Hej elfagfolk
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8541 Skødstrup
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"
Hej elfagfolk
Hej jeg har kikket på den ene af mine HQI fatninger der er ledningen helt smuleret væg nok pga varme, men hvordan kan jeg lave den, er det nok med krympeflex, en ny ledning eller skal jeg købe en ny fatning?
Jeg kan se den er bleven lavet før med noget gult måske krynpeflex eller isolerbånd.
Jeg kan se den er bleven lavet før med noget gult måske krynpeflex eller isolerbånd.
- Vedhæftede filer
-
- P1011879.JPG (24.86 KiB) Vist 1124 gange
- Wande54
- Palet kirurg
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Helsingør
- Kontakt:
Tja, det ser både grimt - og ikke mindst farligt ud. Møre ledninger og saltvand er en farlig cocktail!!
I gamle dage brugte man tit en flettet strømpe til at trække over ledninger der blev udsat for varme, men sådan noget flet kan suge fugt til sig = slemt med saltdampe i nærheden.
Saltdampene vil også sive ind under krympeflex, hvis man ikke lige har den slags der smelter fast i ledningen.
I dag bruger man siliconeledninger på steder hvor ledningen er udsat for kraftig varme. Så det vil jeg anbefale dig at overveje.
Men hør lige først om der skulle være nogen med andre (praktiske) erfaringer! Jeg er selv kun svagstrømmer.

I gamle dage brugte man tit en flettet strømpe til at trække over ledninger der blev udsat for varme, men sådan noget flet kan suge fugt til sig = slemt med saltdampe i nærheden.
Saltdampene vil også sive ind under krympeflex, hvis man ikke lige har den slags der smelter fast i ledningen.
I dag bruger man siliconeledninger på steder hvor ledningen er udsat for kraftig varme. Så det vil jeg anbefale dig at overveje.
Men hør lige først om der skulle være nogen med andre (praktiske) erfaringer! Jeg er selv kun svagstrømmer.

Hilsen Steen
Øresundsakvarie med jordkøling.
200 L Akvastabil med ca 15L indvendig overløb. Miniflotor 200. MoZoo 800 L/t retur gennem 30 m PEX-rør under græsplænen. MoZoo 800 + 1300 L/t cirkulation. 2 x 39 W T5 @ 6500 + 10000 Kelvin.

Øresundsakvarie med jordkøling.
200 L Akvastabil med ca 15L indvendig overløb. Miniflotor 200. MoZoo 800 L/t retur gennem 30 m PEX-rør under græsplænen. MoZoo 800 + 1300 L/t cirkulation. 2 x 39 W T5 @ 6500 + 10000 Kelvin.

- ringsborg
- Palet kirurg
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8320 Mårslet
- Geografisk sted: Århus syd
- Kontakt:
hej
du bliver nød til at skifte ledningen til varmefast ledning krynpeflex og isolerbånd er ikke varmefast og hvis ledning den er svejset fast skal du ofre en ny fatning
du bliver nød til at skifte ledningen til varmefast ledning krynpeflex og isolerbånd er ikke varmefast og hvis ledning den er svejset fast skal du ofre en ny fatning
MVH:
Bjarne Ringsborg
ca 3 M. Saltvand
http://www.srilanka-holidayhouse.com/
http://www.amluck.dk
viewtopic.php?t=3138
Bjarne Ringsborg
ca 3 M. Saltvand
http://www.srilanka-holidayhouse.com/
http://www.amluck.dk
viewtopic.php?t=3138
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Ok øv... hvilken ledning skal jeg bruge???
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Silicone ledning kan det også klare spændingen?
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
- Henrik
- Dværg kejser
- Reactions:
- 21
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Danmark
Der findes nu både krympeflex og isolerbånd som klarer temperaturer over 160°C.ringsborg skrev:hej
Men jeg ville nu også udskifte ledningerne.
Det nemmeste er at finde en Hvidevarebutik, og spørge om du ikke kan købe (få) 1/2m varmebestandig ledning.
Det har de ofte, da det anvendes i Komfurer m.m