nielsk skrev:Ja men vi har jo lige haft en afstemning på siden om hvor mange timer man kører med hqi og personligt kører mine pærere kun 5,5 timer/dag hvorimod andre har dem tændt 11-12 timer dagligt.
Derfor var jeg lidt luren på antal brændtimer..
Martin i Saltvandsbutikken siger 6000 timer - og han har som forhandler vel ingen interesse i at folk bruger pærerne længere tid end nødvendigt. Men jeg har også hørt så lavt som 3000 timer
Fordi han er forhandler behøver man ikke altid tro at han blot siger noget for at sælge en vare. God rådgivning betaler sig ofte, både for forhandleren og kunden.
De 6000 timer lyder at meget, for det giver 16 timer om dagen i 1 år. Der er nok store forskelle de forskellige mærker imellem.
Nogle af de billige kineser mærker, holder nok kun det halve antal timer.
Læste en artikel på et af de amerikanske online blade, om en som målte par værdier, og han opdagede at en pære som ikke var blevet skiftet, ikke havde mister ret megt i parværdien på trods af at den næsten havde siddet over akvariet i 2 år. Men andre, mig selv incl. oplever at korallerne mister farve og væksthastighed når pærene bliver ældrere.
Om det slider på en pære at blive tændt, så vil jeg sige ja. alle andre pærer slidses mere med hyppige tændinger end med konstant lys. Så hvorfor ikke også en HQI pære, den bliver jo meget varmere end andre pærer.