Nye spørgsmål til VSV folket?
Nye spørgsmål til VSV folket?
Hej
Har læst div tråde om det her på sitet.. men de besvare ikk mine spørgsmål:-)
Jeg er i den svære situation at jeg ikk kan bestemme mig for hva jeg ska bruge til anvendelse der fjerner nitrat og fosfat!? men har jo igen sump så det er svært at få plads til nitrat og fosfat filter osv
Var egentligt gået eller sku til at starte med vsv men flere skriver at bare den mindste overdossering eller lign så får du en algeopblomstring osv osv..
Her kommer spørgsmålene:
Hvor store akvarier har i og hvilken skummer bruger i til jeres akvarier. .har fået avide at der ska en god kraftigt skummer til hvis jeg ska kører med VSV.. og ved ikk om min Aqua Medic turbofloter 1000 multi er kraftif nok men den tager nu ca 3-4 cm mørkt vandslam og noget skum.
Nogen der kan fortælle mig min er krafitg nok?
Når eller hvis jeg ska kører VSV er det så en dårlig ide at bruge en spandpumpe til at fjerne skidt og svæv pga det høje flow i spandpumpen?
De bakterie man tilsætter ca hvert 14 dag fider de ind i stenen og holder sig der for ellers er det strøm der er i et saltvand jo ikk gode betingelser for bakterier!?
Kan eller må man Bruge UV lys i forbindelse med VSV nej vel?
Vi lmeget gerne hører jeres oplevelse af jeres opstart af VSV osv og hvordan det har kørt? og hvordan i startede med dosseringen osv?
Håber denne tråd her kan blive godt fyldest gørende og god brugbar:-)(tvivler jeg ikk på)
På forhånd tak
MVH
Har læst div tråde om det her på sitet.. men de besvare ikk mine spørgsmål:-)
Jeg er i den svære situation at jeg ikk kan bestemme mig for hva jeg ska bruge til anvendelse der fjerner nitrat og fosfat!? men har jo igen sump så det er svært at få plads til nitrat og fosfat filter osv
Var egentligt gået eller sku til at starte med vsv men flere skriver at bare den mindste overdossering eller lign så får du en algeopblomstring osv osv..
Her kommer spørgsmålene:
Hvor store akvarier har i og hvilken skummer bruger i til jeres akvarier. .har fået avide at der ska en god kraftigt skummer til hvis jeg ska kører med VSV.. og ved ikk om min Aqua Medic turbofloter 1000 multi er kraftif nok men den tager nu ca 3-4 cm mørkt vandslam og noget skum.
Nogen der kan fortælle mig min er krafitg nok?
Når eller hvis jeg ska kører VSV er det så en dårlig ide at bruge en spandpumpe til at fjerne skidt og svæv pga det høje flow i spandpumpen?
De bakterie man tilsætter ca hvert 14 dag fider de ind i stenen og holder sig der for ellers er det strøm der er i et saltvand jo ikk gode betingelser for bakterier!?
Kan eller må man Bruge UV lys i forbindelse med VSV nej vel?
Vi lmeget gerne hører jeres oplevelse af jeres opstart af VSV osv og hvordan det har kørt? og hvordan i startede med dosseringen osv?
Håber denne tråd her kan blive godt fyldest gørende og god brugbar:-)(tvivler jeg ikk på)
På forhånd tak
MVH
- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Århus V
- Kontakt:
Re: Nye spørgsmål til VSV folket?
Med alle de spørgsmål er det nu noget nemmere hvs du sætter tal eller lignende ved dem;) Og ved at sprede spørgsmålene til flere tråde gør det sværrere for andre at samle info, men ok here goes:
Jeg vil umiddelbart mene din skummer er kraftig nok.
Jeg tror ikke det er et problem med spandpumpe, der gælder de samme regler som normalt.
Bakterier i vandet er over alt, også i stenene. De dør ikke af at ryge gennem en pumpe. Ideen er jo at de bakterier der optager næringsstofferne og kan skummes ud af akvariet.
Jeg har kørt med det ihvertfald 1½ år nu, nok mere eterhånden. Det har kørt fint, ingen nitrat fosfat osv. Startede med 0,5ml or 100 liter vand pr dag i en uge, holdte godt øje med værdierne, de faldt ikke synderligt. Derefter 1,0ml pr 100 liter vand. så begyndte de at falde. efter en uge kørte jeg op på 1,5ml og værdierne røg i 0. Derefter gik jeg ned til 1 ml igen og værdierne holdte sig der. Og den 1ml pr 100 liter har jeg kørt med lige siden. Men det er jo meget individuelt hvor meget der skal til for folk alt efter belastningen. Idéen er bare man skal finde den absolutte mindste mængde nødvendigt.
Jeg har oplevet at montiporaer og hystrix blev meget blege, muligvis pga de meget lave næringsværdier. Er efter det begyndt at dosere aminosyre og det har fået farvene igen. Men det er igen individuelt om det er nødvendigt.
Jeg vil umiddelbart mene din skummer er kraftig nok.
Jeg tror ikke det er et problem med spandpumpe, der gælder de samme regler som normalt.
Bakterier i vandet er over alt, også i stenene. De dør ikke af at ryge gennem en pumpe. Ideen er jo at de bakterier der optager næringsstofferne og kan skummes ud af akvariet.
Jeg har kørt med det ihvertfald 1½ år nu, nok mere eterhånden. Det har kørt fint, ingen nitrat fosfat osv. Startede med 0,5ml or 100 liter vand pr dag i en uge, holdte godt øje med værdierne, de faldt ikke synderligt. Derefter 1,0ml pr 100 liter vand. så begyndte de at falde. efter en uge kørte jeg op på 1,5ml og værdierne røg i 0. Derefter gik jeg ned til 1 ml igen og værdierne holdte sig der. Og den 1ml pr 100 liter har jeg kørt med lige siden. Men det er jo meget individuelt hvor meget der skal til for folk alt efter belastningen. Idéen er bare man skal finde den absolutte mindste mængde nødvendigt.
Jeg har oplevet at montiporaer og hystrix blev meget blege, muligvis pga de meget lave næringsværdier. Er efter det begyndt at dosere aminosyre og det har fået farvene igen. Men det er igen individuelt om det er nødvendigt.
- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
- Kontakt:
Din skummer kan nok klare dit akvarium, Men jo mere det bliver fyldt i og jo hårdere belastning du får, ja så er jeg overbevist om at din skummer trækker den korteste strå. Jeg har været ude og se rigtig mange setup's med lige nøjagtig denne skummer og det er altid blevet således at skummeren er blevet skiftet ud, da den indenfor en meget kort periode bliver alt for lille. ( da folk hurtig får fyldt baljen op med fisk og koraller )
Men du spørger om hvad folk kører med og hvad de har af udstyr og det mener jeg er den helt klare fejl. Skal du have et setup som mit, ja så kunne du have en rigtig lækker bil holdende i din indkørsel. men spørgsmålet er så om alt hvad jeg har er nødvendigt eller om det meste af ikke bare er pop og lir og om det i bund og grund er nødvendigt.
Du skal i stedet for gøre op med dig selv om hvad du gerne vil have på sigt i dit akvarium, hvordan skal det endelige resultat være og udfra det finde dig en Trofast ven / bekendt og lad ham guide dig i dine indkøb for hvad der er nødvendigt og hvad det bare er lir og pop.
Pt. har du spurgt om rigtig meget herinde og jeg ved at det er som at blive bombaderet med den ene nyhed efter den anden og det meste som man hører har man aldrig nogensinde hørt om før.
Så inden du vil lærer alt hvad der er og lærer i denne dejlige hobby, så gør dig klar over hvad du vil have i dit akvarium og hvordan denne skal kører og her tænker jeg på manuel eller automatisk. ud fra det kan så nogenlunde skyde dig ind på hvad der er 100 % nødvendigt og hvad du kan glemme alt om.
Men du spørger om hvad folk kører med og hvad de har af udstyr og det mener jeg er den helt klare fejl. Skal du have et setup som mit, ja så kunne du have en rigtig lækker bil holdende i din indkørsel. men spørgsmålet er så om alt hvad jeg har er nødvendigt eller om det meste af ikke bare er pop og lir og om det i bund og grund er nødvendigt.
Du skal i stedet for gøre op med dig selv om hvad du gerne vil have på sigt i dit akvarium, hvordan skal det endelige resultat være og udfra det finde dig en Trofast ven / bekendt og lad ham guide dig i dine indkøb for hvad der er nødvendigt og hvad det bare er lir og pop.
Pt. har du spurgt om rigtig meget herinde og jeg ved at det er som at blive bombaderet med den ene nyhed efter den anden og det meste som man hører har man aldrig nogensinde hørt om før.
Så inden du vil lærer alt hvad der er og lærer i denne dejlige hobby, så gør dig klar over hvad du vil have i dit akvarium og hvordan denne skal kører og her tænker jeg på manuel eller automatisk. ud fra det kan så nogenlunde skyde dig ind på hvad der er 100 % nødvendigt og hvad du kan glemme alt om.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Jo det kan også meget vel være de blev lidt overraskede over lyset. Vandet er ihvertfald meget klart, man kan overhovedet ikke se forskel på om man bruger ozon eller ej.ole. skrev:hej thyme..
rigtig god beskrivelse af din erfaring med vsv...
den koral blegning du oplevede kunne det også være led i øget lys penetration mht. flydende kulstofdosering?
Ku være jeg skulle prøve og stoppe amino'en og se om der er en forskel. Men hystrixen var ihvert fald bleg et ½ år før jeg prøvede amino, og 2-3 uger med dosering kunne man tydeligt se forskel. Troede faktisk den var død, havde opgivet den og lod en blødkoral brænde den godt og grundigt. Men klippede den ned da jegh opdagede der var liv.
ole. skrev:hej thyme..
den koral blegning du oplevede kunne det også være led i øget lys penetration mht. flydende kulstofdosering?
Hej.
Hva menes der med øget lyg penetration? har det noget med VSV at gøre?? eller hva mener du?
MVH
Hej Ronny.ronny.w skrev:Din skummer kan nok klare dit akvarium, Men jo mere det bliver fyldt i og jo hårdere belastning du får, ja så er jeg overbevist om at din skummer trækker den korteste strå. Jeg har været ude og se rigtig mange setup's med lige nøjagtig denne skummer og det er altid blevet således at skummeren er blevet skiftet ud, da den indenfor en meget kort periode bliver alt for lille. ( da folk hurtig får fyldt baljen op med fisk og koraller )
Jamen jeg kan sagtens følge dig mht at spørge andre hva de bruger men gør det for at få en ide om hvordan tingene hænger sammen og sortere selv i det jeg mener der er ide i og ikk:-) sådan har jeg altit gjort og særligt når jeg er meget ny i ting og i dette tilfælde ikk slår evt levende dyr ihjel osv:-)
Mit akvarie ska kører så automatisk som det nu kan.. IKs og dosserings pumper osv osv:-)
Men som sagt kan sagtens følge dig men syntes nogen gange det er godt at hører om andres evt fejl og gode ting.-)
MVH
- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Bakterierne optager jo ikke KUN nitrat phosfat, ammoniun,nitrit osv de tager også ting som bilirubin (det der farver dit vand og urin gultGino skrev:ole. skrev:hej thyme..
Hej.
Hva menes der med øget lyg penetration? har det noget med VSV at gøre?? eller hva mener du?
MVH

Men jeg skummer jo en del bakterie ud i skummer koppen det er vel både godt og skidt??thyme skrev:Bakterierne optager jo ikke KUN nitrat phosfat, ammoniun,nitrit osv de tager også ting som bilirubin (det der farver dit vand og urin gultGino skrev:ole. skrev:hej thyme..
Hej.
MVH) Så vandet bliver mere klart og lyset penetrerer bedre.
Du mener godt jeg stille og roligt kan begynde med VSV men hvis jeg gør det ska jeg vel ikk bruge rowa i overløbet?
MVH
- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
hvad er der skidt ved at de skummes ud? så længe der er føde til dem (vsv) så formerer de jo sig eksplosivt så det er da ikke et problem. Du hænger dig for meget i detajer.
Det skader ikke at have rowaphos i overløbet samtidigt, men det er ikke sikkert det er nødvendigt.
Om du skal starte eller ej må du selv bedømme.
Det skader ikke at have rowaphos i overløbet samtidigt, men det er ikke sikkert det er nødvendigt.
Ok.. ja det er selvfølgeligt ret i:-)thyme skrev:hvad er der skidt ved at de skummes ud? så længe der er føde til dem (vsv) så formerer de jo sig eksplosivt så det er da ikke et problem. Du hænger dig for meget i detajer.
mht VSV så er jeg jo næsten nød til at bruge den metode da jeg igen sump har.. så det er lidt svært med nitrat og fosfat filtre!?
jeg prøver at bestille lidt rowa og ser hva der sker:-)
MVH
Kunne jeg lokke jer til at fortælle lidt om hva skummerer i bruger?
MVH
MVH
nogen der kan fortælle hva det ca koster om måneden på et akvarie på 450 L?? at kører med vodka eddike sukker.. har fundet et produkt der er blandet og det koster ca 150 kr om måneden!?
MVH
MVH
- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
øhh det ved jeg ikke men 2-5 kr er et bud? 
hvad er det for et produkt?

Ok.. det var ikk mange basseøre:-)thyme skrev:øhh det ved jeg ikke men 2-5 kr er et bud?
Det hedder med a...bac eller lign.. saltvandsbutikken sku have det men kan ikk finde det på martins side?
Nogen der ved om det man kan købe er bedre end det vi selv laver??
MVH