Salinity

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Salinity

Indlæg af leifkrarup »

Jeg har tidligere skrevet et indlæg om min frustration mht. pålidelig saltmåling. Jeg havde et svingarms salimeter fra Red Sea som viste 1021, en billig flydemåler som viste 1022, en dyr flydemåler som viste 1024 samt et billigt refractometer fra ebay som viste 1026 (kalibreret med destilleret vand).....hvad kunne jeg regne med.
Jeg har nu købt et PinPoint elektronisk salinitetsmeter. Det bliver kalibreret med en 53 m/s (1026 salinity) medfølgende opløsning.
Jeg kalibrerede så mit refraktometer med samme opløsning og det viste at det målte alt for højt. Jer som også har et billigt (måske også dyrt) refractometer vil jeg råde til at anskaffe sig en kalibreringsopløsning.
Jeg har stor tillid til mit nye apparat, jeg har afprøvet med mange forskellige saltopløsninger og det virker pålideligt.
Skulle nogen være interesseret er det købt i en hollandsk webshop for 107 euro, gratis forsendelse.
http://www.shopsolution.nl/shop/home.as ... icanmarine
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Re: Salinity

Indlæg af nesnej »

Jeg har lige købt et refraktometer hos korallen, og forventer det leveret i næste uge. Hvor har du købt calibreringsvæsken og hvad koster den?
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2750 Ballerup
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

Alt afhængigt af, hvordan din kalibreringsvæske er fremstillet, er det slet ikke sikkert, at du kan kalibrere dit refraktometer efter den!

Se f.eks. følgende: http://reefkeeping.com/issues/2006-12/rhf/index.php#17

Jeg forsøgte netop samme "trick" for nylig med kalibreringsvæsken til GHL på 50mS og den er i hvert fald ikke velegnet til formålet! :-)
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

Jo!..pointen er at man skal kalibrere i det måleområde man vil måle i. 53 m/s svarer til en salinity på 1.026
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af nesnej »

Jeg er måske nok lidt langt fremme i skoen. Jeg har jo ikke fået mit refraktometer endnu. Der står forhåbentlig i brugervejledningen hvordan pågældende instrument skal calibreres.
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

nesnej skrev:Jeg er måske nok lidt langt fremme i skoen. Jeg har jo ikke fået mit refraktometer endnu. Der står forhåbentlig i brugervejledningen hvordan pågældende instrument skal calibreres.
Det stod der også i min det er bare ikke godt nok med destilleret vand.
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2750 Ballerup
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

leifkrarup skrev:Jo!..pointen er at man skal kalibrere i det måleområde man vil måle i. 53 m/s svarer til en salinity på 1.026
Nej! Fra linket jeg refererer til ovenfor:
"For example, standard seawater with S=35 (35 practical salinity units, or PSU) is defined as seawater with the same conductivity as a solution made from 3.24356 weight percent potassium chloride (KCl), and that conductivity is exactly 53 mS/cm (mS/cm, or milliSiemens per centimeter, is one of the units used for conductivity). That solution, however, has a refractive index of about 1.3371, matching seawater just below 26 ppt. So do not assume that all 53 mS/cm conductivity standards are suitable for refractometer calibration."

Ergo en konduktivitet på 53mS er ikke altid lige med det refraktive index for saltvand! ...og kan i princippet være temmelig langt fra.
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

Ok! jeg bøjer mig i støvet, men jeg kalibreret med 53 m/s og med den kalibrering giver pinpoint og refraktometer samme resultat hvad de ikke gjorde før. Jeg slutter deraf at refraktometeret er kalibreret korrekt da elektronisk salinitymåling i mange artikler fremhæves som det mest præcise.
Kalibrerings væsken kan købes i mange tyske webshops og også på den side jeg har linket til (siden med PinPoint)
Nesnej !....hvad end du gør så stol ikke ubetinget på dit refraktometer....få det checket eller korrekt kalibreret inden du foretager dig nogle drastiske ændringer i baljen.
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af nesnej »

Hej Leif - Lyder til at være en god idé. Jeg vender i hvert fald tilbage når jeg modtager mit instrument, så jeg kan få det kalibreret ordentligt.
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Jeg forstår ikke hvorfor man er så interesseret i den _PRÆCISE_ salinitet?
Jeg kan godt forstå ønsket om at kunne lave en kontrol måling med et andet instrument, men når det er sagt så forstår jeg ikke problematikken? Medmindre at ens måleapparat ligger langt fra det man forventer når man blander salt op efter anvisningerne?

Når jeg åbner en ny pakke salt så vejer jeg typisk af hvad der skal til for at give den ønskede salinitet i den mængde vand jeg blander (omkring 300 gram til 9L vand). For at kontrollere at det volumemæssigt passer med det fra tidligere kasser (Indikation af der ikke er fugt i saltet). Det har det indtil videre gjort.

Lader det nye vand blande længe og laver en kontrol måling med min gode gamle flyder. Først i akvariet også i det nyblandede vand. Hvis det er som ønsket så er jeg færdig..
Jeg har endnu ikke været ude for at mit nyblandede vand har afveget fra det som jeg forventer... Min flyder lander altid på det korrekte +/-0.001 - Nøjagtig som forventet udfra mængden af salt jeg har hældt i vandet..

Mvh
Henrik
P.s. Jeg ryster altid indholdet i en kasse inden jeg blander vand..
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

Musiker: Du har sådan set ret...mit problem var irritation over ikke at kunne få en måling jeg stolede på. Når ét instrument siger 1.021 og et andet 1.026 så er det svært at føle sig sikker på man er inden for det forsvarlige område. Din måde med at blande en vis volumen op er god nok, hvis man kender sit salt og som du selv skriver ved at det ikke indeholder en varierende mængde vand.
Nå! jeg tror at mit problem nu er løst. Jeg får nu en kontinuerlig måling og når jeg blander nyt stikker jeg lige proben i.
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af nesnej »

Så fik jeg mit refraktometer. Jeg testede først mit osmosvand, selvom der stod man skule bruge destilleret vand til at kalibrerer instrumentet. Men mit osmosevans lå lige til nul. - Målte derefter mit saltvand og det var på en anelse under 1.024. Carsten hos Decocean har målt mit vand og det var præcist det samme resultat. De gamle af flydetypen målte begge lige omkring 1,021. Det er jo en stor difference taget i betragtning, at det optimale saltindhold helst skal ligge mellen 1,025 - 1,027.
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

nesnej skrev:Så fik jeg mit refraktometer. Jeg testede først mit osmosvand, selvom der stod man skule bruge destilleret vand til at kalibrerer instrumentet. Men mit osmosevans lå lige til nul. - Målte derefter mit saltvand og det var på en anelse under 1.024. Carsten hos Decocean har målt mit vand og det var præcist det samme resultat. De gamle af flydetypen målte begge lige omkring 1,021. Det er jo en stor difference taget i betragtning, at det optimale saltindhold helst skal ligge mellen 1,025 - 1,027.
Det lyder jo perfekt!...hvilket mærke er dit refraktometer?
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Olsen »

Musiker skrev:Jeg forstår ikke hvorfor man er så interesseret i den _PRÆCISE_ salinitet?
Jeg kan godt forstå ønsket om at kunne lave en kontrol måling med et andet instrument, men når det er sagt så forstår jeg ikke problematikken? Medmindre at ens måleapparat ligger langt fra det man forventer når man blander salt op efter anvisningerne?

Når jeg åbner en ny pakke salt så vejer jeg typisk af hvad der skal til for at give den ønskede salinitet i den mængde vand jeg blander (omkring 300 gram til 9L vand). For at kontrollere at det volumemæssigt passer med det fra tidligere kasser (Indikation af der ikke er fugt i saltet). Det har det indtil videre gjort.

Lader det nye vand blande længe og laver en kontrol måling med min gode gamle flyder. Først i akvariet også i det nyblandede vand. Hvis det er som ønsket så er jeg færdig..
Jeg har endnu ikke været ude for at mit nyblandede vand har afveget fra det som jeg forventer... Min flyder lander altid på det korrekte +/-0.001 - Nøjagtig som forventet udfra mængden af salt jeg har hældt i vandet..

Mvh
Henrik
Bruger samme fine metode og den holder saliniteten på det rette niveau - og når man kan stole på sin spand med vand og salt, så kan man også stole på den måling man laver af sit akvarievand. Det spiller ikke den store rolle om saliniteten er på 1.024 eller 1.025. Det er vigtigere ikke at komme til at hæve eller sænke saliniteten ud over grænserne og det forhindrer metoeden med 9 liter vand og 300 gram salt ret effektivt.
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af nesnej »

Mit refraktometer hedder ATC og jeg har købt det hos korallen.
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

nesnej skrev:Mit refraktometer hedder ATC og jeg har købt det hos korallen.
ATC er så ikke et produkt navn men en funktion der betyder at refraktometret selv tager højde for temperatur forskelle, sådan ca

men det er formodentlig noget nær samme udgave som mit, der kommer direkte fra HongKong
jeg har også haft den tvivlsomme fornøjelse at min trofaste flyder målte helt ad h..... til. hvorimod refraktometret var det mest præcise
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 5210 Odense NV

Indlæg af Gino »

Musiker skrev:Jeg forstår ikke hvorfor man er så interesseret i den _PRÆCISE_ salinitet?

Mvh
Henrik
Når jeg åbner en ny pakke salt så vejer jeg typisk af hvad der skal til for at give den ønskede salinitet i den mængde vand jeg blander (omkring 300 gram til 9L vand). For at kontrollere at det volumemæssigt passer med det fra tidligere kasser (Indikation af der ikke er fugt i saltet). Det har det indtil videre gjort

Ovenstående er jeg ikk helt med på?? hva er det at du gør for at kontrollere at der ikk er fugt i saltet?? og hvorfor ryster du indholdet inden du blander det i vand??

PS: er ny på området og er selv ved at starte et saltvandsakvarie op:-)

MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"