer af at du har et for højt næring indhold i akvaiet, få det ned og algerne forsvinder.
For mig lyder det som om du har hørt efter de råd som en tilfældig forhandler giver, og som har en økonomisk fordel af at sælge dig alt muligt skrammel
- Helena
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Odense NØ
Det der Coralsnow, hjælper ikke en pind på slimalger. Det ved jeg, for jeg har prøvet det, det er bare penge ud af den blå luft, hvis du gerne vil have det vil jeg gerne komme forbi en dag, du bor i samme område. 4 øjne ser bedre end 2. Synes også man mangler nogle oplysninger om din cirkulation, dine vandværdier osv.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
-
- Foxface
- Reactions:
- 16
puha en masse både gode og lidt hårde beskeder. Jeg tror jeg vil lade det være et par måneder og lade det køre og købe nogle saltvandsbøger og læse i. Jeg kan ikke finde ud af at få billed ind fordi mine billeder er for stort.
Nitrate: 2
Nitrite: 0
Calcium: 440
Magnesium: 1450
Resten måler jeg i morgen. Min cirkulation tror jeg der er rigeligt af men kender ikke min retur pumpes navn. Min cirkulations pumpe er en Seio prop super flow P1500. 5800 lpt så jeg syndes selv der er gang i den.
Nitrate: 2
Nitrite: 0
Calcium: 440
Magnesium: 1450
Resten måler jeg i morgen. Min cirkulation tror jeg der er rigeligt af men kender ikke min retur pumpes navn. Min cirkulations pumpe er en Seio prop super flow P1500. 5800 lpt så jeg syndes selv der er gang i den.
819l saltvand!
-
- Foxface
- Reactions:
- 16
I glemmer vidst knægten kun er en 13-14 år:-)
Ja Helena tag over at tag et kig på det og giv ham et par gode råd:-) det ville være en god ide.
MVH
Ja Helena tag over at tag et kig på det og giv ham et par gode råd:-) det ville være en god ide.
MVH
- UrbanSage
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Jeg mener at i denne hobby varetager vi de bedste interesser for diverse liv.Michel sørensen skrev:hvad mener du?

Hvis man ikke kan lide ansvar, saa er Lego klodser bedre da de ikke tager saa nemt skade.

- Lars S
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8963 Auning
- Saltvand siden?: 1989
- Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
- Kontakt:
Jeg har da ikke læst noget med hans alder !!Gino skrev:I glemmer vidst knægten kun er en 13-14 år:-)
MVH
Og jeg vil mene at det er samme måde vi holder saltvands akvarier om man er 13 eller 50, så er der nogle fingere regler som skal overholdes til en vis grad.
Mvh. Lars Steen

530 l. Low tech.

530 l. Low tech.
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
- Geografisk sted: Næstved
- Kontakt:
Jeg kom også de første fisk i for tidligt + jeg havde kun nogle få kg levende sten og så nogle kg døde.
Jeg har haft cyano/røde slim alger i ca. 6 uger nu og jeg fik en masse indkørte LS med skiver og kalkalger i for 4 uger siden.
Nu ser det ud til at slim algerne er på retur, og jeg har kun sørget for god cirkulation + de indkørte sten... (Jeg skifter mellem 2 forskellige pumper, så vandet cirkulerer den éne vej om dagen, den anden vej om natten - dog ved jeg ikke om det betyder noget særligt...)
Husk at dine sten er dit bio filter og en god skummer er et mekanisk filter, så det er vigtigt at have begge dele for at det kan fungerer optimalt. Derfor skal der også være godt flow rundt over hele akvariet, så dine sten (De gavnlige bakterie på dem) får masse af ilt og kan nedbryde nitrit til nitrat.
Dog ser det ikke ud til at være et problem hos dig...
Jeg skifter 20L hver 14dg i mit 160L og jeg bruger osmosevand.
(Dog har jeg først fået et anlæg selv med silikat filter på i denne uge, så jeg håber på mindre problemer med slimalger fremover.)

Jeg har haft cyano/røde slim alger i ca. 6 uger nu og jeg fik en masse indkørte LS med skiver og kalkalger i for 4 uger siden.
Nu ser det ud til at slim algerne er på retur, og jeg har kun sørget for god cirkulation + de indkørte sten... (Jeg skifter mellem 2 forskellige pumper, så vandet cirkulerer den éne vej om dagen, den anden vej om natten - dog ved jeg ikke om det betyder noget særligt...)
Husk at dine sten er dit bio filter og en god skummer er et mekanisk filter, så det er vigtigt at have begge dele for at det kan fungerer optimalt. Derfor skal der også være godt flow rundt over hele akvariet, så dine sten (De gavnlige bakterie på dem) får masse af ilt og kan nedbryde nitrit til nitrat.
Dog ser det ikke ud til at være et problem hos dig...
Jeg skifter 20L hver 14dg i mit 160L og jeg bruger osmosevand.
(Dog har jeg først fået et anlæg selv med silikat filter på i denne uge, så jeg håber på mindre problemer med slimalger fremover.)

"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
-
- Foxface
- Reactions:
- 16
hej igen. Det der med lego klodser syndes jeg ikke i kan være bekendt. Jeg tager imod råd og ikke dumme kommentare. Jeg har målt det jeg manglede at måle
Ammonium: 0
fosfat: 0
Men jeg tror bare jeg nu skifter 50 % vand og så se hvordan det ser ud og så lader jeg det køre i mindst 2 måneder mere. Tak for svar og jeg tager stadig i mod flere råd.
Men jeg tror bare jeg nu skifter 50 % vand og så se hvordan det ser ud og så lader jeg det køre i mindst 2 måneder mere. Tak for svar og jeg tager stadig i mod flere råd.
819l saltvand!
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
50% er lige i overkanten, hold dig til 5-10% en gang om ugen eller hver 14. dag.. der er ingen grund til at gå helt overgevind og gøre alt muligt drastisk, bare tag det stille og roligt så skal det med tiden nok blive et godt og velkørende akvarie.. som lars s siger, så ha' tolmodighed og lad baljen stå og passe sig selv..Michel sørensen skrev:hej igen. Det der med lego klodser syndes jeg ikke i kan være bekendt. Jeg tager imod råd og ikke dumme kommentare. Jeg har målt det jeg manglede at måle
-
- Foxface
- Reactions:
- 16
hej
spdiving: det er salifert testsæt. Jeg kender ikke det andet test sæt.
StarF: jeg kan ikke rive det af det sider godt fast og man kan kun få det væk ved at skrubbe med en svamp. Jeg har to forskellige slags smlim alger. Jeg har det der ligner mos og sidder godt fast og så har jeg nogle lange tråde som er ret ulækre og de har overfaldet en koral jeg har.
spdiving: det er salifert testsæt. Jeg kender ikke det andet test sæt.
StarF: jeg kan ikke rive det af det sider godt fast og man kan kun få det væk ved at skrubbe med en svamp. Jeg har to forskellige slags smlim alger. Jeg har det der ligner mos og sidder godt fast og så har jeg nogle lange tråde som er ret ulækre og de har overfaldet en koral jeg har.
819l saltvand!
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
- Geografisk sted: Næstved
- Kontakt:
Så tror jeg ikke at det er de slimalger/Cyano bakterier, da de ikke sidder fast, de lægger sig bare oven på alting - mine sider i hvert fald ikke fast...
Det som normalt ses ved slimalgerne er at der sider luft bobler i...

Det som normalt ses ved slimalgerne er at der sider luft bobler i...

"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
-
- Foxface
- Reactions:
- 16
jeg ved ikke hvad det er så men da jeg har tilsat coral snow blev det værre og nu er der så kommet nogle lange tråde der er røde lilla mørke og det sidder på en koral og korallen er ikke glad for det. det er en lille polyp sten ret lille. der er nemliog ingen bobler på og det ligner mos
819l saltvand!