Hvad er idéen lige med mere end et hul
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 5900 Rudkøbing
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Rudkøbing, Langeland
Hvad er idéen lige med mere end et hul
Hej,
Jeg skal til at bore nogle huller i mit akvarie. Men hvad er lige meningen med flere huller i overløbet? Er det ikke kun nødvændigt med ét hul? Jeg har set flere med to store huller og et mindre et, men kan ikke lige se formålet.
Jeg skal til at bore nogle huller i mit akvarie. Men hvad er lige meningen med flere huller i overløbet? Er det ikke kun nødvændigt med ét hul? Jeg har set flere med to store huller og et mindre et, men kan ikke lige se formålet.
Re: Hvad er idéen lige med mere end et hul
Hej .
Dem der har flere huller, har et hul til returvand fra sumpen, et til nedløb fra akvariet og et sikkerhedshul til nedløb ( i tilfælde af tilstopning af det andet ). Jeg har kørt siden 2002 med et hul og det har virket fint for mig.
mvh ivan
Dem der har flere huller, har et hul til returvand fra sumpen, et til nedløb fra akvariet og et sikkerhedshul til nedløb ( i tilfælde af tilstopning af det andet ). Jeg har kørt siden 2002 med et hul og det har virket fint for mig.
mvh ivan
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 16
Okay, tak.
Ja, jeg spekulere også lidt på om jeg skal have boret hullerne i siden af glasset i overløbet, eller i bunden af akvariet. Hvis man bore hullet i bunden, vil det ikke lave et enormt tryk omkring hullerne?
Ja, jeg spekulere også lidt på om jeg skal have boret hullerne i siden af glasset i overløbet, eller i bunden af akvariet. Hvis man bore hullet i bunden, vil det ikke lave et enormt tryk omkring hullerne?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: København Ø
En fordel ved at bore dem i bunden er at de ikke skæmmer akvariet og det er en nem måde at lave selve overløbsboksen. Trykket er ikke noget problem med rigtigt monterede rørgennemføringer.
Ved huller i siden har man den fordel at man kan nøjes med en lille overløbskasse, som ikke går helt ned til bunden af akvariet. Den kan ovenikøbet laves eksternt..
En mulighed som jeg syntes ser fed ud er den her(en skrå plade langs hele bagvæggen af akvariet):
http://www.reef-eden.net/2006_reef.htm
Se billede 10:
http://www.reef-eden.net/2006_reef_8.htm
Og midt på siden her hvordan han har monteret overløbskammen:
http://www.reef-eden.net/2006_reef_11.htm
Men det er også et temmeligt omfattende setup han har. hehe..
Hvis du laver huller i bunden vil jeg få lavet 3 - Et hoved nedløbsrør, et til retur og et sikkerhedsnedløb.
Ved huller i siden har man den fordel at man kan nøjes med en lille overløbskasse, som ikke går helt ned til bunden af akvariet. Den kan ovenikøbet laves eksternt..
En mulighed som jeg syntes ser fed ud er den her(en skrå plade langs hele bagvæggen af akvariet):
http://www.reef-eden.net/2006_reef.htm
Se billede 10:
http://www.reef-eden.net/2006_reef_8.htm
Og midt på siden her hvordan han har monteret overløbskammen:
http://www.reef-eden.net/2006_reef_11.htm
Men det er også et temmeligt omfattende setup han har. hehe..
Hvis du laver huller i bunden vil jeg få lavet 3 - Et hoved nedløbsrør, et til retur og et sikkerhedsnedløb.
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 16
Men det hul til retur skal da være i den anden ende af akvariet?
Og når du siger rørgennemføringer, så mener du bare pvc tankgennemføringer?
Og når du siger rørgennemføringer, så mener du bare pvc tankgennemføringer?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Hvor stort er akvariet?

Her kan du se det ovenfra:
Nej det behøver den ikke.. Min retur er det rør der går ud i akvariet på billedet her:Erathor skrev:Men det hul til retur skal da være i den anden ende af akvariet?

Her kan du se det ovenfra:

Ved ikke hvad det rigtige navn er...Erathor skrev: Og når du siger rørgennemføringer, så mener du bare pvc tankgennemføringer?
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 16
Men øh, den måde du har lavet overløbet på, der vil da ikke være cirkulation i bunden af dit overløb? Vil der ikke samle sig skidt dernede?
- UrbanSage
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: South Dakota
- Kontakt:
Nu ikke bore huller i tempereret glas.
Jeg ved ikke med akvarier i Dk
men her har de fleste akvarier en bund af tempereret glas.
Hvis der bores i det vil det splintre.
Jeg ved ikke med akvarier i Dk

-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Tjae endnu er der ikke noget jeg bekymre mig om deromme. En god bestand af pods, alger og andet guf er flyttet ind. Jeg lader det bare være som det er indtil videre.. Men ellers kan det jo nemt renses op - Et powerhead derned også vil snavs blive hvivlet op og løbe til sumpen..Erathor skrev:Men øh, den måde du har lavet overløbet på, der vil da ikke være cirkulation i bunden af dit overløb? Vil der ikke samle sig skidt dernede?
Den måde jeg har lavet det på er rimelig standard.. Hovedrøret er fyldt med huller på den øverste halvdel. Det mindsker sandsynligheden for at det stopper til hvis noget sætter sig i hullet i topppen.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Tror langt de fleste danske reefs har hullerne i bunden (mit inkl)... Så hvis tempereret glas splintre. Er det vist ikke det vi bruger herovreUrbanSage skrev:Nu ikke bore huller i tempereret glas.
Jeg ved ikke med akvarier i Dkmen her har de fleste akvarier en bund af tempereret glas.

- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8210 Århus V
- Geografisk sted: Århus V
- Kontakt:
Det bliver stort set ikke brugt i europa, ser heller ingen grund til at bruge det i akvarier.
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
Tempereret glas er det vi kalder hærdet glas.
Det bruges RIGTIG mange steder men svjv ikke til akvarier.
/Kim
Det bruges RIGTIG mange steder men svjv ikke til akvarier.
/Kim
- da_nizzel
- Foxface
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8000 Århus C
- Geografisk sted: Århus
I mit gamle akvarie, havde jeg huller i siden af glasset og det larmede alt for meget, da der bliver suget en del luft ned og da mine rør gik på ydersiden, var der ikke vand omkring til at dæmpe lyden.
Hul i bunden, er helt sikkert at fortrække.
Hul i bunden, er helt sikkert at fortrække.
- MiksBiks
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8240 Risskov
- Saltvand siden?: 2001
- Geografisk sted: Århus
jeg har to overløb med to 32mm tank gennemføringer i hver.
Jeg har valgt det pga sikkerhed, så hvis det ene hul stopper til er der et mere, og hvis det ene overløb skulle stoppe til er der et backup.
Jeg har valgt det pga sikkerhed, så hvis det ene hul stopper til er der et mere, og hvis det ene overløb skulle stoppe til er der et backup.
Mvh Michael
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 16
Så bliver det da bare huller i bunden. 

Hej.Musiker skrev:Tjae endnu er der ikke noget jeg bekymre mig om deromme. En god bestand af pods, alger og andet guf er flyttet ind. Jeg lader det bare være som det er indtil videre.. Men ellers kan det jo nemt renses op - Et powerhead derned også vil snavs blive hvivlet op og løbe til sumpen..Erathor skrev:Men øh, den måde du har lavet overløbet på, der vil da ikke være cirkulation i bunden af dit overløb? Vil der ikke samle sig skidt dernede?
Den måde jeg har lavet det på er rimelig standard.. Hovedrøret er fyldt med huller på den øverste halvdel. Det mindsker sandsynligheden for at det stopper til hvis noget sætter sig i hullet i topppen.
Kunne jeg lokke dig til at fortælle uddybende hvorfor man har 3 stk huller? der bliver smakket om en sikkerhed osv? er det hvis udstrømmer siden stopper eller? Nogle bore nogle små huller i udgangsrøret? hvor er det i bore på udgangsrøret?
Det ene hul er tilgang og den anden er afgang den 3 er nød hvad, og hvor går det 3 rør hen eller på i sumpen?
MVH
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2002
Sikkerhedsrøret bruges netop som du skriver hvis hovedrøret stoppes til, så vil sikkerhedsrøret som er placeret højere end hovedrøret træde i kræft. Alternativet hvis der ikke er et sikkerhedsrør og hovedrøret stoppes til af en snegl eller andet, er at vandet flyder over akvariet med det resultat at du tømmer din sump total og derved for denne vandmængde ud på gulvet. Hvis dette sker vil dine pumper mm. i sumpen løbe tør for vand og derved nok brande sammen.
Ud over at bore en masse huller i hovedrøret kan man også sætte dette stykke pvc (se billed) på.
Jeg ville personlig aldrig løbe chancen at køre mit akvarie uden sikkerhedsrør, ej heller med div. sikkerhedsordninger på hovedrøret, da selv en relativ lille sump faktisk indholder meget vand når det kommer ud på gulvet (har prøvet det selv
Håber det gav lidt mening
Ud over at bore en masse huller i hovedrøret kan man også sætte dette stykke pvc (se billed) på.
Jeg ville personlig aldrig løbe chancen at køre mit akvarie uden sikkerhedsrør, ej heller med div. sikkerhedsordninger på hovedrøret, da selv en relativ lille sump faktisk indholder meget vand når det kommer ud på gulvet (har prøvet det selv

- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fredericia
Jeg kører osse med tre huller, et til retur, et til hovedrør og et sikkerhedsrør
jeg har ind imellem oplevet at sikkerhedsrøret har være i brug, når jeg har pillet lidt ved flowet, renset retur eller andre ting der øger cirkulationen
jeg har lavet mit sikkerhedsrør, så det høres meget tydeligt, i form af en voldsom plasken, når det er i brug
jeg ville ikke turde køre uden sikkerhed, for min retur (6500 liter/t) tømmer sumpen forbandet hurtigt hvis der ikke bliver tilført vand fra overløbet, og hele sumpen indhold kan altså ikke være i akvariet
jeg har ind imellem oplevet at sikkerhedsrøret har være i brug, når jeg har pillet lidt ved flowet, renset retur eller andre ting der øger cirkulationen
jeg har lavet mit sikkerhedsrør, så det høres meget tydeligt, i form af en voldsom plasken, når det er i brug
jeg ville ikke turde køre uden sikkerhed, for min retur (6500 liter/t) tømmer sumpen forbandet hurtigt hvis der ikke bliver tilført vand fra overløbet, og hele sumpen indhold kan altså ikke være i akvariet
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
- Geografisk sted: Næstved
- Kontakt:
Nu vil jeg ikke gøre mig klog på hvordan sumpen virker, men er det ikke bare et spørgsmål om at det sidste kammer med retur pumpen ikke kan indeholde mere vand end der kan tåle at komme op i akvariumet? - Jeg kan f.eks. godt få plads til 15-20L mere i mit 160L, før der render over, så hvis jeg havde fået lavet en sump til det, ville jeg have tilpasset sumpen's sidste kammer til kun at indeholde 12-15L - det kræver et glas til overløb op til det sidste kammer i sumpen så stopper flowet jo når der ikke kommer mere vand ned til sumpen i tilfælde af et tilstoppet rør...(Det glas skal så ikke være i fuld højde, da sumpen's midter kammer skal kunne indeholde mere vand i tilfælde af fejl i returpumpen).
Dog er det da stadigvæk smart med et sikkerhedsrør også...
Det er muligt at retur pumpen kan brænde sammen, men det er vel også bedre end 100-200L på gulvet... Derudover må en fylder eller noget kunne stoppe returpumpen, hvis vandstanden bliver for lav. (Tunze har sikkerhed på deres osmotator pumpe, dog er det en anden størrelsesorden, men man må kunne få noget tilsvarende til en retur pumpe.)
Det er muligt at retur pumpen kan brænde sammen, men det er vel også bedre end 100-200L på gulvet... Derudover må en fylder eller noget kunne stoppe returpumpen, hvis vandstanden bliver for lav. (Tunze har sikkerhed på deres osmotator pumpe, dog er det en anden størrelsesorden, men man må kunne få noget tilsvarende til en retur pumpe.)
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Hvis du ikke laver sikkerhedsrøret, er der ihvertifalde et par ting jeg vil sikre mig:
1. Returpumpen skal enten være billig eller kunne holde til at køre tør (Jeg vil nødig brænde min RD4500 af)
2. Hvis du har osmolator på, skal den have en sikkerhedsafbryder som stopper den når vandstanden i akvariet bliver for høj
Derudover kan du med sikkerhedsrøret justere dit nedløb så det ikke larmer. Noget jeg ikke ville turde gøre uden et sikkerhedsrør, af de grunde som Brian C også skriver..
Jeg kan bare ikke forstå hvorfor man vil nøjes med 1 rør..
1. Returpumpen skal enten være billig eller kunne holde til at køre tør (Jeg vil nødig brænde min RD4500 af)
2. Hvis du har osmolator på, skal den have en sikkerhedsafbryder som stopper den når vandstanden i akvariet bliver for høj
Derudover kan du med sikkerhedsrøret justere dit nedløb så det ikke larmer. Noget jeg ikke ville turde gøre uden et sikkerhedsrør, af de grunde som Brian C også skriver..
Hej Lordmike:-)Lord Mike skrev:Sikkerhedsrøret bruges netop som du skriver hvis hovedrøret stoppes til, så vil sikkerhedsrøret som er placeret højere end hovedrøret træde i kræft. Alternativet hvis der ikke er et sikkerhedsrør og hovedrøret stoppes til af en snegl eller andet, er at vandet flyder over akvariet med det resultat at du tømmer din sump total og derved for denne vandmængde ud på gulvet. Hvis dette sker vil dine pumper mm. i sumpen løbe tør for vand og derved nok brande sammen.
Tak for den fine forklaring og billede

men har lige et par spørgsmål for at være 110 % sikker:-)
Hovedrøret er det det rør der presser vandet retur fra sump til akvarie? på dit billede er der igen pumpen sumpen men den siddder måske i overløbet eller hvordan?
Sikkerhedsrøret hvor sidder det på henne? blivet det samlet hvor? sidder det på et t stykke helt nede ved pumpen?
PS: TAK for jeres tålmod og gode forklaringer men bare være 110% på hvordan det fungere

MVH
hvordan har du sat sikkerheds røret så det kan høres??Brian C skrev:Jeg kører osse med tre huller, et til retur, et til hovedrør og et sikkerhedsrør
MVH
Hej.Musiker skrev:Hvis du ikke laver sikkerhedsrøret, er der ihvertifalde et par ting jeg vil sikre mig:
Hvordanlaver man nemmest en sikkerheds abryder til ens osmolator? men det er vel kun hvis osmolatoren bliver deffekt at den sikkerhed er nødvendigt eller??
MVH
Hejamddurin skrev:Nu vil jeg ikke gøre mig klog på hvordan sumpen virker, men er det ikke bare et spørgsmål om at det sidste kammer med retur pumpen ikke kan indeholde mere vand end der kan tåle at komme op i akvariumet? - Jeg kan f.eks. godt få plads til 15-20L mere i mit 160L, før der render over, så hvis jeg havde fået lavet en sump til det, ville jeg have tilpasset sumpen's sidste kammer til kun at indeholde 12-15L - det kræver et glas til overløb op til det sidste kammer i sumpen så stopper flowet jo når der ikke kommer mere vand ned til sumpen i tilfælde af et tilstoppet rør...(Det glas skal så ikke være i fuld højde, da sumpen's midter kammer skal kunne indeholde mere vand i tilfælde af fejl i returpumpen).
Den sikkerhed der er på Tunze osmolatoren ved du hvordan det fungere?
MVH
- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8210 Århus V
- Geografisk sted: Århus V
- Kontakt:
Hvis du har en tunze osmolator, så kan du sætte den føler der måler om vandstanden er for høj i overløbet, så vil den koble fra hvis dit overløb stopper til
Ellers skal du have sådan en her på: http://www.aquaristic.net/tunze-water-l ... tml?lang=1
Problemet er hvis dit overløb stopper til så vil returpumpen tømme returkammeret som vil få osmolatoren til at tømme hele ferskvands baljen op i returkammeret og så får man for meget vand i akvariet..
Ellers skal du have sådan en her på: http://www.aquaristic.net/tunze-water-l ... tml?lang=1
Problemet er hvis dit overløb stopper til så vil returpumpen tømme returkammeret som vil få osmolatoren til at tømme hele ferskvands baljen op i returkammeret og så får man for meget vand i akvariet..
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Lige et par begreber der skal på plads:
-Hoved(nedløbs)røret er det rør hvor det meste (eller alt) vandet normalt løber fra akvarie til sump.
-Sikkerhedsrøret leder også vand fra overløbet og til sumpen. Det er normalt ikke i brug (visse justere hovedløbet så der løber en lille bitte smule i sikkerhedsrøret.
- Returrøret er der hvor vandet bliver sendt tilbage fra sumpen til akvariet. Her skal man huske at der kan opstå hævert effekt hvis returpumpen brænder af, eller strømmen går. Jeg har løst det ved at lave et par huller i returrøret lige under vandoverfladen. Man skal så lige huske at holde dem åbne. Jeg får dem testet hver uge når jeg skifter vand..
Jeg har justeret mit hovedrør med en kuglehane så vandet står en smule under sikkerhedsrøret. Dvs normalt løber der ikke vand i sikerhedsrøret hos mig. Grunden til at jeg gør det på den måde er at det er 100% lydløst når det er justeret korrekt ind. Hvis en snegl skulle blokere nedløbet vil mit sikkerhedsrør med lethed kunne tage over.
Her er et billede fra mit gamle akvarie hvor man kan se princippet:

Det hullede rør er hovedrøret. Det andet rør tæt på glasset er sikkerhedsrøret. Røret længst væk er returrøret.
Tuschstregerne bruger jeg til at justere efter. Ellers er det ikke til at finde den balance hvor vandet hverken stiger eller falder i overløbet..
Bag sorte dims øverst til højre, sidder en flyderkontatk som er sikkerhedsafbryderen til Tunze osmolatoren. Hvis vandet når derop vil osmolatoren begynde at hyle (kan slås fra) og sørge for at der ikke bliver pumpet mere ferskvand på akvariet. Der fås også en model som kan stoppe returpumpen (styrer 230V)'
/Henrik
-Hoved(nedløbs)røret er det rør hvor det meste (eller alt) vandet normalt løber fra akvarie til sump.
-Sikkerhedsrøret leder også vand fra overløbet og til sumpen. Det er normalt ikke i brug (visse justere hovedløbet så der løber en lille bitte smule i sikkerhedsrøret.
- Returrøret er der hvor vandet bliver sendt tilbage fra sumpen til akvariet. Her skal man huske at der kan opstå hævert effekt hvis returpumpen brænder af, eller strømmen går. Jeg har løst det ved at lave et par huller i returrøret lige under vandoverfladen. Man skal så lige huske at holde dem åbne. Jeg får dem testet hver uge når jeg skifter vand..
Jeg har justeret mit hovedrør med en kuglehane så vandet står en smule under sikkerhedsrøret. Dvs normalt løber der ikke vand i sikerhedsrøret hos mig. Grunden til at jeg gør det på den måde er at det er 100% lydløst når det er justeret korrekt ind. Hvis en snegl skulle blokere nedløbet vil mit sikkerhedsrør med lethed kunne tage over.
Her er et billede fra mit gamle akvarie hvor man kan se princippet:
Det hullede rør er hovedrøret. Det andet rør tæt på glasset er sikkerhedsrøret. Røret længst væk er returrøret.
Tuschstregerne bruger jeg til at justere efter. Ellers er det ikke til at finde den balance hvor vandet hverken stiger eller falder i overløbet..
Bag sorte dims øverst til højre, sidder en flyderkontatk som er sikkerhedsafbryderen til Tunze osmolatoren. Hvis vandet når derop vil osmolatoren begynde at hyle (kan slås fra) og sørge for at der ikke bliver pumpet mere ferskvand på akvariet. Der fås også en model som kan stoppe returpumpen (styrer 230V)'
/Henrik
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
- Geografisk sted: Næstved
- Kontakt:
Udover det nævnte, har jeg læst på Tunze's hjemmeside at der også er en føler på den pumpe der følger med osmotator sættet, således at hvis der ikke er mere ferskvand i vandkamret, så stopper pumpen, så den ikke kan brænde sammen...

"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Ahh.. det er desværre en IKS osmolator jeg har og der er igen sikkerhed men jeg har heller ikk sump på men det kommer måske senere hen:-) men det ville stadig være rart med noget sikkerhed!! så jeg evt ikk for 25 L osmose vand i akvariet.. så daler saltindholdet kraftigt:-(thyme skrev:Hvis du har en tunze osmolator, så kan du sætte den føler der måler om vandstanden er for høj i overløbet, så vil den koble fra hvis dit overløb stopper til
MVH