Snarlig flytning af akvarie

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
rysken
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16
Postnummer: 9670 Løgstør
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Løgstør

Snarlig flytning af akvarie

Indlæg af rysken »

Hej

Om en måned skal jeg flytte og skal i den forbindelse ha flyttet et RSM 130.

Mit problem er at siden jeg har fået osmoseanlæg er det stille og roligt gået ned ad bakke med akvariet :( . 4 fisk er døde og turbosnegle dør også. Algevæksten (som jeg håbede ville aftage) forblir det samme.

Akvariet har kørt i 3 mdr. og der er følgende fisk i det: Hugo, sandspiser, 2 klovne, dværgkejser og kuglefisk

Jeg har lidt forskellige koraller såsom: 2 sinularia, 1 Caulastrea,1 fragment af grøn plade montipora, blå montipora digi,
1 stk rød milipora, 1 stk fungia.

Mit nitrat i baljen er 10 ppm og i osmosevandet 2,5 ppm, Forstår ikke hvorfor at algevæksten forblir den samme.

Hvordan skal jeg planlægge flytningen af baljen? Skal jeg skifte alt vandet med frisk osmosevand eller?
Skal jeg rengøre LS og hvordan?
Skal jeg rengøre akvariet indvendigt?
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense NØ

Re: Snarlig flytning af akvarie

Indlæg af Helena »

Hvilket testsæt har du målt med? Kører din skummer optimalt? Cirkulerer du godt nok? Hvor meget fodrer du?
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1989
Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Nu er det også en lidt hård belastning et har kørt 3 mdr. og så har du så ''mange'' fisk i det mener jeg ikke er optimalt.

Men hvis du f.eks. fodre lidt rigeligt hver dag så gir' du jo også dine alger noget at leve af.

Jeg tror at du har ''glemt'' det magiske ord : Tålmodighed x 10 :wink:
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
rysken
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16

Indlæg af rysken »

Helena skrev:Hvilket testsæt har du målt med? Kører din skummer optimalt? Cirkulerer du godt nok? Hvor meget fodrer du?
Jeg fodrer 2 gange om ugen. Har ekstra cirkulation (tunze 6025) og skummeren koppen fyldes fint med skum
rysken
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16

Indlæg af rysken »

Lars S skrev:Nu er det også en lidt hård belastning et har kørt 3 mdr. og så har du så ''mange'' fisk i det mener jeg ikke er optimalt.

Men hvis du f.eks. fodre lidt rigeligt hver dag så gir' du jo også dine alger noget at leve af.

Jeg tror at du har ''glemt'' det magiske ord : Tålmodighed x 10 :wink:
Det kan godt være det er der kæden er hoppet af. Min plan er at komme af med sandspiseren og dværgkejseren når jeg alligevel skal ha flyttet akvariet. Men hva skal jeg gøre med vandet når jeg flytter, skal jeg skifte til "frisk" osmosevand 100% eller skal jeg gemme noget af det gamle vand
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Jeg vil genbruge ca. 50 % af det gamle vand, og så fyld op med nyt.

Men så får du nok en mindre alge opblomstring, men det må du så leve med.

Jamen der stod også at du havde en gul kirug ikk' ?

Fodre du 2 gange om ugen, gir' du så rigeligt hver gang er det jo også galt :naughty: så hellere 3 - 4 gange om ugen og så kun lidt og jeg mener lidt :GO
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

Kvejborg
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
18
Postnummer: 8230 Åbyhøj
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Kvejborg »

Hov.., hvor dælen blev mit indlæg af? Jeg prøver lige igen :)!

Jeg har selv flyttet mit 128L for nyligt. Jeg gjorde samme stunt sidste år, og begge gange har jeg benyttet lejligheden til at rense LS og akvarie samt bundgrus. Jeg har ikke skiftet vand ved flytningen.

Jeg har selv haft problemer med alger efter jeg flyttede mit akvarie sidste år. Men efter jeg har tilført en ekstra cirkulationspumpe, og begyndt med VSV (tilsætter 0.2ml dagligt), samt smidt en filterpose med aktivt kul i akvariet, er algerne næsten forsvundet. Jeg benytter ikke osmosevand da VSV holder min nitrat <2.

3 måneder er også et ungt akvarie, jeg ventede selv 6 måneder med at komme fisk i mit, og det kørte perfekt indtil jeg flyttede det sidste år. Så det kræver tålmodighed som de andre nævner :). Men benyt bare lejligheden til at rense akvariet, og overvej evt VSV, hvis ellers din cirkulation er i orden. Det hjalp hos mig.
rysken
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16

Indlæg af rysken »

Lars S skrev:Jeg vil genbruge ca. 50 % af det gamle vand, og så fyld op med nyt.

Men så får du nok en mindre alge opblomstring, men det må du så leve med.

Jamen der stod også at du havde en gul kirug ikk' ?

Fodre du 2 gange om ugen, gir' du så rigeligt hver gang er det jo også galt :naughty: så hellere 3 - 4 gange om ugen og så kun lidt og jeg mener lidt :GO
den gule kirurg døde efter en uge. jeg fodrer ganske lidt, men har overvejet at gå over til en gang om ugen
RedSea
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 2791 Dragør
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Dragør, Amager

Indlæg af RedSea »

hvis dit osmosevand indeholder 2,5ppm nitrat vil du jo tilføre nitrat til baljen hver gang du påfylder vand, nitraten fordamper jo desværre ikke sammen med vandet... derfor vil dit nitrat indhold blive ved med at stige og algevæksten forsætte. Derudover har du haft en alt for stor belastning på et 130 liters der kun har kørt i 3 måneder.

Kom af med nogle fisk, få kigget dit osmoseanlæg efter så det giver renere vand så er du ved at være på rette vej.
... intet vand i stuen for tiden ...
rysken
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16

Indlæg af rysken »

RedSea skrev:hvis dit osmosevand indeholder 2,5ppm nitrat vil du jo tilføre nitrat til baljen hver gang du påfylder vand, nitraten fordamper jo desværre ikke sammen med vandet... derfor vil dit nitrat indhold blive ved med at stige og algevæksten forsætte. Derudover har du haft en alt for stor belastning på et 130 liters der kun har kørt i 3 måneder.

Kom af med nogle fisk, få kigget dit osmoseanlæg efter så det giver renere vand så er du ved at være på rette vej.
osmoseanlægget er helt nyt og købt med forfilter og silikatfilter, kan man med fordel koble et ekstra silikatfilter på det?

Det med at skære ned i fiskebestanden vil jeg gøre når jeg skal flytte baljen. korallerne skader vel ikke?
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Du må ikke nøjes med konstant at fodre 1 gang om ugen, det mener jeg er for lidt.

Nej dem smule koraller sviner ikke noget særligt, men jo koaller sviner også.
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"