Spandpumpe?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 5210 Odense NV

Spandpumpe?

Indlæg af Gino »

Hej.

Ville lige hører hvor mange af jer der bruger en spandpumpe i jeres saltvand? evt med symbiont i?
og renser den ca hver 7-14 dage?
Er der nogen store fordele ved at have sådan en på?

På forhånd tak

MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Spandpumpe?

Indlæg af ole kekkonen »

Hej Gino
kender ikke symbiont produktet,andre der har kendskab må fylde ind...
navnet rimer endel på symbiose,ved ikke om det har fælles træk..
men du kan sagtens bruge en spand pumpe til supplering med andre teknikker,spg er bare om det er nødvendigt..
så du havde lidt problemer med din skummer,så jeg vil da anbefale noget materiale med høj porøsitet for at støtte både aerobe og anarobe bakterier og det fjerner nitrat,nitrit og organiske forbindelser,du udveksler hvis nitraten stiger.I det øverste kammer kan du bruge grov god kvalitet af kul og grov jernbaseret fosfat fjerner,som skal være i aktiv omsætning mellem nogle skum plader..
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Gino »

ole. skrev:Hej Gino
kender ikke symbiont produktet,andre der har kendskab må fylde ind...
navnet rimer endel på symbiose,ved ikke om det har fælles træk..
men du kan sagtens bruge en spand pumpe til supplering med andre teknikker,spg er bare om det er nødvendigt..
så du havde lidt problemer med din skummer,så jeg vil da anbefale noget materiale med høj porøsitet for at støtte både aerobe og anarobe bakterier og det fjerner nitrat,nitrit og organiske forbindelser,du udveksler hvis nitraten stiger.I det øverste kammer kan du bruge grov god kvalitet af kul og grov jernbaseret fosfat fjerner,som skal være i aktiv omsætning mellem nogle skum plader..
Hej Ole..

Rart du lige gad at vare her også:-)

Mht til en spandpumpe er det så ikk for bla at fjerne evt skidt/svæv i vandet? den ska vel renses senest hver 14 dag? gør den andet?

Mht min skummer så har jeg brugt idag jeg ved ikk hvor mange timer og lavet den med 2 trapper og de er fyldt begge 2 med filter svampe!! prøvede sybíont og lidt blå svamp og lidt andre ting men igen af de ting tog de små ilt bobler så meget som godt med blå svamp!? spørgsmålet er bare er det ok kun at bruge det?

De skum plader du snakker om hva kunne det f.eks være?

eller hva ville du komme i den første trappe? en meget porøs sten? man kunne skære til såå den passede i trappen?
Hva ville du komme i nr 2 trappe? blå svamp?

Mht til fosfat fjerner så har jeg tænkt at hænge en strømpe med rowaphos i overløbet ?? er det ok? eller sku det evt komme i spandpumpen?

MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

Der er en del i Usa som kører med spand pumper har jeg hørt, og jeg kan ikke se hvad der lige frem skulle være af ulemper i en spand pumpe sålænge denne er kombineret med foreks. sump / refugie.

Om spand pumpen skal renses hver 14 dag ved jeg ikke. men jeg ved at Jan fra saltvand fyn har kørt en hel del tidligere akvarier ude lukkende på spandpumper og på hans gl. hjemmeside havde han også tidlinjer over hvordan hans værdier var og hvad der gik galt, samt hvad der foreks. døde.

foreks. en spandpumpe kontra sump med bioballs under vand er der vel ikke megen forskel, såfremt der ikke er andet i sumpen.

Men du spørger om noget som der er rigtig mange delte menninger omkring, Nogen er simpelhen modstander af spandpumper og saltvand. Men heldigvis er vi så så forskellige.

Jeg har det bare sådant et eller andet sted, istedetfor at hører på alt for mange mennesker som er utrolig kloge efter deres egen menning. så prøv det af, noget kan virker for dig som har slået fejl for hr. hansen. Måske har Hr. hansen ikke været omhyggelig nok med div. ting som eventuelt skulle gøres forend man kunne kører et system på en spandpumpe.

Jeg kan kun sige så længe man kan prøve ting af uden at dette koster en bondegård i koraller og fisk, ja hvorfor så ikke gøre det?
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

hej gino.
jeg har svaret på dine spg.længere oppe
skumplader
http://petsupply.dk/index.php?cPath=399_12
nitrat fjerner medie kan foreksempel være seachem
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Som Ronny skriver er der mange meninger...

- Der er ingen tvivl at symbionten virker! :GO

Dette er min mening:

Jeg mener at den kan bringes til at virke mere effektivt en producenten skriver. Med dette mener jeg at de skriver som de gør for at nå et bredere publikum, end det lidt "nørdede" aspekt som er forbundet med at bruge dem effektivt...
(Min mening)

Der er det "galt" at et spandfilter er et meget iltrigt område, og dette finder jeg må nedsætte deres effektivitet... Men at de ville have virket bedre under en sandzone som absorber først, dernæst nedbrydning af det absorberede af bakterier! (Anaerobt!)

Dernæst mener jeg faktisk at et spandfilter er et møgfilter i alle miljøer, og skulle "forbydes" :wink:

- Vel, jeg mener at saltvands akvarister verden over finder en bedre løsning i at anvende sump istedet, dette for at være et bedre sted for bakterier for at drager størst udbytte af deres effektivitet... Jeg mener nemlig ikke at de bakterier som nedbryder fast organisk affald, og de som nedbryder opløst uorganisk affald fungerer i det det samme kammer; her et spandfilter...
Herfor eks. adskillelsen med sand, og dette kan man heller ikke i et spandfilter... Ikke for godt ihvertfald!

- Således vil de som nedbryder det fast organiske affald opholde sig ovenfor sandet, og øvre lag. De andre under...

Vel, det var mit syn på den sag! :wink:

:f3:
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Gino »

William Jr skrev:Som Ronny skriver er der mange meninger...

- Der er ingen tvivl at symbionten virker! :GO

Dette er min mening:

Jeg mener at den kan bringes til at virke mere effektivt en producenten skriver. Med dette mener jeg at de skriver som de gør for at nå et bredere publikum, end det lidt "nørdede" aspekt som er forbundet med at bruge dem effektivt...
(Min mening)

Der er det "galt" at et spandfilter er et meget iltrigt område, og dette finder jeg må nedsætte deres effektivitet... Men at de ville have virket bedre under en sandzone som absorber først, dernæst nedbrydning af det absorberede af bakterier! (Anaerobt!)

Dernæst mener jeg faktisk at et spandfilter er et møgfilter i alle miljøer, og skulle "forbydes" :wink:

- Vel, jeg mener at saltvands akvarister verden over finder en bedre løsning i at anvende sump istedet, dette for at være et bedre sted for bakterier for at drager størst udbytte af deres effektivitet... Jeg mener nemlig ikke at de bakterier som nedbryder fast organisk affald, og de som nedbryder opløst uorganisk affald fungerer i det det samme kammer; her et spandfilter...
Herfor eks. adskillelsen med sand, og dette kan man heller ikke i et spandfilter... Ikke for godt ihvertfald!

- Således vil de som nedbryder det fast organiske affald opholde sig ovenfor sandet, og øvre lag. De andre under...

Vel, det var mit syn på den sag! :wink:

Ok..

er ikk helt med på hvorfor et spandfilter sku være så skidt? du mener simpelhen at det er for iltrigt? gælder det også ferskvand? er sumpen til dels et meget iltfattigt område? men i selve akvarier har vi da masser af ilt:-) men ja ved gpdt bakterier har det bedst i ilt fattige miljøer:-) men vel også de dårlige?

Nu er det jo sådan at jeg igen sump har og så tnækte at en spandpumpe var bedre end igenting men det er det måske ikk?
Andet jeg evt kunne gøre? har tænkt mig at smide en sok med lidt rowaphos i overløbet.. andre gode ting at gøre?

MVH
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Gino »

ronny.w skrev:Der er en del i Usa som kører med spand pumper har jeg hørt, og jeg kan ikke se hvad der lige frem skulle være af ulemper i en spand pumpe sålænge denne er kombineret med foreks. sump / refugie.

Om spand pumpen skal renses hver 14 dag ved jeg ikke. men jeg ved at Jan fra saltvand fyn har kørt en hel del tidligere akvarier ude lukkende på spandpumper og på hans gl. hjemmeside havde han også tidlinjer over hvordan hans værdier var og hvad der gik galt, samt hvad der foreks. døde.

foreks. en spandpumpe kontra sump med bioballs under vand er der vel ikke megen forskel, såfremt der ikke er andet i sumpen.

Men du spørger om noget som der er rigtig mange delte menninger omkring, Nogen er simpelhen modstander af spandpumper og saltvand. Men heldigvis er vi så så forskellige.

Jeg har det bare sådant et eller andet sted, istedetfor at hører på alt for mange mennesker som er utrolig kloge efter deres egen menning. så prøv det af, noget kan virker for dig som har slået fejl for hr. hansen. Måske har Hr. hansen ikke været omhyggelig nok med div. ting som eventuelt skulle gøres forend man kunne kører et system på en spandpumpe.

Jeg kan kun sige så længe man kan prøve ting af uden at dette koster en bondegård i koraller og fisk, ja hvorfor så ikke gøre det?
Ok.. hvorfor ska spandpumpen kombineret med en sump eller refugie??

nej hvis det kun er en lile sump med lidt bioballs kan jeg heller ikk se den store forskel på sump og spandfilter??
begge dele er vel næsten lige iltrige?

MVH
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Gino skrev:
Ok..

er ikk helt med på hvorfor et spandfilter sku være så skidt? du mener simpelhen at det er for iltrigt? gælder det også ferskvand? er sumpen til dels et meget iltfattigt område? men i selve akvarier har vi da masser af ilt:-) men ja ved gpdt bakterier har det bedst i ilt fattige miljøer:-) men vel også de dårlige?

Nu er det jo sådan at jeg igen sump har og så tnækte at en spandpumpe var bedre end igenting men det er det måske ikk?
Andet jeg evt kunne gøre? har tænkt mig at smide en sok med lidt rowaphos i overløbet.. andre gode ting at gøre?

MVH
Det at spandfiltret er iltrigt er i sig selv en god ting...

- Jeg mener bare ikke at symbionten arbejder så effektivt som den kunne i det miljø!

Og bakterierne som vi benytter os af som ovenfor beskrevet, mener jeg bekæmper hinanden... Den ene bakterie som vi så gerne vil nedbryder kvælstof tages gerne af denne som nedbryder fast organisk affald!
Jeg mener: Den skelner ikke imellem det ene organiske, fremfor noget andet... (Læs derfor mit afsnit om sandet, eks.)

Der vil som følge af dette kunne ske en øgning af kvælstof! (Men som vi kunne reduceres med vandskifte...)

- Slutteligt vil jeg blot sige at der findes andre materialer "derude", som ligeledes er fremstillet af "sintered glass" som udfører samme job ligeså godt; til en billigere penge...

Søg om emnet her på forum! :GO

/Flemming,

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Gino »

William Jr skrev:
Gino skrev:
Ok..

MVH
Det at spandfiltret er iltrigt er i sig selv en god ting...

- Jeg mener bare ikke at symbionten arbejder så effektivt som den kunne i det miljø!

Og bakterierne som vi benytter os af som ovenfor beskrevet, mener jeg bekæmper hinanden... Den ene bakterie som vi så gerne vil nedbryder kvælstof tages gerne af denne som nedbryder fast organisk affald!
Jeg mener: Den skelner ikke imellem det ene organiske, fremfor noget andet... (Læs derfor mit afsnit om sandet, eks.)

Der vil som følge af dette kunne ske en øgning af kvælstof! (Men som vi kunne reduceres med vandskifte...)

- Slutteligt vil jeg blot sige at der findes andre materialer "derude", som ligeledes er fremstillet af "sintered glass" som udfører samme job ligeså godt; til en billigere penge...

Søg om emnet her på forum! :GO

Ok.. det vil sige at sumpen tager højde for de 2 slags bakterier?
Men er det ikk det samme man sådan set gør med VSV metoden? den havde jeg tænk mig at starte men ved ikk om jeg tør.. der tilsætter man også bakterier hver 14 dag!?
hvordan tager en sump højde for de 2 slagt bakterier? hvor en spandpumpe ikk gør?

Grunden til at jeg ville bruge spandpumpen fra start af hva for at tage lidt af det skidt der evt kan svæve lidt rundt engang imellem!? men der er så flere fordele og ulemper ved spandpumpen!?

angående det symbiont jeg har er Eheims substrat som ska være noget lign symbiont http://images.google.dk/imgres?imgurl=h ... N%26um%3D1

MVH
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

@Gino

hvordan tager en sump højde for de 2 slagt bakterier? hvor en spandpumpe ikk gør?
______

- Dette er blevet besvaret hvis du nærlæser mine indlæg... Enkeltkammer vs. Flerkammer

/Flemming,

Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

Simpel Noget matriale over vand og noget under vand.
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Gino »

William Jr skrev:@Gino

______

- Dette er blevet besvaret hvis du nærlæser mine indlæg... Enkeltkammer vs. Flerkammer

Ok.. det tråd må jeg nærlæse noget mere:-)

MVH
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Gino »

ronny.w skrev:Simpel Noget matriale over vand og noget under vand.
Øh ok? lever nogle af de bakterie over vand? har du et godt billede af en sump hvor man kan se det?

MVH
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Det som jeg ser som en stor ulempe ved spandfiltret, er at en skummer jo også fjerner det skidt der svæver rundt i akvariet og det derefter er UDE af akvariet når der er i koppen, men ved brug af spandfilter bliver der ved med at passerer vand forbi skidtet og det rådner derved op og sender Nitrit og Nitrat videre gennem filteret, og kan det bio materiale det passerer ikke tage det, så smider spandpumpen det ud i hovedet på vores fisk, der sker ikke ved brug af en god skummer...

Derudover har jeg fået at vide, hos en forhandler, at et strømsvigt på bare 20 minutter er katastrofalt da de gavnlige bakterier i filtret dør(I bio massen, Symbiont, keramik eller lign.)
Når strømmen så kommer igen smides alle de døde bakterier ud til vores fisk...
Om de 20 minutter er nok til denne katastrofe ved jeg ikke, men det er vigtigt at tænke på hvis man af en eller anden grund har det slukket i flere timer og det så bliver startet op igen...

Vedr. Symbiont skriver producenten, at der er så langsom gennemstrømning inde i selve kernen at der vil være iltfattigt og derved vil leve de bakterier som nedbryder Nitrat der og de andre bakterier i den yderste del hvor der er højt iltindhold. Men hvor høj/lav en vand gennnemstrømning de skal have for at virke optimalt er så et godt spørgsmål?

Vedr. Rowa bør ligge løst så det kan ”danse” rundt i en reaktor eller lign. for at virke optimalt, men der ved andre herinde sikkert mere om, jeg har bare hørt at det ikke virker så godt hvis det bare hænger i sumpen.

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

Gino skrev:
ronny.w skrev:Simpel Noget matriale over vand og noget under vand.
Øh ok? lever nogle af de bakterie over vand? har du et godt billede af en sump hvor man kan se det?

MVH

En del kører med ridsle tårn, som jeg personligt er mere tilhænger af end et refugie i en sump.

Noget med at et ridsle tårn har op i mod 7 flere forskellige kulture af bakterier end et traditionel sump. ( fået fortalt af JJ )
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

amddurin skrev:Det som jeg ser som en stor ulempe ved spandfiltret, er at en skummer jo også fjerner det skidt der svæver rundt i akvariet og det derefter er UDE af akvariet når der er i koppen, men ved brug af spandfilter bliver der ved med at passerer vand forbi skidtet og det rådner derved op og sender Nitrit og Nitrat videre gennem filteret, og kan det bio materiale det passerer ikke tage det, så smider spandpumpen det ud i hovedet på vores fisk, der sker ikke ved brug af en god skummer...

Nu tror jeg ikke at han vil kører sit saltvand udelukkende på et spandfilter og uden skummer. Men du har da ret i en del af det du siger. med en sump lader jo også Nitrit og nitrat passere, Så hvis vi skal samligne disse to ting, har disse jo mere eller mindre samme negativ effect på Nitrit og nitrat.

Derimod kan du montere et ridsle trån, så kommer du dit nitrit til livs. Dette kan du også koble på et spandfilter, hvor tårnet står i et lille kar. Så har jo jo lige pludseligt nitriten væk fra det senarie. Nitrat ja det er jo bare endten at lave vand skifte ofte eller montret Caulapa og foreks. et nitrat filter.

Man kan altid på pege fejl og mangler ved alle de forskellige måder vi alle kører vores system på. Noget virker for dig og dette virker ikke for hansen.
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

amddurin skrev: Vedr. Symbiont skriver producenten, at der er så langsom gennemstrømning inde i selve kernen at der vil være iltfattigt og derved vil leve de bakterier som nedbryder Nitrat der og de andre bakterier i den yderste del hvor der er højt iltindhold. Men hvor høj/lav en vand gennnemstrømning de skal have for at virke optimalt er så et godt spørgsmål?
- Sandt, men der er uanset størrelse hurtig gennemstrømning i et spandfilter. Og det giver et højt ilt indhold...

Jeg skrev blot at denne selve kernen kan udvides til at blive større, dette i iltfattigt miljø= Mere effektiv!

- Insisterer man alligevel på at anvende spandfiltret så tror jeg man opnår større effektivitet ved at dæmpe flowet, dette så meget at den oprindelige ide' med et spandfilter er gået fløjten...

/Flemming,

Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

# ronny: Det var så heller ikke det jeg mente, jeg mente at hvis man har en skummer der er rigeligt stor iht. akvariet, så er der ikke meget at vinde ved også at benytte et spandfiltre... + vores LS skulle gerne give rigeligt bio filter effekt...

Det var ikke et spørgsmål om at sumpen også lader Nitrit og Nitrat passere, men at det skidt der kommer i spandfiltret hurtigerer rådner op pga. den hurtigt vandgenemstrømning og denne forrådenelse frigiver deved stoffer som Nitrit til vandet, det sker ikke i sumpen, med mindre der er skum eller andet der holder på skidtet, mens det rådner op...

Det der istedetfor ender i skummerkoppen rådner ikke i akvariet - så hellere en større skummer og intet filter med skum/vat...

Jeg ville selv benytte mit lille Eheim på 300L/T, men fik at vide at det kunne gå galt ved strømsvigt mv. og andre herinde mener ikke det vil være særligt meget effekt med 1-2 liter bio filter i et spandfilter, når vi har en masse LS i forvejen. :?

Jeg har haft en lille billig lor.. kina skummer og for at hjælpe med at fjerne svæv, satte jeg en skumfilter patron på en AquaBee UP 500- og for satan da, hvor den skumpatron stank allerede dagen efter - det kan ikke være gode tegn... :BA

Jeg mener, det hjælper ikke meget, andet på klarheden i vandet, at tilbageholde skidtet i skum eller vat, da skadestofferne løber med vandet ud i akvariumet igen efterhånden som
skidtet rådner op... :BA

Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Gino »

Hej igen folkens.

Jan fra saltvandfyn snakekde om at spandpumpen sku renses ca hcer uge for at der ikk opstod en bakterie kultura osv som vi kender fra ferskvand.. det sku bare sikre mere klarhed og en ting mere jeg ikk kan huske så de nye ting i fortæller vidste jeg intet om!? men hvis jeg renser mit spandfilter lad os sige hver uge kan der vel ikk være bakterier der og med så høj en gennemstrømning!? det eneste der burde damle sig i filteret var noget svæv og skidt?? så kan ikk se hva problemet evt sku være?
Har jeg ret i det jeg skriver??

MVH
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

Gino skrev:Hej igen folkens.

Jan fra saltvandfyn snakekde om at spandpumpen sku renses ca hcer uge for at der ikk opstod en bakterie kultura osv som vi kender fra ferskvand.. det sku bare sikre mere klarhed og en ting mere jeg ikk kan huske så de nye ting i fortæller vidste jeg intet om!? men hvis jeg renser mit spandfilter lad os sige hver uge kan der vel ikk være bakterier der og med så høj en gennemstrømning!? det eneste der burde damle sig i filteret var noget svæv og skidt?? så kan ikk se hva problemet evt sku være?

MVH
Jeg ville sige at du har ret, Desuden kan du også foreks. kører med aktiv kul i dit spand filter eller for den sags skyld rowaphos, Sammen med det andet media som du ville kører med.

Men igen et er hvad vi tror og et er hvad der ville ske foreks. så er der ikke nogen garanti i denne her hobby.

Tag foreks. mit eget setup. da jeg startede fik jeg af vide at min sump ikke ville kunne klare mit system.

Den består skam kun af et 68 L akvarium, fyldt op med Bioballs og et par ridsle plader.
Her 2 år efter kører det stadigvæk på skinner. så ja alt er næsten muligt, bare man selv gider give tingende en chance og bruger de små guld korn man hørere herinde, for derefter at danne sig sine egne intryk. det er også det man lærer mest af.

Men jeg har også andet som sikkert også har en positiv effekt på mit akvarium.

Et SandFilter
nitrat filter
Fosfat filter
Skummer til 5000 L
ca. 40000 liter flow
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Tjaa..
Nu har jeg haft saltvand siden 2002. Allerede dengag var der diskussion om spandfiltre.

Nu er jeg en stædig mand, så jeg satte et 325l. op kun med et stort spandfilter og en mikroskummer. Det var altså i 2002. Mit 325 l. har altid kørt utroligt nemt. Jeg tilsatte Ca og Kh + sporstoffer og så kørte det. I starten var belastningen med dyr meget lille, da jeg troede at det let ville kunne vælte. Her i Julen 08, besluttede jeg mig til at nedlægge mit 475l. og hele skidtet blev fyldt over i mit 325l. Dvs, alle koraller og bløddyr, 6 ret store kirurger og 10 andre fisk.

Jeg havde forventet at der skulle mange vandskift til m.v.
Men nej det kørte ganske perfekt, der kom selvfølgelig lidt flere alger på ruden, men eller kørte det bare.

Nå tilbage til emnet. Uden at skulle "klåge" på spandfiltre, så gør de arbejdet godt.

I øvrigt har det aldrig været renset, altså spandfiltret, da det har siddet som sidste led i en filtrering. Så bakterierne har været der siden 2002 :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :P
Mvh.

Lars Mogensen
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Gino »

ronny.w skrev:
Gino skrev:Hej igen folkens.

MVH
Jeg ville sige at du har ret, Desuden kan du også foreks. kører med aktiv kul i dit spand filter eller for den sags skyld rowaphos, Sammen med det andet media som du ville kører med.

Men igen et er hvad vi tror og et er hvad der ville ske foreks. så er der ikke nogen garanti i denne her hobby.

Tag foreks. mit eget setup. da jeg startede fik jeg af vide at min sump ikke ville kunne klare mit system.

Den består skam kun af et 68 L akvarium, fyldt op med Bioballs og et par ridsle plader.
Her 2 år efter kører det stadigvæk på skinner. så ja alt er næsten muligt, bare man selv gider give tingende en chance og bruger de små guld korn man hørere herinde, for derefter at danne sig sine egne intryk. det er også det man lærer mest af.

Men jeg har også andet som sikkert også har en positiv effekt på mit akvarium.

Et SandFilter
nitrat filter
Fosfat filter
Skummer til 5000 L
ca. 40000 liter flow
Hvor montere man div nitrat filtre og fosfat filtre? er de´ikk lidt trælse at have med at gøre.. de stopper tit osv?
jeg har jo igen sump så det er nok svært for mig at mont.
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Gino »

Lars M skrev:Tjaa..
Nu har jeg haft saltvand siden 2002. Allerede dengag var der diskussion om spandfiltre.

Nu er jeg en stædig mand, så jeg satte et 325l. op kun med et stort spandfilter og en mikroskummer. Det var altså i 2002. Mit 325 l. har altid kørt utroligt nemt. Jeg tilsatte Ca og Kh + sporstoffer og så kørte det. I starten var belastningen med dyr meget lille, da jeg troede at det let ville kunne vælte. Her i Julen 08, besluttede jeg mig til at nedlægge mit 475l. og hele skidtet blev fyldt over i mit 325l. Dvs, alle koraller og bløddyr, 6 ret store kirurger og 10 andre fisk.

Jeg havde forventet at der skulle mange vandskift til m.v.
Men nej det kørte ganske perfekt, der kom selvfølgelig lidt flere alger på ruden, men eller kørte det bare.

Nå tilbage til emnet. Uden at skulle "klåge" på spandfiltre, så gør de arbejdet godt.

I øvrigt har det aldrig været renset, altså spandfiltret, da det har siddet som sidste led i en filtrering. Så bakterierne har været der siden 2002 :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :P

Ok.. spændene info:_)

Hvor sidder dit spandfilter? sidste led??

Må jeg hører om opbygningen inde i dit filter? hva har du først i bunde? midten osv??

Hva filter er det?

aldrig været renset det var dog utroligt:-) går stik mod alt:-)

MVH
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Lars M »

Spandfilteret sidder på mit 325l, som er et ganske alm. Aquastabil.
I den højre ende af akavariet har jeg sat en væg op med overløbskam, som ca. rummer 20l. Denne er delt i tre rum.
1. rum ligger der vat og en grov svamp. Vattet skiftes et par gange om ugen.
Næste rum indeholder makroalger chaetomorpha og caulerpa. Mit lys rager lige præcis ud og giver godt lys. Sidste kammer sidder der kun indløbet til spandfilteret. Thats all...
Mvh.

Lars Mogensen
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Gino »

Lars M skrev:Spandfilteret sidder på mit 325l, som er et ganske alm. Aquastabil.
I den højre ende af akavariet har jeg sat en væg op med overløbskam, som ca. rummer 20l. Denne er delt i tre rum.
1. rum ligger der vat og en grov svamp. Vattet skiftes et par gange om ugen.
Næste rum indeholder makroalger chaetomorpha og caulerpa. Mit lys rager lige præcis ud og giver godt lys. Sidste kammer sidder der kun indløbet til spandfilteret. Thats all...
Ok..

Tænkte på hva har du af medier inde i selve spandfiltret? symbiont? og hva mere og hvor i kasserne ligger de forskellige ting?
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Det syntes jeg giver god mening, da du netop fjerner alt det "løse" skidt, møg og slam der ligger sig i/på vattet, så er det vel rent biofilter du har nede i spanden?
Er også lidt nysgerrig hvad du har i "spanden"... :K
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Lars M »

Bioballs :wink:
Mvh.

Lars Mogensen
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Gino »

Lars M skrev:Bioballs :wink:

Fra top til bund bioballs? men de har vel ikk megen gavn i et spandfilter?? eller? er der ikk for stor gennemstrømning??
Hva er det for en pumpe?

MVH
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Lars M »

Det er et Eheim professional spandfilter, jeg tror det er det næststørste på 10-12 l vand.

Og ja der er ikke andet end bioballs i, samt en blå filtersvamp i bund og top.
Mvh.

Lars Mogensen
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"