spørgsmål omkring ATI powermodul lampe
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
spørgsmål omkring ATI powermodul lampe
overvejer sådan en til mit nye akvarie..
1: akvariet bliver 130x70x50 l - b - h hvor mange rør skal lampe være på? 54w med 6 -8 eller 10 rør?
2: hvilken rør kombi kan anbefales? ved godt det er en smagssag, men er bedre at få lidt forskeliget input end at samle i blinde.
3: sps vil du kunne stå på bunden med denne lampe?
4: dimbar vil det slide mere på rørene ?
1: akvariet bliver 130x70x50 l - b - h hvor mange rør skal lampe være på? 54w med 6 -8 eller 10 rør?
2: hvilken rør kombi kan anbefales? ved godt det er en smagssag, men er bedre at få lidt forskeliget input end at samle i blinde.
3: sps vil du kunne stå på bunden med denne lampe?
4: dimbar vil det slide mere på rørene ?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø
Re: spørgsmål omkring ATI powermodul lampe
1. Jeg har et 6x80 over mit 180x60x50 - til 70 bred vil jeg sige 8 rør - 8 Rør ville også have været RIGTIG fedt over mit, men det er jo lige 160W mere.. Og her bliver jeg lidt næring.
2. Det er meget smag og behag. Jeg har 4xATI aquablue special og 2x ATI blue+ - Jeg kunne godt ønske mig et lidt mere blåt skær.. Og vil nok prøve en anden kombination når jeg skal skifte
3. Ja jeg har ikke problemer..
/Henrik
EDIT: Mit hænger ca 7-10 cm over vandet. Hvis man hængte det højere ville 8 rør måske være for meget..
2. Det er meget smag og behag. Jeg har 4xATI aquablue special og 2x ATI blue+ - Jeg kunne godt ønske mig et lidt mere blåt skær.. Og vil nok prøve en anden kombination når jeg skal skifte
3. Ja jeg har ikke problemer..
/Henrik
EDIT: Mit hænger ca 7-10 cm over vandet. Hvis man hængte det højere ville 8 rør måske være for meget..
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
tak for svaret, jeg vælger de 8 rør 
nogen ulembe ved at købe dimbar? syntes ikke lampen er så meget dyrer igen hvis man vælger dimbar. Så det kunne være flot at have sol og og nedgang.

nogen ulembe ved at købe dimbar? syntes ikke lampen er så meget dyrer igen hvis man vælger dimbar. Så det kunne være flot at have sol og og nedgang.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø
Ved det faktisk ikke.. Jeg havde nok købt dimbar, hvis jeg havde været obs på man kunne få det da jeg købte.. (Så først da jeg havde købt at man kunne få dem i dæmpbar)
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 1999
Lyset tender jo med en gang i ett T-5 amatur,i motsettning til med HQI,som nærmest har "indebygget soloppgang"grunnet oppvarmingen
Tror ekstakostnadene på å påkoste seg dimmbare T-5,først og fremst udover "fansy lurium",sparer sjokkeffekten på fisk,ved den pluttselige av/på brytningen i karet.
Reduserer stess,og at fisk ikke finder på å hoppe ud av karet i lyssjokk..
Korallene tror jeg bryr seg lite om det er det ene eller det andre..
Ett alternativ er jo å starte/slukke noen av rørene uavhengigt i forkant,via en enkel timer da..
Blir billigere i indkøb end å købe armaruret med den dyrere elektronik.
men.. er jo"kjekt å ha da"

Tror ekstakostnadene på å påkoste seg dimmbare T-5,først og fremst udover "fansy lurium",sparer sjokkeffekten på fisk,ved den pluttselige av/på brytningen i karet.
Reduserer stess,og at fisk ikke finder på å hoppe ud av karet i lyssjokk..
Korallene tror jeg bryr seg lite om det er det ene eller det andre..
Ett alternativ er jo å starte/slukke noen av rørene uavhengigt i forkant,via en enkel timer da..
Blir billigere i indkøb end å købe armaruret med den dyrere elektronik.
men.. er jo"kjekt å ha da"

- peder
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8543 Hornslet
- Saltvand siden?: 1974
- Geografisk sted: 8961 Allingåbro
Har selv 8x54w til 130x55x6o og ja der er knald på par værdierne selv på bunden, så selv Acropora kan du ha' på bunden
rør 3+6 tænder selvstændigt!! så der har jeg Ati blue+ og et Giesemann artinic som starter og slutter "lysfesten"
Min rør kombi er fra front: blue+,bluespecial,artinic+,fijipurple,bluespecial, blue+,bluespecial,blue+. Syntes det er en fed lampe

rør 3+6 tænder selvstændigt!! så der har jeg Ati blue+ og et Giesemann artinic som starter og slutter "lysfesten"
Min rør kombi er fra front: blue+,bluespecial,artinic+,fijipurple,bluespecial, blue+,bluespecial,blue+. Syntes det er en fed lampe

Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
tak for feedback folk, det bliver klart en ati power lampe. overvejer stadig lidt for og imod dempbar.. om det er de extra penge værd.
- exzos
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8900 Randers
Alt lyset tænder ikke på en gang, der er 2 strømstik til lampen, det ene tænder 2 rør det andet tænder resten af rørene.Knut-Arne Berg skrev:Lyset tender jo med en gang i ett T-5 amatur,i motsettning til med HQI,som nærmest har
Jeg har ikke dimm i min og ikke noget jeg savner men på den anden side er det heller ikke noget jeg rigtig har "prøvet"
-
- Foxface
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 5762 Vester Skerninge
nu spørg jeg sikkert lidt dumt
men jeg vover pelsen
hi hi
når i siger dæmpbart er det så lyst som dæmper sig langsomt over en tid man selv sætter?
Eller mener i at den slukker hvert enkelt rør med en indbygget timer ??
Venlig hilsen
Stig

når i siger dæmpbart er det så lyst som dæmper sig langsomt over en tid man selv sætter?
Eller mener i at den slukker hvert enkelt rør med en indbygget timer ??
Venlig hilsen
Stig
-
- Foxface
- Reactions:
- 16
som sidder i lampen ???
eller følger den med ved siden af ???
Venlig hilsen
Stig
eller følger den med ved siden af ???
Venlig hilsen
Stig
-
- Foxface
- Reactions:
- 16
hmmm men der står jo den er dæmpbar så følger den vel med ???
er der ikke en her inde som har en Dæmpbar ATI Powermodul som kan fortælle hvordan den virker
godt og dårligt o.s.v.
Venlig hilsen
Stig
er der ikke en her inde som har en Dæmpbar ATI Powermodul som kan fortælle hvordan den virker
godt og dårligt o.s.v.
Venlig hilsen
Stig
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 17
Okay exzosexzos skrev:Alt lyset tænder ikke på en gang, der er 2 strømstik til lampen, det ene tænder 2 rør det andet tænder resten af rørene.Knut-Arne Berg skrev:Lyset tender jo med en gang i ett T-5 amatur,i motsettning til med HQI,som nærmest har
Jeg har ikke dimm i min og ikke noget jeg savner men på den anden side er det heller ikke noget jeg rigtig har "prøvet"

Haver ikke direkte satt meg helt ind i tekknikken på nøyaktig denne modellen nei

Jeg selv har en Sigolofi amatur(3*250W.+8*39Watt.T-5 i ++++,og ja..jig kan styre de forskjellige delene uavhengigt,via noen eksterne styringsenheder fra samme merke

De ligner her både i udseede og str. på stasjonære PC bokkser,og må købes en pr. 250watter!
De styrer dog kitt ekstra også da..., men de koster efter min mening langt,langt over det jig mener nytteefekten er vært

Men... "mitt"amatur,er "forberedt" fra fabrikken til å styres med slige bokkser,bare å legge 12000N.kr. på bordet det,så er jig den "lykkelige eier"av å kunde lage solnedganger,tidsforskyvelse av døgn,osv...

Men som sagt.. i midt tilfelle,synes jig dette kostet mye mer end det smakte,og haver heller ikke savnet det heller,egentligt..

- peder
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8543 Hornslet
- Saltvand siden?: 1974
- Geografisk sted: 8961 Allingåbro
Det er da' sjovt at man ikke læser hva andre svarer tidligereexzos skrev:Alt lyset tænder ikke på en gang, der er 2 strømstik til lampen, det ene tænder 2 rør det andet tænder resten af rørene.Knut-Arne Berg skrev:Lyset tender jo med en gang i ett T-5 amatur,i motsettning til med HQI,som nærmest har

Mvh. Peder
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
hvis jeg laver akvariet 140cm langt vil en 54w ati lampe så kunne oplyse hele længden? selv om den kun hænger de der 10cm fra vandet ca?
har lidt problemer med at få plads til alt tekniken i min sump.
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 17
Tror det vil gå fint StarF.StarF skrev:hvis jeg laver akvariet 140cm langt vil en 54w ati lampe så kunne oplyse hele længden? selv om den kun hænger de der 10cm fra vandet ca?
Regner med du haver flere rør over baljen,og noen skyggefelt,tror jig da du undgår i endene på baljen din,med så få cm på hvær side.

- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
super, så er jeg mindre bekymret der 

- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
så blev akvariet bestilt, det blev 140x75x50 l - b - h
står og skal til at købe ati lampen, 8x54w.. spørgsmålet er dog om det kræver yderlige udstyr når man køber den dimbar version frem for den almindelige? skal der en controler til? og hvad koster de typisk? er lige ved at se om den kan presses ind i budgetet kæresten har givet mig.
står og skal til at købe ati lampen, 8x54w.. spørgsmålet er dog om det kræver yderlige udstyr når man køber den dimbar version frem for den almindelige? skal der en controler til? og hvad koster de typisk? er lige ved at se om den kan presses ind i budgetet kæresten har givet mig.
- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8210 Århus V
- Geografisk sted: Århus V
- Kontakt:
Normalt når man køber et dæmpbart armatur, så skal man købe en contoller ved siden af. Om det er en universel tilslutning ved jeg ikke, men akvastabil har lavet en relativt billig en: http://www.cichlidecentret.biz/product. ... duct=11524
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
du sakl have tak