VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Nu er modet på saltvand snart opgivet :(

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Dan-P
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 5000 Odense C

Nu er modet på saltvand snart opgivet :(

Indlæg af Dan-P »

Efter en grim omgang med hvide pletter der uddrydede godt og vel hele min tank og efterlod kun en enkelt klovn, ildhalekutling og mine rejer samt min flotte gule kirug synes jeg ikke det var så sjovt mere, men jeg fortsatte i håb på at det negative der sker normalt plejer at udvikle sig noget endnu mere positivt med tiden.
Jeg kiggede som sædvanligt på akvariet igår et godt stykke tid og alle koraller samt fisk havde det super godt. Men da jeg går ud her til morgen og kigger ligger min kirug på bunden i "dødshjørnet" (det der alle mine fisk ender når de dør :P) og synger på sidste strofe, så den er nok død inden 10min.
Den har ingen pletter og har kun haft et par enkelte når jeg har renset ruder. Men hvad kan skyldes dens inden længe død ? Bare et sædvanlig mysterie? Jeg kan se den er ridset/sllidt/bidt i "panden" ved ikke om det er fordi den har skrabet på stenene i kamp om overlevelse eller om de andre har først at spise lidt af den :S
Mit 430L mix reef.

viewtopic.php?f=93&t=59133
Erathor
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Rudkøbing, Langeland

Re: Nu er modet på saltvand snart opgivet :(

Indlæg af Erathor »

Den kan meget muligt have haft hvide pletter fra forrige gang. Det stemmer i hvertfald overens med de "sår" du beskriver, da fisk oftest vil klø sig på genstande i akvariet hvis de har hvide pletter.

Ellers lyder det meget mystisk. :(
clausrasmussen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
17
Postnummer: 6700 Esbjerg
Geografisk sted: esbjerg

Indlæg af clausrasmussen »

Tror det du nævner har ramt de fleste...jeg har næsten lige mistet 4 xl(17cm)kiruger + 1 på 20 cm + div andre fisk vel fisk for omkring 4000kr .
Køre du med uv og hvad med dine vand værdier?
Mvh Claus
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Dan har du nogen ide om hvorfor dine fisk havde fået sig en omgang hvide platter, disse kommer jo mange gange pga strees. Denne strees kan jo skyldes mange ting så som mangel på plads, konstant roden og laden i akvariet, varme, dårlige vandværdier mm.

Så vidt jeg ved så har du jo ikke fået startet dit nye akvarie op, og hvis du har haft alle disse fisk i dit lille akvarie og især din kirug vil jeg skyde på at det er der synderen er.

Men det er godt nok trist at høre, men uheld sker og det vigtigste er at finde gåden til hvorfor uheldet sker for at undgå det en anden gang.

Pøj Pøj herfra...
Dan-P
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Dan-P »

Tja... det er der det ligger, vandværdier er fine, kører med uv på begge de små akvarier. Men det kan godt skyldes varmen måske, den har været oppe og runde de 29+ de sidste to dage, men korallerne har dog ikke bemærket det er blevet så varmt :P
Men efter jeg så vandet var klaret op i det store og blev færdig med stenopsætning igår har jeg fået lidt blod på tanden igen, for det ser satme godt :D har lige lagt billeder op.

Lord mike - jeg har dog ikke haft alle fiskene gående samtidig, det ville være en sikker død, rudderne er helt groet til fordi jeg ikke har villet rode i akvariet så de blev mere stresset (vidste godt det kom fra stress) og kun lige hældte vand på og fodrede hver dag. Måske om kirugen har spist sig selv ihjel kan det være det ? For den var allaround ikke smælderfed på hele kroppen, bare alm. Men de mørke man kunne se på den (mavensækken går jeg ud fra det var) spulede meget ud, for den spiste alger dagen lang som havde vokset sig lange på bagruden og 2 af stenene (en caulerpa af en art jeg ikke kan komme af med) og når jeg fodrede moslede den de andre ned og spiste godt og vel det hele :S
Mit 430L mix reef.

Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Det er altid et gærværk man er ude i når vi andre skal vurdere hvad der kunne være galt da der er så mange faktore der spiller ind...Men godt at høre at du har fået modet tilbage efter en lille nedtur, sådan skal det være :GO
Dan-P
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Dan-P »

har du været inde og se det, hvad synes du :)
Mit 430L mix reef.

Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

Hvide pletter kommer ikke af stress, varme eller noget andet end mangel paa karantaene.
Hvis de ikke er blevet introduceret af en selv, dukker de ikke bare saadan lige op ud af det blaa.

Personligt har jeg aldrig vaeret taet paa at give op eller miste modet naar loesningerne til stort set alt har vaeret saa simpel som en bedre forstaaelse af problemet.

Laes om hvide pletter.
Laes om dine fisk saa du ved om de spiser for meget eller for lidt.
Laes om temperaturer i klodens rev for at se om 29c er for meget.
Lav egen liste.

Jeg oensker dig naturligvis held og lykke med alting men alle dine beklagelser viser en forkert forstaaelse af stort set alle emner.

Og lige nu finder jeg ud af at du startede en anden traad om hvide pletter og det ser ud som om du ikke engang laeste igennem de faa linjer jeg skrev dengang.
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=6&t=26750
Billede
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Tak for det her link urban:
http://joejaworski.wordpress.com/2007/0 ... -epidemic/

Iflg. den artikel (og det af de andre jeg skimmede) Så er sandsynligheden for at den er tilstede fremover meget høj!

Da jeg havde et angreb af hvide pletter i februar (se i min byggetråd), men alle mine gamle fisk overlevede uden større tegn på dem og har ikke vist tegn på pletter siden, regnede jeg også med at akvariet var ich fri. Men det skal jeg da vist ikke regne med iflg de artikler. Og det er måske iovenikøbet den bestand af Ich jeg konstant har i akvariet som smittede de nye fisk.. Hvilket jo stiller det at anskaffe sig nye fisk i et nyt lys!
Jeg vil da SERIØST overveje at sætte et karantæne akvarie op og fjerne fiskene fra mit store i de 31 dage der anbefales og behandle dem i et andet akvarie.
Iflg min plan så ville jeg nemlig øge bestanden af fisk i mit akvarie her til efteråret..
Brugeravatar
iceMD
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 9210 Aalborg SØ
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Aalborg SØ

Indlæg af iceMD »

UrbanSage skrev:Hvide pletter kommer ikke af stress, varme eller noget andet.
Det er nu ikke helt rigtigt :T sårn som jeg har forstået det er parasitterne altid i akvariet, og at fiskene bliver angrebet af dem når deres immunforsvar bliver svækket, hvilket jo kan skyldes varme,stress, at de bliver indført i nyt akvaire eller andet :GO jeg mener at vis fiskene er sunde skulle der ikke være noget problem med parasitterne :beer:
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

IceMC - Læs artiklerne som Urban linker til...
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

# Dan-P: Surt med de hvide pletter...
- har du kørt med UV længe? (Jeg regnede ellers med at det kunne tage parasitterne...)
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Kort opsummering, hvis ikke man gider at læse lidt:
- Der er IKKE altid ich i akvarier!
- Fisk kan udvikle en vis immunitet imod Ich, men der er ingen der siger at den er permanent eller 100%. Dvs at fiskene godt kan have Ich uden du ser symptomerne
- Nye fisk du kommer i har IKKE nødvendigvis den immunitet. Måske kan de få den inden de dør af angrebene.. Måske ikke..
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

iceMD skrev:jeg mener at vis fiskene er sunde skulle der ikke være noget problem med parasitterne :beer:
Det er da en enorm maengde usunde fisk der findes i denne hobby.
Og det er underligt som de stort set alle sammen dukker op hos nybegyndere.
Billede
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"