hey. jeg ville lige høre om der er nogle der kunne hjælpe mig. jeg har lige købt sådan en fin gisemann hqi lampe . men jeg syntes at det giver et forkert lys i vandet. det ( ligner ) at vandet er gult. det er en standart pære der fyldte med. ved ikke hvad k pæreren har.
p.s er der nogle der kan vise nogle billeder af deres akvarie med det forskellige k pærer. for at se hvordan det ser ud med de forskellige pære..
det er ikke kun hvad k pæren er, det kan også være balasten der gør det, og selvom du har 2 forskellige pære fra 2 forskellige firmaer med samme k har de nok ikke samme farve;)
jeg bruger selv en blv 14.500 k og jeg syntes også vandet ser gult ud:)
Der sidder sikkert en 10000 k pære i, du skal nok også have en pære med noget lys med 14000 k. I mit amatur bruger jeg 2 x 150w med 10000 k og 2 x 54 w t5 på 14000 k (meget blåt lys) det giver et rigtig pænt lys.
det kunne jo også være at vandet er gult, og dette simpethen afsløres i kraft af du får et kraftigt lys som hqi jo er.
prøv evt at hælde et par liter af dit vand i en hvid håndvask og bedøm farven hæld derefter samme mængde hanevand og se forskellen, det er den metode jeg bruger for at se hvor farvet mit vand er.
Aktivt kul bruges bedst og mest effektivt i et whirbel-filter, hvor vandet kan komme omkring hele overfladen på kullet.
Det gule i vandet er opløste næringsstoffer der ikke kan skummes af, fordi de ikke har nogen overfladespænding, derfor kan de ikke fjernes i skummer
Med et whirbelfilter kan aktivt kul hlde sg i 3-4 uger, hvorefter det bør skiftes. Det holder vandet krystalklart
jerslev
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
okay mange tak alle sammen.. ja men bliver klogere hverdag..
. men er der ikke nogle der har nogle billeder af der akvarie. med det forskellige lys.. for ved ikke hvordan de forskelling k pære ser ud i virkeligheden...
jeg har en giesemann spectra 250 watt men 4 blå t5 pæren på 250 er en coralvue på 12000 kelvin
400l akvarie med optisk front ,sump 120l, ialt 520 .bubble king 200 mini , ATI powermodul 6x54watt +2x39 wattt5,Ghl profilux plus 2,3 tunze 6055 ghl styret