Hvilke test skal jeg bruge til min saltvandsakvarie har testede Nitrite - Nitrate - Phosphate - Ammonia og de er som de skal være men har miestede en del fisk i det sidste stykke tid
Kom vist lige med lidt flere data, så som hvad var dine værdier og hvilket setup har du ?
Mvh Brian [center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen [/center]
akvariet er en 350-400 l med indvendig pump på 1400 l i time + cirkulationspumpe på 3500 l i timen og en midiflotor på 400 l indvendig skummer + sump indbygget i akvariet.
Tester det lige igen og skriver tallene
Første "skæver" en midiflotor 400. vKan på ingen som helst måde klare et akvarie på mellem 350-400 liter!! Deres ydeevne er vildt overdrevet.
Hvorlænge har akvariet stået inden der blev sat fisk i??
akvariet har kørt i ca. 5 måneder. det var ellers glenn fra etheg der sagde at jeg skulle købe midiflotor 400. PO4 ligger på 0 - NO2 ligger på 0,1 - NO3 ligger på 2 - NH4 ligger på 0,25-0,5 alle testerne er lige testede
Hvilke fisk har du mistet ? Har du fundet dem døde ?
Mvh Brian [center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen [/center]
hvid brystet et par klovn en hugo en pusser har en gul kirug som trives i beste velgående og var den første fisk der over hovede kom i og jeg fandt dem døde jeg er græde færdig
Hvor længe har du haft dem inden de døde ? For jo det er sgu da en del fisk !
pusseren havde jeg haft lige så lang tid som kirugen ca. 2,5 månede og den forsvandt for 4 dage siden og har ikke set den siden og klovfiskene i ca. en månede og den hvid brystede i ca. 2,5 uge og hugo døde idag og har haft lige så lang tid som kirugen.
Er fiskene bare døde fra den ene dag til den anden eller har de gået og skrantet lidt først?
Det skimmel-agtige kunne være Cyano-bakterie - Scypha er harmløse filterfødere.
Hvad er en pusser?
fiskene har gået og skrantede lige men andede ikkke råd og kunne ikke rigtig få et ordentlig svar fra nogen. har lige fundet ud af på nettet at det er en cyano bakterie og hvad gør jeg ved det?? en pusser er den aflange fisk der renser de andre fisk.
Det er ikke helt unormalt med Cyano når et akvarie er ca. et halvt år gammelt, så der er ikke nogen grund til at panikke. Det er ikke specielt kønt at kigge på, men uskadeligt hvis det ikke tager overhånd og det vil forsvinde med tiden, hvis din filtrering er OK.
Der er ikke nødvendigvis noget galt med dit akvarie...:
Pudsefisk (Labroides dimidiatus) har aldrig været nemme at holde i live i længere tid ad gangen.
Hvidbrystet kirurg (Acanthurus leucosternon) er bestemt heller ikke en nem fisk.
Hugo'er er lidt undelige - de kan stortrives i en længere periode, for så pludselig at gå i sultestrejke og dø. Der er vist aldrig nogen, der helt har forstået hvorfor det sker.
Tilbage er der så klovnene og der synes jeg der har været bekymrende mange, der har haft problemer med dem på det sidste.
Siger ikke at dine dødsfald ikke skyldes problemer i akvariet, men der er omvendt heller ikke nogen grund til at finde anti-deprisiverne frem.
Derefter vil jeg foreslå at du nyder den ene fisk i et stykke tid, mens du sikrer dig at alting er i vinkel. Efter et stykke tid, begynder du så at se dig om efter nye fisk, som du først researcher på nettet før du køber - impulskøb er altid en skidt idé (selv om det kan være forbandet svært at lade være).
Senest rettet af mikkel ons 8. feb 2006 18:50, rettet i alt 1 gang.
Jeg kan ikke se noget sted hvort stort dit akvarie er, men ellers plejer Deltecs skummere at være gode, og leve op til forventingerne.
DDer er også nogen som har købt Skimmer-beast skummer og er godt tilfredse med dem. De er markant billigere end Deltecs.
Som Mikkel skriver find ud af hvilke fisk du kunne tænke dig, undersøg om du har mulighed for at holde dem, akvariestørrelse/adfærd/aggressivitet osv...
Impulskøb er sjældent godt, for man kommer ofte hjem med noget man burde have ladet være hos forhandleren, ikke fordi det fejler noget, men akvariet passer blot ikke til fisken.
Der er helt sikkert nogen der har en liggende som du kan købe brugt - køb gerne en der er spec'et til det dobbelte af din størrelse...en skummer kan stort set ikke blive effektiv nok. Jeg har selv kun erfaringer med store eksterne skummere, så jeg er ikke den bedste til at give råd på det punkt.
Jeg ville umiddelbart sige en Deltec AP600 eller APF600, men du ville sq få dit hyr med at klemme dem ned i en intern sump
Du har ikke overvejet at lave ekstern sump? Det er nemt at lave og gør det hele SÅ meget nemmere - og et refugie er bestemt heller ikke en dårlig ting.
Med hensyn til priserne, så check dem på nettet. De sælges mange steder, incl Tyskland, hvor der er nogle penge at spare. Men Deltec er ikke enerådende på markedet, Ratz laver også nogle udemærkede skummere.
Nu er jeg fuldstændigt ude på tynd is, men jeg tror ikke de skummere er designet til at stå dækket af helt vand og de vil under alle omstændigheder ikke pynte. Begge modeller kan findes her: http://www.akvarieudstyr.dk/database/pr ... ruppe=salt.
Jeg har for resten selv en APF600 stående, som jeg nok kunne lokkes til at sælge - men jeg tror som sagt ikke at det ville funke.