"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hammerkoraldeling

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: søn 29. jan 2006 20:08
18
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Hammerkoraldeling

Indlæg af Johnny »

Jeg har nogle hammerkoraller, som jeg godt kunne tænke mig at dele. Men hvor skal man dele dem, ved stregen?
Og er de delte koraller = fragmenter?
Billede

Kan man lime koraller med korallim, mens akvariet kører. Hvor hurtigt størkner det?
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Personligt ville jeg ikke dele dem endnu, ikke fordi de tager skade af det, men de syner blot ikke af ret meget hvis de deles mere.
Men hvis du vil dele dem, så ville jeg lade den der er limet fast blive siddende og så knække den gren der går bagud af.
Der er 2 forskellige typer af "lim" den ene er en pasta som skal æltes sammen, enten af en eller to stænger, alt er efter mærke og hvor godt du har fået det æltet, størker det på ca 15 minutter. Der er noget af det som er MEGET svært at få til at holde fast på fragmentet, så et hul det kan stoppes i er godt.
Den anden type er en rigtig lim, emnerne som skal limes skal være så tørre som muligt, og der skal helst være et hul som fragmentet kan stoppes ned i.
Og selvfølgelig kan du bruge det medens akvariet kører.
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: søn 29. jan 2006 20:08
18
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Indlæg af Johnny »

Carsten skrev:Personligt ville jeg ikke dele dem endnu, ikke fordi de tager skade af det, men de syner blot ikke af ret meget hvis de deles mere.
Men hvis du vil dele dem, så ville jeg lade den der er limet fast blive siddende og så knække den gren der går bagud af.
Der er 2 forskellige typer af "lim" den ene er en pasta som skal æltes sammen, enten af en eller to stænger, alt er efter mærke og hvor godt du har fået det æltet, størker det på ca 15 minutter. Der er noget af det som er MEGET svært at få til at holde fast på fragmentet, så et hul det kan stoppes i er godt.
Den anden type er en rigtig lim, emnerne som skal limes skal være så tørre som muligt, og der skal helst være et hul som fragmentet kan stoppes ned i.
Og selvfølgelig kan du bruge det medens akvariet kører.
kan jeg så ikke bare bore stort hul i stene og så putte dem i uden lim ?
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

Det skal du passe lidt på med - kanterne på stenen kan godt "gnave" hul i fragmentet, hvis det ikke står helt fast. Jeg bruger selv 2-komponent pasta og det er ret nemt at arbejde med.
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: søn 29. jan 2006 20:08
18
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Indlæg af Johnny »

OK - tak skal du have.
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
weblance
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 667
Tilmeldt: ons 19. jan 2005 08:38
19
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Struer
Kontakt:

Indlæg af weblance »

Læste om en på RC der bruger sekundlim til at lime koraller med. Det er den slags hvor det er en gelé i tuben. Han har brugt det i mange år med super gode resultater.
450 l balje >> 150 l sump m/auto vandpåfyldning >> 2 X HQI 150W 14.000K >> Deltec TS1250 >> Deltec HLP 5250 returpumpe >> Tunze Turbelle Stream Kit TS07 m/fotocelle
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Den ene type lim, er en 10 sekunders lim, men den er nu markant længere om at størke end 10 sekunder. Den har en geleagtig konsistens.
Jeg har også forsøgt mig med noget almindelig 10 sekunders lim, det holdt overhovedet ikke. Derefter forsøgte jeg mig med en lim, som har en konsistens som den rigtige korallim, det holdt heller ikke på noget som var fugtigt/vådt
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"