TRÅD KAN LUKKES: 877 liters akvarie.

Forum for Akvarier 801+ Liter
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 1999

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af Knut-Arne Berg »

Bare bøss det der,Lord Mike :wink:
Jeg kjøpte dette settet her jeg for to-tre år siden,og dette settet hører hjemme hos en skikkelig "reefer",med respekt for seg selv ja.. :y
http://www.drinstruments.com/xq/ASP/pid ... roduct.htm

Ser det står "out of stock"under de nu :rolleyes: ,men om de ikke har de lengre(bør få de inn igjen da),så haver de alt udstyr løst på butikken ,ser jeg :y
Gode tenger dette,og har brugt mitt mye her ja :GO
Tog ikke mange dager å få sendt heller,mener jig å huske,Lord Mike... :happy:
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17

Det finnes jo mer "high-tec"udstyr på markedet også da :grin:
for manden som haver "alt", eller bare er litt "makelig" av sig.. :T

Denne haver jig IKKE tested ud selv da...enda.. :)
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Knut-Arne Berg skrev:Det finnes jo mer "high-tec"udstyr på markedet også da :grin:
for manden som haver "alt", eller bare er litt "makelig" av sig.. :T

Denne haver jig IKKE tested ud selv da...enda.. :)
:confused2: meget lærerig........
Knut-Arne Berg skrev:Bare bøss det der,Lord Mike :wink:
Jeg kjøpte dette settet her jeg for to-tre år siden,og dette settet hører hjemme hos en skikkelig "reefer",med respekt for seg selv ja.. :y
http://www.drinstruments.com/xq/ASP/pid ... roduct.htm

Ser det står "out of stock"under de nu :rolleyes: ,men om de ikke har de lengre(bør få de inn igjen da),så haver de alt udstyr løst på butikken ,ser jeg :y
Gode tenger dette,og har brugt mitt mye her ja :GO
Tog ikke mange dager å få sendt heller,mener jig å huske,Lord Mike... :happy:
Knut-Arne jeg kan godt se at kvaliteten ser ud til at være i orden, men hvad med rust efter mange års forbrug?? Hvis der ikke er rust så køber jeg sættet ud fra din anbefaling :GO Takker

Jeg har igennem længere tid undret mig over hvornår min læderkoral ville smide lidt babyer fra sig, mit grønne vidunder "som jeg altid kalder den til fruen i huset" har jeg haft i omkring 2 år. Den var ganske lille da jeg fik den, men specielt det sidste års tid er den vokset godt. Jeg har ikke selv ville lave fragmeneter ved at klippe eller ligende, da jeg ville se hvorlang tid der gik før den begyndte at lave afkom.
Men så her tidligere på ugen gik korallen i veer og nu 3 dage senere har den stadig ikke født sin første baby ud af de kommende firlinger :)
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17

Hei igjen ja :biggrin:
Tror alt stålverktøy ruster blir de forlagt våt av saltvand,Lord Mike :wink:
Jeg haver hvert flink til å skylde mine tenger etc.i ferskvand,efter bruk,og haver også en og anden gang tatt "litt" vegetabilsk madolje på en ren fille,og tørket over stålverktøyene mine :GO
Drypper en liten dråpe olje i leddene på tengrene,og tørker GODT av med en fille i efterkant,før jeg legger verktøyet fint vekk i etuiet sitt.
Mitt verktøy fremstår mer eller mindre som nytt,selv efter regelmessig bruk :happy: ,og som alt andet,varer verktøy lenge,ved godt stell :y
Haver heller ikke merket noen reaksjon på korallene mine,pga.eventuelle oljerester,men annser jo også skaderissikoen som minimal,da det her bare er snakk om "tørrpolering"med nermest fettfri fille.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Glæder mig til min elegans begynder på det, men den er kun 10cm i diameter !

Jeg har dog fået flyttet min fox koral så den har fået det kanon og er begyndt at blive grøn igen det klær den, så kan jeg bedre holde det ud at den er 5x5cm og din er så stor og flot :D
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

Knut-Arne Berg skrev:Hei igjen ja :biggrin:
Tror alt stålverktøy ruster blir de forlagt våt av saltvand,Lord Mike :wink:
Jeg haver hvert flink til å skylde mine tenger etc.i ferskvand,efter bruk,og haver også en og anden gang tatt "litt" vegetabilsk madolje på en ren fille,og tørket over stålverktøyene mine :GO
Drypper en liten dråpe olje i leddene på tengrene,og tørker GODT av med en fille i efterkant,før jeg legger verktøyet fint vekk i etuiet sitt.
Mitt verktøy fremstår mer eller mindre som nytt,selv efter regelmessig bruk :happy: ,og som alt andet,varer verktøy lenge,ved godt stell :y
Haver heller ikke merket noen reaksjon på korallene mine,pga.eventuelle oljerester,men annser jo også skaderissikoen som minimal,da det her bare er snakk om "tørrpolering"med nermest fettfri fille.
Ved godt det med ferskvand, men det er jo netop det jeg glemmer engang imellem. Af samme årsag må jeg jo bøde med rust på værtøjet hvis jeg ikke husker det. Men kan så forstå at ved helt almindelig vedligeholdelse så er dette koral-sæt tiptop :GO

Brian skrev:Glæder mig til min elegans begynder på det, men den er kun 10cm i diameter !

Jeg har dog fået flyttet min fox koral så den har fået det kanon og er begyndt at blive grøn igen det klær den, så kan jeg bedre holde det ud at den er 5x5cm og din er så stor og flot :D
Jeg tror "mit grønne vidunder" er omkring 15-20cm. i diameter afhængig af dens måde at stå på. Brian det lyder godt at du har fundet et perfekt sted til din Fox, så kan det jo være at jeg kan have min i fred nu :T Jeg syntes dog at netop denne koral vokser meget langsomt i mit akvarie, hvordan vokser din Brian??
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

Hejsa

Her er lidt film som viser hvilken effekt min wavebox give på fisk og koraller:

Jeg har yderligere samlet lidt billeder som viser hvordan akvariet har udviklet sig siden opstarten for ca. 1 1/2 år siden:

God fornøjelse :wink:
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af stefan_sørensen »

rigtig fed video den sidste.. du får lige den her :GO
SÆLGES:
530 liter + 86 liter sump
kan ses her:
viewtopic.php?f=94&t=26107
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af christiantt »

Har du hele tiden ferskvandstønden helt fyldt op med osmosevand??
Og hvorfor valgte du hul til overløb i siden af akvariet, i stedet for i bunden?? :) Og er der kun 1 rør fra akvariet til sumpen??

Er der sporeelementer i Oscarstatuetten?? :happy:

Rigtig lækker stylophora pistillata du har!! Hvordan holder du den lyserøde farve så flot??
Og det er godt nok nogle lækre millepora du har!! :GO (men resten er da heller ikke skidt ;))

Laver du fragmenter af den blå/lilla "table"acropora?? :D
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

christiantt skrev:Har du hele tiden ferskvandstønden helt fyldt op med osmosevand??
Nej tønden er ikke altid fyldt op, men den løber derimod heller aldrig tør.
christiantt skrev:Og hvorfor valgte du hul til overløb i siden af akvariet, i stedet for i bunden?? :) Og er der kun 1 rør fra akvariet til sumpen??
Ganske enkelt pga at sump mm. ikke er placeret under akvariet men derimod ved siden af, det ville blive alt for besværlig med PVC hvis der var huller i bunden.
christiantt skrev:Er der sporeelementer i Oscarstatuetten?? :happy:
Nope :hehe:
christiantt skrev:Rigtig lækker stylophora pistillata du har!! Hvordan holder du den lyserøde farve så flot??
Det er der mange der har spurgt om, men jeg gør ikke noget specielt andet end at den er placeret højt i akvariet.

christiantt skrev:Laver du fragmenter af den blå/lilla "table"acropora?? :D
Ved ikke hvilken koral du hentyder til??
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af christiantt »

Denne. Den er jo super fed!! :GO
Vedhæftede filer
2.jpg
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

Ok, min tricolor Acropora...

Den fragmentere jeg ikke, derimod går jeg iøjeblikket og tænker om jeg skal tage imod et godt tilbud jeg har fået på den..

Noget helt andet er at den er utrolig svær at fragmentere da den ikke vil knække hvor jeg ønsker den skal. Så der er stor risk for at den går helt i smader hvis jeg prøver...
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

Så er jeg endelig kommet lidt videre med min lys-projekt, det første der er lavet er rammen i porsa-system. Ideen med dette er at få skiftet mine 3x80w T5 ud med 5x54 T5 så der kan komme en masse farvede rør over akvariet. Men mere om dette når jeg når så langt.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

Så er lysrammen bliver færdig så belysningen over akvariet nu består af 5x54w t5 (4x Artic blue + 1 x fiji purple) og 2 x HQI 250w (BLV 14000K)

Under alt denne ombygning er jeg blivet ramt af RTN og har på denne bekostning mistet min gamle Acropora (grøn m/blå spidser). Jeg havde eller haft den i 6 år og den har virkelig leveret mange fragmenter til folk her fra forum, så mon ikke den kan findes et sted derude igen hvis dette ønskes senere :wink:

Men her er et par billed af den nye lys-ramme:
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af christiantt »

Det er da vist første gang jeg har set et akvarie hvor T5 rørene gik ind under HQI'en :)
RedSea
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 2791 Dragør
Geografisk sted: Dragør, Amager

Indlæg af RedSea »

Hej Michael,

hvordan har du sat reflektorerne fast på rammen?

Jeg vil også ha sådan en fin ramme :-)

Så jeg endelig kan få noget T5 lys over badekaret
... intet vand i stuen for tiden ...
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

RedSea skrev:Hej Michael,

hvordan har du sat reflektorerne fast på rammen?

Jeg vil også ha sådan en fin ramme :-)

Så jeg endelig kan få noget T5 lys over badekaret
Reflektore er sat fast med sekund-lim :wink:
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Kontakt:

Indlæg af Brian »

christiantt skrev:Det er da vist første gang jeg har set et akvarie hvor T5 rørene gik ind under HQI'en :)
Me to !!
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 8240 Risskov
Geografisk sted: Århus

Indlæg af MiksBiks »

Super fedt lavet :GO :GO Og snedigt tænkt med T5'erne

Er du ikke bange for at T5'erne bliver for varme??
Mvh Michael
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Indlæg af peder »

MiksBiks skrev:Super fedt lavet :GO :GO Og snedigt tænkt med T5'erne

Er du ikke bange for at T5'erne bliver for varme??
Enig!! undrer mig også lidt!!, hvis t5 skal kører sammen med Hqi vil lystabet være ret stort på t5erne' netop da' alle test har vist at aktiv køling er enormt vigtig for par værdien for t5.
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

Inden i kommer alt for godt igang med alle jeres meninger omkring om det vil virke med hensyn til placeringen af mine T5-rør under HQI-lamperne, så skal det siges at det ganske enkelt er fordi at der ikke er plads rundt omkring reflektorene til alle T5-rørene. Af samme årsag har jeg placeret 3 af disse under HQI-reflektorne for at teste om det kan virke. Mht varme fra HQI-pærene så er de rør som er placeret herunder umiddelbart ikke varmere end de rør som er placeret udenfor reflektorne. Men det er skam heller ikke varmen jeg bekymre mig så meget om, nok mere om det evt tager noget af effekten fra HQI-lamperne.

Men hvis det går galt så må jeg jo bare finde på noget andet, men nu må jeg lige se tiden lidt an.....Hvis man ikke prøver finder man heller ikke ud af det :wink:
Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af MiksBiks »

Lord Mike skrev:Inden i kommer alt for godt igang med alle jeres meninger omkring om det vil virke med hensyn til placeringen af mine T5-rør under HQI-lamperne, så skal det siges at det ganske enkelt er fordi at der ikke er plads rundt omkring reflektorene til alle T5-rørene. Af samme årsag har jeg placeret 3 af disse under HQI-reflektorne for at teste om det kan virke. Mht varme fra HQI-pærene så er de rør som er placeret herunder umiddelbart ikke varmere end de rør som er placeret udenfor reflektorne. Men det er skam heller ikke varmen jeg bekymre mig så meget om, nok mere om det evt tager noget af effekten fra HQI-lamperne.

Men hvis det går galt så må jeg jo bare finde på noget andet, men nu må jeg lige se tiden lidt an.....Hvis man ikke prøver finder man heller ikke ud af det :wink:
Det var bare en undren om det havde noget at sige :GO
Synes det er en super idé, og glæder mig til at læse mere om det, kunne jo være jeg skulle lave mit om en dag.
Mvh Michael
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

MiksBiks skrev:
Lord Mike skrev:Inden i kommer alt for godt igang med alle jeres meninger omkring om dette vil virke med hensyn til placeringen af mine T5-rør under HQI-lamperne, så skal det siges at det ganske enkelt er fordi at der ikke er plads rundt omkring reflektorene til alle T5-rørene. Af samme årsag har jeg placeret 3 af disse under HQI-reflektorne for at teste om det kan virke. Mht varme fra HQI-pærene så er de rør som er placeret herunder umiddelbart ikke varmere end de rør som er placeret udenfor reflektorne. Men det er skam heller ikke varmen jeg bekymre mig så meget om, nok mere om det evt tager noget af effekten fra HQI-lamperne.

Det var bare en undren om det havde noget at sige :GO
Synes det er en super idé, og glæder mig til at læse mere om det, kunne jo være jeg skulle lave mit om en dag.
Jamen jeg stille mig skam selv op i køen af dem som er skeptiske på om det vil virke, men det vil tiden vise. Jeg skal nok følge op på dette når akvariet har kørt med denne opsætning i en 3 månederes tid :GO Hvis det har en negativ eller for den sags skyld en positiv effekt må dette vel kunne ses på korallerne. Men jeg hælder selv til at der ikke sker det store på hverken koraller eller andet....

En ting som for mig er langt nemmere nu end før, er at jeg kan komme i akvariet på meget kort tid da jeg ikke skal til at hænge div lamper op eller til siden som før da lamperne sad i kæder. En lille ulemper kan så være at jeg begynder at gå alt for tit i akvariet nu hvor det er nemt, før jeg lavede denne lampe-ramme skrev jeg ned hvad der skulle laves i akvariet og gik først i akvariet når der var samlet min. 10 ting sammen som skulle ændres. Derved fik akvariet den fornødne ro.... :wink: Men jeg må bare holde mig til den gamle 10 tings regel, med mindre det naturligvis er absolut nødvendig at gå i akvariet :y
Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af MiksBiks »

Lord Mike skrev: før jeg lavede denne lampe-ramme skrev jeg ned hvad der skulle laves i akvariet og gik først i akvariet når der var samlet min. 10 ting sammen som skulle ændres. Derved fik akvariet den fornødne ro.... :wink: Men jeg må bare holde mig til den gamle 10 tings regel, med mindre det naturligvis er absolut nødvendig at gå i akvariet :y
:hehe: :hehe: :hehe:
Rigtig fin idé egentlig. Vil ikke kunne betale sig hos mig, så ville jeg bare aldrig få lavet noget :wink: :wink:

Hvis det nu kunne gå med dit kunne det være jeg skulle prøve at få fat i 3stk 150w hqi, også halvere mængden af t5 rør :y

Glæder mig til at følge det.
Mvh Michael
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

MiksBiks skrev:Hvis det nu kunne gå med dit kunne det være jeg skulle prøve at få fat i 3stk 150w hqi, også halvere mængden af t5 rør :y

Glæder mig til at følge det.
Michael jeg forstår ikke helt hvad du mener da jeg ikke har taget lysmængde fra akvariet, faktisk er der tilføjet da der før lysrammen bliv lavet var: 2x250w HQI + 3x80w T5, og T5-rør var fordelt foran og bagved HQI-parabollerne.
Efter ombygning af lysramme har jeg nu: 2x250w HQI + 5x54 T5, altså en forøgelse på 30w :wink: Personlig tror jeg ikke det vil få nogen forbedring ren wattmæssigt da den forøget mængde er meget begrænset, men da T5-rør er mere jævnt fordelt over akvariet tror jeg derimod at farve-spektret på bla. koraller samt fisk bliver forbedret da alle T5-rør er farvede. Hvilken rør jeg så skal have over vides ikke endnu, men på nuværende tidspunkt er der 4xblå samt 1xfiji purple. Og ideen er så at jeg vil eksperimentere i forskellige farver....

Men hvis snakken skal falde på selve akvariet, så har jeg igennem længere tid gået og funderet over om selve stenopsætningen er ok. Jeg har så nu besluttet at rive alt op af akvariet og få lavet den stenopsætning som jeg har i tankerne, og i den forbindelse vil jeg også have skiftet ud i koraller og der vil blive tilføjet flere søjler som også er blivet bestilt til den fremtidig opsætning. Da jeg har prøvet dette et par gange før ved jeg også hvilket arbejde der venter forude og går så nu og samler mod/kræfter til dette i ventetiden på at de forskellige vare ankommer. En anden ting i den forbindelse er at jeg gerne skulle finde en eller flere som kan holde lidt koraller for mig når selve ombygningen går igang, så hvis der er nogle derude som har lidt plads tilovers og gerne vil hjælpe så høre jeg gerne fra jer, giver naturligvis lidt fragmenter eller et par koraller for ulejligheden dog stiller jeg naturligvis de krav at man har den fornødne lysmængde over akvariet som korallerne kræver :wink:

Hvis man gerne vil hjælpe i denne forbindelse høre jeg gerne fra jer via pb'er :GO
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af peder »

>Da jeg har prøvet dette et par gange før ved jeg også hvilket arbejde der venter forude og går så nu og samler mod/kræfter <

Ja det kan jeg sku' godt forstå!! har lige været igennem turen og der' var der ikke 29 grader i stuen, men med lidt kolde øller går det vel, du ønskes god arbejdslyst;-)
Mvh. Peder

Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

peder skrev:>Da jeg har prøvet dette et par gange før ved jeg også hvilket arbejde der venter forude og går så nu og samler mod/kræfter <

Ja det kan jeg sku' godt forstå!! har lige været igennem turen og der' var der ikke 29 grader i stuen, men med lidt kolde øller går det vel, du ønskes god arbejdslyst;-)
Tak for det Peder, ja jeg ved godt hvilket helvede du også lige har været igennem. Men den efterfølgene glæde skulle gerne udligne det store arbejde. Man kan også vende den lidt om og sige at det jo faktisk også er en del af glæden ved vores hobby at bygge et rev op :)
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af peder »

Helt enig, aquascaping er faktisk ret sjovt, men det var ikke sjovt at få min keramik op!! men hvor er jeg glad for at jeg fik det gjort, mine koraller har aldrig før haft den vækst og stået med så store polypper før, så jeg er super tilfreds.
Tænk at opleve at en Acropora rent faktisk kan gro! ;-)
Mvh. Peder

Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

peder skrev:Helt enig, aquascaping er faktisk ret sjovt, men det var ikke sjovt at få min keramik op!! men hvor er jeg glad for at jeg fik det gjort, mine koraller har aldrig før haft den vækst og stået med så store polypper før, så jeg er super tilfreds.
Tænk at opleve at en Acropora rent faktisk kan gro! ;-)
I den forbindelse så grov mine Acropora og andre koraller skam ganske fint med en hel del Keramik i akvariet, så som du nok ved så er jeg ikke helt enig i at det ikke kan fungere med keramik. Dog skal det da også siges at akvariet også har 120kg LS i systemmet sammen med de 4 store keramik-søjler

Men det er da kanont at du endelig har fået godt gang i akvariet :GO
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

En anden ting i den forbindelse er at jeg gerne skulle finde en eller flere som kan holde lidt koraller for mig når selve ombygningen går igang, så hvis der er nogle derude som har lidt plads tilovers og gerne vil hjælpe så høre jeg gerne fra jer, giver naturligvis lidt fragmenter eller et par koraller for ulejligheden dog stiller jeg naturligvis de krav at man har den fornødne lysmængde over akvariet som korallerne kræver
Pyh du er en modig mand... Men jeg kan godt forstå fristelsen til at lave aquascaping.
Jeg har nok ikke plads til at holde koraller for dig (ved heller ikke om det er smart at hive dem i en zeobajle), men jeg står gerne klar med en stak :money: og et par hjælpende hænder når der uværgeligt vil knække småstumper af dine mange mega mega fine koraller!
Låst

Tilbage til "Akvarier 801+ Liter"